Wytyczne odnośnie europejskiej dobrej praktyki w zakresie mocowania ładunków w transporcie drogow.pdf

(5632 KB) Pobierz
Microsoft Word - cargo_securing_guidelines2_pl.doc
Wytyczne odnośnie
europejskiej dobrej praktyki
w zakresie mocowania
ładunków w transporcie
drogowym
KOMISJA EUROPEJSKA
DYREKCJA GENERALNA DS. ENERGII I TRANSPORTU
1 / 213
134974942.001.png
Słowo wstępne
Jacques Barrot, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, komisarz ds.
transportu
Drogowe przewozy towarowe stanowią trzon europejskiego transportu i logistyki. Europa
potrzebuje nie tylko efektywnego, ale i bezpiecznego transportu drogowego towarów.
Odpowiednie mocowanie ładunków pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa tego rodzaju
przewozów.
Ocenia się, że do 25% wypadków z udziałem samochodów ciężarowych jest skutkiem
niewłaściwego mocowania ładunków. W niektórych państwach członkowskich obowiązują
przepisy w zakresie mocowania ładunków, których treść i zakres często są jednak różne, co
sprawia, że przewoźnicy międzynarodowi napotykają znaczne trudności przy próbie
określenia minimalnych wymogów odnośnie mocowania ładunków dla danej operacji
przejazdu transgranicznego.
Pod koniec 2002 r. branża, państwa członkowskie i Komisja podjęły konkretne działania na
rzecz zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, opracowując niniejsze wytyczne w
zakresie mocowania ładunków, które mam przyjemność tutaj przedstawić. Niniejszy
dokument jest wynikiem trzyletniej zespołowej pracy specjalistów. Chciałbym podziękować
wszystkim zaangażowanym specjalistom za podzielenie się swoją wiedzą fachową i
poświęcenie wiele czasu na, jak sądzę, pożyteczne i praktyczne opracowanie.
Dokument ten powinien znaleźć odbiorców w całej Unii Europejskiej. W tym kontekście
chciałbym wyrazić wdzięczność Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) za
cenny wkład w przetłumaczenie opracowania na jak największą liczbę języków unijnych.
Pragnąłbym, aby niniejsze wytyczne były czytane i stosowane w całej Europie i przyczyniły
się w ten sposób do realizacji naszego wspólnego celu, którym jest poprawa bezpieczeństwa
ruchu drogowego.
[Podpis]
2 / 213
Uwagi
1.
Niniejsze wytyczne odnośnie dobrej praktyki zostały przygotowane przez Grupę
Ekspertów powołaną przez Dyrekcję Generalną ds. Energii i Transportu. W jej skład
weszli specjaliści wyznaczeni przez państwa członkowskie i przedsiębiorstwa
branżowe. Dokument przedłożono Grupie Wysokiego Szczebla ds. Bezpieczeństwa
Drogowego, która wydała pozytywną opinię co do jego treści i zakresu.
2.
Wytyczne mogą stanowić źródło informacji dla podmiotów publicznych i prywatnych,
bezpośrednio lub pośrednio zainteresowanych problemem mocowania ładunków.
Dokument ten powinien być pomocny podczas wdrażania bezpiecznych i
wypróbowanych rozwiązań w tym zakresie.
3.
Wytyczne te nie są dokumentem wiążącym w znaczeniu aktu prawnego przyjętego
przez Wspólnotę. Stanowią one natomiast źródło wiedzy zgromadzonej przez
europejskich ekspertów w tej dziedzinie. Dokument został wypracowany przez
specjalistów rządowych z państw członkowskich i innych zainteresowanych stron
oraz uzyskał ich aprobatę. Celem wytycznych jest ułatwienie przeprowadzania
operacji przewozów transgranicznych w zakresie mocowania ładunków. Organy
nadzoru powinny traktować przestrzeganie zasad i metod opisanych w niniejszych
wytycznych jako prowadzące do właściwego poziomu bezpieczeństwa w transporcie
międzynarodowym. Korzystając z niniejszych wytycznych należy się upewnić, że
wykorzystane metody są odpowiednie dla określonej sytuacji i – jeżeli jest to
konieczne – podjąć dodatkowe środki ostrożności.
4.
Należy mieć świadomość tego, że w państwach członkowskich mogą obowiązywać
specyficzne wymogi odnośnie mocowania ładunków, które nie zostały ujęte w
niniejszych wytycznych. Dlatego też zawsze należy zwracać się do właściwych
organów z zapytaniem o istnienie wymogów szczególnych.
5.
Niniejszy dokument jest ogólnodostępny. Można go pobierać bezpłatnie ze strony
internetowej Komisji Europejskiej 1 .
6.
Ciągły rozwój systemów i technik mocowania ładunków sprawia nieuchronnie, że
niezbędny będzie okresowy przegląd i ewentualne poprawki do niniejszych
wytycznych. W momencie tworzenia dokumentu nie jest możliwe opracowanie
kalendarza takich przeglądów. Informacji o najnowszym wydaniu Przewodnika należy
szukać na stronie internetowej Komisji Europejskiej. Oczekujemy na wszelkie
sugestie poprawek lub uzupełnień treści, które prosimy wysyłać na adres wymieniony
w przypisie 2 . Pytania ogólnej natury dotyczące wytycznych należy wysyłać na ten
sam adres.
1 Link: http://ec.europa.eu/transport/roadsafety/vehicles/best_practice_guidelines_en.htm
2 European Commission, Directorate-General for Energy and Transport, Road Safety Unit, 200 rue de la Loi, BE-
1049 Brussels. E-mail: tren-mail@ec.europa.eu .
3 / 213
 
Spis treści
0. W pigułce: dziesięć najważniejszych nakazów mocowania ładunków ............................. 7
1. Zagadnienia ogólne ............................................................................................................ 9
1.1. Wprowadzenie............................................................................................................ 9
1.2. Cel wytycznych ........................................................................................................ 10
1.3. Potrzeba mocowania ładunku................................................................................... 10
1.3.1. Masa a ciężar .................................................................................................... 12
1.3.2. Środek ciężkości............................................................................................... 13
1.3.3. Siły przyspieszenia, z jakimi działa ładunek.................................................... 14
1.3.4. Przesuwanie...................................................................................................... 14
1.3.5. Przechylenie i przewrócenie............................................................................. 14
1.3.6. Sztywność ładunku........................................................................................... 14
1.3.7. Rozkład obciążenia .......................................................................................... 15
1.3.8. Wybór pojazdu i załadunek.............................................................................. 15
1.3.9. Transport multimodalny ................................................................................... 16
1.3.10. Szkolenie w zakresie mocowania ładunków .................................................... 17
2. Budowa nadwozi pojazdów i urządzenia do unieruchamiania ........................................ 19
2.1. Ściana przednia ........................................................................................................ 19
2.2. Ściany boczne........................................................................................................... 20
2.3. Ściana tylna .............................................................................................................. 20
2.4. Pudła furgonowe ...................................................................................................... 21
2.5. Pudła z otwartymi bokami (pudła skrzyniowe z żebrami lub skrzyniowo-
plandekowe) ......................................................................................................................... 22
2.6. Pudła z opończą boczną (kurtynowe)....................................................................... 22
2.7. Kłonice ..................................................................................................................... 23
2.8. Punkty mocowania ................................................................................................... 24
2.9. Kontenery ISO (ISO 1496-1) ................................................................................... 25
2.9.1. Ściany czołowe................................................................................................. 25
2.9.2. Ściany boczne................................................................................................... 25
2.9.3. Punkty mocowania i okucia ............................................................................. 25
2.10. Nadwozia wymienne ............................................................................................ 26
3. Sposoby mocowania......................................................................................................... 27
3.1. Mocowanie blokowe ................................................................................................ 27
3.1.1. Blokowanie za pomocą materiałów sztauerskich............................................. 28
3.1.2. Mocowanie progowe i płytowe ........................................................................ 30
3.1.3. Mocowanie blokowe między rzędami sekcji ładunku ..................................... 31
3.1.4. Listwy drewniane przybite do platformy ładunkowej...................................... 32
3.1.5. Kliny i łożyska klinowe.................................................................................... 32
3.2. Mocowanie z użyciem odciągów ............................................................................. 34
3.2.1. Odciągi przepasujące ładunek od góry............................................................. 34
3.2.2. Odciąg pętlowy ................................................................................................ 35
3.2.3. Mocowanie szpringowe.................................................................................... 36
3.2.4. Mocowanie odciągami przepasującymi ładunek.............................................. 37
3.2.5. Mocowanie za pomocą odciągów prostych ..................................................... 38
3.2.6. Osprzęt mocujący ............................................................................................. 39
3.2.7. Urządzenia z taśm ............................................................................................ 40
3.2.8. Odciągi łańcuchowe ......................................................................................... 42
3.2.9. Mocowanie odciągami z lin stalowych ............................................................ 43
3.2.10. Napinacz........................................................................................................... 43
3.2.11. Siatki i płachty z odciągami ............................................................................. 44
3.2.12. Liny .................................................................................................................. 45
4 / 213
3.2.13. Taśmy stalowe.................................................................................................. 45
3.2.14. Szyny przyłączeniowe do wysięgników i odciągów w ścianach bocznych..... 45
3.2.15. Płyty mocujące pośrednie................................................................................. 46
3.3. Ryglowanie............................................................................................................... 46
3.4. Złożone mocowanie ładunków................................................................................. 48
3.5. Osprzęt dodatkowy................................................................................................... 48
3.5.1. Maty antypoślizgowe ....................................................................................... 48
3.5.2. Przekładki płytowe ........................................................................................... 48
3.5.3. Kantówki .......................................................................................................... 49
3.5.4. Folia termokurczliwa i rozciągliwa.................................................................. 50
3.5.5. Taśmy stalowe lub plastikowe ......................................................................... 50
3.5.6. Listwy kątowe .................................................................................................. 51
3.5.7. Ochraniacze taśm tkanych z tworzyw sztucznych ........................................... 52
3.5.8. Ochraniacze krawędzi zapobiegające uszkodzeniom ładunku i osprzętu
mocującego....................................................................................................................... 52
3.5.9. Przekładki ochronne ......................................................................................... 53
3.5.10. „Jeże” ............................................................................................................... 53
4. Obliczanie liczby odciągów ............................................................................................. 55
5. Kontrole podczas jazdy / Przewozy wielopunktowe............................................................ 56
6. Ładunki znormalizowane i częściowo znormalizowane (formy geometryczne) ............. 57
6.1. Walce, beczki i ładunki cylindryczne ...................................................................... 57
6.2. Papier w rolach......................................................................................................... 57
6.3. Beczki....................................................................................................................... 59
6.4. Pudła......................................................................................................................... 60
6.5. Torby, bele i worki ................................................................................................... 60
6.6. Palety i wózki ........................................................................................................... 62
6.6.1. Europaleta......................................................................................................... 62
6.6.2. Wózki ............................................................................................................... 63
6.7. Blachy płaskie .......................................................................................................... 63
6.8. Ładunki długie.......................................................................................................... 65
6.9. Belki ......................................................................................................................... 66
6.10. Kręgi..................................................................................................................... 66
6.11. Druty i pręty w zwojach ....................................................................................... 69
6.12. Duże ładunki jednostkowe i odlewy .................................................................... 70
6.13. Ładunki wiszące ................................................................................................... 74
6.14. Ładunki płynne masowe....................................................................................... 75
7 Wymagania odnośnie niektórych szczególnych ładunków.............................................. 76
7.1 Drobnica ................................................................................................................... 76
7.2 Drewno ..................................................................................................................... 77
7.2.1. Tarcica .............................................................................................................. 77
7.2.2. Drewno okrągłe ................................................................................................ 79
7.2.3. Drewno długie .................................................................................................. 81
7.3 Duże kontenery oraz duże i ciężkie opakowania ..................................................... 81
7.4 Nadwozia wymienne bez naroży zaczepowych ....................................................... 84
7.5 Pojemniki zdejmowalne ........................................................................................... 84
7.6 Sztauowanie towarów w kontenerach ...................................................................... 84
7.7 Ładunki masowe luzem............................................................................................ 84
7.8 Płyty sztauowane na płaskiej platformie z A-kształtnymi stojakami....................... 84
7.9 Maszyny inżynieryjne / sprzęt budowlany / maszyny samojezdne.......................... 84
7.10 Pojazdy ..................................................................................................................... 84
7.11 Przewóz samochodów osobowych, furgonetek i małych przyczep ......................... 84
7.12 Przewóz płyt szklanych o różnej wielkości do maksymalnych dozwolonych
wymiarów............................................................................................................................. 84
5 / 213
Zgłoś jeśli naruszono regulamin