Czy warto szkolic pracownikow ochrony.pdf

(186 KB) Pobierz
Microsoft Word - 469DD8FA-1E2F-285A79.doc
Wojciech Stawski
Czy warto szkolić pracownikw ochrony?
Zawd pracownika ochrony należy do dość specyficznych profesji. W odrżnieniu
do innych grup zawodowych, charakter zadań wykonywanych przez pracownika ochrony z jednej
strony wiąże się z bezpośrednim zagrożeniem jego życia i zdrowia, z drugiej strony błąd
w zakresie wykonywanych przez niego zadań może narazić szeroko rozumiane dobra osobiste osb
postronnych.
Do niedawna ta specyfika zawodowa dotyczyła wyłącznie niektrych służb państwowych.
W historii powojennej sfera ochrony mienia pozostawała w gestii państwa, reprezentowanego przez
milicję i rżnego rodzaju straże (przemysłowe, bankowe, portowe, pocztowe, leśne, rybackie). W
sferze usług dla ludności w zakresie ochrony mienia pozostawały spłdzielnie inwalidw (głownie
ochrona parkingw i szatni) oraz Samochodowa Obsługa Utargw działająca w ramach Poczty
Polskiej.
Przemiany gospodarcze rozpoczęte w końcu lat osiemdziesiątych, a zwłaszcza uchwalenie
ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r o działalności gospodarczej otworzyły nowe perspektywy
w zakresie komercyjnej ochrony osb i mienia. Ustawa pozwalała na podjęcie działalności
gospodarczej (koncesjonowanej przez MSW) w obszarze usług ochrony osb i mienia. Zmiany
społeczno-polityczne, konsekwencją ktrych była komercjalizacja i prywatyzacja przedsiębiorstw i
bankw, zmniejszenie liczebności oraz reorganizacja organw ochrony porządku publicznego,
zmiana struktury przestępczości Î to wszystko wywołało wzrost popytu na komercyjne usługi w
zakresie ochrony osb i mienia, czego przejawem było wydanie ok 7 tysięcy koncesji.
Przywołane przepisy poza wskazaniem obszaru koncesjonowanej działalności nie
określały ani warunkw otrzymania koncesji ani tym bardziej kwalifikacji osb wykonujących te
usługi. Pierwsza kwestia pozostawała w sferze uznania administracyjnego druga zaś pozostawiona
inwencji przedsiębiorcy. Istotnym ograniczeniem, wynikającym ze szczeglnych warunkw
wykonywania działalności, określonym przez organ koncesyjny, był warunek zakazu zatrudniania
osb karanych do wykonywania usług ochrony osb i mienia. Koncesjonowani przedsiębiorcy w
bardzo rżny sposb dbali o profesjonalizm zatrudnionych przez siebie pracownikw. Jedni
zatrudniali byłych milicjantw, policjantw lub też strażnikw przemysłowych - inni poprzestawali
na zatrudnieniu osb nie karanych, przygotowanych, w ramach wewnętrznego szkolenia
stanowiskowego, do wykonywania wskazanej pracy. Dbające o swj wizerunek firmy tworzyły
komrki odpowiedzialne za szkolenie kandydatw do pracy na podstawie lepiej lub gorzej
1
opracowanych programw szkolenia.
Sytuacja diametralnie zmieniła się po wejściu w życie ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r.
o ochronie osb i mienia. Ustawa ta w sposb szczeglny reguluje kwestie związane z tym
przejawem działalności gospodarczej. Jednym z przedmiotw regulacji jest kwestia kwalifikacji
osb wykonujących zadania w tym obszarze. Generalnie można stwierdzić, że kwalifikacje
pozwalające na uzyskanie licencji pracownika ochrony fizycznej można uzyskać w następującym
trybie:
1) ukończenie szkoły podoficerskiej i uzyskanie świadectwa (I stopień licencji) lub oficerskiej i
uzyskanie dyplomu (II stopień licencji) resortu spraw wewnętrznych w zakresie prawno-
administracyjnej ochrony porządku publicznego,
2) piętnastoletni staż związany z nienaganną służbą w stopni podoficera, chorążego (I stopień
licencji) lub oficera (II stopień licencji) w Biurze Ochrony Rządu,
3) uzyskanie dyplomu szkoły kształcącej w zawodzie technik ochrony osb i mienia,
4) złożenie, z pozytywnym skutkiem, egzaminu przed komisją, powołaną przez komendanta
wojewdzkiego Policji, po wcześniej ukończonym kursie wg programw określonych w
aktach wykonawczych do ustawy.
Biorąc pod uwagę powyższe można byłoby uznać, że tryb nabywania kwalifikacji określony
w ustawie o ochronie osb i mienia rozwiązuje problem umiejętności teoretycznych i praktycznych
niezbędnych do wykonywania zawodu pracownika ochrony. Blisko dziewięcioletnie doświadczenia
związane z obserwacją tej sfery działalności gospodarczej wskazują, że problem jest bardziej
złożony niż by się na pozr wydawało i obowiązujące przepisy prawne nie do końca go
rozwiązują.
