PROWADZONYCH MDS GRUPIE 5 LATKÓW.
TEMAT : Piłeczki – kuleczki. Opracowanie graficzne wzoru 4B z
wykorzystaniem piosenki „Skacząca piłeczka”.
Ø Kształcenie nawyku kreślenia kół w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
Ø Kształcenie kompetencji fonologicznych dzieci (rozpoznawanie i dobieranie rymów, wyodrębnianie samogłosek i spółgłosek w nagłosie), syntaktycznych (przekształcanie form gramatycznych) oraz semantycznych (poszerzanie słownictwa czynnego dziecka).
POMOCE : kaseta magnetofonowa z piosenką, piłeczki różnej wielkości,
kolorowe wstążki z bibuły, obrazki przedstawiające
przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską „o”,
obrazki, których nazwy rozpoczynają się głoską „p”, obrazki,
których nazwy rymują się z wyrazem „piłeczka”, papierowe
tacki, karty pracy dla każdego dziecka, grube flamastry,
pisaki, ołówki, słodycze w kształcie koła i kuli.
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA
Mam dwie ręce, nogi dwie.
Raz, dwa, raz dwa to się wie.
Prawa ręka do witania –
lewa do ziewania.
Hopla, hopla //
mam piłeczkę // mam piłeczkę //
co poskacze //
mi troszeczkę // mi troszeczkę //
podskakuje // podskakuje //
i wesoło //
wyśpiewuje // wyśpiewuje //
Ø W tym oto wagoniku pojadą tylko te przedmioty, których nazwa rozpoczyna się głoską „o”. Co pojedzie? (Nauczyciel z dziećmi nazywa wszystkie obrazki, które leżą na dywanie, następnie chętne dzieci „wsadzają” do wagonika – tacki odpowiednie obrazki).
Obrazek ołówek orzech olej okulary arbuz ośmiornica osiołek
Ø Czy do tego wagonika może wejść piłeczka? Dlaczego?
Ø To jest wagon dla piłeczki. Wybiera się ona z przyjaciółmi na wycieczkę. Kto z nią może jeszcze wejść? (Nauczyciel z dziećmi nazywa wszystkie obrazki, które leżą na dywanie kładąc nacisk na głoskę „p” w nazwie. Następnie chętne dzieci „wsadzają” do wagonika – tacki odpowiednie obrazki wymawiając jego nazwę i uzasadniając swój wybór).
Ø Na pewnej stacji pociąg zatrzymał się i do wagonu wszedł konduktor. Popatrzył na pasażerów i powiedział, że jeden z pasażerów pomylił wagony i musi wysiąść. Popatrzcie i powiedzcie kto tu nie pasuje i dlaczego?
ptak prosiak brama pralka psiak
Ø Wszyscy pasażerowie bezpiecznie dojechali na miejsce wycieczki. Wysiedli i zaczęli bawić się przy piosence. Dzieci bawią się piłkami w parach: rzucają do siebie nazywając kierunek rzucania przed siebie. Następnie (drugie powtórzenie piosenki) stają do siebie plecami, tworzą z nóg okienko i próbują wtoczyć piłkę w okienko kolegi nazywając kierunek toczenia za siebie.
Ø Po powrocie z wycieczki Piłeczka wysłała zaproszenie do wszystkich swoich kuzynów i kuzynek – rymów, zapraszając ich na swoje urodziny. Kto będzie na przyjęciu urodzinowym u Piłeczki? (nauczyciel wraz z dziećmi nazywa wszystkie obrazki, a następnie dzieci wybierają tylko te, których nazwy rymują się z wyrazem „piłeczka”).
1. Zabawa ruchowa przy piosence z kasety z wykorzystaniem kolorowych
wstążek z bibuły – obszerne wymachy ramion przeciwnie do ruchu
wskazówek zegara: kilka taktów prawą ręką, kilka taktów lewą ręką, kilka
taktów oburącz.
2. Zabawa ruchowo – słuchowa: dzieci siedzą po „turecku” trzymając między
nogami piłkę. Słuchają piosenki z kasety i rytmicznie uderzają wewnętrzną
stroną dłoni – raz prawej, raz lewej o piłkę.
Ø Prezentacja wzoru i pokaz pisania na wzorze – przypomnienie, ponieważ jest to drugie zajęcie kształcące umiejętność prawidłowego kreślenia kół.
Ø Odtwarzanie wzoru w powietrzu z wykorzystaniem wstążek z bibuły. Kreślimy małe, większe, największe koła obserwując obraz jaki tworzy ruch wstążki (wizualizacja).
Ø Ćwiczenia w parach: dzieci kreślą na plecach kolegi koła różnej wielkości. Zmiana ról.
Ø Układanie wzoru z kolorowych wstążek na dywanie i wodzenie po nim całą ręką, palcami, raz lewą, raz prawą, obydwoma naraz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
Ø Wykonanie zadań z karty pracy – praca na 3 poziomach: goście rysują „portret” Piłeczki.
POZIOM I – gruby flamaster lub gruby pędzel i farby.
Piłeczka: pod
Goście: skakuje
Razem: podskakuje
Piłeczka: prze
Razem przeskakuje
Piłeczka: wy
Razem wyskakuje
Piłeczka: od
Razem odskakuje
ewamagdalena