3. ZASADY OGRANICZANIA DOSTĘPNOŚCI W ULICACH
Dostępność – jest podstawową cechą ulicy charakteryzującą częstość połączeń i sposób połączeń ulicy z innymi przecinającymi ją ulicami (drogami) i zakres obsługi bezpośredniego otoczenia.
Obsługa bezpośredniego otoczenia – pojęcie to oznacza możliwość wjazdu z ulicy na teren otaczającego zagospodarowania (lub odwrotnie) lub możliwość postoju na ulicy w sąsiedztwie tego zagospodarowania. Dostępność jest podstawową obok prędkości projektowej cechą ulicy. W prawidłowo zaprojektowanym układzie ulicznym, ulice wyższych klas powinny mieć wyraźnie ograniczoną dostępność. Zwiększenie dostępności jezdni obniża walory ulicy dla ruchu nie związanego z otoczeniem.
PODSTAWOWE CHECHY ULICY
Dostępność jezdni prędkość projektowa
Połączenia z innymi ulicami obsługa bezpośredniego otoczenia
Dostępność jezdni:
Ulice układu podstawowego:
1. miejska ulica ekspresowa, klasy E:
- połączenia z innymi ulicami – tylko w węzłach, zalecany odstęp od 1,5 – 3,0km
- obsługa bezpośredniego otoczenia – nie obsługuje, zakaz postoju i zatrzymywania. Postój i zatrzymywanie dostępny tylko na wydzielonych parkingach, zjazdy do nieruchomości nie są dopuszczalne
2. ulica główna ruchu przyspieszonego GP:
- połączenia z innymi ulicami – na skrzyżowaniach lub w węzłach, zalecany odstęp od 600 – 1200m.
- Obsługa bezpośredniego otoczenia – zakaz postoju i zatrzymywania, pasy postojowe dopuszczalne wyjątkowo przy modernizacji ulicy. Wjazdy bramowe dopuszczalne wyjątkowo
3. ulica główna G:
- połączenia z innymi ulicami – na skrzyżowaniach, zalecany ostęp od 400 – 600m.
- Obsługa bezpośredniego otoczenia – parkowanie możliwe na pasach postojowych z zastosowaniem pasów manewrowych o szerokości 3,0m oddzielających jezdnie od pasów postojowych. Liczba wjazdów bramowych ograniczona.
4. ulica zbiorcza, Z:
- połączenia z innymi ulicami – na skrzyżowaniach, zalecany odstęp od 150 – 300m.
- Obsługa bezpośredniego otoczenia – parkowanie na pasach postojowych, pożądana ograniczona liczba wjazdów bramowych
Ulice układu obsługującego:
5. ulica lokalna, L:
- połączenia z innymi ulicami – na skrzyżowaniach
- obsługa bezpośredniego otoczenia – nieograniczona
6. ulica dojazdowa, D:
KLASA ULICY
E
GP
G
Z
L
D
W
(W)
-
SK, W
SK
(T)
W, SK
(T, SK)
S
dajfit