Flanger gitarowy.pdf

(328 KB) Pobierz
Flanger gitarowy
P R O J E K T Y Z A G R A N I C Z N E
PROJEKTY ZAGRANICZNE
Flanger gitarowy
Przedstawiamy Czytelnikom
kolejn¹ przystawkê gitarow¹,
tym razem opracowan¹ przez
konstruktorów brytyjskich.
Jest to urz¹dzenie
o klasycznej konstrukcji, ³atwe
w monta¿u i uruchomieniu.
Chyba najbardziej charakterys-
tycznym efektem dwiêkowym no-
woczesnej gitary elektrycznej jest
flanger. Od chwili rozpowszech-
nienia siê tanich analogowych
linii opóniaj¹cych uk³ad do flan-
gingu ma wymiary peda³u. Zaak-
ceptowali go gitarzyci wszelkich
stylów - od pop do klasycznego.
Jest tak¿e u¿ywany do wzbogaca-
nia dwiêku wielu innych instru-
mentów.
Nie ka¿dy wie, na czym ten
efekt polega, ale ka¿dy z pewno-
ci¹ s³ysza³ efekty jego zastosowa-
nia w niezliczonych nagraniach.
Siêga on od pewnego rodzaju
polizgu tonalnego, jak fazowanie,
do szybko bulgocz¹cego wibrato.
Klasycznego brzmienia gitary flan-
ging u¿ywa³ Andy Summers
w swoich nagraniach Police
w latach 1980. Wtedy by³ to wspa-
nia³y efekt podstawowy, który
podobnie jak chorus, s³u¿y³ do
uwydatniania gitary i instrumen-
tów klawiszowych.
Efekt flangingu powsta³ po raz
pierwszy - wed³ug legendy -
przypadkowo w jakim studio na-
grañ, gdy technik niechc¹cy do-
tkn¹³ palcem na chwilê szpuli
magnetofonu w czasie przegrywa-
nia dwiêku. Przyhamowa³o to
nieco przez ten czas tamê. Gdy
wadliwe nagranie zosta³o odtwo-
rzone synchronicznie z oryginal-
nym, przyhamowany fragment zo-
sta³ oczywicie odtworzony szyb-
ciej. Wywo³a³o to ciekawy efekt
intermodulacyjny, nazwany flan-
ging (flange = ko³nierz, równie¿
szpuli).
Flanger elektroniczny dzia³a na
zasadzie spowalniania i przyspie-
szania sygna³ów przechodz¹cych
przez liniê opóniaj¹c¹. Wywo³uje
to potrzebne odstrojenie sygna³u,
który
nastêp-
nie jest
miesza-
ny ze
swoj¹
pierwot-
n¹ wers-
j¹, two-
rz¹c po-
¿¹dany
efekt.
Opónienie wymagane do flan-
gingu jest bardzo ma³e, nie wiêk-
sze ni¿ 15ms, mo¿na wiêc do jego
uzyskania u¿ywaæ stosunkowo
prostych analogowych linii opó-
niaj¹cych. Linie analogowe o cza-
sie opónienia powy¿ej 50ms nie
s¹ zbyt czêsto u¿ywane w tech-
nice audio z powodu szumów
i zniekszta³ceñ, które mog¹ wpro-
wadzaæ. Ale do wymaganych
przez flanging ma³ych opónieñ
nadaj¹ siê zupe³nie dobrze. Trze-
ba jednak dodaæ, ¿e obecnie
w wiêkszoci flangerów i peda³ów
chorus stosuje siê cyfrowe linie
opóniaj¹ce, które maj¹ znacznie
lepsze parametry szumowe.
Rys. 1. Budowa uk³adów MN3102 i MN3107.
Analogowa linia
opóniaj¹ca
Analogowe linie opóniaj¹ce
dzia³aj¹ w sposób przypominaj¹cy
dzia³anie rejestru przesuwnego
sterowanego uk³adem czasowym
lub sygna³em zegarowym. We-
wn¹trz rejestru przesuwaj¹cego
znajduj¹ siê maleñkie kondensa-
torki, przechowuj¹ce zale¿ne od
poziomu sygna³u wejciowego
próbki ³adunku. Sygna³ ten ³aduje
pierwszy kondensatorek, a ³adu-
nek jest nastêpnie synchronicznie
z sygna³em zegarowym przesuwa-
ny z jednego kondensatorka do
nastêpnego.
Ten sposób dzia³ania jest cza-
sem nazywany opónieniem bry-
gady kube³kowej (ang. bucket bri-
gade delay, BBD) ze wzglêdu na
sposób w jaki informacja przecho-
dzi przez uk³ad. Typowy uk³ad
BBD mo¿e mieæ oko³o 500 lub
1000 stopni. W zastosowanym
uk³adzie MN3207 jest ich 1024.
Niektóre analogowe uk³ady opó-
niaj¹ce zawieraj¹ tak¿e generator
zegarowy, ale MN3207 korzysta
ze wspomagaj¹cego uk³adu
MN3102, dostarczaj¹cego mu syg-
na³u zegarowego. Jak widaæ ze
schematów blokowych tych uk³a-
dów na rys. 1 , MN3102 generuje
w rzeczywistoci dwa sygna³y ze-
garowe - CP1 i CP2. Ich czêstot-
liwoæ jest równa po³owie czês-
totliwoci oscylatora g³ównego i s¹
one przesuniête w fazie wzglêdem
siebie o 90 o .
Od czêstotliwoci oscylatora
Elektronika Praktyczna 1/97
9
30443557.024.png
P R O J E K T Y Z A G R A N I C Z N E
Rys. 2. Schemat blokowy uk³adu.
zegarowego zale¿y czas opónie-
nia i do pewnego stopnia jakoæ
sygna³u wyjciowego, poniewa¿
od niej zale¿y czêstotliwoæ z jak¹
sygna³ wejciowy jest próbkowany
i z jak¹ jest przesuwany przez
rejestr. Uk³ad MN3102 mo¿e dzia-
³aæ z czêstotliwoci¹ od 10kHz do
100kHz, co pozwala uzyskaæ
w MN3207 opónienie sygna³u od
2,56ms do 25,6ms. Pozwala tak¿e
zmieniaæ czêstotliwoæ zegarow¹
zgodnie z zewnêtrznym sygna³em
moduluj¹cym.
s¹ doprowadza-
ne wprost do
wejæ 2 i 6 IC3.
Napiêcie zasila-
j¹ce bramkê
Vgg, z wyjcia
8 IC2 doprowa-
dzone do we-
jcia 4 IC3, jest
odblokowane
kondensatorem
C10.
Podstawow¹
czêstotliwoæ
zegarow¹ IC2
wyznacza kon-
densator C9 ³¹-
cz¹cy koñcówki
5 i 7 oraz opor-
noæ pomiêdzy
koñcówkami
6 i 7. W opisy-
wanym uk³a-
dzie u¿yto kon-
densatora
220pF, ale
w innychzasto-
sowaniach jego
pojemnoæ mo-
¿e zawieraæ siê
w granicach od
39pF do 240pF.
Wzmacnia-
cze operacyjne
IC1a i IC1b
tworz¹ oscyla-
tor modulacyj-
ny niskiej czês-
totliwoci
(ONC), generu-
j¹cy falê trój-
k¹tn¹ o czêstot-
liwoci zale¿-
nej od konden-
satora C2 i po-
tencjometru
VR1. Przy za-
stosowanych
wartociach
elementów, za
pomoc¹ VR1
mo¿na regulo-
waæ czêstotli-
woæ mniej
wiêcej w grani-
cach od 0,3Hz
Opis uk³adu
Jak widaæ ze schematu bloko-
wego na rys. 2 , uk³ad opónienia
analogowego/flangera sk³ada siê
z szeciu czêci: przedwzmacnia-
cza, filtru wejciowego, opónie-
nia, oscylatora zegarowego, oscy-
latora moduluj¹cego niskiej czês-
totliwoci i filtru wyjciowego.
Kompletny schemat elektryczny
uk³adu jest zamieszczony na rys.
3 .
Sygna³ wejciowy jest doprowa-
dzony do niskoszumowego wzmac-
niacza odwracaj¹cego IC4. Wzmoc-
nienie tego stopnia jest ustawiane
potencjometrem VR2. Regulator ten
pozwala dopasowaæ uk³ad do ró¿-
nych poziomów sygna³u z ró¿nych
róde³, jak gitary, keyboardy, czy
mikrofony. Uk³ad mo¿e tak¿e zo-
staæ w³¹czony do systemu public
address (PA), albo w pêtlê efektów
gitarowych wzmacniacza.
Z wyjcia 6 IC4 sygna³ przecho-
dzi do dwubiegunowego aktywne-
go filtru dolnoprzepustowego
15kHz, zawieraj¹cego wzmacniacz
IC5. Zadaniem filtru jest elimina-
cja sk³adowych z sygna³u o wy-
¿szych czêstotliwociach, przed je-
go doprowadzeniem do linii opó-
niaj¹cej. Linia ta nie jest zdolna
do ich prawid³owego opónienia
i spowodowa³oby to zak³ócenia
i zniekszta³cenia. Po filtracji syg-
na³ jest kierowany z IC5 do linii
opóniaj¹cej IC3 uk³adu BBD typu
MN3207. Generator sygna³owy
MN3102 mieci siê w IC2. Oba
sygna³y zegarowe z wyjæ 2 i 4 IC2
Rys. 3. Schemat elektryczny uk³adu.
10
Elektronika Praktyczna 1/97
30443557.025.png 30443557.026.png 30443557.027.png 30443557.001.png 30443557.002.png 30443557.003.png 30443557.004.png 30443557.005.png 30443557.006.png 30443557.007.png 30443557.008.png 30443557.009.png 30443557.010.png 30443557.011.png 30443557.012.png 30443557.013.png 30443557.014.png 30443557.015.png 30443557.016.png 30443557.017.png 30443557.018.png 30443557.019.png 30443557.020.png 30443557.021.png
P R O J E K T Y Z A G R A N I C Z N E
Rys. 4. Alternatywne pod³¹czenie
wejcia modulacji czasu opónienia.
flangingu), lub do rêcznego zmie-
niania opónienia za pomoc¹ VR3,
co powoduje tworzenie w ten spo-
sób efektu echa. Gdy prze³¹cznik
jest w pozycji modulacji, VR3 zo-
staje od³¹czony, a napiêcie modu-
luj¹ce jest doprowadzane przez
dzielnik napiêcia z³o¿ony z R10
i R12.
Je¿eli efekt echa nie jest po-
trzebny i zamierza siê u¿ywaæ
uk³adu tylko jako flangera, to
ONC mo¿na po³¹czyæ w sposób
przedstawiony na rys.   4 . Odpada-
j¹ wtedy prze³¹cznik S1 i poten-
cjometr VR3.
Sygna³ jest wyprowadzany z li-
nii opóniaj¹cej IC3 wyjciami
7 i 8, pomiêdzy które jest w³¹czo-
ny potencjometr VR4, którym usta-
la siê optimum efektu. Poprawne
zrównowa¿enie przez VR4 dwóch
sumowanych sygna³ów mo¿e oka-
zaæ siê trudne dopiero przy bar-
dzo niskich czêstotliwociach ze-
garowych. Sygna³ z suwaka poten-
cjometru VR4 jest kierowany do
IC6 tworz¹cego drugi filtr dolno-
przepustowy. Usuwa on na³o¿ony
w uk³adzie opóniaj¹cym na syg-
na³ audio sygna³ o czêstotliwoci
zegarowej.
Przetworzony sygna³ jest prze-
sy³any z IC6 do IC8, dzia³aj¹cego
jako bufor o niskim (oko³o
10-krotnym) wzmocnieniu.
Z przedwzmacniacza IC4 przez
kondensator C5 jest doprowadzo-
ny do IC8 równie¿ nie zmodyfi-
kowany sygna³ audio. Sygna³ su-
macyjny z IC8 jest nastêpnie kie-
rowany przez potencjometr regu-
lacyjny VR6 do gniazdka wyjcio-
wego SK2.
Potencjometrem VR5 ustala siê
poziom sumy sygna³ów z IC4
i IC6, kierowanej z powrotem do
wejcia IC4. VR5 s³u¿y do mak-
symalizacji efektu flanging, ponie-
wa¿ pozwala doprowadziæ uk³ad
do 4Hz, czyli w zakresie u¿ytecz-
nym do wolnego i szybkiego flan-
gingu.
Sygna³ wyjciowy ONC jest
przez rezystor R7 kierowany do
prze³¹cznika S1. Prze³¹cznik ten
pozwala u¿yæ ONC do modulowa-
nia generowanego przez MN3102
czêstotliwoci zegarowej (do au-
tomatycznego tworzenia efektu
Rys. 5. Rozmieszczenie elementów na p³ytce drukowanej.
Elektronika Praktyczna 1/97
11
30443557.022.png
P R O J E K T Y Z A G R A N I C Z N E
do dzia³ania przy poziomie sprzê-
¿enia zwrotnego bliskim maksy-
malnemu. Tworzenie powtarzal-
nych ech jest mo¿liwe za pomoc¹
VR5 w trybie opóniania.
Uk³ad powinien byæ zasilany
napiêciem 9V. Napiêcie to nie jest
krytyczne i uk³ad powinien dzia-
³aæ przy napiêciach z zakresu od
6V do 15V. ród³o zasilania jest
blokowane kondensatorami C11
i C12, a jego w³¹czenie sygnalizu-
je LED D1, której pr¹d ogranicza
rezystor R25. Po³owê napiêcia
zasilania dla nieodwracaj¹cego we-
jcia IC4 dostarcza dzielnik R3,
R2. Dla IC7 i IC8 podobn¹ rolê
pe³ni dzielnik R19, R20.
ustawiæ w po³o¿eniu minimum. Po
po³¹czeniu uk³adu z bateri¹ 9V
i w³¹czeniu wy³¹cznika S2 powin-
na zawieciæ siê LED D1. W wy-
niku niewielkiego zwiêkszenia g³o-
noci wzmacniacza i poziomu wy-
jciowego flangera w g³oniku po-
winien daæ siê s³yszeæ cichy szum,
oznaczaj¹cy ¿e urz¹dzenie dzia³a.
Je¿eli nie s³ychaæ niczego nie-
zwyk³ego (jak np. odg³osy palenia
siê uk³adów scalonych) nale¿y w³¹-
czyæ sygna³ wejciowy i sprawdziæ,
czy pojawia siê on na wyjciu.
Przy S1 w po³o¿eniu opóniania
powinny byæ s³yszalne krótkie efek-
ty echa, których d³ugoæ reguluje
siê VR3. W tym trybie po³o¿enie
VR1 nie jest istotne. Przy S1
w po³o¿eniu flanging, szybkoæ flan-
gingu reguluje siê za pomoc¹ VR1,
a po³o¿enie VR3 jest bez znaczenia.
Wzmocnieniem wejciowym, po-
ziomem wyjciowym i regulatorem
sprzê¿enia zwrotnego dobiera siê
optymalny efekt. Je¿eli w tle daje
siê s³yszeæ jêk sygna³u zegarowego,
trzeba spróbowaæ wyeliminowaæ go
przy pomocy VR4. Jednak gdy
wzmacniacz jest bardzo czu³y,
dwiêk ten mo¿e pozostaæ s³yszal-
ny.
WYKAZ ELEMENTÓW
Rezystory
0,25W, 5% wêglowe warstwowe lub
lepsze
R1..R3, R11, R19, R20: 47k
W
W
R6, R23: 1k
W
R7, R10, R12: 6,8k
W
R8, R13, R14: 100k
W
W
R17, R18, R22: 12k
W
W
VR1, VR3: 100k
liniowy potencjo-
metr obrotowy, wêglowy
VR2: 470k
W
liniowy potencjometr
obrotowy, wêglowy
VR4: 10k
W
Monta¿ uk³adu
Rozk³ad cie¿ek na p³ytce dru-
kowanej znajduje siê na wk³adce,
a rozmieszczenie elementów
przedstawiono na rys. 5 . Monta¿
p³ytki powinien byæ ³atwy, ponie-
wa¿ zagêszczenie elementów jest
niewielkie. Lutowanie nale¿y roz-
pocz¹æ od rezystorów i zworek
z drutu, staraj¹c siê nie doprowa-
dziæ do przegrzania p³ytki. Trzeba
oczywicie pamiêtaæ o w³aciwym
ukierunkowaniu spolaryzowanych
elementów, a do uk³adów scalo-
nych u¿yæ podstawek. Przed za-
koñczeniem wszystkich czynnoci
monta¿owych nie nale¿y wstawiaæ
uk³adów w podstawki.
Doprowadzenia potencjometrów
mo¿na wykonaæ przewodami wie-
lo¿y³owymi. Powinny to byæ linki,
poniewa¿ druty maj¹ tendencjê do
³amania siê w punktach lutowania
podczas manewrowania przy mon-
ta¿u. Wszystkie po³¹czenia z p³ytk¹
drukowan¹ powinny byæ mo¿liwie
krótkie dla ograniczenia indukowa-
nia siê w nich zak³óceñ. Je¿eli
jednak stosuje siê metalow¹ obu-
dowê, to zak³ócenia nie s¹ grone.
Regulacja uk³adu jest bardzo
³atwa. Nale¿y po³¹czyæ wejcie z gi-
tar¹, wyjcie ze zwyk³ym wzmac-
niaczem gitarowym, a regulator
g³onoci wzmacniacza oraz regu-
latory poziomu sygna³u wyjciowe-
go i sprzê¿enia zwrotnego flangera
poziomy, potencjometr
monta¿owy
VR5: 25k
W
logarytmiczny
potencjometr obrotowy, wêglowy
VR6: 1k
W
logarytmiczny potencjo-
metr obrotowy, wêglowy
Kondensatory
C1, C4, C5, C8, C13, C16, C17,
C19, C22...C24: 1
W
m
F/16V
F/16V
C3, C18: 10
m
F/16V
C6, C7, C14, C15: 1nF
C9: 220pF
C10: 2,2
m
m
F/16V
Typowym rozwi¹zaniem jest
prze³¹cznik zwieraj¹cy, u¿yty
w sposób zilustrowany na rys. 6 .
Zastosowano w nim tak¿e gniazdko
stereo, s³u¿¹ce równoczenie jako
wy³¹cznik zasilania. Jest to rozwi¹-
zanie powszechnie stosowane
w efektach peda³owych i pozwala
pomin¹æ osobny wy³¹cznik zasila-
nia. Gdy do gniazdka wejciowego
wsunie siê zwyk³¹ wtyczkê mono
gitary, lub innego instrumentu,
ujemny biegun baterii zostaje przez
wtyczkê zwarty do masy. Wad¹
takiego wy³¹cznika jest koniecznoæ
pamiêtania o wyjêciu wtyczki po
zakoñczeniu gry, w przeciwnym
bowiem razie bateria zostanie roz-
³adowana.
John Chatwin, EwPE
F/16V
C12: 100nF
C20, C21: 39pF
Pó³przewodniki
D1: czerwona LED z zatrzaskiem
IC1: TL072
IC2: MN3102
IC3: MN3207
IC4..IC8: TL071
Ró¿ne
S1: dwupozycyjny, miniaturowy
prze³¹cznik dwuobwodowy (zob.
tekst)
S2: miniaturowy wy³¹cznik
jednoobwodowy
SK1, SK2: gniazdko mono 6,25mm
m
Artyku³ publikujemy na podstawie
umowy z redakcj¹ "Everyday with
Practical Electronics".
12
Elektronika Praktyczna 1/97
W
R4, R15, R16, R21, R24: 10k
R5: 5,6k
R9: 470k
R25: 680
C2: 22
C11: 100
30443557.023.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin