opieka wychowanie resocjalizacja.pdf

(603 KB) Pobierz
111200601 UNPDF
ISSN1230–0861
opieka
wychowanie
terapia
WARSZAWA,2008
3-4(75-77)
111200601.002.png 111200601.003.png 111200601.004.png 111200601.005.png
SKŁAD ZESPOŁU REDAKCYJNEGO
Redaktor naczelny
Lesław Pytka
Zastępca redaktora naczelnego
Jarosław Utrat-Milecki
Redaktor wydania
Irena Malanowska
Członkowie
Włodzimierz Brzeziński, Barbara Głowacka,
Leszek Gomółka, Bożenna Kamińska-Buśko,
Wiesław Kołak, Andrzej Martuszewicz, Józef Nowak,
Tadeusz Pilch, Adam Szecówka
Na fotografii:
Uroczyste zakończenie XIV Ogólnopolskiego Konkursu Ekologicznego TPD
„Dbam o piękno mego Domu – Ziemi”.
Adres redakcji:
00-325 Warszawa, ul. Krakowskie Przedmieście 6
tel 0-22 828 62 73, tel./fax 0-22 826 27 68
Redaktor wydania: tel. 0-22 827 78 44
Wydawca:
Krajowy Komitet Wychowania Resocjalizującego
im. Kazimierza Lisieckiego
członek Międzynarodowej Federacji Wspólnot Wychowawczych – FICE
e-mail: biuro-kkwr@org.pl
opieka
wychowanie
terapia
PISMO METODYCZNO-TEORETYCZNE
POŚWIĘCONE PROBLEMOM PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ I RESOCJALIZACJI
111200601.001.png
Od Redakcji
Do rozmaitych kryzysów, które ogłoszono w ubie-
głym stuleciu (kryzys systemów: sprawiedliwości,
zdrowia, oświaty, religii) dochodzi teraz kryzys eko-
nomiczny, którego skutki trudne są w tej chwili do
przewidzenia. Przechodzimy nieustannie jakieś kry-
zysy także w skali indywidualnej. A to kryzys adole-
scencji lub wieku dojrzałego, a to kryzysy zdrowotne
ludzi w podeszłym wieku itp. Ma się wrażenie obec-
ności chronicznych kryzysów we wszystkich wymia-
rach ludzkiej egzystencji. Ta ich wszechobecność
stępia naszą wrażliwość na nie. A jeśli dane zjawisko
jest nagminne czy powszechne, trudno nazywać je
kryzysowym. Nadużywamy pewnych określeń, któ-
re w miarę upływu czasu tracą swe pierwotne zna-
czenie lub stają się pojęciami pustymi.
Tak właśnie stało się z pojęciami: kryzysu, stre-
su czy paradygmatu. Wszyscy na ogół są zestreso-
wani, przeżywają kryzysy, sięgają do „nowych para-
dygmatów”, „pochylają się” nad „problemami spo-
łecznymi”, wykazują „zero tolerancji” dla przestęp-
czości i osiągają „zerowe efekty” resocjalizacyjne,
podejmują „nowe wyzwania” w „zmieniającej się dy-
namicznie” rzeczywistości, którą należy „zdiagnozo-
wać” w „przestrzeni społecznej”, zanim dokona się
jej „postmodernistycznej dekonstrukcji”. Pewnego
rodzaju ironia i jawna kpina z tego rodzaju języka,
zademonstrowana w poprzednim zdaniu, ma nam
pomóc w wyłowieniu ziarna z plewy „nowomowy”,
występującej coraz częściej w potoku publikacji nie
tylko pedagogicznych.
W obecnym, podwójnym numerze występują za-
sadniczo trzy rodzaje materiałów. Po pierwsze, są
to głównie opracowania, powstałe na podstawie ba-
dań bardzo rozległych (np. artykuł K. Linowskiego
o czynnikach kształtujących skuteczną i nieskutecz-
ną readaptację społeczną korzystających z przed-
terminowego warunkowego zwolnienia), sondaży
diagnostycznych (np. artykuł D. Sikory i J. Wrótniak
o mobbingu między uczniami). Po drugie, mamy
tu opracowania wybitnie teoretyczne (np. artykuł
L. Pytki, będący kontynuacją jego rozważań nad
kondycją polskiej pedagogiki resocjalizacyjnej i jej
języka). Po trzecie, jak zwykle zamieszczamy recen-
zje książek godnych przeczytania. Tym razem pod
szczególną uwagę poddajemy Czytelnikom niezwy-
kle wartościową książkę Ewy Wysockiej o diagno-
styce w resocjalizacji.
Mówiąc o nowych wydawnictwach, zwłaszcza
tych znaczących dla naszego pola zainteresowań,
warto odnotować, że trwają już końcowe prace nad
siódmym, czyli ostatnim tomem „Encyklopedii Pe-
dagogicznej XXI wieku” pod redakcją naukową prof.
Tadeusza Pilcha. Jej promocja odbędzie się w stycz-
niu 2009 r. Wypada dodać, że wielu naszych auto-
rów opracowało dla niej stosowne hasła. Na jej ła-
mach nasze pismo OWT było i jest nadal przywoły-
wane jako istotne źródło bibliograficzne.
Pragniemy również przypomnieć na zakończe-
nie, że w następnym roku przypada dwudziesta
rocznica założenia Krajowego Komitetu Wychowa-
nia Resocjalizującego. W związku z tym oczekuje-
my na wypowiedzi retrospektywne dotyczące na-
szej działalności.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin