Podania i strzały na bramkę - piłka nożna IV klasa.doc

(50 KB) Pobierz
2

PLAN METODYCZNY LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

              Rafał Gorlicki

Klasa: VI             

Ilość ćwiczących: 12

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Czas: 45min

Data: 15.09.2009

Dział programowy: Piłka nożna.

Zadanie główne: Uczymy się prawidłowo podawać oraz oddawać strzały na bramkę głową

Zadania dodatkowe:  - Doskonalimy umiejętność prawidłowego wyrzucania piłki z autu.

      -     Doskonalimy umiejętność poruszania się po boisku.

Motywacje: Zmotywuje ucznia do

Cele operacyjne:

a)      Umiejętności: - Uczeń potrafi wykonać strzał na bramkę głową w wyskoku.

- Uczeń potrafi prawidłowo wykonać wyrzut piłki z autu.

b)     Psychomotoryka: - Uczeń kształtuje siłę fizyczną kończyn dolnych.

-          Uczeń kształtuje siłę fizyczną mięśni grzbietu, brzucha, ramion i karku.

-          Uczeń kształtuje swoją koordynację ruchową i wzrokowo-ruchową..

c)      Wiadomości: - Uczeń zna rodzaje strzałów na bramkę głową.             

-          Uczeń wie jak dokładnie odegrać piłkę głową.

d)     Cele wychowawcze: Uczeń potrafi uczciwie rywalizować w parach.

Metody realizacji zadań: pogadanka, zadaniowa-ścisła, zabawowa-klasyczna, zabawowa-ścisła

Formy realizacji zadań: frontalna, w parach, w rzędach

Sprzęt i przybory: 6 piłek nożnych

 

 

Tok lekcji

Czynności ucznia

Czynności nauczyciela

Metody

Docelowe

Zadania

Część wstępna

7min

Uczeń uczy się dyscypliny i szacunku do nauczyciela

 

 

Zbiórka w szeregu, raport

Nauczyciel wydaje polecenie ustawienia się w szeregu, sprawdza obecność, przekazuje uwagi dotyczące tematu lekcji, mobilizuje do aktywnego uczestnictwa w zajęciach

pogadanka

Uczeń ożywia ciało i przygotowuje do wysiłku fizycznego, kształtuje koordynację ruchową, siłę fizyczną kończyn dolnych,  wzmacnia swoją szybkość biegową a także doskonali umiejętność współpracy w zespole.

Zabawa ożywiająca – „berek” (osoba złapana staje w rozkroku, by ją uwolnić należy przejść jej między nogami, piąty złapany staje się berkiem i zabawa trwa od nowa)

Nauczyciel wyznacza berka, omawia przebieg zabawy, czuwa nad bezpieczeństwem i sprawnym przebiegiem zabawy

zabawowa-klasyczna

Część główna A

8min

Uczeń kształtuje siłę fizyczna kończyn dolnych oraz koordynację ruchowo-słuchową

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń przygotowuje organizm do większego wysiłku fizycznego, kształtuje swoją koordynację ruchową, gibkość obręczy barkowej oraz biodrowej, zapamiętuje poprawne nazewnictwo ćwiczeń

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W truchcie dookoła sali:

-na sygnał przysiad i wyskok

-dotykanie parkietu na przemian lewą i prawą ręką

-wypad raz prawej raz lewej nogi do przodu (noga zakroczna wyprostowana, wykroczna zgięta w kolanie)

-chodzenie na palcach a następnie na piętach

 

W rozsypce, twarzą do nauczyciela uczeń wykonuje ćwiczenia:

-krążenia ramion w przód i w tył, na przemian stronne

-krążenia nadgarstków

-krążenia bioder (w lewą i prawą stronę)

-skłony głowy (przód, tył oraz na boki)

-skręty głowy (w lewą i prawą stronę)

W lekkim rozkroku

-skłony z pogłębieniem (do nogi lewej, prawej oraz do środka)

-krążenia tułowia (w lewą i prawą stronę)

-w siadzie prostym skłony w kierunku stóp

-skłony do nogi wykrocznej w siadzie prostym z ugiętą jedną nogą w kolanie (stopa oparta o udo nogi zakrocznej oraz podłogę)

 

Nauczyciel prowadzi trucht dookoła sali, nazywa i pokazuje ćwiczenie, obserwuje ćwiczących uczniów i koryguje ewentualne błędy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel omawia oraz prezentuje ćwiczenie, koryguje ewentualne błędy, czuwa nad odpowiednim tempem wykonywania ćwiczeń i nad bezpieczeństwem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadaniowa ścisła

Część główna B

25min

Uczeń poznaje podstawową wiedzę na temat zagrań piłki głową oraz doskonali umiejętność brania udziału w merytorycznej dyskusji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń uczy się zagrania piłki głową do partnera. Kształtuje mięśnie kończyn dolnych oraz karku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń doskonali umiejętność podania piłki głową, pracy w parach oraz swoją koordynację ruchową. Kształtuje także siłę fizyczną grzbietu oraz kończyn dolnych.

 

 

Uczeń doskonali umiejętność poprawnego wyrzutu piłki z autu. Kształtuje siłę fizyczną kończyn dolnych i górnych oraz siłę mięśni karku. Kształtuje również swoją koordynację wzrokowo-ruchową.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń doskonali umiejętność poruszania się po boisku

W szeregu bierze udział w dyskusji, odpowiada na pytania nauczyciela oraz stara się zapamiętać jak najwięcej cennych informacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie stają naprzeciwko siebie w parach, w niewielkich odległościach. Jeden z pary podrzuca piłkę drugiemu na głowę a ten stara się mu ją odegrać głową by piłka nie spadła na ziemię. Uczniowie zmieniają się po 10 celnych podaniach

 

Uczniowie zwiększają odległość w parach nadal podrzucając piłkę partnerowi na głowę.

 

 

Podrzucający piłkę uczeń, rzuca ją wyżej niż poprzednio by uczeń odgrywający piłkę głową zmuszony był to zrobić w wyskoku.

 

Uczeń zagrywający piłkę głową staje lekko odwrócony do partnera bokiem i odgrywa piłkę boczną częścią czoła.

 

Uczeń rzucający piłkę rzuca ją lekko przed partnera by niejako rzucił się do przodu do piłki

 

Uczniowie w parach w niewielkich odległościach od siebie podają między sobą piłkę głową by ta nie spadła na ziemię. Pary liczą ilość podań – wygrywa ta, której uda się wykonać ich jak najwięcej.

 

Trzech uczniów z piłkami ustawia się za linią boczną boiska, przy linii końcowej. Zagrywają oni piłkę zza głowy (poprawny wyrzut piłki z autu) na głowę wbiegającego zawodnika który oddaje strzał na bramkę głową. Następnie uczeń zabiera po swoim strzale piłkę i idzie na koniec rzędu narzucającego piłkę z autu. Uczeń rzucający natomiast idzie na koniec również trzy osobowego rzędu bez piłek na zza polem karnym naprzeciwko bramki. Sześciu pozostałych uczniów wykonuje to ćwiczenie na drugą bramkę. Gdy każdy uczeń odda 5 strzałów następuje zmiana stron linii autowej.

 

Broniący uczeń z początku broni bardzo statycznie, natomiast po 3 kolejkach zaczyna poruszać się dynamicznie broniąc dostępu do bramki.

Nauczyciel wydaje polecenie ustawienia się w szeregu twarzą w jego stronę. Przeprowadza z uczniami merytoryczną dyskusję o zagraniach piłki głową. Pyta uczniów o znane im rodzaje zagrań głową (w miejscu, z wyskoku itd.), sytuacje w jakich zagrywa się głową, część głowy która zagrywa się z reguły piłkę oraz poprawne ułożenie ciała  przy danym zagraniu głową. Nauczyciel podpowiada uczniowie nie znają poprawnej odpowiedzi na pytania.

 

Nauczyciel wydaje polecenie dobrania się w pary i omawia przebieg ćwiczenia.

 

 

Wędruje po sali obserwując ćwiczących uczniów i koryguje ewentualne błędy w ćwiczeniach.

 

 

 

Nauczyciel wydaje polecenie zwiększenia odległości między ćwiczącymi uczniami w parach.

 

Nauczyciel przypomina wcześniej omówione zasady zagrywania piłki głową z wyskoku i wydaje polecenie podawania piłki w parach w ten sposób.

 

 

 

Nauczyciel przypomina zasady odegrania piłki głową z rzuceniem się do przodu. Przypomina by nie tracić kontaktu wzrokowego z piłką. Oraz o poprawnym ocenieniu toru lotu i szybkości piłki

 

 

Nauczyciel omawia przebieg zabawy, czuwa nad jej bezpiecznym przebiegiem. Nauczyciel chwali zwycięskie pary (te które podały najwięcej razy między sobą piłkę).

 

 

 

 

Nauczyciel omawia przebieg ćwiczenia, czuwa nad jego bezpieczeństwem i sprawnym przebiegiem.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel zwraca również uwagę na poprawność wyrzucania piłki z autu przez uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel wprowadza obrońcę (osoba narzucająca piłkę staje się obrońca zanim ustawi się na końcu rzędu atakującego)

Pogadanka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadaniowa-ścisła

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin