Rafał Gorlicki III rok
PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Klasa: VI
Ilość ćwiczących: 12
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Czas trwania: 45 min
Data: 15.09.2009 r.
Dział programu: Siatkówka
- doskonalimy technikę odbić i przyjęć sposobem górnym i dolnym
- doskonalimy celność
Motywacje: zmotywuję uczniów do doskonalenia techniki zagrywki sposobem górnym oraz odbić i przyjęć sposobem górnym i dolnym, zachęcę do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Cele operacyjne:
UMIEJĘTNOŚCI: - Uczeń doskonali technikę zagrywki sposobem górnym
- Uczeń doskonali technikę odbić i przyjęć sposobem górnym i dolnym
- Uczeń uczy się współpracy w zespole
SPRAWNOŚĆ: - Uczeń kształtuje szybkość i zwinność
- Uczeń wzmacnia mm NN, RR, T, grzbietu i kręgosłupa
- Uczeń doskonali celność oraz koordynację wzrokowo-ruchową
WIADOMOŚCI: - Uczeń wie, jak wygląda prawidłowa zagrywka sposobem górnym
- Uczeń wie, jak ważną rolę przed ćwiczeniami odgrywa rozgrzewka
- Uczeń wie, że trening czyni mistrza
WYCHOWANIE: - Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa oraz podporządkowuje się przepisom
- Uczeń posiada odpowiedni strój oraz przestrzega poleceń nauczyciela
Metody realizacji zadań lekcji: pogadanka, zabawowa klasyczna, naśladowcza ścisła, zadaniowa ścisła
Formy organizacyjne: frontalna, indywidualna, zespoły, pary
Przybory i przyrządy: szarfa, piłki siatkowe
Tok lekcji
Czynności ucznia
Czynności
nauczyciela
Met. oceny skuteczności
Docelowe
Zadaniowe
1
2
3
4
5
Część wstępna
5 min.
Uczeń zapoznaje się z tematem lekcji, zna zadania oraz ich rolę
Uczeń kształtuje szybkość, zwinność, uczy się współpracy w zespole oraz doskonali koordynację wzrokowo-ruchową
Uczeń ustawia się na zbiórce, wita się, słucha informacji nauczyciela, informuje o gotowości aktywnego uczestnictwa w zajęciach
Uczniowie biorą udział w zabawie „Berek siatkarz”: jeden uczeń, wyróżniony szarfą, zostaje berkiem. Zasady zabawy są takie same jak w zwykłym berku, ale dodatkowo wprowadzona jest piłka siatkowa. Uczeń będący w posiadaniu piłki jest nietykalny, chroniony. Piłka na czas zabawy jest podawana z rąk do rąk między uczniami, przy czym jeden uczeń nie może jej trzymać dłużej niż 15 sekund. Wygrywa uczeń, który ani razu nie został złapany.
Zbiórka, przywitanie. N sprawdza obecność, informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość U do podejmowania zadań.
Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.
Pogadanka
Forma frontalna
Zabawowa klasyczna
Podział uczniów w zespoły
Część główna A
10 min.
U wzmacnia:
- mm RR
- mm NN
- mm tułowia, grzbietu, NN, kręgosłupa i nadgarstków
- mm T, NN, grzbietu i kręgosłupa
Uczeń wzmacnia mm RR, NN, T i grzbietu, kształtuje szybkość i zwinność oraz uczy się współpracy w zespole
U wykonują następujące ćwiczenia:
* w poprzek sali w truchcie:
- naprzemianstronne krążenia RR przód i w tył
- wymachy RR w bok oraz w górę i w dół
- wznos zgiętej w stawie łokciowym PR w górę za plecy i dociąganie ją LR, to samo na odwrót
- splecenie dłoni za plecami („agrafka”)
- skip A, skip C
- krok odstawno-dostawny
- przekładanka
- wymachy N co trzeci krok w górę
- wypad N w przód co trzeci krok
* w rozsypce w postawie zasadniczej:
- krążenia barków
- skłony głowy w bok
- skłony T w przód na 4
- w st. rozkrocznym skony T do PN, LN i do środka
- w opadzie T w przód skrętoskłony T
- skłon T w przód z chwytem stopy z tyłu z dotknięciem palcami dłoni podłoża
- krążenia kolan na zewnątrz i do wewnątrz
- wypad PN i LN w bok z pogłębieniem
- krążenia nadgarstków i stawów skokowych
* w pozycji siadu:
- w siadzie płotkarskim skłony T do N wykrocznej i zakrocznej
- z siadu płotkarskiego przejście do leżenia tyłem ze zgiętą N
- w siadzie rozkrocznym skłony T do PN, LN i do środka
- w siadzie prostym skłony T w przód
Uczniowie biorą udział w wyścigach rzędów, na każdy rząd przypada jedna piłka siatkowa, wyścigi odbywają się w różnych ustawieniach rzędów; na sygnał nauczyciela 1szy uczeń z rzędu podaje piłkę określonym sposobem do drugiego ucznia, który w ten sam sposób podaje piłkę dalej, aż dotrze ona do ost. ucznia; ost. uczeń z piłką biegnie na początek rzędu i powtarza tą samą czynność; wygrywa zespół, który najszybciej ukończy wyścig w ustawieniu początkowym:
* w staniu rozkrocznym, podania piłki dołem między NN
* w siadzie skrzyżnym, podania piłki górą nad głową
* w podporze tyłem, czołganie się z piłką przez tunel
Nauczyciel prowadzi ćwiczenia kształtujące: pokazuje dane ćwiczenie, objaśnia, jak powinno być ono wykonywane, czuwa nad dokładnością wykonywanych ćwiczeń, koryguje błędy, jeszcze raz powtarza dane ćwiczenie oraz czuwa nad bezpieczeństwem
Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem..
Naśladowcza ścisła
Część główna B
25 min.
Uczeń wzmacnia mm RR oraz:
- doskonali technikę odbić i przyjęć sposobem górnym i dolnym
-doskonali technikę zagrywki oraz:
*doskonali celność
Uczniowie w parach naprzeciwko siebie (na każdą parę jedna piłka) wykonują:
- rzuty piłki PR i LR
- rzuty piłki oburącz zza pleców w przód
- rzuty piłki oburącz zza pleców o podłogę
- odbicia i przyjęcia piłki sposobem górnym
- odbicia i przyjęcia piłki sposobem dolnym
- po odbiciu piłki dotknięcie palcami dłoni podłoża
- po odbiciu piłki obrót o 360 stopni
- po przyjęciu piłki odbicie sposobem górnym nad sobą i podanie piłki współćwiczącemu
- zagrywka sposobem górnym z miejsca
- j.w. z marszu (3 kroki)
- j.w. o ścianę
- próba zagrywki sposobem górnym z lekkim wyskokiem
Uczniowie zza linii końcowych boisk wykonują:
- zagrywkę sposobem górnym z miejsca
- j.w. z marszu (3 kroki) na wprost
- j.w. po przekątnej boiska
- zagrywkę sposobem górnym z celowaniem piłki w materac leżący po przeciwnej stronie boiska w różnych punktach
Nauczyciel podaje nazwę danego ćwiczenia, bardzo krótko ale szczegółowo je omawia, pokazuje dane ćwiczenie najpierw w wolnym tempie i w całości, potem fragmentami z omówieniem, koryguje błędy uczniów i czuwa nad bezpieczeństwem w grupie
Zadaniowa ścisła
Podział uczniów w pary
Część końcowa
Uczeń uspokaja organizm
...
fizjo.awf