MPDM Strona 2
______________________________________________________________________________________
PYTANIA KONTROLNE Z MPDM
1) Czy międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu z roku 1972 stosuje się do:
a) wszystkich statków, b) statków o napędzie mechanicznym, c) wszystkich statków oprócz urządzeń bezwypornościowych. Odp. a
2) Czy międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu z roku 1972 obowiązują na:
a) pełnym morzu, b) wodach dołączonych, dostępnych dla statków, c) pełnym morzu i wodach z nim połączonych. Odp. c
3) Czy prawidło 1b zezwala na wydawanie przepisów szczególnych przez poszczególne państwa dotyczących:
a) pełnego morza, b) red, portśw, rzek, jezior, środlądowych dróg wodnych,
c) pełnego morza i wód z nim połączonych. Odp. b
4) Czy znajomość przepisów miejscowych jest obowiązkiem:
a) pilota, b) kapitana, c) pilota, kapitana i oficerów wachtowych. Odp. c
5) Jeśli jakiekolwiek postanowienie przepisów miejscowych stoi w sprzeczności z przepisami MPDM, to:
a) należy stosować przepis miejscowy, b) należy stosować przepis międzynarodowy
c) istnieje dowolność wyboru przepisu. Odp. a
6) Czy zgodnie z prawidłem 1c rządy poszczególnych państw mogą wydawać przepisy dotyczące:
a) tylko okrętów wojennych, b) tylko flotylli rybackich, c) zarówno jednych jak i drugich oraz statków w konwoju. Odp. c
7) Czy sygnały, światła i znaki dodatkowe, o których mowa w prawidłe 1c mogą być stosowane na:
a) wodach terytorialnych danego państwa nadbrzeżnego, b) wodach śródlądowych
c) na morzu pełnym i wszystkich wodach z nim połączonych. Odp. c
8) Jeżeli statek o specjalnej konstukcji lub przeznaczeniu nie może w pełni realizować postanowień prawideł MPDM w odniesieniu do liczby, miejsca zamocowania, zasięgu swiateł lub znaków, to taki statek powinien:
a) być oswietlony przez drugi statek będący w asyście, b) odpowiadać przepisom jak najbardziej zbliżonym do MPDM, c) uprawiać żeglugę tylko na wodach terytorialnych. Odp. b
9) Prawidło 2a dotyczy odpowiedzialności za zaniedbania w stosowaniu prawideł MPDM przez:
a) armatora, b) kapitana i załogę, c) armatora, kapitana i załogę. Odp. c
10) Czy prawidło 2a nakłada obowiązek stosowania się do:
a) wymagań zawartych tylko w przepisach MPDM, b) środków ostrożności wynikających z praktyki morskiej, c) zarówno jednych jak i drugich. Odp. c
11) Czy zasad zwykłej praktyki morskiej należy przestrzegać:
a) tylko wtedy, gdy statki widzą się zwajemnie, b) podczas ograniczonej widzialności,
c) we wszystkich warunkach widzialności. Odp c
12) Kiedy zgodnie z prawidłem 2b można odstąpić od prawideł MPDM:
a) w sytuacji bezposredniego niebezpieczeństwa b) w czasie ograniczonej widzialności c) gdy statek przeciwny znajduje się z tyłu trawersu Odp. a
13) Czy w/g przepisów MPDM "statkiem o napędzie mechanicznym jest statek wprowadzany w ruch przez maszyne, zajęty":
a) połowem za pomoca trału, b) połowem za pomoca włoczonych sznurów haczykowych , c) holowaniem. Odp. b?
14) Statek pod żaglami używający jednoczesnie swego napędu mechanicznego powinien w nocy pokazywać światła:
a) statku żaglowego, b) statku o napędzie mechanicznym, c) statku żaglowego i statku o napędzie mechanicznym. Odp. b
15) Statek będący w drodze i poławiający włóczonymi sznurami haczykowymi jest w swietle prawidła 3d traktowany jako:
a) “statek zajęty połowem", b) "statek o napędzie mechanicznym", c) "statek nieodpowiadający za swoje ruchy". Odp. b?
16) Za "statek zajęty połowem" w myśl prawidła 3d można uważać:
a) statek łowiący włokami, b) statek łowiący włóczonymi sznurami haczykowymi, c) statek rybacki w drodze na łowisko, gdy nie poławia. Odp. a?
17) Statek, który ugrzązł w lodach jest w myśl prawideł MPDM statkiem:
a) o ograniczonej zdolności manewrowej, b) nieodpowiadającym za swoje ruchy, c) statkiem posuwającym się po wodzie. Odp. b
18) "Statek o ograniczonej zdolności manewrowej" to statek, który nie może manewrować zgodnie z wymogami prawideł MPDM:
a) wskutek wyjatkowych okoliczności, b) bo ma uszkodzone urządzenie sterowe, c) ze względu na charakter jego pracy. Odp. c
19) Kablowiec kładący kabel, trałowiec pod trałem, hydrograf ustawiający znak nawigacyjny to w/g przepisów MPDM:
a) statki nieodpowiadające za swoje ruchy, b) statki o ograniczonej zdolności manewrowej, c) statki o napędzie mechanicznym. Odp. b
20) Czy uważa się za statek będący "w drodze" statek:
a) na mieliznie, b) wykonujący manewr za pomoca rzuconej na dno kotwicy,
c) przycumowany do innego statku stojącego na kotwicy. Odp. b
21) Czy fakt obserwacji drugiego statku na ekranie radaru w czasie złej widzialności oznacza w swietle przepisów, że są wzajemnie widoczne:
a) tak, b) nie, c) przepisy nie precyzują tego. Odp. b
22) W którym momencie statek będący "w drodze" zmienia się w statek "stojący na kotwicy"?:
a) w momencie wydania komendy "rzucić kotwice", b) w momencie rzucenia kotwicy, c) po rzuceniu kotwicy i upewnieniu się, ze kotwica trzyma. Odp. b
23) Przy jakim zasięgu widzialności wzrokowej należy uważać widzialność za ograniczoną:
a) 2 Mm, b) 3 Mm, c) nie można podać sztywnej, zawsze jednakowej wielkości Odp. c
24) W/g prawidła 5 obserwacje należy prowadzić podczas:
a) dobrej widzialności, b) ograniczonej widzialności, c) każdych warunków Odp. c
25) Obserwacje należy prowadzić za pomoca:
a) słuchu i wzroku, b) wszelkich dostępnych środków, c) radarem Odp. 2
26) Obserwacja powinna być prowadzona:
a) ze sterowni, b) z dziobu statku, c) z miejsca skąd najlepiej można widzieć cały widnokrąg. Odp. c
27) Użycie radaru podczas ograniczonej widzialności jest:
a) obowiązkowe, b) zależy od uznania oficera wachtowego, c) zalecane. Odp. a
28) Czy określenie "szybkość bezpieczna" zgodnie z prawidłem 6 dotyczy:
a) wszelkich warunków widzialności, b) widzialności ograniczonej, c) statków wzajemnie widocznych. Odp. a
29) Czy określenie "szybkość bezpieczna" zgodnie z prawidłem 6 dotyczy:
a) statków o napędzie mechanicznym, b) statków żaglowych, c) wszystkich statków posuwających się po wodzie. Odp. c
30) Szybkość bezpieczna to szybkość:
a) zredukowana, b) dostosowana do istniejących warunków, c) pozwalająca zatrzymać się w połowie zasięgu widzialności. Odp. b
31) Na akwenach objętych systemami rozgraniczenia ruchu szybkość bezpieczna dla statku idącego właściwym torem kierunkowym to szybkość:
a) pozwalająca zatrzymać się w połowie zasięgu widzialności, b) zaledwie sterowna c) taka, jaka utrzymuja inne statki idące w pobliżu. Odp. c
32) Czy przepisy podają liczbowa wartość "szybkości bezpiecznej" ?:
a) wskazują jedynie czynniki mające wpływ na jej wielkość, b) precyzują konkretnie szybkość, c) ciagła obserwacja radaru zwalnia od jej stosowania. Odp. a
33) Czy isnieją przypadki, w których wyraźna zmiana namiaru na statek przeciwny nie eliminuje mozliwości ryzyka zderzenia:
a) tak, b) nie, c) przepisy nie precyzuja tego. Odp. a
34) Jak należy wykorzystać radar w celu określenia ryzyka zderzenia:
a) trzymać urządzenie radarowe gotowe do pracy, b) dokonać nakresu radarowego wraz z meldunkiem, c) obserwacja ruchu rzeczywistego obiektu. Odp. b
35) Jak należy postapić w przypadku ustalenia istniejącego ryzyka zderzenia jeśli mamy wątpliwości co do jego istnienia:
a) należy odrzucić istnienie ryzyka zderzenia, b) należy przyjać, że ono istnieje
c) odczekać do wyjaśnienia sytuacji. Odp. b
36) O braku ryzyka zderzenia może świadczyć następująca obserwacja wzajemnego usytuowania swiateł burtowych dwóch statków:
a) naprzeciw zielonego 1 statku znajduje się czerwone 2, b) statki widzą wzajemnie swoje czerwone swiatła, c) obserwacja swiateł nie pozwala wykluczyć ryzyka zderzenia. Odp. b
37) Przy jakiej odległości między statkami idącymi "na zderzenie" zaczyna występować ryzyko zderzenia:
a) 2 Mm, b) 3 Mm, c) nie można określić konkretnej odległości. Odp. c
38) Przy ustaleniu istnienia ryzyka zderzenia przy spotkaniu z długim zestawem holowniczym konieczna jest obserwacja namiaru na:
a) obiekt holujący, b) jednostkę holującą i holowaną, c) obiekt holowany. Odp. b
39) Ustalono, że istnieje ryzyko zderzenia ze statkiem, do którego odległość wynosi 6 Mm. Kiedy statek zobowiązany ustąpić z drogi powinien podjąć działanie?:
a) Gdy odległość zmniejszy się do 3 Mm, b) Gdy statek "z pierwszeństwem" nada sygnał "wątpliwość", c) zaraz po ustaleniu, że istnieje ryzyko zderzenia. Odp. c 40) Czy prawidło 9 dotyczące wąskiego przejścia rozgranicza sytuacje zbieżne do widzialności ?:
a) tak, b) nie, c) ___. Odp. b
41) Czy prawidło 9 mówiące o zachowaniu się w wąskim przejściu dotyczy:
a) statków o napędzie mechanicznym, b) wszystkich statków w każdych warunkach widzialności, c) statków idących naprzeciw siebie. Odp. b
42) Czy w wąskim przejściu obowiązuje prawidło 13 mówiące o wyprzedzaniu ?
a) nie, b) tak, c) ___ . Odp. b
43) Fakt, że przeciwny statek idzie po niewłaściwej stronie toru, co grozi zderzeniem, zwalnia nasz statek od podjęcia działania w celu uniknięcia zderzenia, ponieważ statek przeciwny naruszył przepisy ?
a) nie, b) tak, c) nie jest to w przepisach sprecyzowane. Odp. a
44) W wąskim przejściu:
a) istnieje zakaz połowu, b) prawidła nie precyzuja tego, c) poławianie jest dozwolone. Odp. c
45) Statek idący wzdłuż wąskiego przejścia lub toru wodnego powinien trzymać się:
a) wewnętrznej granicy toru leżącej z jego prawej burty, b) zewnętrznej granicy toru leżącej z jego prawej burty, c) jak najbliżej osi toru z prawej strony osi. Odp. b
46) W jaki sposób winien reagować statek ograniczony swym zanurzeniem nawigacyjnym w wąskim przejściu, gdy inny statek przecina przejście ?
a) zgodnie z prawidłem 9 nadać sygnał - pięć krótkich, b) zgodnie z prawidłami zachować kurs i szybkość, c) prawidła wymijania nie mają tu zastosowania. Odp. a
47) Jaki sygnał dźwięowy należy nadać aby wyrazić wątpliwość co do bezpieczeństwa manewru wyprzedzania w wąskim przejściu ?
a) 1 długi 1 krótki 1 długi 1 krótki, b) 5 krótkich, c) 2 długie. Odp. b
48) Czy w wąskim przejściu wolno jest zakotwiczyc ?
a) w swietle przepisów nie wolno, b) wolno, lecz należy tego unikać, c) wolno, lecz tylko przy dobrej widzialności. Odp. b
49) Gdy statek wchodzi na tor kierunkowy "z boku" to powinien to robić pod katem :
a) jak największym w stosunku do ogólnego kierunku ruchu, b) jak najmniejszym w stosunku do ogólnego kierunku ruchu, c) mozliwie prostym w stosunku do ogólnego kierunku ruchu. Odp. b
50) Czy dozwolone jest przecinanie torow kierunkowych w systemach rozgraniczenia ruchu ?
a) jest zabronione, b) jest zabronione podczas ograniczonej widzialności, c) należy unikać przecinania torów kierunkowych. Odp. c
51) W przypadku przecinania torow kierunkowych systemu rozgraniczenia ruchu powinno się to czynić w stosunku do osi toru pod katem:
a) prostym, b) najmniejszym, c) nie jest to sprecyzowane. Odp. a
52) Strefa ruchu przybrzeznego przylegająca do systemu rozgraniczenia ruchu może być uczęszczana przez:
a) wszystkie stati nie korzystające z systemu, b) małestatki, żaglowce i statki połwiające, c) nie może być uczęszczana w ogóle. Odp. b
53) W strefe rozgraniczająca systemu rozgraniczenia ruchu wolno wejść w normalnych warunkach statkowi:
a) zajętemu połowem, b) zajętemu holowaniem, c) pełniącemu służbę pilotową Odp. a
54) Jeżeli dwa statki żaglowe zbliżają się do siebie tak, że istnieje ryzyko zderzenia, a mają wiatr z tej samej burty, to powinien ustąpić statek:
a) który ma drugi statek ze swej przawej burty, b) który idzie pełniejszym wiatrem c) znajdujący się od strony nawietrznej. Odp. c?
55) Jeżeli dwa statki żaglowe zbliżają się od strony nawietrznej tak, że istnieje ryzyko zderzenia i mają wiatr z różnych burt to powinien ustąpić statek:
a) który ma drugi statek ze swej prawej burty, b) który ma wiatr z lewej burty
c) który idzie pełniejszym wiatrem. Odp. b
56) Czy prawidło 13 dotyczące wyprzedzania ma zastosowanie w czasie ograniczonej widzialności ?
a) nie, b) tak, c) prawidła tego nie precyzuja. Odp. a
57) Statek wyprzedzający przestaje nim być z chwilą:
a) przejścia granicy swiateł statku wyprzedzanego, b) przejścia trawersu statku wyprzedzanego, c) ostatecznego wyprzedzenia i oddalenia się. Odp.c
58) Wyprzedzanie powinno odbywać się:
a) z lewej burty statku wyprzedzanego, b) z dowolnej burty statku wyprzedzanego c) z prawej strony statku wyprzedzanego. Odp. b
59) Jak powinien zachować się statek znajdujący się na granicy kąta widzenia swiateł burtowych drugiego statku, gdy ma wątpliwości czy jest statkiem wyprzedzającym czy przecinającym kurs? Uznać się za statek:
a) przecinający kurs, b) wyprzedzający i ustąpić z drogi, c) przecinający kurs i ustąpić z drogi. Odp. b
60) Czy prawidło 14 dotyczące statków idących wprost na siebie ma zastosowanie w czasie ograniczonej widzialności ?
a) nie, b) tak, c) przepisy tego nie precyzują. Odp. a
61) Prawidło 14 - statki idące wprost na siebie - dotyczy:
a) spotkania statków bez względu na rodzaj napędu, b) wszystkich statków za wyjatkiem żaglowych, c) statków o napędzie mechanicznym. Odp. c
62) Spotykasz statek znajdujący się na bardzo ostrym prawym kącie kursowym idący kontrkursem. Tendencja zmiany namiaru niewielka w prawo (do rufy)
Wybierz najwłaściwszy manewr:
a) zmiana kursu w lewo - zwiększenie odległości mijania, b) zachowanie kursu i szybkości, c) wydatna zmiana kursu w prawo. Odp. c
63) Prawidło 15 dotyczące kursów przecinających się ma zastosowanie do:
a) statków o napędzie mechanicznym, b) wszystkich statków, c) wszystkich statków za wyjątkiem nieodpowiadających za swoje ruchy. Odp. a
64) Prawidło 15 dotyczące kursów przecinających się zaleca:
a) unikania przecinania kursu przed dziobem, b) zatrzymanie maszyny, c) zmiane kursu w prawo. Odp. a
65) Z prawego sektora dziobowego statku leżącego w dryfie zbliża się drugi statek tak, że istnieje ryzyko zderzenia. Działanie czynne w celu uniknięcia zderzenia powinien podjąć :
a) statek posuwający się powoli, b) statek leżący w dryfie, c) prawidła MPDM nie regulują takiego rodzaju spotkania. Odp. b
66) W/g prawidła 16 każdy statek, który zgodnie z prawidłami MPDM ma ustąpić z drogi innemu statkowi powinien to uczynić :
a) gdy zauważy sygnał wątpliwości nadany przez drugi statek, b) w momencie pierwszego kontaktu wzrokowego z drugim statkiem, c) od razu po stwierdzeniu ryzyka zderzenia. Odp. c
67) Prawidło 17 dotyczące działania statku mającego pierwszeństwo drogi ma zastosowanie:
a) do statków o napędzie mechanicznym, b) do wszystkich statków bez wyjatku,
c) do wszystkich statków za wyjątkiem nieodpowiadających za swe ruchy. Odp.b
68) Podstawowym obowiązkiem statku posiadającego pierwszeństwo drogi jest zachowanie kursu i szybkości. Może on jednak podjąć działanie własnym manewrem w celu unikniecia zderzenia, jeżeli ten drugi statek :
a) zbliży się na odległość 5 Mm, b) zbliży się na odległość 3 Mm, c) nie reaguje na nadany w jego kierunku sygnał wątpliwości. Odp. c
69) Prawidło 17d zezwala statkówi posiadającemu pierwszeństwo drogi na własny manewr w celu uniknięcia zderzenia, zobowiązuje go do nie zmieniania kursu ...
a) w lewo, gdy z lewej znajduje się statek, b) w prawo, c) wydatnej redukcji prędkości. Odp. a
70) W przypadku podjęcia akcji zapobiegawczej dozwolonej przez prawidło 17a przez statek posiadający pierwszeństwo drogi, statek zobowiązany do ustąpienia z drogi :
a) jest zwolniony z tego obowiązku, b) powinien podjąć działanie w celu bezpiecznego minięcia, c) powinien zachować kurs i prędkość. Odp. b
71) Statek nawigujący w strefie ograniczonej widzialności powinien swoją maszynę :
a) mieć zastopowaną, b) mieć gotową do natychmiastowego manewru, c) używać przy obciążeniu "pół naprzód". Odp. b
72) Statek, który podczas ograniczonej widzialności wykryje za pomocą radaru obecność innego statku powinien:
a) zmniejszyć szybkość do minimum koniecznego do utrzymania kursu,
b) zachować kurs i prędkość, c) ustalić czy powstaje sytuacja nadmiernego zbliżenia Odp. c
73) Statek, który podczas ograniczonej widzialności wykrył za pomocą radaru ...
chiron3