PROJEKT SYSTEMU INFORMACYJNEGO
DLA
TV MARKET
tworzony na potrzebę zaliczenia przedmiotu„projektowanie systemów informacyjnych” wykładanego przez dr Grzegorza Bartoszewicza
Urszula Szczecińska
Grupa IX
Projekt ten kreowany jest na potrzeby firmy TV Market rozprowadzającą wszelkiego rodzaju akcesoria domowego użytku posiadające zastosowania nowych technologiii rozwiązań. Jest to firma międzynarodowa. Wszelkie towary sprowadzane są właśnie z filii znajdujących się zagranicą, gdzie są one projektowane i produkowane wyłącznie na potrzeby firmy TV Market. W Polsce główną jej siedzibą jest TV Promotion Direct w Poznaniu.Tu znajduje się Biuro Obsługi Klienta (Dział Reklamacji), Magazyn (Dział Wysyłki), przetwarzane są dane klienta (obsługa kredytowa, generowanie faktur). Telemarketing(Call Center), gdzie głównie są składane i wprowadzane zamówienia, znajduje sięw Warszawie. Prowadzone jest również stoisko oraz sklep firmowy w Poznaniu. Firma zajmuje się zarówno reklamą, sprzedażą jak i naprawą w ramach gwarancji uszkodzonego towaru.
1. TV Market
TV Market współpracuje z takimi firmami jak: telewizja, biuro reklamy, studio filmowe, bank, firma kurierska oraz poczta. Jest to współpraca na dużą skalę, gdyż razemz poszczególnymi wymienionymi wyżej podmiotami gospodarczymi prowadzone są stale konsultacje odnośnie sposobu działania i udoskonalania procedur związanych z bezpośrednią współpracą z klientem oraz dotyczących szybkości i precyzji działania.
2. Współpraca
Jak już zostało wspomniane główną siedzibą jest spółka TV Promotion Direct mieszcząca się na ul. Bałtyckiej 6 w Poznaniu. Składa się na nią zarząd, Biuro Obsługi Klienta, Magazyn, Księgowość oraz Dział Informatyki.
3. TV Promotion Direct
Sama struktura organizacyjna nie posiada zbyt wielu poziomów, to też TV Market jest firmą bardzo elastyczną i posiada również wysoko rozwiniętą specjalizację, toteż poszczególne dane odnośnie zamówień, ich obsługi oraz wszelkich reklamacji kierowane są do poszczególnych osób bezpośrednio danymi sprawami się zajmującymi. Dokładne przepływy danych, funkcje oraz procedury przedstawione będą w dalszej części projektu. Wracając do struktury organizacyjnej rysuje się ona następująco:
4. Struktura organizacyjna
Poszczególne działy składają się z następujących stanowisk:
BOK
Þ STUDENCI
Þ PRACOWNIK DS. ZAMÓWIEŃ RATALNYCH
Þ PRACOWNIK DS. REKLAMACJI ZAMÓWIEŃ RATALNYCH
Þ PRACOWNIK DS. KURIERSKICH
Þ PRACOWNIK DS. ROZPATRYWANIA REKLAMACJI
Þ PRACOWNIK DS. PRZESYŁEK POCZTOWYCH
Þ PRACOWNIK DS. ZAMÓWIEŃ HURTOWYCH
MAGAZYN
Þ ZSTĘPCA KIEROWNIKA
Þ 4 STAŁYCH PRACOWNIKÓW FIZYCZNYCH
Þ PRACOWNIK DS. PRZESYŁEK KURIERSKICH
Z przeprowadzonych badań wynika, że firma jest bardzo dynamiczna i wciąż się rozwija, tym samym wymagając ciągłego rozszerzania i unowocześniania systemu.
Celami TV Marketu jest bowiem głównie maksymalizacja zysku poprzez zwiększenie wielkości rocznej sprzedaży, a także udziału w rynku. W tym celu firma realizuje takie czynności jak: wprowadzanie nowych produktów, udoskonalanie bądź wprowadzanie nowych technologii, zdobywanie nowych rynków poprzez rozszerzanie swojej działalności (np. otwieranie nowych sklepów. Poprawiana jest także terminowości realizacji zamówień i przeprowadzania reklamacji. Dużą uwagę zwraca się również na rozwój reklamy, promocji i dystrybucji. Miernikami sukcesu w osiąganiu wytyczonych celów jest przede wszystkim liczba placówek w Polsce i zagranicą a także liczba klientów i obrót firmy w skali rocznej. Co roku dane te i zestawienia gromadzi księgowość firmy tworząc tym samym kartotekę dotyczącą rozwoju spółki.
Aby utrzymać płynność w funkcjonowaniu firmy po wprowadzaniu wciąż to nowych zmian, teraźniejszy system jest uaktualniany na bieżąco. Rozszerzane są możliwości oprogramowania Cat Pro w związku z wprowadzanymi nowymi procedurami, zmianami procedur starych oraz w związku z udoskonalaniem spójności systemu firmy z systemem bankowym.
Przepływy informacji zachodzą głównie między Call Center (Telemarketingiemw Warszawie), a TV Promotion Direct. Call Center przesyła całą bazę danych dotyczącej klienta i jego zamówień, firma w Poznaniu natomiast aktualizuje tę bazę (dostępną później również i w Warszawie) o dane dotyczące samej realizacji zamówień i wszelkich reklamacji. Informacje są również wymieniane z bankiem i firmą kurierską, co umożliwia realizację zamówień ratalnych jak i zamówień kurierskich (wszystkie zamówienia ratalne dostarczane są do klienta firmą kurierską). Do wiadomości banku podawane są wiadomości na temat miejsca zamieszkania i zameldowania klienta, numery dwóch dowodów tożsamości zamawiającego oraz wysokość i rodzaj jego miesięcznych dochodów. Dane te zdobywane są drogą telefoniczną w Call Center w Warszawie, gdzie wpisywane są w Cat Pro w zakładce ankieta. Ankiety te są w Poznaniu drukowane i – po sprawdzeniu danych – wpisywanew system bankowy. Po rozpatrzeniu przez bank wniosków o przyznanie kredytów firmaTV Promotion Direct dostaje informację zwrotną o przyznanych kredytach i wnioskach odrzuconych. TV Market jest upoważniona przez bank do drukowania i podpisywania umów (zajmuje się tym pracownik ds. zamówień ratalnych). Jeśli chodzi o przepływy danych pomiędzy naszą firmą a firmą kurierską, to przesyłane są tylko i wyłącznie dane adresowei nr telefonu klienta oraz waga, rozmiar i czas dostawy przesyłki do przedstawicielstwa firmy kurierskiej w Poznaniu (skąd dane te trafiają do innych przedstawicielstw obsługujących konkretny region Polski, do którego ma być dostarczona paczka). Dotyczy to przesyłek ratalnych, paczek o wadze powyżej 10 kilo oraz zamówień kurierskich na życzenie klienta),a także zleceń odbioru towaru powyżej 10 kilo od klienta, który reklamuje sprzęt. Z firmy kurierskiej natomiast TV Promotion Direct otrzymuje zestawienia listów przewozowych dotyczących świadczonych usług, niezbędnych do dokumentacji oraz pojawiających się problemów z przesyłką w momencie, gdy dostawa nie przebiega zgodnie z procedurami. Bezpośrednio przepływami tymi zajmuje się pracownik ds. kurierskich, jednak nr listów przewozowych dostępne są również studentom pracującym w Biurze Obsługi Klienta, którzy pomagają klientowi zgłaszającemu nieprawidłowości w dostawie towaru.
Wszelkie informacje dotyczące płatności zarówno przy realizacji nowego zamówienia jaki anulacji zamówienia starego są wysyłane do księgowości. Co miesiąc system Cat Pro generuje zestawienia dotyczące realizacji zamówień, zamówień zaległych oraz samej wysyłki i stanów ilości poszczególnych towarów w magazynie, które przesyłane są do dyrektora ds. sprzedaży. Przepływ informacji ma również między BOK-iem a magazynem zajmującym się reklamacjami – są tam dostarczane dane na temat zamówień pojedynczych części do rozsyłanego sprzętu przyjmowanych bezpośrednio – drogą telefoniczną – przez studentówz Biura Obsługi Klienta.
A oto zestawienia, co po kolei dzieje się z danymi od klienta:
4
*) REZYGNACJA
TELEMARKETING
TELFON/FAX
SYSTEM
KLIENT
PRACOWNIK 1
REZYGNACJA
PRZESYŁKA
ODRZUCONA REZYGNACJA
ZAMÓWIENIE ZREALIZOWANE
ZAMÓWIENIE NIE REALIZOWANE
ZAMÓWIENIE W REALIZACJI
PRACOWNIK 4
DAWNIEJ NIŻ 10 DNI WSTECZ
KONTAKT Z BANKIEM NIE DAWNIEJ NIŻ 10 DNI WSTECZ
PRACOWNIK 2
ZAMÓWIENIA ZANULOWANE
NIE DAWNIEJ NIŻ 10 DNI WSTECZ
WARTOŚĆ POZOSTAŁYCH
PŁATNOŚĆ GOTÓWKĄ
REZYGNACJA CZĘŚCIOWA TOWARÓW <130
ZMIANA ZAMÓWIENIA Z RATALNEGO NA GOTÓWKOWE
REZYGNACJA CAŁKOWITA TOWARÓW >130
WYDANIE NOWEJ UMOWY I ZAPISANIE NOWEGO ZAMÓWIENIA
STARA UMOWA
*) ZMIANA ZAMÓWIENIA
ODRZUCONE ZMIANY ZAMÓWIENIA
TELFON/FAX...
Kamalo89