Uzyskanie przez policjantw licencji pracownika ochrony fizycznej, bez konieczności
ukończenia stosownego kursu i złożenia egzaminu, było rozwiązaniem dobrym w chwili
uchwalenia ustawy, gdy zachodziła konieczność zapewnienia ochrony obiektom podlegającym
obowiązkowej, a nie można było w krtkim okresie czasu przeszkolić i przeegzaminować
niezbędnej liczby osb spełniających ustawowe warunki stawiane pracownikom ochrony. Niestety
większość byłych policjantw wybierając zawd pracownika ochrony nie uzupełniło niezbędnej
wiedzy prawnej pozwalającej wykonywać ten zawd. Wydawałoby się, że są to zawody podobne,
jednak działające na podstawie zupełnie innych uregulowań prawnych i przy innym zakresie
uprawnień. Przykładowo, działając w dobrej wierze, taki były policjant, o ile pamiętałby przypadki
użycia broni wynikające z ustawy o Policji, w pościgu (na terenie chronionego obiektu) za
niebezpiecznym przestępcom nie wahałby się wobec niego użyć broni, tymczasem ustawa o
ochronie osb i mienia nie dopuszcza takiej możliwości.
2
Podobna sytuacja dotyczy byłych funkcjonariuszy BOR. Są oni w większości przypadkw
doskonale wyszkoleni i ich umiejętności mogą być doskonale wykorzystane w komercyjnej
ochronie osb. Problem może się zacząć z chwilą gdy będą chcieli wprost przenieść taktykę
stosowaną w BOR. Uprawnienia pracownikw ochrony w znacznym stopniu rżnią się od
uprawnień funkcjonariuszy państwowych jakimi są pracownicy BOR. To warunkuje stosowanie
odmiennej taktyki ochrony osb, ktra nie narusza obowiązującego porządku prawnego.
Nabywanie kwalifikacji pracownika ochrony w trybie szkolny lub kursowym kończy się
złożeniem egzaminu przed stosowną komisją. W przypadkw technikw ochrony osb i mienia
przed komisją wewnętrzną (od przyszłego roku przed zewnętrzną Okręgową Komisją
Egzaminacyjną), w przypadku absolwentw kursw ich widza jest weryfikowana przez komisję
powołaną przez komendanta wojewdzkiego Policji w ramach postępowania administracyjnego w
sprawie wydania licencji. W tej chwili jest to optymalny sposb sprawdzania wiedzy kandydatw
do zawodu pracownika ochrony.
Niestety wiedza nabyta w szkole lub w trakcie kursu nie przypomina umiejętności
związanych z nauką jazdy na rowerze i wymaga utrwalania a niekiedy pogłębiania i poszerzania.
Powinno się to odbywać w ramach szkoleń doskonalących lub specjalistycznych. Co prawda
ustawa o ochronie osb i mienia w żaden sposb nie odnosi się do doskonalenia umiejętności
pracownika ochrony, jednakże podstawę do organizacji takich szkoleń można poszukać w
przepisach oglnych Prawne warunki dopuszczenia pracownika do pracy określa art. 237 3 £ 1
kodeksu pracy. Zgodnie z treścią tego przepisu nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do ktrej
wykonywania nie posiada wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także
dostatecznej znajomości przepisw oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
W literaturze prawniczej, jak i w orzecznictwie sądowym (por. np. orzeczenie SN z dnia 13
września 1990 r. I PR 227/90, OSNCP 1991 nr 10-12, poz.128) pod pojęciem kwalifikacje
zawodowe rozumie się przygotowanie wymagane do wykonywania określonego rodzaju pracy,
obejmujące zarwno poziom wiedzy teoretycznej (a więc przede wszystkim wykształcenie), jak i
umiejętności praktyczne. Stanowi to przesłankę zatrudnienia w danym zawodzie lub na określonym
stanowisku oraz podstawę ustalenia wysokości wynagrodzenia.
W komentarzu do kodeksu pracy prof. Wojciech Muszalski zwraca uwagę, że pojęcia
wymaganych kwalifikacji nie można ograniczyć tylko do kwalifikacji zawodowych stwierdzonych
określonym dokumentem (w przypadku pracownikw ochrony Î licencją), dyplomem
świadectwem, zaświadczeniem. Termin ten należy odnieść także do całokształtu zdolności
fizycznej i psychicznej pracownika oraz wystarczających umiejętności. Za zaniedbanie
obowiązkw w tym zakresie pełną odpowiedzialność ponosi pracodawca.
3
Zatem obok formalnych kwalifikacji do wykonywania zawodu pracownika ochrony,
wynikających z posiadanej licencji, przed dopuszczeniem do pracy pracodawca powinien zapewnić
pracownikowi szkolenie wstępne i okresowe szkolenia doskonalące.
Policja, sprawująca nadzr nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi, w
wielu przypadkach podczas kontroli spotykała się z brakiem podstawowej wiedzy wśrd
licencjonowanych pracownikw ochrony na temat podstaw prawnych, zasad i przypadkw użycia
środkw przymusu bezpośredniego i broni. Taki stan rzeczy może się okazać groźny dla stanu
bezpieczeństwa publicznego, ale rwnież dla samych pracownikw ochrony i ich zleceniodawcw.
Reakcją na taki stan rzeczy jest zapis w dokumencie Komendy Głwnej Policji wydanym w
styczniu 2006 r. pt. áMetodyka uzgadniania planw ochrony obszarw, obiektw i urządzeń
podlegających obowiązkowej ochronieÑ: áObowiązujące przepisy nie nakładają wprost na
pracodawcw obowiązku prowadzenia szkoleń doskonalących pracownikw ochrony.
Doświadczenia związane z prowadzonym przez Policję nadzorem nad specjalistycznymi
uzbrojonymi formacjami ochronnymi jednoznacznie wskazują, że wiedza nabyta przez pracownikw
ochrony w trakcie kursw z czasem ulega zatarciu. Dobrze przygotowany do wykonywania zadań
pracownik ochrony jest istotnym elementem bezpieczeństwa obiektu. Zatem w interesie kierownika
chronionej jednostki jest, aby zadania wynikające z planu ochrony realizowali pracownicy ochrony
odbywający cykliczne szkolenia doskonalące (teoretyczne i praktyczne) z tematyki bezpośrednio
związanej z wykonywanymi zadaniami. Fakt odbycia szkolenia powinien być dokumentowany w
dzienniku szkolenia, podobnie jak to ma miejsce w przypadku w.s.o.Ñ
Obecnie coraz częściej zdarzają się takie przypadki, że zleceniodawcy żądają od firm
ochroniarskich dokumentw potwierdzających przeprowadzanie szkoleń doskonalących przez
wyspecjalizowane zewnętrzne podmioty.
Oglnym celem szkoleń doskonalącym (dokształcającym) jest:
przypomnienie pracownikom niezbędnych przepisw i zasad,
pogłębianie i sprawdzenie umiejętności.
Szkolenie w praktycznym wymiarze powinno zawierać:
zaznajomienie z zagrożeniami związanymi z wykonywaną pracą,
poznanie, przypomnienie, utrwalenie przepisw, zasad bezpieczeństwa obowiązujących
procedur w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy na określonym stanowisku pracy
oraz związanych z tym stanowiskiem obowiązkw i odpowiedzialności,
nabycie praktycznych umiejętności wykonywania pracy w sposb bezpieczny dla siebie i
innych osb oraz postępowania w sytuacjach awaryjnych, a także udzielania pomocy
osobom, ktre uległy wypadkom.
4
Doświadczenia wynoszone z codzienne wykonywanych obowiązkw pracowniczych nie
zawsze wzbogaca ich kwalifikacje zawodowe. Rutyna jest pożądanym efektem stosowanej
praktyki, często się jednak zdarza, że rwnież przyczynia się do utrwalania niepożądanych, czy też
niebezpiecznych nawykw. Tylko okresowe szkolenia pozwolą na skorygowanie i wyeliminowanie
błędw. Powtarzanie czynności związanych z działaniem w typowych sytuacjach kryzysowych
prowadzi do nabycia właściwych odruchw.
Szkolenia doskonalące nie mogą przebiegać wg rutynowej tematyki obejmującej wszystkich
pracownikw ochrony firmy. Powinny być bardzo precyzyjnie dopasowane do poszczeglnych
grup pracownikw ochrony uwzględniające rżnorodność formy i ich częstotliwość adekwatną do
charakteru obowiązkw i poziomu zagrożeń.
Niestety rzeczywistość pokazuje, że tylko nieliczne firmy organizują szkolenia swoim
pracownikom, ktre w większości przypadkw ograniczają się do strzelań zgodnie z instrukcją
strzelecką przeznaczoną dla osb ubiegających się o licencję pracownika ochrony.
Co w takim razie powinno być przedmiotem szkoleń doskonalących?
Sprbujmy odpowiedzieć na to pytanie, analizując podstawowe formy ochrony osb i mienia przy
uwzględnieniu charakteru wykonywanych zadań oraz zagrożeń dla pracownika ochrony oraz dla
jego pracodawcy.
1. Bezpośrednia ochrona fizyczna mienia w formie stałej i doraźnej w obiekcie.
Poziom zagrożenia dla pracownika ochrony Î średni w bankach, w pozostałych obiektach
niski.
Poziom ryzyka dla pracodawcy Î niski.
Poziom zagrożenie pracownika i ryzyka biznesowe pracodawcy w obiektach nie wymusza
konieczności organizacji szkoleń w szczeglnie wyszukanej formie.
Zajęcia powinny być prowadzone w formie wykładu, pokazu i ćwiczeń. Przykładowa
tematyka zajęć może dotyczyć:
podstaw prawnych dotyczących uprawnień pracownika ochrony,
podstaw prawnych, przypadkw i zasad użycia broni palnej oraz środkw przymusu
bezpośredniego,
taktyki podejmowania interwencji,
dokumentowania czynności ochronnych,
obowiązkw na poszczeglnych posterunkach
procedur bezpieczeństwa wynikających z planu ochrony lub innego podobnego
dokumentu,
zagrożeń związanych z ochroną mienia w danym obiekcie,
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin