zeszyty metodyczne 4.pdf

(581 KB) Pobierz
03 tom BrzeKaczan.qxd
Osoby z ograniczeniem sprawnoÊci na rynku pracy
Redakcja naukowa serii:
Anna Izabela Brzeziƒska
Tom 1
Anna Izabela Brzeziƒska
i Konrad Piotrowski
AktywnoÊç zawodowa osób
z ograniczeniem sprawnoÊci:
wyznaczniki spo∏eczno-demograficzne
i osobowoÊciowe
Tom 5
Rados∏aw Kaczan, Karolina Smoczyƒska
i Iwona Bàbiak
Jaka pomoc i dla kogo?
Wsparcie indywidualne
i instytucjonalne a aktywizacja
zawodowa osób z ograniczeniem
sprawnoÊci
Tom 2
Anna Izabela Brzeziƒska
i Konrad Piotrowski
Wyznaczniki satysfakcji
z wykonywanej pracy osób
z ograniczeniem sprawnoÊci:
kompetencje i relacje
Tom 6
Dorota Wiszejko-Wierzbicka
Od samoakceptacji do aktywnoÊci?
Postawy wobec w∏asnej
niepe∏nosprawnoÊci a aktywnoÊç
zawodowa
Tom 3
Anna Izabela Brzeziƒska
i Rados∏aw Kaczan
Wychowanie do samodzielnoÊci:
kluczowy czynnik sukcesu zawodowego
osób z ograniczeniem sprawnoÊci
Tom 7
Wojciech ¸ukowski
i Dorota Wiszejko-Wierzbicka
Wizerunek aktywnoÊci zawodowej
osób z ograniczeniem sprawnoÊci.
Perspektywa biograficzna
Tom 4
Rados∏aw Kaczan i Kamil Sijko
Psychospo∏eczne skutki transformacji
ustrojowej a radzenie sobie osób
z ograniczeniem sprawnoÊci
na rynku pracy
Tom 8
Anna Ma∏gorzata Chodynicka,
Piotr Rycielski
Inni czy podobni?
Charakterystyka osób
z ograniczeniem sprawnoÊci
36279191.003.png
Anna Izabela Brzeziƒska
Rados∏aw Kaczan
Wychowanie do samodzielnoÊci:
kluczowy czynnik sukcesu zawodowego
osób z ograniczeniem sprawnoÊci
Seria
Osoby z ograniczeniem sprawnoÊci na rynku pracy
tom 3
Warszawa 2008
36279191.004.png
Anna Izabela Brzeziƒska i Rados∏aw Kaczan – Wychowanie do samodzielnoÊci: kluczowy
czynnik sukcesu zawodowego osób z ograniczeniem sprawnoÊci
© Copyright by the authors and for this edition by Wydawnictwo SWPS Academica,
Warszawa 2008
All rights reserved.
Wszelkie prawa zastrze˝one. Kopiowanie w ca∏oÊci lub we fragmentach
jakàkolwiek technikà bez pisemnej zgody wydawcy zabronione.
Recenzenci:
prof. dr hab. Stanis∏aw Kowalik , Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu
dr Krzysztof Puchalski , Instytut Medycyny Pracy im. prof. Jerzego Nofera w ¸odzi
Redaktor prowadzàcy: Andrzej ¸ab´dzki
Korekta j´zykowa: Maria Laskowska
Korekta: Agnieszka Kiliƒska
Redakcja techniczna: Ma∏gorzata Chmielewska
Sk∏ad, ∏amanie, przygotowanie do druku: Mater
Projekt ok∏adki: Pawe∏ Roso∏ek
Publikacja powsta∏a w ramach projektu
finansowanego przez Europejski Fundusz
Spo∏eczny i Szko∏´ Wy˝szà Psychologii
Spo∏ecznej w Warszawie nr WUE/0041/IV/05
pt: Psychospo∏eczne uwarunkowania aktywnoÊci
zawodowej osób niepe∏nosprawnych
Serie wydawnicze przygotowane w ramach projektu pod redakcjà prof. dr hab. Anny
Izabeli Brzeziƒskiej – kierownika projektu:
Seria I Osoby niepe∏nosprawne
Seria II Przeciw wykluczaniu z rynku pracy
Seria III Osoby z ograniczeniem sprawnoÊci na rynku pracy
Wszystkie publikacje dost´pne pod adresem: www.swps.edu.pl/new_www/efs/
ISBN 978-83-89281-60-9
Wydanie I
Wydawca:
Wydawnictwo Szko∏y Wy˝szej Psychologii Spo∏ecznej „Academica”
ul. Chodakowska 19/31
03-815 Warszawa
tel. (+ 48 22) 870 62 24
e-mail: academica@swps.edu.pl
36279191.005.png 36279191.006.png
Spis treÊci
Wst´p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
1. Wychowanie do samodzielnoÊci jako warunek sukcesu na rynku pracy . . .
11
1.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
1.2. Dzieciƒstwo i dorastanie jako podstawa funkcjonowania w doros∏oÊci . . .
13
1.3. Wychowanie jak podstawowy czynnik uzyskiwania samodzielnoÊci . . .
21
1.4. Wychowanie dziecka z ograniczeniami sprawnoÊci . . . . . . . . . . . .
27
1.4.1. Okres niemowl´cy: 1 rok ˝ycia dziecka . . . . . . . . . . . . . . . .
28
1.4.2. Wczesne dzieciƒstwo: 2–3 rok ˝ycia dziecka . . . . . . . . . . . . .
29
1.4.3. Okres przedszkolny: 3–6 rok ˝ycia dziecka . . . . . . . . . . . . . .
30
1.4.4. Okres szkolny: 7–12 rok ˝ycia dziecka . . . . . . . . . . . . . . . .
30
1.4.5. Okres dorastania 13–20 rok ˝ycia . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
31
1.5. Wychowanie do samodzielnoÊci: wyniki badaƒ . . . . . . . . . . . . . .
32
1.6. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
34
2. Kto i jak ró˝ni si´ pod wzgl´dem sposobu wychowania? . . . . . . . . . . .
37
2.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
37
2.2. Czynniki socjodemograficzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
38
2.3. Czynniki zwiàzane z niepe∏nosprawnoÊcià . . . . . . . . . . . . . . . . .
40
2.4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
47
3. Czy doÊwiadczenia z dzieciƒstwa sà wa˝ne dla funkcjonowania w doros∏oÊci?
49
3.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
49
3.2. Styl wychowania a umiejscowienie kontroli . . . . . . . . . . . . . . . .
50
3.3. Styl wychowania a kompetencje osobiste . . . . . . . . . . . . . . . . . .
53
3.3.1. Typ wychowania a zaufanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
55
3.3.2. Typ wychowania a nastrój i samoakceptacja . . . . . . . . . . . . .
55
3.3.3. Wychowanie a postrzegane relacje z ludêmi . . . . . . . . . . . . .
57
3.4. Styl wychowania a aspiracje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
58
3.5. Styl wychowania a impulsywnoÊç . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
61
3.6. Styl wychowania a wytrzyma∏oÊç . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
64
3.7. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
66
4. Wychowanie do samodzielnoÊci a wyznaczniki sukcesu zawodowego
i ˝yciowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
69
4.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
69
4.2. Wychowanie a zadowolenie z ˝ycia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
70
36279191.001.png
6
SPIS TREÂCI
4.3. Wychowanie a aktywnoÊç zawodowa i wysokoÊç osiàganych dochodów .
73
4.4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
77
5. Wychowanie do samodzielnoÊci: czy na wszystkich wp∏ywa tak samo? . . .
79
5.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
79
5.2. Charakterystyka osób badanych w skupieniach wyró˝nionych
ze wzgl´du na zmienne wychowawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
79
5.3. Charakterystyka skupieƒ ze wzgl´du na zmienne socjodemograficzne
i zwiàzane z niepe∏nosprawnoÊcià . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
82
5.4. Charakterystyka skupieƒ osób badanych ze wzgl´du na aktywnoÊç
zawodowà i zmienne podmiotowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
84
5.5. Portrety grup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
86
5.6. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
90
6. Rekomendacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
91
6.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
91
6.2. Osoby z ograniczeniami sprawnoÊci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
92
6.3. Rodziny osób z ograniczeniami sprawnoÊci . . . . . . . . . . . . . . . .
94
6.4. Pracodawcy osób z ograniczeniami sprawnoÊci . . . . . . . . . . . . . .
98
6.5. Wspó∏pracownicy osób z ograniczeniami sprawnoÊci . . . . . . . . . . .
99
6.6. Nauczyciele i osoby przygotowujàce szkolenia dla osób z ograniczeniami
sprawnoÊci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
6.7. Psychologowie, lekarze, rehabilitanci i inni specjaliÊci dokonujàcy diagnozy
oraz projektujàcy systemy pomocy dla osób z ograniczeniami sprawnoÊci . 103
6.8. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Aneks: Podstawowe dane na temat projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
36279191.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin