Zmysły [oko i efekty].pdf

(544 KB) Pobierz
BIOL2.pdf
9.ZMYSLY 4/22/03 3:10 PM Page 247
ROZDZIA¸ IX
WSZYSTKO JEST KWESTIÑ
DOBREGO SMAKU,
CZYLI O NARZÑDACH
ZMYS¸ÓW CZ¸OWIEKA
CZYTAJÑC
TEN ROZDZIA¸,
DOWIESZ SI¢:
dlaczego oko odbiera bodêce Êwietl-
ne, a ucho fale dêwi´kowe;
jak bardzo ró˝norodnymi receptora-
mi dysponujemy;
jak skonstruowane jest oko i gdzie
powstaje obraz;
czy zawsze widzimy to, co naprawd´
nas otacza;
dlaczego czasem mo˝na zobaczyç coÊ,
czego nie ma;
w jaki sposób odbieramy fale dêwi´-
kowe;
co dzieje si´ w uchu wewn´trznym,
gdy jedziemy windà;
jak rodzà si´ odczucia towarzyszàce
jedzeniu.
13907979.398.png
9.ZMYSLY 4/22/03 3:10 PM Page 248
ROZDZIA¸ IX
WST¢P
˚yjemy w Êwiecie dêwi´ków, barw, kszta∏tów, sma-
ków i zapachów. Nasz organizm nieustannie „bombardu-
jà” setki bodêców. Aby w∏aÊciwie na nie reagowaç, musi
si´ z nimi dok∏adnie zapoznaç. Umo˝liwiajà nam to na-
rzàdy zmys∏ów – wyspecjalizowane struktury sk∏adajàce
si´ z komórek receptorowych, a czasem tak˝e z innych
komórek pe∏niàcych funkcj´ pomocniczà. Dzi´ki spraw-
nemu dzia∏aniu narzàdów zmys∏ów mo˝emy czytaç ksià˝-
ki, rozmawiaç ze sobà, odczuwaç g∏ód i pragnienie,
utrzymywaç pionowà postaw´ cia∏a czy unikaç niektó-
rych niebezpieczeƒstw. Dzi´ki nim mo˝liwe jest prawid∏o-
we funkcjonowanie naszego organizmu w otoczeniu pod-
legajàcym ciàg∏ym zmianom. Narzàdy zmys∏ów decydujà
o tym, jak odbieramy Êwiat, dajà nam mo˝liwoÊç odczu-
wania tego, co przyjemne. Zapach perfum, smak potraw,
mi´kkoÊç i puszystoÊç tkanin, kolory liÊci, ubraƒ albo
wn´trz naszych mieszkaƒ, dêwi´ki muzyki postrzegamy
dzi´ki harmonijnie dzia∏ajàcym zmys∏om w´chu, smaku,
dotyku, wzroku i s∏uchu.
WST¢P
248
13907979.409.png 13907979.420.png 13907979.431.png 13907979.001.png 13907979.011.png 13907979.022.png 13907979.033.png 13907979.044.png 13907979.055.png 13907979.066.png 13907979.077.png 13907979.088.png 13907979.099.png 13907979.110.png 13907979.120.png 13907979.131.png 13907979.142.png 13907979.153.png 13907979.164.png 13907979.175.png 13907979.186.png 13907979.197.png 13907979.208.png 13907979.219.png 13907979.230.png 13907979.241.png 13907979.252.png 13907979.263.png 13907979.274.png 13907979.285.png 13907979.296.png 13907979.307.png 13907979.318.png 13907979.329.png 13907979.340.png 13907979.351.png 13907979.362.png 13907979.373.png 13907979.383.png 13907979.384.png 13907979.385.png 13907979.386.png 13907979.387.png 13907979.388.png 13907979.389.png 13907979.390.png 13907979.391.png 13907979.392.png 13907979.393.png 13907979.394.png 13907979.395.png 13907979.396.png 13907979.397.png 13907979.399.png 13907979.400.png 13907979.401.png 13907979.402.png 13907979.403.png 13907979.404.png 13907979.405.png 13907979.406.png 13907979.407.png 13907979.408.png 13907979.410.png 13907979.411.png 13907979.412.png 13907979.413.png 13907979.414.png 13907979.415.png 13907979.416.png 13907979.417.png 13907979.418.png 13907979.419.png 13907979.421.png 13907979.422.png 13907979.423.png 13907979.424.png 13907979.425.png 13907979.426.png 13907979.427.png 13907979.428.png 13907979.429.png 13907979.430.png 13907979.432.png 13907979.433.png 13907979.434.png 13907979.435.png 13907979.436.png 13907979.437.png 13907979.438.png 13907979.439.png 13907979.440.png 13907979.441.png 13907979.002.png 13907979.003.png 13907979.004.png 13907979.005.png 13907979.006.png 13907979.007.png
 
9.ZMYSLY 4/28/03 10:23 AM Page 252
ROZDZIA¸ IX
Gdy przekroczy on pewnà wartoÊç krytycznà, wywo∏any
zostaje impuls nerwowy w´drujàcy okreÊlonym
szlakiem do oÊrodkowego uk∏adu nerwowego .
Rozpoznawanie ró˝nych bodêców jest mo˝liwe dzi´ki po-
∏àczeniu narzàdów zmys∏ów z odpowiednimi oÊrodkami
mózgu – tak naprawd´ dopiero tutaj nast´puje interpre-
tacja pobudzenia i tu rodzà si´ doznania.
RECEPTORY „PRZYZWYCZAJAJÑ SI¢” DO D¸UGO
DZIA¸AJÑCYCH BODèCÓW
Ubierajàc rano golf, czujemy niemi∏e doznanie
szorstkoÊci, odsuwamy golf od szyi, drapiemy skór´, ale
po kilkunastu minutach zapominamy o tych przykrych
odczuciach lub nawet stwierdzamy, ˝e „ten sweter da si´
nosiç”. Dzieje si´ tak, poniewa˝ dzia∏anie przez d∏ugi
czas tego samego bodêca, o niezmieniajàcej si´
sile, powoduje adaptacj´ receptora . Przestaje on
wtedy wysy∏aç informacje o powtarzajàcym si´ podra˝-
nieniu i dlatego nast´puje „przyzwyczajenie si´” do po-
czàtkowo przykrego bodêca. Nie przyzwyczajamy si´ do
bodêców szkodliwych, gdy˝ ich dzia∏anie jest istotnà in-
formacjà o zagro˝eniu organizmu, a wi´c reakcja na nie
musi byç stanowcza. Receptory wykazujà w ró˝nym stop-
niu zdolnoÊç do adaptacji. Cia∏ka dotykowe i komórki w´-
chowe nale˝à do tych, które czynià to najszybciej, nato-
miast receptory bólowe adaptujà si´ trudno, gdy˝ ból
w∏aÊnie jest „alarmem” o stanie zagro˝enia.
Przyjrzyjmy si´ teraz najwa˝niejszym naszym narzà-
dom zmys∏ów, a dla uÊwiadomienia sobie mechanizmów
ich dzia∏ania wykonujmy çwiczenia, którymi przeplatany
jest tekst.
NAJWI¢CEJ INFORMACJI DOCIERA DO MÓZGU CZ¸OWIEKA
PRZEZ OCZY
Pomocne w naszych rozwa˝aniach o narzàdzie wzro-
ku cz∏owieka b´dzie lusterko. Ustawmy je w pewnej
odleg∏oÊci, tak abyÊmy mogli w nie zerkaç, obserwujàc
kolejne cz´Êci oka. Pierwszy wniosek z obserwacji jest ta-
NARZÑDY ZMYS¸ÓW
252
13907979.008.png 13907979.009.png 13907979.010.png 13907979.012.png 13907979.013.png 13907979.014.png 13907979.015.png 13907979.016.png 13907979.017.png 13907979.018.png 13907979.019.png 13907979.020.png 13907979.021.png 13907979.023.png 13907979.024.png 13907979.025.png 13907979.026.png 13907979.027.png 13907979.028.png 13907979.029.png 13907979.030.png 13907979.031.png 13907979.032.png 13907979.034.png 13907979.035.png 13907979.036.png 13907979.037.png 13907979.038.png 13907979.039.png 13907979.040.png 13907979.041.png 13907979.042.png 13907979.043.png 13907979.045.png 13907979.046.png 13907979.047.png 13907979.048.png 13907979.049.png 13907979.050.png 13907979.051.png 13907979.052.png 13907979.053.png 13907979.054.png 13907979.056.png 13907979.057.png 13907979.058.png 13907979.059.png 13907979.060.png 13907979.061.png 13907979.062.png 13907979.063.png 13907979.064.png 13907979.065.png 13907979.067.png 13907979.068.png 13907979.069.png 13907979.070.png 13907979.071.png 13907979.072.png 13907979.073.png 13907979.074.png 13907979.075.png 13907979.076.png 13907979.078.png 13907979.079.png 13907979.080.png 13907979.081.png 13907979.082.png 13907979.083.png 13907979.084.png 13907979.085.png 13907979.086.png 13907979.087.png 13907979.089.png 13907979.090.png 13907979.091.png 13907979.092.png 13907979.093.png 13907979.094.png 13907979.095.png 13907979.096.png 13907979.097.png 13907979.098.png 13907979.100.png 13907979.101.png 13907979.102.png 13907979.103.png 13907979.104.png 13907979.105.png 13907979.106.png 13907979.107.png 13907979.108.png 13907979.109.png 13907979.111.png 13907979.112.png 13907979.113.png 13907979.114.png 13907979.115.png
 
9.ZMYSLY 4/28/03 10:23 AM Page 253
WSZYSTKO JEST KWESTIÑ
DOBREGO SMAKU...
ki, ˝e mamy dwoje oczu. W odró˝nieniu od zwierzàt
roÊlino˝ernych, których oczy po∏o˝one sà po bokach g∏o-
wy (w zwiàzku z tym widzà, co dzieje si´ „za ich pleca-
mi”), nasze oczy umieszczone sà z przodu . Zaw´˝a to
wprawdzie pole obserwacji, ale za to daje mo˝liwoÊç
widzenia stereoskopowego (przestrzennego) .
Dzi´ki temu mo˝emy zdecydowanie precyzyjniej oceniaç
odleg∏oÊç, wielkoÊç przedmiotów i g∏´bi´ obrazu, a tym
samym sprawniej poruszaç si´ w przestrzeni. ZdolnoÊç
widzenia stereoskopowego majà równie˝ sprawnie polu-
jàce drapie˝niki i zwinnie poruszajàce si´ po konarach
drzew ssaki nadrzewne. Aby przekonaç si´, jak du˝e zna-
czenie w postrzeganiu otoczenia i wykonywaniu precyzyj-
nych ruchów r´kami ma widzenie przestrzenne, wykonaj-
my proste çwiczenie.
Ustawmy nieruchomo o∏ówek na odleg∏oÊç wyciàg-
ni´tej r´ki, nie dotykajàc go (mo˝emy poprosiç innà oso-
b´, aby trzyma∏a o∏ówek). Zamknijmy prawe oko i o∏ów-
kiem trzymanym w lewej d∏oni spróbujmy dotknàç koƒ-
cówki ustawionego o∏ówka. Nie uda∏o si´? Powtórzmy to
çwiczenie, patrzàc dwojgiem oczu. Teraz wydaje si´ to
bardzo proste, prawda?
Wróçmy do obrazu oka w lusterku. Wokó∏ oka widzi-
my dodatkowe elementy – brwi, powieki i rz´sy , sk∏a-
dajàce si´ na tzw. aparat ochronny oka . Zamykajàce
si´ odruchowo co oko∏o 10 s powieki chronià ga∏k´
ocznà przed wyschni´ciem, a tak˝e cia∏ami obcymi i nad-
miernym Êwiat∏em. Gdy odsuniemy lekko powiek´ dolnà,
zobaczymy, ˝e wyÊcielona jest ona od Êrodka delikatnà
b∏onà spojówkowà, która przechodzi a˝ na ga∏k´ ocznà,
tworzàc worek spojówkowy, w którym bez przerwy znaj-
dujà si´ ∏zy. JeÊli dobrze przyjrzymy si´ teraz dolnej po-
wiece, w wewn´trznym jej kàciku dostrze˝emy maleƒki
otworek – to ujÊcie gruczo∏u ∏zowego. ¸zy bezustannie
nawil˝ajà oko, majà tak˝e w∏aÊciwoÊci bakteriobójcze,
a wydzielane w du˝ej iloÊci w czasie podra˝nienia oka wy-
p∏ukujà cia∏a obce. Popatrzmy teraz w prawo, a nast´pnie
w lewo – ga∏ki oczne poruszajà si´. Robià to dzi´ki ze-
spo∏owi mi´Êni tworzàcych tzw. aparat ruchowy
oka – nie dostrze˝emy ich oczywiÊcie, patrzàc w luster-
il. 4
Po∏o˝enie oczu z przodu g∏owy umo˝li-
wia dobrà ocen´ odleg∏oÊci.
il. 5
Rz´sy – 150–200 w powiece górnej,
70–100 w powiece dolnej.
Powieki – od wewn´trznej strony pokryte
sà spojówkà. Brwi – choç po∏o˝one dale-
ko od ga∏ki ocznej, chronià równie˝ oko
przed sp∏ywajàcym potem.
253
NARZÑDY ZMYS¸ÓW
=
=
13907979.116.png 13907979.117.png 13907979.118.png 13907979.119.png 13907979.121.png 13907979.122.png
9.ZMYSLY 4/28/03 10:23 AM Page 254
ROZDZIA¸ IX
mi´sieƒ
rz´skowy
mi´sieƒ prosty górny
mi´sieƒ
skoÊny górny
ko. Nieskoordynowana praca tych mi´Êni mo˝e powodo-
waç zezowanie , czyli patrzenie jednym okiem w innym
kierunku ni˝ oko pracujàce prawid∏owo, i przez to zabu-
rzaç widzenie przestrzenne. Przyjrzyjmy si´ teraz samej
ga∏ce ocznej. Pierwszà cechà zwracajàcà naszà uwag´
jest kolor oczu. Zawdzi´czamy go barwnikowi zgroma-
dzonemu w b∏onie zwanej t´czówkà , odznaczajàcej
si´ wyraênie na tle bia∏kówki oka. Ró˝na iloÊç barwnika,
warunkowana – jak pami´tamy – genetycznie, nadaje roz-
maite odcienie t´czówce od szarych i niebieskich po-
przez piwne, zielone do bràzowych i czarnych. U osób al-
binotycznych oczy majà kolor czerwony, poniewa˝ brak
barwnika w t´czówce powoduje przeÊwitywanie naczyƒ
krwionoÊnych. Zadaniem t´czówki jest regulacja iloÊci
Êwiat∏a wpadajàcego do wn´trza ga∏ki ocznej, które prze-
puszcza ona przez znajdujàcy si´ w jej Êrodku otwór
o zmiennej Êrednicy, zwany êrenicà . Teraz zapewne,
gdy czytasz ten tekst i prowadzisz obserwacje oka, masz
zapalonà lampk´ na biurku, Twoje êrenice sà ma∏ymi
czarnymi punktami – Êwiat∏o jest intensywne, nale˝y wi´c
ograniczyç jego iloÊç dostajàcà si´ do wn´trza oka;
jednak jeÊli przeniesiesz lusterko w nieco ciemniejsze
miejsce, zauwa˝ysz, jak t´czówka si´ rozkurcza i êrenice
si´ rozszerzajà – Êwiat∏o jest mniej intensywne, nale˝y
wpuÊciç go wi´cej. Zmiany wielkoÊci êrenic odbywajà si´
jednoczeÊnie w obu oczach na drodze odruchowej.
mi´sieƒ prosty
boczny
mi´sieƒ
prosty dolny
mi´sieƒ
skoÊny dolny
=
Aparat ruchowy oka.
il. 6
=
Tak poruszajà si´ ga∏ki oczne
w pierwszej minucie oglàdania obrazu.
il. 7
<
Maksymalnie rozszerzona êrenica ma Êrednic´
7–8 mm, przy silnym oÊwietleniu Êrednica zw´˝a si´
nawet poni˝ej 3 mm. Niektóre leki i narkotyki powo-
dujà zmiany wielkoÊci êrenic. Morfina je zw´˝a, na-
tomiast kokaina rozszerza. Równie˝ ró˝ne stany
emocjonalne powodujà zmiany. Powiedzenie: „strach
ma wielkie oczy”, wzi´∏o si´ stàd, ˝e l´k wywo∏uje
rozszerzanie êrenic i szerokie otwarcie oczu.
il. 8
W∏aÊciwie to ju˝ wszystko, czego mo˝emy
dowiedzieç si´ o budowie oka, patrzàc w luster-
ko. Nale˝y jeszcze tylko zwróciç uwag´ na to, ˝e
oglàdana przez nas êrenica i t´czówka znajdujà
si´ „za szybà” g∏adkiej, ca∏kowicie przeêro-
czystej , dlatego niedostrzegalnej, b∏ony zwa-
nej rogówkà . Chroni ona oko nie tylko bezpo-
NARZÑDY ZMYS¸ÓW
254
13907979.123.png 13907979.124.png 13907979.125.png 13907979.126.png 13907979.127.png 13907979.128.png 13907979.129.png 13907979.130.png 13907979.132.png 13907979.133.png 13907979.134.png 13907979.135.png 13907979.136.png 13907979.137.png 13907979.138.png 13907979.139.png 13907979.140.png 13907979.141.png 13907979.143.png 13907979.144.png 13907979.145.png 13907979.146.png 13907979.147.png 13907979.148.png 13907979.149.png 13907979.150.png 13907979.151.png 13907979.152.png 13907979.154.png 13907979.155.png 13907979.156.png 13907979.157.png 13907979.158.png 13907979.159.png 13907979.160.png 13907979.161.png 13907979.162.png 13907979.163.png 13907979.165.png 13907979.166.png 13907979.167.png 13907979.168.png 13907979.169.png 13907979.170.png 13907979.171.png 13907979.172.png 13907979.173.png 13907979.174.png 13907979.176.png 13907979.177.png 13907979.178.png 13907979.179.png 13907979.180.png 13907979.181.png 13907979.182.png 13907979.183.png 13907979.184.png 13907979.185.png 13907979.187.png 13907979.188.png 13907979.189.png 13907979.190.png 13907979.191.png 13907979.192.png 13907979.193.png 13907979.194.png 13907979.195.png 13907979.196.png 13907979.198.png 13907979.199.png 13907979.200.png 13907979.201.png 13907979.202.png 13907979.203.png 13907979.204.png 13907979.205.png 13907979.206.png 13907979.207.png 13907979.209.png 13907979.210.png 13907979.211.png 13907979.212.png 13907979.213.png 13907979.214.png 13907979.215.png 13907979.216.png 13907979.217.png 13907979.218.png 13907979.220.png 13907979.221.png 13907979.222.png 13907979.223.png 13907979.224.png 13907979.225.png 13907979.226.png 13907979.227.png 13907979.228.png 13907979.229.png 13907979.231.png 13907979.232.png 13907979.233.png 13907979.234.png 13907979.235.png 13907979.236.png 13907979.237.png 13907979.238.png 13907979.239.png 13907979.240.png 13907979.242.png 13907979.243.png 13907979.244.png 13907979.245.png 13907979.246.png 13907979.247.png 13907979.248.png 13907979.249.png 13907979.250.png 13907979.251.png 13907979.253.png 13907979.254.png 13907979.255.png 13907979.256.png 13907979.257.png 13907979.258.png 13907979.259.png 13907979.260.png 13907979.261.png 13907979.262.png 13907979.264.png 13907979.265.png 13907979.266.png 13907979.267.png 13907979.268.png 13907979.269.png 13907979.270.png 13907979.271.png 13907979.272.png 13907979.273.png 13907979.275.png 13907979.276.png 13907979.277.png 13907979.278.png 13907979.279.png 13907979.280.png 13907979.281.png 13907979.282.png 13907979.283.png 13907979.284.png 13907979.286.png 13907979.287.png 13907979.288.png 13907979.289.png 13907979.290.png 13907979.291.png 13907979.292.png 13907979.293.png 13907979.294.png 13907979.295.png 13907979.297.png 13907979.298.png 13907979.299.png 13907979.300.png 13907979.301.png 13907979.302.png 13907979.303.png 13907979.304.png 13907979.305.png 13907979.306.png 13907979.308.png 13907979.309.png 13907979.310.png 13907979.311.png 13907979.312.png 13907979.313.png 13907979.314.png 13907979.315.png 13907979.316.png 13907979.317.png 13907979.319.png 13907979.320.png 13907979.321.png 13907979.322.png 13907979.323.png 13907979.324.png 13907979.325.png 13907979.326.png 13907979.327.png 13907979.328.png 13907979.330.png 13907979.331.png 13907979.332.png 13907979.333.png 13907979.334.png 13907979.335.png 13907979.336.png 13907979.337.png 13907979.338.png 13907979.339.png 13907979.341.png 13907979.342.png 13907979.343.png 13907979.344.png 13907979.345.png 13907979.346.png 13907979.347.png 13907979.348.png 13907979.349.png 13907979.350.png 13907979.352.png 13907979.353.png 13907979.354.png 13907979.355.png 13907979.356.png 13907979.357.png 13907979.358.png 13907979.359.png 13907979.360.png 13907979.361.png 13907979.363.png 13907979.364.png 13907979.365.png 13907979.366.png 13907979.367.png 13907979.368.png 13907979.369.png 13907979.370.png 13907979.371.png 13907979.372.png 13907979.374.png 13907979.375.png 13907979.376.png 13907979.377.png 13907979.378.png 13907979.379.png 13907979.380.png 13907979.381.png 13907979.382.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin