Przestępczość nieletnich
1. Zachowania świadczące o demoralizacji nieletniego:
· naruszenie zasad współżycia społecznego
· popełnienie czynu zabronionego
· systematycznie uchylanie się od obowiązku szkolnego
· alkohol
· włóczęgostwo
· grupy przestępcze
· uprawianie nierządu
2. Kontrsocjalizacja – wpływ społeczny powodujący zwiększenie prawdopodobieństwa wystąpienia zachowań przestępczych
RODZINA
3. Czynniki wpływające na stopień łączenia rodziny z socjalizacją a kontrsocjalizają:
· zewnętrzne:
- system wartości społeczeństwa
- sytuacja polityczna i społ-ekonomiczna
- miejsce rodziny w strukturze społecznej
- zakres swobody działania jednostek i możliwości osiągania celów
- model rodziny
· wewnętrzne:
- role społeczne w rodzinie
- styl wychowania i klimat uczuciowy
- osobowość członków
- stan zdrowia członków
- wzory zachowania w rodzinie
Skutki niekorzystnego wpływu wyżej wymienionych czynników:
- rozchwianie systemu i hierarchii wartości
- zaburzenia systemu kontroli społecznej
- trudność w zgodności między wartościami i normami społecznymi a obserwowanymi wzorami zachowania
4. Modele rodziny:
· antypersonalistyczny – jednostka podporządkowana rodzinie, uzależniona; hierarchia pozycji społecznych, role społeczne sztywno określone
· personalistyczny – wzajemne uznanie swojej podmiotowości, silna więź emocjonalna i niezależność, role bardziej elastyczne, otwartość na informacje z zewnątrz (osłabienie tradycji)
· indywidualistyczny – nastawienie na zaspokajanie dążeń jej członków, charakter instrumentalny stosunków między członkami, związki emocjonalne słabe
5. Niewłaściwe wykonywanie roli – niepodejmowanie działań oczekiwanych przez innych członków rodziny
Niewłaściwe ukształtowanie roli – może powstać w wyniku:
· zaburzonej struktury rodziny – brak w rodzinie matki lub ojca prowadzi do konieczności wykonywania tych ról przez jedną osobę co może prowadzić do:
- trudności na pełną identyfikację z osobą występującą w podwójnej roli, obu płci
- nie wywiązania się ze wszystkich wymagań tej roli
- nie pozwala na wypełnianie „własnej roli”
· błędnego pojmowania zadań przez członków rodziny:
- błędne ustalenie związku zależności między rodzicami a dziećmi
- pozbawienie znaczenia jednego z rodziców przez drugiego
- pozostawienie jednego z rodziców w ukrytej opozycji wobec drugiego
6. Style wychowania:
· styl opiekuńczy (staranna opieka – łagodne sankcje)
· styl autorytarny (staranna opieka – surowe sankcje)
· styl laissez-faire (żadna lub słaba opieka – łagodne sankcje)
· styl chaotycznego despotyzmu (żadna lub słaba opieka – surowe sankcje)
7. Klimat uczuciowy a rodzina:
· od klimatu uczuciowego zależy zaspokajanie potrzeby kontaktu emocjonalnego
· właściwy klimat pozwala na utrzymanie silnej więzi emocjonalnej między rodzicami a dziećmi, rodzice stają się atrakcyjnym modelem identyfikacyjnym
· silna więź emocjonalna pozwala dawkować sankcje pozytywne i negatywne
8. Typowe deformacje osobowości członków rodziny:
· niewystarczająca kontrola strefy emocjonalno-popędowej
· zaburzony obraz relacji „ja – świat”
· niewłaściwa indywidualna hierarcha wartości
9. Rodzaje przestępczości w rodzinie:
· przestępczość skierowana jest przeciw członkom rodziny
· przestępczość wymierzona jest w osoby spoza rodziny (przyuczanie nieletnich do takiej działalności)
SZKOŁA
1. System szkolnictwa a przestępczość nieletnich:
· wady strukturalne systemu szkolnictwa – rozbudowanie szkolnictwa zawodowego nie kształcącego uczniów stosownie do wymagań rynku pracy
· preferowanie kontrsocjalizującej ideologii – w państwach totalitarnych i komunistycznych
· zróżnicowanie poziomu szkolnictwa (płatne szkoły a państwowe)
2. Negatywny wpływ szkoły w postaci:
· wymagań niedostosowanych do możliwości nieletniego
· kontrsocjalizującego wzoru zachowania przez nauczyciela (surowe sankcje, faworyzowanie itp.)
· dopuszczenia do agresywnego traktowania jednych nieletnich przez innych
· stygmatyzowania nieletniego
3. Dwie najważniejsze przyczyny potęgowania trudności w szkole:
- stawianie zbyt wysokich wymagań – obniżony poziom samooceny, mechanizmy obronne (negatywna postawa wobec szkoły)
- stygmatyzacja – kłamstwa, niechęć do spełniania wymagań szkoły, wagary
4. Skutki chodzenia na BLAUKI:
· odzwyczajanie się od systematycznej pracy
· nawarstwianie się zaległości szkolnych
· zetknięcie się z alkoholem, narkotykami, swobodą poczynań seksualnych (czy to będzie… pierdolenie ?)
· możliwość wejścia w grupę zdemoralizowaną
Poprzez wagarowanie i ucieczki z domu nieletni:
- uchylają się od wymagań przerastających jego możliwości
- unikają podejmowania wysiłku
- rozładowują lęku przed negatywnymi sankcjami
- kompensują sobie niepowodzenia doznane w domu
5. Dysonans poznawczy
Sposoby eliminacji napięcia wynikającego z niezgodności między oceną własnego „ja” a oceną własnego zachowania (tzw. dysonansu poznawczego):
- ujednolicanie ocen
- traktowanie niezgodności jako pozorne
- uzasadnianie/usprawiedliwianie niezgodności
Sposoby zapobiegania powstawaniu dysonansu poznawczego:
· ograniczenie zakresu zastosowania norm przewidujących niedopuszczalność zachowań kryminalnych – następuje nie odrzucenie normy a ograniczenie zakresu jej stosowania (np. nie okrada się członków rodziny)
· ograniczenie zakresu wartości, których naruszenie jest niedopuszczalne – nie przeczy się powszechnemu obowiązywaniu normy, lecz odmawia się niektórym obiektom waloru wartości chronionych przez tę normę (np. przy działaniach dyskryminujących innych ludzi)
6. Funkcje grupy rówieśniczej:
- ochronna – rozwiązywanie problemów rozwojowych w grupie rówieśniczej niż w kontaktach z dorosłymi (tabu społeczne)
- stratyfikacyjna – zdobycie pozycji społecznej odpowiadającej możliwościom nieletniego, a nie z góry określoną zróżnicowaniem wiekowym
Prawidłowy proces socjalizacji w grupie może zostać zaburzony wskutek:
· niewłaściwej reakcji dorosłych, co może doprowadzić do zniekształceń osobowości lub wyłamania się spod kontroli dorosłych
· wejścia w zbiorowości wywierającej wpływ kontrsocjalizacyjny, który polega na:- wywieraniu nacisku na przyjęcie roli wymagającej zachowań niezgodnych z normami- zapoznawaniu nieletnich z techniką zachowań przestępczych wraz z uzasadnianiem tych zachowań- przeszkadzaniu w pełnieniu ról niezbędnych do niezaburzonej socjalizacji (np. w nauce w szkole)- ułatwianiu przyswojenia wartości i norm opozycyjnych w stosunku do wartości danego społeczeństwa globalnego
7. Czynniki wpływające na powstanie ze zbiorowości nieletnich przestępców dobrze zorganizowanej, trwałej grupy:
- proces przeobrażenia się w grupę przestępczą począwszy od popełniania okazjonalnych przestępstw, które przyniosło korzyści i banana na ryju
- nieletni mają już doświadczenie przestępcze i świadomie organizują taką grupę
- nieletnich organizuje dorosły albo młodociany przestępca
8. Jakby- grupa, koncepcja Yablonsky’ego przecząca traktowaniu zbiorowości nieletnich przestępów jako sprawnych, zorganizowanych grup:
- role są płynne i niedookreślone
- brak zgody co do obowiązujących norm w grupie (uzyskiwanie prestiżu poprzez przemoc i siłę)
- członkowstwo w grupie jest zmienne
- brak stałego przywódcy
9. Cechy kontrsocjalizacji:
- kształtowanie w jednostce postawy nihilistycznej
- internalizacja wartości sprzecznych z wartościami danego społeczeństwa (np. oszukiwanie innych ludzi)
- podmiotowe lub sytuacyjne ograniczanie zakresu wartości danego społeczeństwa globalnego
- wytwarzanie nawyków działań zwiększających szansę wystąpienia zachowań kryminalnych (np. niechęć do systematycznej pracy, reagowanie agresją)
- uzasadnianie/usprawiedliwianie zachowań kryminalnych
10. Sądowe środki reakcji wobec nieletnich
Dlaczego są one stosowane ?:
- jednoznaczny dla nieletniego sygnał negatywnego osądu jego zachowania
- wywołanie wstrząsu psychicznego odczuwanego jako sankcja negatywna
- zmiana położenia nieletniego – stygmatyzacja
Po wszczęciu postępowania przez sąd rodzinny może ono zakończyć się:
- umorzeniem – wynikający z braku podstaw do prowadzenia postępowania albo ze względu na niecelowość orzekania środków wychowawczych i poprawczych
- przekazaniem sprawy szkole
- przekazaniem sprawy prokuratorowi
- orzeczeniem środków wychowawczych
- orzeczeniem środków poprawczych
- orzeczeniem kary wobec nieletniego, który popełnił czyn karalny, a w chwili orzekania ukończył lat 18
Klasyfikacja środków:
· nie związane ze zmianą środowiska wychowawczego:
- upominawczo-korekcyjne: upomnienie, zobowiązanie do określonego postępowania (np. naprawienia szkody), grzywna
- nadzory
- wymagające czasowego pobytu we wskazanej instytucji, lecz nie związane ze zmianą miejsca zamieszkania
- warunkowe zawieszenie umieszczenia w zakładzie poprawczym albo kary pozbawienia wolności
· związane ze zmianą środowiska wychowawczego:
- wolnościowe: rodzina zastępcza, instytucja powołana do przygotowania zawodowego, szkoła specjalna
- izolacyjne: zakład poprawczy, kara pozbawienia wolności, zamknięty zakład leczniczy
bopotrzebuje1