Tok metodyczny wprowadzenia litery S.doc

(360 KB) Pobierz

 

 

Tok metodyczny wprowadzania litery.

 

I  Wypowiedzi dzieci na temat ilustracji pt: „Sad”.

       Co widzicie na ilustracji?

       Co robią dzieci?

       Czy dzieciom podoba się zbieranie owoców w sadzie?

       Jakie drzewa w sadzie widzisz na obrazku?

       Jakie jeszcze owoce można znaleźć w sadzie?

       O jakiej porze roku zbieramy owoce w sadzie?

       Czy ktoś z was był kiedyś w sadzie?

 

II Wyodrębnienie wyrazu podstawowego:

       Gdzie znajdują się dzieci?

       Jak myślicie, jaki jest tytuł obrazka?

 

Nauczyciel mówi:

       Powiedzmy wszyscy razem „sad”.

       A kto chciałby powiedzieć sam?

 

III  1. Ćwiczenia artykulacyjne:

Ćwiczenie 1.

- Kto mi pokaże jaki odgłos wydaje wąż?

- Czy każdy z was potrafi zrobić „ssss”?

- Pobawmy się w węże. Wstańmy z ławek i udając wijącego się węża mówmy „sssss”.

 

Ćwiczenie 2.

       Wymówcie głośno wszyscy razem sad.

       A teraz mówimy troszkę ciszej.

       Spróbujcie wymówić ten wyraz szeptem.

 

Nauczyciel wskazuje na grupę dzieci i mówi:

       Ta grupa wypowie słowo „sad” głośno, ta grupa półgłosem, a wasza grupa szeptem (następnie zmiana ról)

 

2. Sylabizowanie:

       Teraz podzielimy wyraz „sad” na sylaby. Jak myślicie, ile sylab ma wyraz „sad”? Spróbujmy to zrobić razem. (Nauczyciel głośno wymawia wyraz „sad”, klaszcząc raz, na znak jednej sylaby.)

 

 

 

 

3. Głoskowanie:

Nauczyciel przypina do tablicy trzy białe kartoniki i zadaje pytania:

-    Ile kartoników jest na tablicy?

       Ile głosek ma wyraz „sad”?

       Proszę was, abyśmy wszyscy razem podzielili wyraz na głoski.

 

4. Spółgłoski i samogłoski:

       Ile samogłosek jest w wyrazie „sad”?

       Kto chciałby przyczepić czerwone kartoniki w miejscu samogłosek?

       A kto wie, ile spółgłosek jest w tym wyrazie?

       Czy ktoś chciałby przyczepić niebieskie kartoniki spółgłosek?

 

5. Wyodrębnienie wyrazu podstawowego:

-    Przypomnijcie mi, jaki był tytuł tej ilustracji?

Nauczyciel powraca do wcześniej omawianej ilustracji. Nauczyciel zapisuje pismem drukowanym wyraz „SAD”.

 

Przerwa śródlekcyjna:
- polecenie (skacz jak piłeczka, szumią drzewa – coraz głośniej, potem coraz ciszej, na klaśnięcie koniec, dzieci siadają na krzesełkach cichutko jak piórka).

 

 

IV Nauka pisania litery.

 

1. Nauczyciel pokazuje dzieciom tabliczkę z nowopoznaną literką. Zadaje pytania:

- Z czym kojarzy wam się wielka litera „S”

- Z czym kojarzy się wam mała literka „s”?

 

2.- Kto opisze jak wygląda wielka litera „S”? Czy ma haczyki, laseczki, a może brzuszki?

   - A kto opisze małą literkę „s”?

 

3.  Nauczyciel rysuje wielką i małą literkę „S” na tablicy. Pisząc, omawia sposób kreślenia literki. Zaznacza także kierunki pisania:

- Literka „S” zaczyna się od haczyka , a potem ma taki wielki, wypięty brzuszek. Mała literka „s” zaczyna się od laseczki a zamyka ją także wielki wypięty brzuszek.

 

4. Ćwiczenie:

Nauczyciel prosi, by uczniowie stanęli w kole.

- Proszę, abyście spróbowali napisać palcem wielką literę S na plecach swojego kolegi.

- Teraz odwróćcie się w druga stronę, i na plecach sąsiada, napiszcie małą literkę „s:”.

Nauczyciel prosi, aby dzieci wróciły do ławek i mówi:

- Każdy z was, dostanie ode mnie kawałek włóczki, proszę abyście ułożyli z niego wielką literkę „S”

- Mam dla was jeszcze jedną niespodziankę. Chciałabym abyście w piasku, który rozsypię wam zaraz na ławkach, napisali małą literkę „s”.

 

5.  Nauczyciel rozdaje dzieciom czyste kartki papieru i mówi:

- Wybierzcie swój ulubiony kolor kredki i weźcie ją do rączki, Na kartce papieru zapiszcie wielką literkę „S”

 

- Zamieńcie się kredkami ze swoimi kolegami z ławki i z drugiej strony kartki zapiszcie małą literę „s”

 

6.  Nauczyciel zapisuje literę „S” na liniaturze, komentując sposób pisania:

- Zaczynamy pisanie litery „S”  w polu górnym, kończąc w polu środkowym.

- Małą literę zapisujemy całą w środkowym polu.

 

7. - Spróbujcie zapisać sami literkę „S i s” w swoich ćwiczeniach- ołówkiem.

 

8.  Nauczyciel zapisuje każdemu dziecku w zeszycie zielonym kolorem wzory lier „S”, „s”
i „S s”. Następnie prosi, aby uczniowie dokończyli zapisy.

 

V.  Nauka pisania z innymi literami.

1. Nauczyciel pyta:

- Proszę, abyście wymienili wyrazy z literą „S” na początku, w środku oraz na końcu wyrazu.

Zapisuje podane wyrazy na tablicy.

- Kto mi powie, w jaki sposób połączyłam literkę „S” z innymi literkami? Czy użyłam kreseczki? A może te literki napisałam bez połączenia?

 

2. Nauczyciel czyta na głos treść czytanki.

- Czytanka „To smyki” (wspólne czytanie, nauczyciel jedno zdanie – dzieci powtarzają, czytamy razem dwa razy, następnie  dzieci czytają same dwa razy).

- Nauczyciel prosi, aby dzieci zaznaczyły w tekście wszystkie litery "S"

 

3. Nauczyciel mówi:

- Chciałabym, abyście przeczytali szeptem czytankę.

- Kto chciałby przeczytać samodzielnie na głos?

Nauczyciel prosi:

- Otwórzcie ponownie swoje zeszyty. Zapiszcie w nich zdanie „ To jest smyk.”, trzy razy.

 

VI Utrwalenie

-  Dzieci zapisują w zeszycie wyrazy:

smok, sowa. samolot, słoń, sarna.

 

VII Podsumowanie zajęć:

       Czy podobały się wam dzisiejsze zajęcia?

       Które zadanie najbardziej wam się podobało?

       Czy potraficie napisać wielką i małą literkę „S”?

       Jako zadanie domowe, narysujcie w domu obrazek pod tytułem: „W sadzie”. Swoją pracę należy także podpisać. Wszystkie prace powiesimy w naszej galerii prac.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W sadzie

 

S. Todorski

 

Do mojego sadu

rankiem przyleciała

jeszcze trochę senna

sroczka czarno - biała.

 

Zobaczyła jabłko

wśród gęstwy gałęzi.

- Pewnie jest mu nudno

wisieć na uwięzi...

 

Zabiorę je z sobą,

może przyda mi się,

po co ma samotnie

na tym drzewie wisieć.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


s1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


s2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


s3
    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin