Badanie liniowych układów scalonych.pdf

(538 KB) Pobierz
Technik_elektronik_311[07]_Z1.02_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Krzysztof Tułaj
Badanie liniowych układów scalonych
311[07].Z1.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
381180514.001.png 381180514.002.png 381180514.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Anna Tąpolska
mgr inż. Maria Tura
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Danuta Pawełczyk
Konsultacja:
mgr inż. Gabriela Poloczek
Korekta:
mgr inż. Urszula Ran
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[07].Z1.02
„Badanie liniowych układów scalonych” zawartego w modułowym programie nauczania dla
zawodu technik elektronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. WPROWADZENIE.............................................................................................................3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE.................................................................................................5
3. CELE KSZTAŁCENIA.......................................................................................................6
4. MATERIAŁ NAUCZANIA.................................................................................................7
4.1. Wzmacniacze operacyjne...............................................................................................7
4.1.1. Materiał nauczania.....................................................................................................7
4.1.2. Pytania sprawdzające...............................................................................................14
4.1.3. Ćwiczenia................................................................................................................15
4.1.4. Sprawdzian postępów...............................................................................................19
4.2. Komparatory analogowe..............................................................................................21
4.2.1. Materiał nauczania...................................................................................................21
4.2.2. Pytania sprawdzające...............................................................................................24
4.2.3. Ćwiczenia................................................................................................................24
4.2.4. Sprawdzian postępów...............................................................................................28
4.3. Scalone wzmacniacze mocy..........................................................................................29
4.3.1. Materiał nauczania...................................................................................................29
4.3.2. Pytania sprawdzające...............................................................................................32
4.3.3. Ćwiczenia................................................................................................................33
4.3.4. Sprawdzian postępów...............................................................................................36
4.4. Scalone wzmacniacze selektywne i szerokopasmowe.................................................37
4.4.1. Materiał nauczania...................................................................................................37
4.4.2. Pytania sprawdzające...............................................................................................39
4.4.3. Ćwiczenia................................................................................................................39
4.4.4. Sprawdzian postępów...............................................................................................41
5. SPRAWDZIAN OSIĄGNIĘĆ............................................................................................42
6. LITERATURA...................................................................................................................48
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Materiał opracowany w tym podręczniku wraz innymi jednostkami modułowymi
(wzmacniacze tranzystorowe, generatory, zasilacze) pomoże Ci w analizie schematu
analogowych urządzeń elektronicznych zawierających wiele scalonych układów liniowych.
Poprawne zrozumienie działania urządzenia u atwi Ci projektowanie, montowanie,
uruchamianie i lokalizację usterek w układach analogowych. Poradnik ten będzie Ci pomocny
w przyswajaniu wiedzy o liniowych układach scalonych. Wyjaśni Ci ich budowę, właściwości,
zasadę działania oraz różne rozwiązania układowe a przez to i zastosowanie. Postaraj się
zrozumieć zasadę działania wzmacniacza operacyjnego, komparatora czy wzmacniacza mocy,
zależności pomiędzy napięciami wejściowymi i wyjściowymi w tych układach.
Poradnik zawiera:
- wymagania wstępne - wykaz niezbędnych umiejętności i wiedzy, które powinieneś mieć
opanowane, aby przystąpić do realizacji tej jednostki modułowej,
- cele kształcenia – wykaz umiejętności jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
- materiał nauczania - umożliwia samodzielne przygotowanie się do wykonania ćwiczeń
i zaliczenia sprawdzianów,
- pytania sprawdzające wiedzę potrzebną do wykonania ćwiczenia,
- ćwiczenia,
- sprawdzian postępów,
- sprawdzian osiągnięć, zawierający zestaw zadań testowych.,
- literaturę.
Przed każdym ćwiczeniem otrzymasz informację od nauczyciela o wymaganiach
związanych z wykonywanym ćwiczeniem.
Jeżeli masz trudności ze zrozumieniem tematu lub ćwiczenia, to poproś nauczyciela
lub instruktora o wyjaśnienie i ewentualne sprawdzenie, czy dobrze wykonujesz daną
czynność. Po zrealizowaniu materiału nauczania spróbuj rozwiązać test „Sprawdzian postępów”.
W tym celu postępuj zgodnie z wskazaniami instrukcji poprzedzającej test.
Jednostka modułowa: „Badanie liniowych układów scalonych”, której treści teraz poznasz
jest jednym z modułów koniecznych do analizy układów analogowych.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W czasie pobytu w pracowni musisz przestrzegać regulaminów, przepisów bezpieczeństwa
i higieny pracy oraz instrukcji przeciwpożarowych, wynikających z rodzaju wykonywanych
prac. Przepisy te poznasz podczas trwania nauki.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Moduł 311[07].Z1
Badanie układów analogowych
311[07].Z1.01
Badanie wzmacniaczy tranzystorowych
311[07].Z1.02
Badanie liniowych układów scalonych
311[07].Z1.03
Badanie generatorów
311[07].Z1.04
Badanie zasilaczy
Schemat układu jednostek modułowych w module
„Badanie układów analogowych”
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
381180514.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin