Doskonalenie zagrywki sposobem górnym VI klasa.doc

(49 KB) Pobierz
Monika Żakowska WF 3 rok

                                Rafał Gorlicki III rok

PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

 

Klasa: VI

Ilość ćwiczących: 12

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Czas trwania: 45 min

Data: 15.09.2009 r.

Dział programu: Siatkówka

Zadanie główne: Doskonalimy technikę zagrywki sposobem górnym.

Zadania dodatkowe:

- doskonalimy technikę odbić i przyjęć sposobem górnym i dolnym

- doskonalimy celność

Motywacje: zmotywuję uczniów do doskonalenia techniki zagrywki sposobem górnym oraz odbić i przyjęć sposobem górnym i dolnym, zachęcę do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.

Cele operacyjne:

UMIEJĘTNOŚCI: - Uczeń doskonali technikę zagrywki sposobem górnym

- Uczeń doskonali technikę odbić i przyjęć sposobem górnym i dolnym

- Uczeń uczy się współpracy w zespole

SPRAWNOŚĆ: - Uczeń kształtuje szybkość i zwinność

- Uczeń wzmacnia mm NN, RR, T, grzbietu i kręgosłupa

- Uczeń doskonali celność oraz koordynację wzrokowo-ruchową

WIADOMOŚCI: - Uczeń wie, jak wygląda prawidłowa zagrywka sposobem górnym          

- Uczeń wie, jak ważną rolę przed ćwiczeniami odgrywa rozgrzewka

- Uczeń wie, że trening czyni mistrza

WYCHOWANIE: - Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa oraz podporządkowuje się przepisom

- Uczeń posiada odpowiedni strój oraz przestrzega poleceń nauczyciela

Metody realizacji zadań lekcji: pogadanka, zabawowa klasyczna, naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła

Formy organizacyjne: frontalna, indywidualna, zespoły, pary

Przybory i przyrządy: szarfa, piłki siatkowe

 

Tok lekcji

Czynności ucznia

Czynności

nauczyciela

Met. oceny skuteczności

Docelowe

Zadaniowe

1

2

3

4

5

Część wstępna

5 min.

Uczeń zapoznaje się z tematem lekcji, zna zadania oraz ich rolę

 

 

 

Uczeń kształtuje szybkość, zwinność, uczy się współpracy w zespole oraz doskonali koordynację wzrokowo-ruchową

 

Uczeń ustawia się na zbiórce, wita się, słucha informacji nauczyciela, informuje o gotowości aktywnego uczestnictwa w zajęciach

 

 

 

 

 

Uczniowie biorą udział w zabawie „Berek siatkarz”: jeden uczeń, wyróżniony szarfą, zostaje berkiem. Zasady zabawy są takie same jak w zwykłym berku, ale dodatkowo wprowadzona jest piłka siatkowa. Uczeń będący w posiadaniu piłki jest nietykalny, chroniony. Piłka na czas zabawy  jest podawana z rąk do rąk między uczniami, przy czym jeden uczeń nie może jej trzymać dłużej niż 15 sekund. Wygrywa uczeń, który ani razu nie został złapany.

Zbiórka, przywitanie. N sprawdza obecność, informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość U do podejmowania zadań.

Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.

Pogadanka

 

Forma frontalna

 

 

 

 

Zabawowa  klasyczna

 

Podział uczniów w zespoły

 

Część główna A

10 min.

U wzmacnia:

 

- mm RR

 

 

 

 

 

- mm NN

 

 

 

 

 

- mm tułowia, grzbietu, NN, kręgosłupa i nadgarstków

 

 

 

 

 

 

 

 

- mm T, NN, grzbietu i kręgosłupa

 

 

 

 

 

Uczeń wzmacnia mm RR, NN, T i grzbietu, kształtuje szybkość i zwinność oraz uczy się współpracy w zespole

U wykonują następujące ćwiczenia:

* w poprzek sali w truchcie:

- naprzemianstronne krążenia RR przód i w tył

- wymachy RR w bok oraz w górę i w dół

- wznos zgiętej w stawie łokciowym PR w górę za plecy i dociąganie ją LR, to samo na odwrót

- splecenie dłoni za plecami („agrafka”)

- skip A, skip C

- krok odstawno-dostawny

- przekładanka

- wymachy N co trzeci krok w górę

- wypad N w przód co trzeci krok

* w rozsypce w postawie zasadniczej:

- krążenia barków

- skłony głowy w bok

- skłony T w przód na 4

- w st. rozkrocznym skony T do PN, LN i do środka

- w opadzie T w przód skrętoskłony T

- skłon T w przód z chwytem stopy z tyłu z dotknięciem palcami dłoni podłoża

- krążenia kolan na zewnątrz i do wewnątrz

- wypad PN i LN w bok z pogłębieniem

- krążenia nadgarstków i stawów skokowych

* w pozycji siadu:

- w siadzie płotkarskim skłony T do N wykrocznej i zakrocznej

- z siadu płotkarskiego przejście do leżenia tyłem ze zgiętą N

- w siadzie rozkrocznym skłony T do PN, LN i do środka

- w siadzie prostym skłony T w przód

 

Uczniowie biorą udział w wyścigach rzędów, na każdy rząd przypada jedna piłka siatkowa, wyścigi odbywają się w różnych ustawieniach rzędów; na sygnał nauczyciela 1szy uczeń z rzędu podaje piłkę określonym sposobem do drugiego ucznia, który w ten sam sposób podaje piłkę dalej, aż dotrze ona do ost. ucznia; ost. uczeń z piłką biegnie na początek rzędu i powtarza tą samą czynność; wygrywa zespół, który najszybciej ukończy wyścig w ustawieniu początkowym:

* w staniu rozkrocznym, podania piłki dołem między NN

* w siadzie skrzyżnym, podania piłki górą nad głową

* w podporze tyłem, czołganie się z piłką przez tunel

Nauczyciel prowadzi  ćwiczenia kształtujące: pokazuje dane ćwiczenie, objaśnia, jak powinno być ono wykonywane, czuwa nad dokładnością wykonywanych ćwiczeń, koryguje błędy, jeszcze raz powtarza dane ćwiczenie oraz czuwa nad bezpieczeństwem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem..

Naśladowcza ścisła

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawowa  klasyczna

 

Podział uczniów w zespoły

 

Część główna B

25 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń wzmacnia mm RR oraz:

 

 

 

 

- doskonali technikę odbić i przyjęć sposobem górnym i dolnym

 

 

-doskonali technikę zagrywki oraz:

 

 

 

 

 

 

   

     

*doskonali celność

Uczniowie w parach naprzeciwko siebie (na każdą parę jedna piłka) wykonują:

- rzuty piłki PR i LR

- rzuty piłki oburącz zza pleców w przód

- rzuty piłki oburącz zza pleców o podłogę

 

- odbicia i przyjęcia piłki sposobem górnym

- odbicia i przyjęcia piłki sposobem dolnym

- po odbiciu piłki dotknięcie palcami dłoni podłoża

- po odbiciu piłki obrót o 360 stopni

- po przyjęciu piłki odbicie sposobem górnym nad sobą i podanie piłki współćwiczącemu

 

- zagrywka sposobem górnym z miejsca

- j.w. z marszu (3 kroki)

- j.w. o ścianę

- próba zagrywki sposobem górnym z lekkim wyskokiem

 

Uczniowie zza linii końcowych boisk wykonują:

- zagrywkę sposobem górnym z miejsca

- j.w. z marszu (3 kroki) na wprost

- j.w. po przekątnej boiska

- zagrywkę sposobem górnym z celowaniem piłki w materac leżący po przeciwnej stronie boiska w różnych punktach

Nauczyciel podaje nazwę danego ćwiczenia, bardzo krótko ale szczegółowo je omawia, pokazuje dane ćwiczenie najpierw w wolnym tempie i w całości, potem fragmentami z omówieniem, koryguje błędy uczniów i czuwa nad bezpieczeństwem w grupie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadaniowa ścisła

 

Podział uczniów w pary

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Część końcowa

5 min.

Uczeń uspokaja organizm

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin