3.ZASADY OGRANICZANIA DOSTĘPNOŚCI W ULICACH.docx

(13 KB) Pobierz

3. ZASADY  OGRANICZANIA DOSTĘPNOŚCI W ULICACH

 

Dostępność – jest podstawową cechą ulicy charakteryzującą częstość połączeń i sposób połączeń ulicy z innymi przecinającymi ją ulicami (drogami) i zakres obsługi bezpośredniego otoczenia.

 

Obsługa bezpośredniego otoczenia – pojęcie to oznacza możliwość wjazdu z ulicy na teren otaczającego zagospodarowania (lub odwrotnie) lub możliwość postoju na ulicy w sąsiedztwie tego zagospodarowania. Dostępność jest podstawową obok prędkości projektowej cechą ulicy. W prawidłowo zaprojektowanym układzie ulicznym, ulice wyższych klas powinny mieć wyraźnie ograniczoną dostępność. Zwiększenie dostępności jezdni obniża walory ulicy dla ruchu nie związanego z otoczeniem.

 



                                                        PODSTAWOWE CHECHY ULICY







                            Dostępność jezdni                                                        prędkość projektowa













 

Połączenia z innymi ulicami                            obsługa bezpośredniego otoczenia

 

Dostępność jezdni:

Ulice układu podstawowego:

1.       miejska ulica ekspresowa, klasy E:

-          połączenia z innymi ulicami – tylko w węzłach, zalecany odstęp od 1,5 – 3,0km

-          obsługa bezpośredniego otoczenia – nie obsługuje, zakaz postoju i zatrzymywania. Postój i zatrzymywanie dostępny tylko na wydzielonych parkingach, zjazdy do nieruchomości nie są dopuszczalne

2.       ulica główna ruchu przyspieszonego GP:

-          połączenia z innymi ulicami – na skrzyżowaniach lub w węzłach, zalecany odstęp od 600 – 1200m.

-          Obsługa bezpośredniego otoczenia – zakaz postoju i zatrzymywania, pasy postojowe dopuszczalne wyjątkowo przy modernizacji ulicy. Wjazdy bramowe dopuszczalne wyjątkowo

3.       ulica główna G:

-          połączenia z innymi ulicami – na skrzyżowaniach, zalecany ostęp od 400 – 600m.

-          Obsługa bezpośredniego otoczenia – parkowanie możliwe na pasach postojowych z zastosowaniem pasów manewrowych o szerokości 3,0m oddzielających jezdnie od pasów postojowych. Liczba wjazdów bramowych ograniczona.

4.       ulica zbiorcza, Z:

-          połączenia z innymi ulicami – na skrzyżowaniach, zalecany odstęp od 150 – 300m.

-          Obsługa bezpośredniego otoczenia – parkowanie na pasach postojowych, pożądana ograniczona liczba wjazdów bramowych

Ulice układu obsługującego:

5.       ulica lokalna, L:

-          połączenia z innymi ulicami – na skrzyżowaniach

-          obsługa bezpośredniego otoczenia – nieograniczona

6.       ulica dojazdowa, D:

-          połączenia z innymi ulicami – na skrzyżowaniach

-          obsługa bezpośredniego otoczenia – nieograniczona

 

 

ZASADY WYBORU POŁĄCZEŃ ULIC

 

KLASA ULICY

E

GP

G

Z

L

D

E

W

W

W

(W)

-

-

GP

W

W, SK

SK, W

SK

(T)

 

G

W, SK

SK, W

SK

SK

SK

(T, SK)

Z

(W)

SK

SK

SK

SK

SK

L

 

(T, SK)

SK

SK

S

S

D

 

 

(T, SK)

S

S

S

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin