etyka.docx

(31 KB) Pobierz

etyka

·         teoria moralności – spójny system zreflektowanych przekonań

o        dla kontrastu – moralność to zjawisko społeczne, bezrefleksyjne i nieświadome; zmiany w moralności zachodzą szybciej niż w uznanych społecznie normach etycznych

·         etyka normatywna – tworzy normy, etyka opisowa – bada ich przyjęcie i stosowanie, bez oceny

·         od etos – miejsce zamieszkania, obyczaj; (co kraj to obyczaj, co redakcja to etos)

·         wg Sokratesa – „intelektualizm etyczny” – utożsamienie cnót z wiedzą; poznawanie świata polega na stopniowym zadawaniu pytań i słuchaniu odpowiedzi, to dialog jest wartością

o        sofiścipluralizm mediów – niejednoznaczne dziennikarstwo, tkwi w tradycji sofistów

 

etyka ogólna – fundament wszystkich etyk szczegółowych, niezbędny przy refleksji nad etyką dziennikarską, bo pozwala nie sprowadzać jej tylko do zbioru norm

·         zagadnienia wspólne z etyką dziennikarską – np. rozpoznanie właściwych wartości etycznych, kryteria etyczności publikacji, kwestie sprawiedliwości, ocena obiektywizmu

·         zagadnienia nie mające nic wspólnego z etykami szczegółowymi – np. wolność woli

 

etyka mediów

·         całokształt teoretycznych rozmyślań nad mediosferą – nad działaniami i wyborami medialnymi

·         „kultura uczestnictwa”; „etyka odbiorców” – dziennikarz ma mniejszy wpływ na obraz mediów

·         obejmuje też etykę biznesu (której etyka dziennikarska nie może zawierać)

·         istnieje bo:

o        media są większością instytucjami zaufania publicznego

o        główne źródło informacji w systemach demokratycznych

o        funkcjonują w społeczeństwie, a społeczeństwa wytwarzają etykę

o        siła perswazyjna – wpływają na jednostkę, jej działania i myślenie

o        ewoluują w ogromnym tempie

·         relacja z postmodernizmem

o        postmoderniści wskazują na relatywizm takich pojęć jak prawda

o        -||- wskazują na trudności przy stosowaniu etyki, uodparniają na pokusy fundamentalizmu etycznego („moje wartości są nabardziej wartościowe”)

 

etyka dziennikarska

·         wiedza o sposobach bycia dziennikarzy wśród ludzi

·         etyka profesjonalna

o        profesja zawód który oprócz sprawności warsztatowej wymaga jest etyki; „z misją”

·         etyka stosowana – „szczególna”

o        koncentruje się na problemach praktycznych

o        unika normatywności i teoretycznych rozważań o idealnym dziennikarzu

·         koncentruje się na dwóch obszarach:

o        kodeksy etyki

§         powstają w etyce normatywnej, wyznaczają standardy, określają co jest dobre

o        przypadki kontrowersyjne – „etyka dylematów” [miesięcznik Press]

§         dotyczą wyjątków nieobjętych dyrektywami kodeksów

§         odpowiadają co robić w danej sytuacji

§         etyka sytuacyjna - odejście od sztywnych reguł, każda sytuacja jest indywidualna

·         teorie

o        warsztat ważniejszy od etyki – rezerwa co do „wyższych celów” i misji mediów

o        nie istnieje etyka dziennikarska, ale etyka dziennikarstwa lub dziennikarzy

§         negatywne jest tylko odrzucenie jakiejkolwiek etyki związanej z zawodem

o        warsztat to warunek etyki dziennikarskiej – bez niego mogą być etycznie złe

§         etyka jako nadbudowa na fundamencie warsztatu

§         etyka organicznie wpisana w profesję, tak jak i warsztat

 

przestrzeń aksjologiczna (aksjologia = teoria wartości)

·         różna dla różnych mediów (inna dla tabloidu, dla dziennika, dla magazynu sponsorowanego)

·         przestrzenie aksjologiczne stanowią pole dla dylematów

o        mała przestrzeń aksjologiczna zawęża postrzeganie dylematów

§         aksjologiczna ślepota – obojętność wobec ludzi, brak wrażliwości

L.A. Day

·         „kultura newsroomu” – miejsce pracy utrudnia lub ułatwia realizację wartości; poszczególne redakcje tworzą mikrospołeczności o określonej etyce, zachowaniach i moralności

·         „wartości perfekcyjne” w odniesieniu do mediów

o        wiarygodność

o        prawość

o        szacunek do siebie i innych

! wartości w dziennikarstwie (Elzenberg)

·         wartości relatywne (użytkowe; cenne)

·         wartości perfekcyjne (godne)

 

modele etyki

·         model teoretyczny (neopozytywistyczny) etyki – skupiony na ocenie słuszności danych działań

·         model antyteoretyczny – właściwszy dla etyki dziennikarskiej – skupia się raczej na etycznym dobru dziennikarza niż na ocenie słuszności jego czynów

 

modele dziennikarstwa

·         sokratejski – oparty na dialogu, chęci rozwiązania problemu; publicystyczny

·         platoński – zorientowany na prawdę, ale z „jedynymi prawdziwymi opiniami” dziennikarza

 

media deontologiczne, uważają się za instytucje zaufania publicznego, kierują się tym, co uważają za swoją powinność; celem jest realizacja dobra wspólnego. Tworzą newsy z tzw. „wartością groźby”.

 

media teleologiczne to takie, które w swych rzeczywistych, a nie deklarowanych działaniach nastawione są głownie na biznesowy aspekt, a więc kierują się tylko kalkulacją ekonomiczną. Misja, o ile w ogóle jest brana pod uwagę, stoi dalej w hierarchii wartości. Ich celem jest zarabianie pieniędzy. Tworzą newsy zorientowane na wywołanie satysfakcji (bezpośredniej – np. gwałty, wtórnej – polityka). Promują postawy roszczeniowe i nie wpisują się tym samym w społeczeństwo obywatelskie.

·         tabloidyzacja – dotyczy zarówno jakości mediów jak i samego dziennikarstwa

o        eksponowanie sensacji kosztem rzetelności, dotyczy wszystkich mediów

§         odpowiedź na oczekiwania społeczeństwa konsumpcyjnego

o        podkreśla to rolę edukacji medialnej w społeczeństwie

 

media equation – utożsamianie przekazu medialnego z rzeczywistością

 

cele mediów

·         publiczne forum

·         pilny obserwator wydarzeń

·         autonomiczny komentator

 

biznesowy aspekt mediów

·         ujawnia się w sytuacjach kryzysu medium – blokowanie dostępu do informacji

·         baza materialna daje mediom niezależność –silne finansowo media mogą realizować ambitne projekty

·         nie wszystkie media są instytucjami zaufania publicznego

o        w mediach czysto biznesowych nie pracują dziennikarze lecz „ludzie mediów”
– etyka dziennikarska nie ma tu zastosowania

media jako czwarta władza (E. Burke, 1774r. w angielskim parlamencie)

·         obok: sądowniczej, wykonawczej i ustawodawczej

·         pozycja pochodząca od realnej władzy tej „władzy”

·         twierdzi się, że dziennikarze i media tworzą pierwszą władzę – posiadającą największą faktyczną moc

o        stają się pierwszą władzą gdy państwo traci więź z obywatelami – niedostatki demokracji

o        media mogą być postrzegane jako nie czwarta władza, a pełnoprawny uczestnik gdy politycznej

·         duża rola wspólnoty

o        o więziach wspólnotowych decydują: współpraca / rozmowa / walka

o        zachwianie czynników tworzących wspólnotę to sytuacja, w której media deontologiczne określają, co jest dobre a co złe, umacniając się tym samym w pozycji pierwszej władzy

o        im większa wspólnota tym trudniej określić jej wspólny etos

 

dumbing down – przesunięcie w stronę mediów teleologicznych; rośnie poziom wykształcenia warsztatowego, ale maleje poziom mediów; jest to ogólnoświatowy trend w kulturze

 

doktryny medialne

·         doktryna liberalna

o        dominuje w euroatlantyckim kręgu kulturowym

o        sprzeciwia się ingerencji w profesję ze strony nieprofesjonalistów i biurokracji

o        obejmuje zarówno media deontologiczne jak i teleologiczne

·         doktryna odpowiedzialności społecznej

o        uzupełnia doktrynę liberalną

o        podkreśla wolność mediów

o        akcent na funkcji instytucji zaufania publicznego – odpowiedzialność wzgl. odbiorcy

 

ludzie a dziennikarstwo

·         pracownicy medialni wg Kapuścińskiego:

o        ludzie mediów – bez prawidłowego powołania do profesji; kierują się aspektem biznesowym

§         ci, którzy nie dostali innej pracy

§         workers – dziennikarze-rzemieślnicy – fachowcy do wynajęcia

o        elita dziennikarska – zmieniając pracę poszukują redakcji o podobnym obrazie świata;

§         informacja jako dobro wspólne

·         dobro wspólne – to, co w danym okresie jest dobrem w obrębie jakiejś całości, jest zmienne w czasie, a jego określenie może budzić konflikty

o        lumpendziennikarstwo

§         wynik rewolucji technologicznej w komunikacji

§         jest ewidentnie nieetyczne bo nie pozwala odbiorcy na jakikolwiek sprzeciw

 

obowiązki dziennikarzy

·         wobec siebie *

·         wobec pracodawcy

·         wobec społeczeństwa *

·         wobec reklamodawcy

·         wobec współpracowników

 

paternalizm

·         media (deontologiczne) z założenia są mądrzejsze od odbiorcy i kierują się dobrem wspólnym a nie opinią publiczną, więc ich paternalizm mam uzasadnienie

o        np. wtedy, gdy przedstawiają i bronią poglądów sprzecznych z opinią publiczną

 

„miękki determinizm” – psychologowie i socjologowie koncentrują się na negatnwych skutkach oddziaywania mediów; dziennikarze mają wpływ na społeczeństwo i ich działania wywołują jakieś skutki, ale zdaniem Levinsona przesadą jest przypisywanie dziennikarstwu jakichś fatalistycznych wpływów

 

opinia publiczna

·         dwa rodzaje

o        pierwszy – obrazy w umyśle jednostki

o        drugi – obrazy na podstawie których działają ludzie lub jednostki w imieniu grupy

·         badania opinii społecznej są wykorzystywane do manipulacji nastrojami społecznymi

·         media masowe jednocześnie wyrażają i tworzą opinię publiczną

o        silne odniesienie etyczne, wyraża odpowiedzialność

§         w zależności od mocy i deklarowanych wartości               mają różną odpowiedzialność

·         dziennikarz nie może ulegać opinii publicznej, ale powinien się w jej głos wsłuchiwać

 

ombudsmanwewnętrzny krytyk gazety, przedstawiciel czytelników zatrudniony przez redakcję

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin