CYKL Myszka.docx

(18 KB) Pobierz

CYKL  - MYSZKA

 

٭ “Myszka”
Myszkowała szara myszka w szafie:
“Chyba mnie tu bury kot nie złapie?”
Wyszperała szal i szepcze już po chwili:
“W szal zawinę się sześć razy.
 

Śpioszki w groszki
Dorota Gellner

Buja, buja się kołyska,
Śpi w kołysce tłusta myszka.
A... A...
Myszka śpioszki
w groszki ma.
Położyła się na boczek,
ma ze skórki chleba
smoczek.
A... A...
Nie budź jej,
bo będzie zła.

 

Bajka logopedyczna- logopeda opowiada, pokazuje ilustracje, wyjaśnia kolejno ćwiczenia.
„ Przygody Myszki Ady”

Wasz języczek to mała ruchliwa myszka, która chce zwiedzać świat i wyrusza z ciemnej norki na poszukiwanie przygód. To jest myszka Ada i jej domek. Gdy rano zabłysło słońce, myszka wyszła z domu na spacer.

(Język wysuwamy na brodę potem porusza się w prawo i w lewo, a ręka pokazuje ten sam kierunek.)

Zdecydowała, że pójdzie na spacer do lasu. Stanęła po środku drogi i rozglądała się z zaciekawieniem.

(Otwórz szeroko buzię i wysuniętym językiem oblizuj dolną i górną wargę na zmianę).

Usłyszała szum drzew.

(Podnieś ręce do góry i naśladuj szum drzew).

I poczuła spadające na jej głowę liście.

(Dzieci dmuchają na liście z bibuły tak, aby nie spadły na ziemię).

W lesie rosną bardzo stare, wysokie drzewa. Myszka położyła się pod jednym z nich i oglądała wysoko rosnące szyszki, żołędzie, kasztany.

(Dzieci kładą się na dywanie, otwierają szeroko buzię - wysuń język do przodu i spróbuj podnieść go wysoko do nosa).

- dzieci słuchają muzyki relaksacyjnej (las),

Nasłuchiwała świergotu ptaków, odlatujących do ciepłych krajów.

stuk-puk kle-kle kra-kra ćwir-ćwir uhu-uhu

- rozpoznawają odgłosy ptaków,
-naśladują lot ptaka oraz wydawane odgłosy.

Po spacerze myszka poczuła się bardzo głodna i zmęczona. Wyjęła śniadanie. W torbie miała przygotowane ziarenka i ulubione cukierki.

(Dzieci wyjadają językiem prażony ryż z rąk oraz zjadają cukierka w kształcie gąsienicy
(wsuwają i wysuwają go z buzi , podtrzymując wargami). Jedzenie było bardzo dobre.)

Resztki jedzenia zostały myszce na wąsach ,więc umyła się dokładnie.

(Dzieci ruchami okrężnymi myją językiem okolice warg.)
Nie zapomniała też wyczyścić zębów.

(Przesuwamy językiem po wewnętrznej i zewnętrznej stronie zębów, przeciskamy język przez szparę między zębami).

Radosna myszka wróciła zmęczona do swojego domu. Wyjęła klucz i otworzyła drzwi.

(Trzymamy ołówek między wargami i próbujemy nim kręcić).

Na myszkę czekała w domu niespodzianka. Przyszli do niej przyjaciele z podwórka.

Posłuchaj i zgadnij kto?

(Dzieci słuchają odgłosów zwierząt . Później witają się z nimi naśladując wydawane odgłosy mówiąc „dzień dobry” i cmokają ustami na powitanie.)
Myszka usiadła w swoim fotelu i oddychała głęboko.

( Nabierz dużo powietrza przez nos i powoli wypuszczaj, mówiąc przy tym: aaaa.oooo, uuuu, eeeee, yyyyyyy, iiiiiiiii. )

Już odpoczęłaś? -zawołał a kurka. Opowiedz nam teraz gdzie byłaś tak długo?

- Na spacerze w lesie. Było cudownie! Chyba odezwała się we mnie dusza artysty! Wymyśliłam jesienny wierszyk. Posłuchajcie!
PRZYSZŁA JESIEŃ Z DESZCZOWYMI CHMURAMI /masowanie pleców dłońmi/
A PO LESIE CHODZĄ MYSZKI PARAMI /chodzenie całymi dłońmi/
NA ALEJKACH ŚCIELĄ SIĘ LIŚCI DYWANY /posuwiste ruchy dłońmi/
I BRĄZOWE SPADAJĄ KASZTANY /delikatne uderzanie piąstkami/
I ZBIERAJĄ TE DARY JESIENI /skubanie palcami/
UKŁADAJĄ JE W RZĄDKACH NA ZIEMI /rysowanie linii palcami/
W DOMU WYWIERCĄ W NICH DZIURKI /kilkakrotne naciskanie palcem/
NAWLEKAJĄ JE WTEDY NA SZNURKI /rysowanie linii palcami/
(Dzieci kładą się na plecach. i wykonują sobie wzajemnie masaż. Po wykonaniu masażu dzieci zamieniają się rolami.)
Tak długo opowiadała, że zaschło jej w gardle. „Muszę się czegoś napić „- pomyślała i poszła do kuchni.

Nalała do szklanki soki i wypiła przez słomkę. W resztkę soku zaczęła dmuchać .

(Dzieci naśladują czynności.)

Za oknami zapadł zmrok. Zrobiło się ciemno. Myszka stanęła przy oknie i powiedziała: Przepraszam Was, ale chyba już pora spać. Potem poszła do łazienki i zaczęła się myć.

- nabieramy powietrze do buzi, robimy balonik i wypuszczamy,

- nabieramy do buzi powietrza i próbujemy nim poruszać policzkami,
- przez zaciśnięte usta wypuszczamy powietrze tak, jakbyś płukał (a) buzię.
Wkrótce zdmuchnęła świecę i wskoczyła do łóżka.

(Naśladujemy zdmuchnięcie świecy.)

Myszka leży i chce spać - prosi jeszcze tylko o kołysankę...

-dzieci śpiewają „ aaa kotki dwa” ,

- naśladują chrapanie myszki.

3. Rozdanie kart pracy do domu.

(Pokoloruj , opowiedz obrazki,. Naśladuj kolejno „ Przygody myszki Ady” . Możesz wykonać swój własny telewizor . Zaproś rodzeństwo lub rodziców na bajkę. )

4. Rozmowa z rodzicami - Sposoby wykorzystania sytuacji dnia codziennego do zabaw logopedycznych np.

studzenie zupy, wylizywanie resztek jedzenia z buzi ( miodu, czekolady) oraz miski, picie słomką napojów, przekładanie słomką z jednego miejsca na drugie grochu, utrzymanie na języku groszka ( poruszanie językiem tak aby nie spadł), powtarzanie za mamą wystukiwanych na garnku rytmów itd.
 

 

„ Myszki” – wierszyk do ćwiczeń logorytmicznych utrwalających głoskę  „sz” w sylabach:

(dzieci powtarzają sylaby)

 

Myszek sto do norki szło:           SZO, SZO, SZO           SZO, SZO, SZO

Wtem wybiegły koty dwa:          SZA, SZA, SZA           SZA, SZA, SZA

A, że były bardzo złe                  SZE, SZE, SZE             SZE, SZE, SZE

To złapały myszki dwie              SZE, SZE, SZE             SZE, SZE, SZE

Potem jeszcze zjadły trzy            SZY, SZY, SZY           SZY, SZY, SZY

I ostrzyły ciągle kły                     SZY, SZY, SZY           SZY, SZY, SZY

Ale, że im brakło tchu                 SZU, SZU, SZU           SZU, SZU, SZU

Nie złapały wszystkich stu          SZU, SZU, SZU           SZU, SZU, SZU

 

 

 

-         Myszka origami

 

    -  Piosenka MDS prof M. Bogdanowicz

Pada deszcz, pada deszcz, pada deszcz na dworze

  Stuka – puka, stuka – puka straszy kogo może

  Mała mysz, mała mysz stąpa na paluszkach

  I deszczowe koraliki wkłada do fartuszka

 

 

 

 

Kolęda Myszki
Agnieszka Osiecka

Była sobie nocka miła,
gdy się myszka urodziła,
bim bim bom.

Jedno uszko miała małe,
drugie uszko miała białe,
bim bim bom.

Tatuś dał jej miodu troszkę,
a mamusia - z cukru broszkę,
bim bim bom.

Miast kołyski dali puszkę,
częstowali ją okruszkiem,
bim bim bom.

Braciszkowie i siostrzyczki
dali myszce dwa guziczki,
bim bim bom.

Lecz niestety, przy zabawie
zapomnieli o niej prawie,
bim bim bom.

I pod wieczór, na ostatek,
sami jedli już opłatek,
bim bim bom...

Ach, na próżno myszka mała
na kolejkę swą czekała,
bim bim bom...

Wnet zasnęli braciszkowie,
jak znużeni pastuszkowie,
bim bim bom,

Bo u myszek nawet święta
bardzo krótko się pamięta,
bim i bom.

MYSZ

 

Na mym biurku stoi myszka,

wierna moja towarzyszka.

Lubi gdy się ją dotyka,

bardzo ładnie wtedy klika.

I w ogóle nie je sera,

bo to mysz  od komputera

 

sz

Reagowanie klaśnięciem na głoskę "sz" podczas recytowania wiersza:

Była sobie szara myszka.
Miała czarne oczy i długie wąsiki.
Zosia znalazła ją w swoim koszu.
Myszka wyskoczyła z kosza i usiadła na szaliku.
Wyszeptała do Zosi:
"Jestem większa od muszelki,
mam domek niewielki,
małą norkę i bamboszki
w biało- czarne groszki.
W garnuszku mam okruszki,
Na talerzu żółte gruszki.
Zapraszam Cię do siebie,
Ale jak tam wejdziesz?
- Nie wiem."

٭ Głośne czytanie nauczyciela historii muszelki
Podręcznik "Ja, ty-my" s. 107

Mieszkałam kiedyś w złotej szkatułce króla. Byłam jego najcenniejszym skarbem. Kiedy był smutny, przykładał mnie do ucha, a ja szumiałam mu najpiękniejsze melodie. Król nie wyobrażał sobie życia bez moich pieśni. Lubiłam mu śpiewać. Był bardzo dobrym władcą. Niestety, pewnego dnia w królestwie wydarzyło się nieszczęście...

Wymyślanie dalszych przygód muszelki

„ Gruszki i muszelki” – utrwalanie głoski „sz” w sylabach i wyrazach

 

SZA, SZA, Szymek ma,

SZE, SZE, muszle dwie

SZY, SZY gruszki trzy

SZU, SZU, wpadły mu

SZO, SZO, aż na dno

Do koszyka szarego.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin