Analiza_instytucjonalna_urzedu.pdf

(587 KB) Pobierz
gmina_finito_2-czytanie-tertio2.indd
Program Rozwoju Instytucjonalnego
PROGRAM ROZWOJU INSTYTUCJONALNEGO
MS P
MA£OPOLSKA SZKO£A ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
AKADEMII EKONOMICZNEJ W KRAKOWIE
WEWN¥TRZ:
ANALIZA
INSTYTUCJONALNA
URZÊDU GMINY
zarz¹dzanie
strategiczne i finansowe
organizacja
i funkcjonowanie urzêdu
zarz¹dzanie kadrami
us³ugi publiczne,
w tym komunalne
partycypacja spo³eczna
i stymulowanie
rozwoju spo³ecznego
Przewodnik dla samorz¹dów
stymulowanie rozwoju
gospodarczego
Wydanie II
zarz¹dzanie projektami
wspó³praca
miêdzy jednostkami
samorz¹du terytorialnego
pod redakcj¹
Marcina Zawickiego i Stanis³awa Mazura
etyka i zapobieganie
zjawiskom korupcji
MS P
MA£OPOLSKA SZKO£A ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
AKADEMII EKONOMICZNEJ W KRAKOWIE
17322023.004.png 17322023.005.png
 
3
SPIS TREŚCI
PRZEDMOWA ............................................................................................................................................................................. 5
WPROWADZENIE ...................................................................................................................................................................... 7
INSTRUKCJA PRZEPROWADZANIA ANALIZY INSTYTUCJONALNEJ URZĘDU GMINY ......................................... 11
OBSZAR ZARZĄDZANIA NR I – ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE I FINANSOWE .................................................... 15
Definicja obszaru zarządzanie strategiczne i finansowe..................................................................................................... 15
Podstawowe pojęcia stosowane w obszarze zarządzanie strategiczne i finansowe............................................................15
Kryterium zarządzania nr 1 – Planowanie strategiczne ....................................................................................................... 17
Kryterium zarządzania nr 2 – Perspektywiczna ocena sytuacji finansowej ......................................................................... 21
Kryterium zarządzania nr 3 – Wieloletnie planowanie inwestycyjne ................................................................................... 23
Kryterium zarządzania nr 4 – Roczne planowanie finansowe, monitorowanie i ocena wykonania planów ........................ 26
OBSZAR ZARZĄDZANIA NR II – ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE URZĘDU ................................................. 31
Definicja obszaru organizacja i funkcjonowanie urzędu ...................................................................................................... 31
Podstawowe pojęcia stosowane w obszarze organizacja i funkcjonowanie urzędu ........................................................... 31
Kryterium zarządzania nr 5 – Podział uprawnień decyzyjnych i odpowiedzialności ........................................................... 34
Kryterium zarządzania nr 6 – Zarządzanie procesami ........................................................................................................ 37
Kryterium zarządzania nr 7 – Efektywność komunikacji wewnętrznej ................................................................................ 40
OBSZAR ZARZĄDZANIA NR III – ZARZĄDZANIE KADRAMI ........................................................................................ 43
Definicja obszaru zarządzanie kadrami ............................................................................................................................... 43
Podstawowe pojęcia stosowane w obszarze zarządzanie kadrami .................................................................................... 43
Kryterium zarządzania nr 8 – System rekrutacji personelu ................................................................................................. 44
Kryterium zarządzania nr 9 – System oceny i awansowania pracowników ........................................................................ 48
Kryterium zarządzania nr 10 – System szkoleń i doskonalenia zawodowego .................................................................... 51
OBSZAR ZARZĄDZANIA NR IV – USŁUGI PUBLICZNE, W TYM KOMUNALNE ...................................................... 55
Definicja obszaru usługi publiczne, w tym komunalne ........................................................................................................ 55
Podstawowe pojęcia stosowane w obszarze usługi publiczne, w tym komunalne ............................................................. 55
Kryterium zarządzania nr 11 – Standardy świadczenia usług publicznych ......................................................................... 58
Kryterium zarządzania nr 12 – Planowanie świadczenia usług publicznych ...................................................................... 61
Kryterium zarządzania nr 13 – Doskonalenie świadczenia usług publicznych ................................................................... 65
OBSZAR ZARZĄDZANIA NR V – PARTYCYPACJA SPOŁECZNA I STYMULOWANIE
ROZWOJU SPOŁECZNEGO ................................................................................................................................................... 69
Definicja obszaru partycypacja społeczna i stymulowanie rozwoju społecznego ............................................................... 69
Podstawowe pojęcia stosowane w obszarze partycypacja społeczna i stymulowanie rozwoju społecznego .................... 69
Kryterium zarządzania nr 14 – Komunikacja i partycypacja społeczna .............................................................................. 70
Kryterium zarządzania nr 15 – Współpraca z organizacjami pozarządowymi .................................................................... 74
Kryterium zarządzania nr 16 – Wspieranie inicjatyw społecznych ...................................................................................... 77
17322023.006.png
4
Analiza instytucjonalna urzędu gminy
OBSZAR ZARZĄDZANIA NR VI – STYMULOWANIE ROZWOJU GOSPODARCZEGO ........................................... 81
Definicja obszaru stymulowanie rozwoju gospodarczego ................................................................................................... 81
Podstawowe pojęcia stosowane w obszarze stymulowanie rozwoju gospodarczego ........................................................ 81
Kryterium zarządzania nr 17 – Program rozwoju gospodarczego .......................................................................................82
OBSZAR ZARZĄDZANIA NR VII – ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI ................................................................................ 85
Definicja obszaru zarządzanie projektami ........................................................................................................................... 85
Podstawowe pojęcia stosowane w obszarze zarządzanie projektami ................................................................................ 85
Kryterium zarządzania nr 18 – System zarządzania projektami ......................................................................................... 86
OBSZAR ZARZĄDZANIA NR VIII – WSPÓŁPRACA MIĘDZY JEDNOSTKAMI
SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ..................................................................................................................................... 91
Definicja obszaru współpraca między jednostkami samorządu terytorialnego ....................................................................91
Podstawowe pojęcia stosowane w obszarze współpraca między jednostkami samorządu terytorialnego .........................91
Kryterium zarządzania nr 19 – Realizowanie przedsięwzięć we współpracy
z innymi jednostkami samorządu terytorialnego .................................................................................................................. 92
OBSZAR ZARZĄDZANIA NR IX – ETYKA I ZAPOBIEGANIE ZJAWISKOM KORUPCJI .......................................... 95
Definicja obszaru etyka i zapobieganie zjawiskom korupcji ................................................................................................ 95
Podstawowe pojęcia stosowane w obszarze etyka i zapobieganie zjawiskom korupcji ..................................................... 95
Kryterium zarządzania nr 20 – Kształtowanie postaw etycznych ....................................................................................... 96
ZBIORCZE ZESTAWIENIE WYNIKÓW ANALIZY INSTYTUCJONALNEJ URZĘDU GMINY .................................... 99
17322023.001.png
Przedmowa
5
Szanowni Państwo,
Z dużą satysfakcją przekazuję Państwu przewodnik dotyczący „Analizy instytucjonalnej urzędu
gminy”, przygotowany w ramach Programu Rozwoju Instytucjonalnego adresowanego do urzędów
administracji publicznej. Program ten, obok ogólnopolskiego Programu Szkoleniowego, jest wkładem
MSWiA w realizację rządowego Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich, współfinansowanego
ze środków Banku Światowego. Ministerstwo zaangażowało się w ten Program widząc w nim szansę na
zainicjowanie systematycznej pracy nad doskonaleniem zarządzania w urzędach lokalnej i regionalnej
administracji publicznej.
Metoda przedstawiona w przewodniku ma pozwolić kierownictwu i pracownikom urzędów gmin
na dokonanie samooceny poziomu rozwoju instytucjonalnego w wybranych 9 obszarach zarządzania.
Odrębne wersje tego opracowania – adresowane do starostwa powiatowego i urzędu marszałkowskiego
– również są już dostępne. Przeprowadzenie analizy instytucjonalnej urzędu jest istotnym warunkiem
przygotowania i wdrożenia planu rozwoju instytucjonalnego, dzięki czemu urząd będzie bardziej przyja-
zny dla obywateli. Zamierzeniem twórców metody było także przekazanie informacji o nowoczesnych
metodach zarządzania, odpowiadających współczesnym wyzwaniom w zakresie kierowania jednost-
kami administracji publicznej. Zdaję sobie sprawę, że w wielu samorządach dokonał się w ostatnich
latach istotny postęp w zakresie efektywności i skuteczności zarządzania i chciałbym, aby te pozytywne
doświadczenia były propagowane wśród wszystkich samorządów.
Prezentowana metoda analizy instytucjonalnej została przetestowana w roku 2002 i 2003 w 28 urzę-
dach gmin, uczestniczących w PRI, a następnie w oparciu o wyniesione doświadczenia udoskonalona
przez autorów – konsultantów Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej
w Krakowie i Canadian Urban Institute, we współpracy z Zespołem Projektu w MSWiA. Niniejszy
przewodnik jest końcowym produktem Programu, który oferuję Państwu w celu wykorzystania przy
samodzielnym analizowaniu stanu zaawansowania instytucjonalnego Państwa urzędów. Przewodnik
ten jest uzupełnieniem poradnika pt. „Rozwój instytucjonalny”, w którym opisano wszystkie etapy
wdrażania tej metody. Mam nadzieję, że przedstawiony materiał okaże się interesujący i inspirujący, a
przede wszystkim przydatny w wymiarze praktycznym, co umożliwi doskonalenie organizacji, sprawno-
ści i skuteczności Państwa urzędów.
Ze względu na nowatorski charakter metody rozwoju instytucjonalnego mamy świadomość, że
przewodnik ten wymaga stałego doskonalenia, co mam nadzieję będzie odbywać się przy udziale
samorządów i organizacji samorządowych, Ministerstwa oraz autorów przewodnika. Celem jaki nam
wspólnie przyświeca jest podnoszenie standardu usług oferowanych obywatelom oraz zwiększenie
sprawności funkcjonowania administracji.
Dziękuję bardzo wszystkim osobom zaangażowanym w powstanie tego opracowania: autorom
– ekspertom MSAP/CUI, członkom zespołów zadaniowych w jednostkach pilotażowych (uczestniczą-
cym w PRI) oraz recenzentom Programu. Wyrażam nadzieję, że prezentowana metoda analizy insty-
tucjonalnej urzędu będzie dla Państwa użyteczna oraz zaowocuje – wraz z pozostałymi produktami
Programu – przyśpieszeniem pozytywnych przekształceń w funkcjonowaniu administracji samorządo-
wej. To z kolei jest jednym z warunków, aby samorządy mogły lepiej wykorzystać szanse rozwojowe,
jakie niesie akcesja Polski do Unii Europejskiej.
Z poważaniem,
Jerzy Mazurek
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji
17322023.002.png
Analiza instytucjonalna urzędu gminy
6
17322023.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin