Gry i zabawy uczące współpracy 5 klasa.doc

(45 KB) Pobierz
Monika Żakowska WF 3 rok

Rafał Gorlicki III rok

PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

Klasa: V

Ilość ćwiczących: 16

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Czas trwania: 45 min

Data: 08.09.2009

Dział programu: Gry i zabawy

Zadanie główne: Uczymy się współpracy w zespole podczas gier i zabaw ruchowych

Zadania dodatkowe:

- kształtujemy szybkość

Motywacje: zmotywuję uczniów do współpracy w zespole podczas gier i zabaw ruchowych oraz przekonam o pozytywnym wpływie kształtowania szybkości

Cele operacyjne:

UMIEJĘTNOŚCI:           

- Uczeń uczy się współpracy w zespole

SPRAWNOŚĆ: 

- Uczeń kształtuje szybkość, zwinność i wytrzymałość

- Uczeń wzmacnia mm NN, RR, T, grzbietu i kręgosłupa

- Uczeń doskonali koordynację wzrokowo-ruchową

WIADOMOŚCI:  

                            - Uczeń wie, jak ważna jest współpraca w zespole          

- Uczeń wie, jak ważna przed aktywnością jest dokładna rozgrzewka

WYCHOWANIE:

- Uczeń stosuje zasady bezpieczeństwa oraz podporządkowuje się przepisom

- Uczeń posiada odpowiedni strój oraz przestrzega poleceń nauczyciela

Metody realizacji zadań lekcji: pogadanka, zabawowa klasyczna, naśladowcza ścisła

Formy organizacyjne: frontalna, indywidualna, zespoły

Przybory i przyrządy: szarfy, piłka ręczna, piłka siatkowa, materace

 

Tok lekcji

Czynności ucznia

Czynności

nauczyciela

Met. oceny skuteczności

Docelowe

Zadaniowe

1

2

3

4

5

Część wstępna

5 min.

Uczeń zapoznaje się z tematem lekcji, zna zadania oraz ich rolę

 

 

 

Uczeń kształtuje szybkość i zwinność oraz doskonali koordynację wzrokowo-ruchową

Uczeń ustawia się na zbiórce, wita się, słucha informacji nauczyciela, informuje o gotowości aktywnego uczestnictwa w zajęciach

 

 

 

 

 

Uczniowie biorą udział w zabawie „Gonitwa siatkarska”: jeden uczeń, wyróżniony szarfą, zostaje berkiem. Zasady zabawy są takie same jak w zwykłym berku, ale wszyscy uczniowie muszą się poruszać krokiem odstawno-dostawnym. Wygrywa uczeń, który ani razu nie został złapany.

Zbiórka, przywitanie. N sprawdza obecność, informuje o zadaniach lekcji i sprawdza gotowość U do podejmowania zadań.

Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.

Pogadanka

 

Forma frontalna

 

 

 

 

Zabawowa  klasyczna

 

Podział uczniów w zespoły

 

Część główna A

10 min.

Uczeń kształci szybkość i wytrzymałość, wzmacnia siłę mm RR i NN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie, ustawieni w szeregu na linii startu, biorą udział w zabawie „Karniak”: na sygnał nauczyciela biegną do najbliższej linii, wracają na linię startu, biegną znowu o jedną linię dalej, wracają na linię startu i znowu biegną do trzeciej linii, powrót do linii startu; każdą linię muszą dotknąć palcami dłoni, ostatnia osoba wykonuje dodatkowe ćwiczenie, np. 5 pompek, 10 przysiadów itd. Wyścig odbywa się kilkakrotnie, za każdym razem zmienia się ustawienie początkowe i końcowe, jakie uczniowie muszą przyjąć:

- ze startu wysokiego

- z przysiadu podpartego

- z siadu skrzyżnego

- z siadu skrzyżnego plecami do linii startu

- z podporu przodem twarzą do linii startu

- z leżenia przodem twarzą do linii startu

- z leżenia tyłem głową do linii startu

- z leżenia tyłem NN do linii startu

Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawowa  klasyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Część główna B

25 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń kształci szybkość, wzmacnia mm NN i RR oraz uczy się współpracy w zespole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń kształci szybkość, uczy się współpracy w zespole oraz doskonali koordynację wzrokowo-ruchową

 

 

jw.

Uczniowie biorą udział w wyścigach rzędów, wyścigi odbywają się w różnych ustawieniach rzędów; na sygnał N ostatni uczeń z rzędu przemieszcza się na początek rzędu w określony przez nauczyciela sposób; gdy tam dotrze, kolejny uczeń powtarza tą samą czynność, aż cały rząd przedostanie się na linię końcową, oznaczoną pachołkiem; wygrywa najszybszy zespół:

* w staniu rozkrocznym, czołganie się pod NN współzawodników

* w podporze przodem, czołganie się pod NN współzawodników

* w podporze tyłem, czołganie się pod NN współzawodników

* w leżeniu przodem, przetaczanie się po plecach współzawodników

Uczniowie, podzieleni na dwa zespoły (jeden zespół wyróżniony szarfami), biorą udział w zabawie „Dwóch kapitanów”: na sygnał nauczyciela zawodnicy zespołu, poprzez podania piłki między sobą, muszą umieścić ją na materacu przeciwników, znajdującego się przy końcowej linii sali (zespół zdobywa punkt, kiedy piłka dotknie materaca przeciwników). Wygrywa zespół z większą ilością punktów.  

Uczniowie, podzieleni na dwa zespoły, biorą udział w grze szkolnej „Dwa ognie”

Nauczyciel podaje nazwę zabawy i jej reguły, prowadzi ją i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jw.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jw.

Zabawowa  klasyczna

 

Podział uczniów w zespoły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jw.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jw.

Część końcowa

5 min.

Uczeń uspokaja organizm

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń bierze udział w zbiórce

Uczniowie biorą udział w zabawie uspokajającej pt. „Minutka”: leżą na podłodze w wygodnej pozycji z zamkniętymi oczami, na sygnał nauczyciela liczą do 60, nauczyciel odmierza czas na stoperze; uczeń, wg którego minęła już minuta, przechodzi do siadu skorygowanego; wygrywa uczeń, który był jak najbliżej prawdy

 

Uczniowie ustawiają się na zbiórce

 

 

 

 

 

 

 

 

Pożegnanie

Nauczyciel wycisza uczniów, wprowadza zabawę uspokajającą i czuwa nad jej prawidłowym przebiegiem

 

 

Nauczyciel podsumowuje lekcje, ocenia prace uczniów, omawia ich błędy oraz chwali za poprawne wykonywanie zadań.

 

Pożegnanie.

Zabawowa klasyczna

 

 

 

 

 

 

 

Pogadanka

 

Forma frontalna

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin