MPDM_6.DOC

(83 KB) Pobierz

MPDM                            Strona 2     

______________________________________________________________________________________     

PYTANIA KONTROLNE Z MPDM

 

 

1)               Czy międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu z roku 1972               stosuje się do:

              a) wszystkich statków, b) statków o napędzie mechanicznym,  c) wszystkich               statków               oprócz urządzeń bezwypornościowych. Odp. a

2)               Czy międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu z roku 1972               obowiązują na:

              a) pełnym morzu,  b) wodach dołączonych, dostępnych dla statków, c) pełnym               morzu i wodach z nim połączonych. Odp. c

3)               Czy prawidło 1b zezwala na wydawanie przepisów szczególnych przez               poszczególne państwa dotyczących:

              a) pełnego morza, b) red, portśw, rzek, jezior, środlądowych dróg wodnych, 

              c) pełnego morza i wód z nim połączonych. Odp. b

4)               Czy znajomość przepisów miejscowych jest obowiązkiem:

              a) pilota, b) kapitana, c) pilota, kapitana i oficerów wachtowych. Odp. c 

5)               Jeśli jakiekolwiek postanowienie przepisów miejscowych stoi w sprzeczności z               przepisami MPDM, to:

              a) należy stosować przepis miejscowy, b) należy stosować przepis międzynarodowy  

              c) istnieje dowolność wyboru przepisu. Odp. a

6)               Czy zgodnie z prawidłem 1c rządy poszczególnych państw mogą wydawać przepisy               dotyczące:

              a) tylko okrętów wojennych, b) tylko flotylli rybackich, c) zarówno jednych jak i               drugich oraz statków w konwoju.  Odp. c

7)               Czy sygnały, światła i znaki dodatkowe, o których mowa w prawidłe 1c mogą być               stosowane na:

              a) wodach terytorialnych danego państwa nadbrzeżnego, b) wodach śródlądowych     

              c) na morzu pełnym i wszystkich wodach z nim połączonych. Odp. c

8)               Jeżeli statek o specjalnej konstukcji lub przeznaczeniu nie może w pełni realizować               postanowień prawideł MPDM w odniesieniu do liczby, miejsca zamocowania,               zasięgu swiateł lub znaków, to taki statek powinien:

              a) być oswietlony przez drugi statek będący w asyście, b) odpowiadać przepisom               jak               najbardziej zbliżonym do MPDM, c) uprawiać żeglugę tylko na wodach               terytorialnych. Odp. b

9)               Prawidło 2a dotyczy odpowiedzialności za zaniedbania w stosowaniu prawideł               MPDM przez:

              a) armatora, b) kapitana i załogę, c) armatora, kapitana i załogę. Odp. c

10) Czy prawidło 2a nakłada obowiązek stosowania się do:

              a) wymagań zawartych tylko w przepisach MPDM, b) środków ostrożności               wynikających z praktyki morskiej, c) zarówno jednych jak i drugich. Odp. c

11) Czy zasad zwykłej praktyki morskiej należy przestrzegać:

              a) tylko wtedy, gdy statki widzą się zwajemnie,  b) podczas ograniczonej widzialności,

              c) we wszystkich warunkach widzialności. Odp c

12) Kiedy zgodnie z prawidłem 2b można odstąpić od prawideł MPDM:

              a) w sytuacji bezposredniego niebezpieczeństwa  b) w czasie ograniczonej               widzialności  c) gdy statek przeciwny znajduje się z tyłu trawersu Odp. a

13) Czy w/g przepisów MPDM "statkiem o napędzie mechanicznym jest statek               wprowadzany w ruch przez maszyne, zajęty":

                 a) połowem za pomoca trału, b) połowem za pomoca włoczonych sznurów               haczykowych , c) holowaniem.  Odp. b?

 

14) Statek pod żaglami używający jednoczesnie swego napędu mechanicznego powinien               w nocy pokazywać światła:

              a) statku żaglowego, b) statku o napędzie mechanicznym, c) statku żaglowego i               statku o napędzie mechanicznym. Odp. b

15) Statek będący w drodze i poławiający włóczonymi sznurami haczykowymi jest w               swietle prawidła 3d traktowany jako:

       a) “statek zajęty połowem", b) "statek o napędzie mechanicznym",  c) "statek               nieodpowiadający za swoje ruchy". Odp. b?

16) Za "statek zajęty połowem" w myśl prawidła 3d można uważać:

              a) statek łowiący włokami, b) statek łowiący włóczonymi sznurami haczykowymi,                  c) statek rybacki w drodze na łowisko, gdy nie poławia. Odp. a?

17) Statek, który ugrzązł w lodach jest w myśl prawideł MPDM statkiem:

              a) o ograniczonej zdolności manewrowej, b) nieodpowiadającym za swoje ruchy,                   c) statkiem posuwającym się po wodzie. Odp. b

18) "Statek o ograniczonej zdolności manewrowej" to statek, który nie może               manewrować zgodnie z wymogami prawideł MPDM:

       a) wskutek wyjatkowych okoliczności, b) bo ma uszkodzone urządzenie sterowe,                   c) ze względu na charakter jego pracy. Odp. c

19) Kablowiec kładący kabel, trałowiec pod trałem, hydrograf ustawiający znak               nawigacyjny to w/g przepisów MPDM:

              a) statki nieodpowiadające za swoje ruchy, b) statki o ograniczonej zdolności               manewrowej, c) statki o napędzie mechanicznym. Odp. b

20) Czy uważa się za statek będący "w drodze" statek:

              a) na mieliznie, b) wykonujący manewr za pomoca rzuconej na dno kotwicy,

                   c) przycumowany do innego statku stojącego na kotwicy. Odp. b

21) Czy fakt obserwacji drugiego statku na ekranie radaru w czasie złej widzialności               oznacza w swietle przepisów, że są wzajemnie widoczne:

       a) tak,  b) nie, c) przepisy nie precyzują tego. Odp. b

22) W którym momencie statek będący "w drodze" zmienia się w statek "stojący na               kotwicy"?:

       a) w momencie wydania komendy "rzucić kotwice", b) w momencie rzucenia               kotwicy, c) po rzuceniu kotwicy i upewnieniu się, ze kotwica trzyma.  Odp. b

23) Przy jakim zasięgu widzialności wzrokowej należy uważać widzialność za               ograniczoną:

       a) 2 Mm,  b) 3 Mm, c) nie można podać sztywnej, zawsze jednakowej wielkości                                                                          Odp. c

24) W/g prawidła 5 obserwacje należy prowadzić podczas:

              a) dobrej widzialności, b) ograniczonej widzialności, c) każdych warunków                                                     Odp. c

25) Obserwacje należy prowadzić za pomoca:

              a) słuchu i wzroku, b) wszelkich dostępnych środków, c) radarem  Odp. 2                                               

26) Obserwacja powinna być prowadzona:

                 a) ze sterowni, b) z dziobu statku, c) z miejsca skąd najlepiej można widzieć cały               widnokrąg. Odp. c

27) Użycie radaru podczas ograniczonej widzialności jest:

              a) obowiązkowe, b) zależy od uznania oficera wachtowego, c) zalecane. Odp. a

28) Czy określenie "szybkość bezpieczna" zgodnie z prawidłem 6 dotyczy:

              a) wszelkich warunków widzialności, b) widzialności ograniczonej, c) statków               wzajemnie widocznych. Odp. a

29) Czy określenie "szybkość bezpieczna" zgodnie z prawidłem 6 dotyczy:

       a) statków o napędzie mechanicznym, b) statków żaglowych, c) wszystkich statków               posuwających się po wodzie. Odp. c

 

30) Szybkość bezpieczna to szybkość:

                  a) zredukowana, b) dostosowana do istniejących warunków, c) pozwalająca               zatrzymać się w połowie zasięgu widzialności. Odp. b

31) Na akwenach objętych systemami rozgraniczenia ruchu szybkość bezpieczna dla               statku idącego właściwym torem kierunkowym to szybkość:

                    a) pozwalająca zatrzymać się w połowie zasięgu widzialności, b) zaledwie sterowna                  c) taka, jaka utrzymuja inne statki idące w pobliżu. Odp. c

32) Czy przepisy podają liczbowa wartość "szybkości bezpiecznej" ?:

              a) wskazują jedynie czynniki mające wpływ na jej wielkość, b) precyzują konkretnie               szybkość, c) ciagła obserwacja radaru zwalnia od jej stosowania. Odp. a

33) Czy isnieją przypadki, w których wyraźna zmiana namiaru na statek przeciwny nie               eliminuje mozliwości ryzyka zderzenia:

       a) tak, b) nie, c) przepisy nie precyzuja tego. Odp. a                                                                                 

34) Jak należy wykorzystać radar w celu określenia ryzyka zderzenia:

              a) trzymać urządzenie radarowe gotowe do pracy, b) dokonać nakresu radarowego               wraz z meldunkiem, c) obserwacja ruchu rzeczywistego obiektu. Odp. b

35) Jak należy postapić w przypadku ustalenia istniejącego ryzyka zderzenia jeśli mamy               wątpliwości co do jego istnienia:

       a) należy odrzucić istnienie ryzyka zderzenia, b) należy przyjać, że ono istnieje    

              c) odczekać do wyjaśnienia sytuacji. Odp. b

36) O braku ryzyka zderzenia może świadczyć następująca obserwacja wzajemnego               usytuowania swiateł burtowych dwóch statków:

       a) naprzeciw zielonego 1 statku znajduje się czerwone 2, b) statki widzą wzajemnie               swoje czerwone swiatła, c) obserwacja swiateł nie pozwala wykluczyć ryzyka               zderzenia. Odp. b

37) Przy jakiej odległości między statkami idącymi "na zderzenie" zaczyna występować               ryzyko zderzenia:

       a) 2 Mm, b) 3 Mm, c) nie można określić konkretnej odległości. Odp. c                                                                

38) Przy ustaleniu istnienia ryzyka zderzenia przy spotkaniu z długim zestawem               holowniczym konieczna jest obserwacja namiaru na:

       a) obiekt holujący, b) jednostkę holującą i holowaną, c) obiekt holowany. Odp. b                                                          

39) Ustalono, że istnieje ryzyko zderzenia ze statkiem, do którego odległość wynosi 6               Mm. Kiedy statek zobowiązany ustąpić z drogi powinien podjąć działanie?:

                   a) Gdy odległość zmniejszy się do 3 Mm, b) Gdy statek "z pierwszeństwem" nada               sygnał "wątpliwość",  c) zaraz po ustaleniu, że istnieje ryzyko zderzenia. Odp. c                                                                                                                      40) Czy prawidło 9 dotyczące wąskiego przejścia rozgranicza sytuacje zbieżne do               widzialności ?:

       a) tak, b) nie, c) ___. Odp. b

41) Czy prawidło 9 mówiące o zachowaniu się w wąskim przejściu dotyczy:

                  a) statków o napędzie mechanicznym, b) wszystkich statków w każdych warunkach               widzialności, c) statków idących naprzeciw siebie. Odp. b

42) Czy w wąskim przejściu obowiązuje prawidło  13 mówiące o wyprzedzaniu ?

                  a) nie, b) tak, c) ___ . Odp. b                                                                                                              

43) Fakt, że przeciwny statek idzie po niewłaściwej stronie toru, co grozi zderzeniem,               zwalnia nasz statek od podjęcia działania w celu uniknięcia zderzenia, ponieważ               statek przeciwny naruszył przepisy ?

       a) nie, b) tak, c) nie jest to w przepisach sprecyzowane. Odp. a                                                                             

44) W wąskim przejściu:

              a) istnieje zakaz połowu, b) prawidła nie precyzuja tego, c) poławianie jest               dozwolone. Odp. c

45) Statek idący wzdłuż wąskiego przejścia lub toru wodnego powinien trzymać się:

              a) wewnętrznej granicy toru leżącej z jego prawej burty, b) zewnętrznej granicy toru               leżącej z jego prawej burty, c) jak najbliżej osi toru z prawej strony osi. Odp. b                                                                                             

46) W jaki sposób winien reagować statek ograniczony swym zanurzeniem               nawigacyjnym w wąskim przejściu, gdy inny statek przecina przejście ?

       a) zgodnie z prawidłem 9 nadać sygnał - pięć krótkich, b) zgodnie z prawidłami               zachować kurs i szybkość, c) prawidła wymijania nie mają tu zastosowania. Odp. a                                                                                            

47) Jaki sygnał dźwięowy należy nadać aby wyrazić wątpliwość co do bezpieczeństwa               manewru wyprzedzania w wąskim przejściu ?

       a) 1 długi 1 krótki 1 długi 1 krótki, b) 5 krótkich, c) 2 długie. Odp. b                                                                    

48) Czy w wąskim przejściu wolno jest zakotwiczyc ?

              a) w swietle przepisów nie wolno, b) wolno, lecz należy tego unikać, c) wolno, lecz               tylko przy dobrej widzialności. Odp. b

49) Gdy statek wchodzi na tor kierunkowy "z boku" to powinien to robić pod katem :

       a) jak największym w stosunku do ogólnego kierunku ruchu, b) jak najmniejszym w               stosunku do ogólnego kierunku ruchu, c) mozliwie prostym w stosunku do ogólnego               kierunku ruchu. Odp. b

50) Czy dozwolone jest przecinanie torow kierunkowych w systemach rozgraniczenia               ruchu ?

       a) jest zabronione, b) jest zabronione podczas ograniczonej widzialności, c) należy               unikać przecinania torów kierunkowych. Odp. c

51) W przypadku przecinania torow kierunkowych systemu rozgraniczenia ruchu               powinno               się to czynić w stosunku do osi toru pod katem:

       a) prostym, b) najmniejszym, c) nie jest to sprecyzowane. Odp. a                                                                            

52) Strefa ruchu przybrzeznego przylegająca do systemu rozgraniczenia ruchu może być               uczęszczana przez:

                   a) wszystkie stati nie korzystające z systemu, b) małestatki, żaglowce i statki               połwiające, c) nie może być uczęszczana w ogóle. Odp. b

53) W strefe rozgraniczająca systemu rozgraniczenia ruchu wolno wejść w normalnych               warunkach statkowi:

       a) zajętemu połowem, b) zajętemu holowaniem, c) pełniącemu służbę pilotową                                                                          Odp. a

54) Jeżeli dwa statki żaglowe zbliżają się do siebie tak, że istnieje ryzyko zderzenia, a               mają wiatr z tej samej burty, to powinien ustąpić statek:

       a) który ma drugi statek ze swej przawej burty, b) który idzie pełniejszym wiatrem                   c) znajdujący się od strony nawietrznej. Odp. c?

55) Jeżeli dwa statki żaglowe zbliżają się od strony nawietrznej tak, że istnieje ryzyko               zderzenia i mają wiatr z różnych burt to powinien ustąpić statek:

       a) który ma drugi statek ze swej prawej burty, b) który ma wiatr z lewej burty

              c) który idzie pełniejszym wiatrem. Odp. b

56) Czy prawidło 13 dotyczące wyprzedzania ma zastosowanie w czasie ograniczonej               widzialności ?

       a) nie, b) tak, c) prawidła tego nie precyzuja. Odp. a                                                                                  

57) Statek wyprzedzający przestaje nim być z chwilą:

              a) przejścia granicy swiateł statku wyprzedzanego, b) przejścia trawersu statku               wyprzedzanego, c) ostatecznego wyprzedzenia i oddalenia się. Odp.c

58) Wyprzedzanie powinno odbywać się:

              a) z lewej burty statku wyprzedzanego, b) z dowolnej burty statku wyprzedzanego                   c) z prawej strony statku wyprzedzanego. Odp. b

59) Jak powinien zachować się statek znajdujący się na granicy kąta widzenia swiateł              burtowych drugiego statku, gdy ma wątpliwości czy jest statkiem wyprzedzającym               czy przecinającym kurs? Uznać się za statek:

       a) przecinający kurs, b) wyprzedzający i ustąpić z drogi, c) przecinający kurs i                             ustąpić z drogi. Odp. b

 

60) Czy prawidło 14 dotyczące statków idących wprost na siebie ma zastosowanie w               czasie ograniczonej widzialności ?

       a) nie, b) tak, c) przepisy tego nie precyzują. Odp. a                                                                                         

61) Prawidło 14 - statki idące wprost na siebie - dotyczy:

              a) spotkania statków bez względu na rodzaj napędu, b) wszystkich statków za               wyjatkiem żaglowych, c) statków o napędzie mechanicznym. Odp. c

62) Spotykasz statek znajdujący się na bardzo ostrym prawym kącie kursowym idący               kontrkursem. Tendencja zmiany namiaru niewielka w prawo (do rufy)

                  Wybierz najwłaściwszy manewr:

       a) zmiana kursu w lewo - zwiększenie odległości mijania, b) zachowanie kursu i                             szybkości, c) wydatna zmiana kursu w prawo. Odp. c

63) Prawidło 15 dotyczące kursów przecinających się ma zastosowanie do:

              a) statków o napędzie mechanicznym, b) wszystkich statków, c) wszystkich statków                za wyjątkiem nieodpowiadających za swoje ruchy. Odp. a

64) Prawidło 15 dotyczące kursów przecinających się zaleca:

                   a) unikania przecinania kursu przed dziobem, b) zatrzymanie maszyny, c) zmiane               kursu w prawo. Odp. a

65) Z prawego sektora dziobowego statku leżącego w dryfie zbliża się drugi statek tak, że               istnieje ryzyko zderzenia. Działanie czynne w celu uniknięcia zderzenia powinien               podjąć :

       a) statek posuwający się powoli, b) statek leżący w dryfie, c) prawidła MPDM nie               regulują takiego rodzaju spotkania. Odp. b

66) W/g prawidła 16 każdy statek, który zgodnie z prawidłami MPDM ma ustąpić z               drogi innemu statkowi powinien to uczynić :

       a) gdy zauważy sygnał wątpliwości nadany przez drugi statek, b) w momencie               pierwszego kontaktu wzrokowego z drugim statkiem, c) od razu po stwierdzeniu               ryzyka zderzenia. Odp. c

67) Prawidło 17 dotyczące działania statku mającego pierwszeństwo drogi ma               zastosowanie:

       a) do statków o napędzie mechanicznym, b) do wszystkich statków bez wyjatku,

              c) do wszystkich statków za wyjątkiem  nieodpowiadających za swe ruchy. Odp.b

68) Podstawowym obowiązkiem statku posiadającego pierwszeństwo drogi jest               zachowanie kursu i szybkości. Może on jednak podjąć działanie własnym manewrem               w celu unikniecia zderzenia, jeżeli ten drugi statek :

       a) zbliży się na odległość 5 Mm, b) zbliży się na odległość 3 Mm, c) nie reaguje na               nadany w jego kierunku sygnał wątpliwości. Odp. c

69) Prawidło  17d zezwala statkówi posiadającemu pierwszeństwo drogi na własny               manewr w celu uniknięcia zderzenia, zobowiązuje go do nie zmieniania kursu ...

              a) w lewo, gdy z lewej znajduje się statek, b) w prawo, c) wydatnej redukcji               prędkości. Odp. a

70) W przypadku podjęcia akcji zapobiegawczej dozwolonej przez prawidło 17a przez               statek posiadający pierwszeństwo drogi, statek zobowiązany do ustąpienia z drogi :

              a) jest zwolniony z tego obowiązku, b) powinien podjąć działanie w celu               bezpiecznego minięcia, c) powinien zachować kurs i prędkość. Odp. b

71) Statek nawigujący w strefie ograniczonej widzialności powinien swoją maszynę :

              a) mieć zastopowaną, b) mieć gotową do natychmiastowego manewru, c) używać               przy obciążeniu "pół naprzód". Odp. b

72) Statek, który podczas ograniczonej widzialności wykryje za pomocą radaru obecność               innego statku powinien:

       a) zmniejszyć szybkość do minimum koniecznego do utrzymania kursu,    

              b) zachować kurs i prędkość, c) ustalić czy powstaje sytuacja nadmiernego zbliżenia                                                                                                    Odp. c

73) Statek, który podczas ograniczonej widzialności wykrył za pomocą radaru               ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin