Zajęcia przeprowadzone w dniu 19.11. 2008
Temat: Ole! gorąca Hiszpania.
Zadanie z podstawy programowej: Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości społeczno-kulturowej poprzez poznanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej oraz poznanie dzieł kultury. (I.13)
Cel ogólny:
· zapoznanie dzieci ze zwyczajami powitalnymi Hiszpanów,
· poznawanie charakterystycznych miejsc i zwyczajów kraju należącego do Unii Europejskiej,
· wdrażanie do pracy z mapą i atlasem.
Cele operacyjne: dziecko:
· zapamiętuje powitanie i pożegnanie w języku hiszpańskim,
· podaje nazwę stolicy Hiszpanii i tradycyjnego tańca hiszpańskiego- flamenco,
· improwizuje taniec flamenco,
· kojarzy Corridę z Hiszpanią,
· rozwija inwencje twórczą aktywność plastyczną,
· potrafi wskazać na mapie Europy Hiszpanię.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna (zróżnicowana).
Metody pracy:
· percepcyjne: metoda obserwacji i pokazu,
· słowne: objaśnienia i instrukcje,
· czynne: metoda stawianych zadań,
· intensyfikujące zajęcia ruchowe: wiązanie ruchu z muzyką i rytmem.
Środki dydaktyczne: mapa Europy, rekwizyty i ilustracje wiążące się z Hiszpanią, płyta CD z muzyką, blok rysunkowy, sylwety tancerek, wykałaczki, bibuła, mazaki, pastele, kredki, włóczka, klej, , chusty, kastaniety, kwiaty.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci hiszpańską melodią. Zaproszenie na wyprawę do Hiszpanii. Witamy się mówiąc „Buenos Dias” lub ,,hola”.
2. Poznanie położenia Hiszpanii w Europie (wskazywanie kraju na mapie) i nazwy jej stolicy.
3. Rozmowa na temat cech charakterystycznych dla tego kraju (klimat, owoce cytrusowe, flamenco, corrida, potrawy itp. (na podstawie zdjęć i eksponatów przyniesionych przez dzieci i zgromadzonych przez nauczyciela). (Załącznik 1)
4. Zabawa ruchowa – dzieci improwizują taniec flamenco w parach lub indywidualnie do melodii hiszpańskiej (posiadają do dyspozycji chusty, kastaniety, i wachlarze).
5. Praca plastyczna:
· dla dziewczynek ,,Tancerki”. Dzieci otrzymują wycięte przez nauczyciela sylwety tancerek flamenco. Za pomocą bibuły, mazaków lub pasteli projektują suknie.
· Dla chłopców ,,Corrida”. Otrzymują karton ze wzorem toreadora i byka. Za pomocą kawałków włóczki wyklejają sylwetę byka. (Załącznik 2).
6. Prezentacja prac i podsumowanie zajęć:
- O jakim kraju dzisiaj mówiliśmy?
- Jak nazywa się jego stolica?
- Jakie nazywa się tradycyjny taniec i walki byków?
- Jak witamy się w języku hiszpańskim?
7. Pożegnanie w języku hiszpańskim - ..Adios”.
Załącznik 1
Hiszpania to ciepły kraj, rzadko gości tu zima. Natomiast latem upały są ogromne i dlatego rosną tu owoce cytrusowe, daktyle, banany i winorośle
Gorący klimat tego kraju nie tylko wiąże się z pogodą, ale i gorącym flamenco.
Flamenco obejmujące muzykę, śpiew, taniec, strój i zachowania.
Taniec Flamenco posiada swe korzenie w dawnych religijnych Ważne są ruchy ramion, dłoni i palców, a także używanie nóg jako instrumentu perkusyjnego. Opowiada się tańcem historię i a ruchy ciała i gesty wyrażają uczucia.
Jest to taniec wykonywany solo, w duecie, a nawet grupowo. Strój tancerzy - przeważnie czarny, granatowy lub ciemnobrązowy - to obcisłe spodnie, biała koszula, obcisła kamizelka, mała apaszka pod szyją, buty wzorowane na butach do jazdy konnej z wysokimi obcasami i kapelusz. Strój tancerek to przede wszystkim szeroka, kolorowa falbaniasta spódnica lub suknia (wykorzystywana w tańcu), falbaniasty gorset i kolorowa chusta, uzupełnieniem czasem bywa wachlarz, grzebień lub kwiat.
Muzyka wykonywana jest przede wszystkim na gitarze (choć zdarzają się przypadki użycia fletu, skrzypiec, wiolonczeli). Rytm wybiją zarówno tańczący jak i śpiewacy przez: uderzenia dłońmi (klaskanie), pstrykanie palcami, uderzenia otwartymi dłońmi o pudła, na których siedzą śpiewacy i za pomocą kastanietów.
Ludność zamieszkująca Hiszpanię lubi się bawić i śmiać. Często urządzane są targi i zabawy, tzw. fiesty. Wszyscy bawią się wspólnie na ulicach miast. W większości miast wybudowano okrągłe areny, na których odbywają się walki byków- corrida. Najpierw toreadorzy drażnią byka, prowokując go do ataków za pomocą żółto-różowych płacht. Dawniej taka walka końzyła się zabiciem byka ale obecnie reguły są zmienione - walka nie zawsze kończy się zabiciem byka i często ma charakter cyrkowego przedstawienia.
Popularnym sportem jest piłka nożna a dwa najlepsze kluby hiszpańskie znane na całym świecie to – FC Barcelona i Real Madryt.
Z Hiszpanią nierozerwalnie wiąże się "walki byków". Kolejnym zadaniem dla wszystkich zebranych było odgadnięcie zagadki o ZORRO, z którą nie było żadnego problemu. Podróżując po Hiszpanii natknęliśmy się na tajemniczą postać ukrywającą się pod czarną maską i ściskającą szpadę w dłoni. Rozpoznaliśmy w niej ZORRA, który stoczył na naszych oczach bohaterski pojedynek. ZORRO zachęcił wszystkich do wzięcia udziału w zabawie ruchowej "ZORRO". kuchni hiszpańskiej. na śniadanie jedliśmy jajecznicę po flamendzku, na obiad była wyśmienita zupa czosnkowa, a na podwieczorek delektowaliśmy się cytrusami.
Hiszpanie należą do wyjątkowo muzykalnych narodów europejskich. Znanym powszechnie jest powiedzenie, „... że chłopcy rodzą się z gitarami w ręku...”. Stąd łatwo im było wyrażać uczucia do swoich ukochanych kobiet.
Stanowią one wielką atrakcję dla młodych i odważnych mężczyzn.
Przed nami pokaz żonglerki piłkarskiej na miarę
krecia007