zagadnienia.doc

(454 KB) Pobierz

Zagadnienia do egzaminu z metodyki


1. Nauczanie dziecka z ADHD i ADD.
2. Awans zawodowy nauczyciela.
3. Przygotowanie uczniów do matury ustnej i pisemnej.
4. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia ucznia o przyjęcie alkoholu i innych substancji niedozwolonych (narkotyków, dopalaczy).
5. Zasady organizowania wyjść pozaszkolnych i wycieczek.
6. Przyczyny występowania zachowań agresywnych wśród uczniów i metody zapobiegania im.
7. Obowiązki wychowawcy klasy.
8. Podstawa programowa nauczania języka polskiego w liceum, standardy maturalne (w tym lista obowiązujących lektur).
9. Analiza i interpretacja utworów literackich w liceum.
10. Teksty kultury na lekcjach języka polskiego.
11. Integracja na lekcjach języka polskiego.
12. Problematyka aksjologiczna na lekcjach języka polskiego.
13. Dzieło a biografia pisarza na lekcjach języka polskiego w szkole średniej.
14. Kształcenie językowe w liceum.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. NAUCZANIE DZIECKA Z ADHD i ADD

 

ADHD – zespól nadpobudliwości psycho-ruchowej połączony z deficytem uwagi.

Naukowcy dowodzą, że najczęściej dotyka ludzi ponadprzeciętnie inteligentnych. ADHD nie jest upośledzeniem umysłowym czy zaburzeniem rozwojowym. Nie zależy też od sposobu wychowania. Podstawową przyczyną tego zaburzenia jest nieodpowiednia gospodarka hormonalna. Hormon za to odpowiedzialny to serotonina – odpowiada za nastrój i regulację snu.

 

Osoby z ADHD charakteryzują się:

- brakiem skupienia na wykonywanych zadaniach,

- brakiem wytrwałości w dążeniu do celu,

- tzw. „słomianym zapałem” – łatwo tracą zainteresowanie, nie kończą podejmowanych zadań, łatwo przechodzą z jednej aktywności w drugą,

- nadmierną aktywnością, impulsywnością.

 

Odmianą ADHD jest ADD

ADD jest przeciwieństwem ADHD. Dzieci „żyją we własnym świecie”, „zawieszają się”, są powolne, często nie reagują na otoczenie.

 

Osoby z ADD charakteryzują się tym, że:

- często gubią rzeczy,

- mają trudności organizacyjne,

- unikają dłuższego wysiłku,

- mają „słomiany zapał”,

- mają problemy z zapamiętywaniem,

- trudności w skupieniu uwagi na szczegółach,

- zapominają o codziennych obowiązkach,

- mają problemy z wyrażaniem myśli na piśmie,

- nie posiadają umiejętności planowania.

 

Jak postępować z dzieckiem z ADHD?

- komunikaty muszą być sprecyzowane, jasne i krótkie,

- stosujemy komunikaty niewerbalne np. klaszczemy, dotykamy ramienia dziecka itp.,

- tworzymy pomoce typu: karteczki z poleceniami,

- dziecko z ADHD ma powtarzać polecenia, które mu wydaliśmy,

- nie wolno okazywać zniecierpliwienia, niezadowolenia,

- pochwały jako system pracy,

- zawsze chwalmy dzieci z ADHD, nawet jak nie ma za co należy pochwalić np. ładne pismo, podkreślony temat itp.,

 

Dzieci z ADHD często nie wierzą we własne możliwości. Nie służą im nagłe zwroty akcji na lekcji i niespodzianki np. niezapowiedziana kartkówka. Powinniśmy pracować z nimi stałym, niezmiennym rytmem pracy.

 

Jak kontrolować dzieci z ADHD?

- należy zrobić doświadczenia mające na celu określić ile dziecko w danym czasie (np. 5 minut) jest w stanie zrobić, jak długo może się skupić na jednej czynności,

- musimy zapoznać się z mocnymi stronami dziecka, jego zainteresowaniami,

- jasno określamy zasady pracy czy reguły zachowania na lekcji (regulamin tworzony wspólnie z uczniami i wklejony do zeszytu)

- konsekwentnie należy egzekwować zasady zachowania (regulaminu)

- ustalamy zasady zachowania również poza klasą szkolną, np. na wycieczkach, wyjściu do kina itp.,

- notatki z lekcji powinny mieć np. luki do uzupełnienia, nie zadajemy takiemu dziecku samodzielnego przygotowania notatki,

- przy pracach typu: wypracowanie, jasno i dokładnie określamy czas pracy i wielkość wypracowania (np. ile „mniej więcej” linijek  ma mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie).

 

Jak przeprowadzamy z dzieckiem z ADHD sprawdziany?

- termin spr. musi być podany odpowiednio wcześniej i zapisany na tablicy, należy również przypilnować, aby dziecko zapisało sobie termin do zeszytu,

- jasno określamy (i zapisujemy na tablicy) zakres sprawdzianu,

- wymagamy podpisu rodziców pod taką informacją w zeszycie,

- zawsze przypominamy jeszcze o sprawdzianie na kilka dnia przed,

- nigdy nie wolno zmieniać terminu sprawdzianu,

- jeśli sprawdzian jest na gotowych kartkach od nauczyciela to: tekst musi być czytelny, zadania oddzielone od siebie, numerowane, pogrubiamy najważniejsze polecenia, w przypadku kartek dwustronnych mówimy o tym wcześniej uczniom i dodatkowo zaznaczamy to na kartce,

- dzieci z ADHD powinny mieć wydłużony czas pracy o około 10 minut,

- nie wolno obniżać poziomu dla dzieci z ADHD, zawsze wymagamy o nich tego samego co od reszty klasy.

 

Ponieważ dzieci z ADHD często nie potrafią się skupić na lekcji pomocne są do tego np. kolorowe plansze, obrazki, wykresy, zdjęcia itp. Stosujemy zatem metody zajęć praktycznych, oglądowe i staramy się wizualizować to o czym mówimy.

 

Podnoszenie poprzeczki dla dzieci z ADHD:

- wdrażamy takie dziecko do samodzielności, nie wolno w zniecierpliwieniu wyręczać dziecka w różnych ćwiczeniach,

- musi samo podejmować proste decyzje, czyli ma samo zdecydować jak podkreślić temat, gdzie zapisać nowy temat lekcji, jak ma wyglądać notatka – wzrasta w nim wówczas poczucie własnej wartości,

- nie odpowiadać na każde pytanie, w szczególności te błahe, tylko zachęcać, aby samo decydowało,

- gdy pyta o to samo po raz kolejny nie odpowiadamy, tylko skłaniamy go, aby spróbowało sobie przypomnieć co miało zrobić,

- ze względu na ciągłą potrzebę ruchu zlecamy im proste zadania typu: zetrzyj tablice, podlej kwiaty, rozdaj kartki itp.,

- nie wolno jednak pozwolić, aby chodziło po klasie bez pozwolenia,

- nie zadajemy pracy domowej po dzwonku, zawsze robimy to jeszcze przed przerwą,

- w podstawówce zad. dom. zapisujemy na tablicy; pilnujemy, aby treść zadania została zapisana w zeszycie,

- nie prosimy o robienie notatek z lekcji w domu, taka notatka ma być podana na lekcji,

- nie zadajemy z dnia na dzień długich zadań domowych, ponieważ dzieci z ADHD potrzebują niekiedy i 3 razy więcej czasu na ich zrobieni,

- dzielimy zadania domowe na te obowiązkowe i te dodatkowe,

- w domu z dzieckiem z ADHD pracują rodzice, należy więc pamiętać, że brak zadania może wynikać np. z braku czasu rodziców, a nie samego lenistwa dziecka,

- należy uwzględniać usprawiedliwienia rodziców co do braku zadania domowego czy nieprzygotowania,

- zawsze chwalimy dziecko z ADHD, przynajmniej za część wykonanego zadania.

 

Zagadnienie opracowane na podstawie pierwszego i drugiego wykładu z dr Kucharską.

 

2. AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA POLONISTY:

 

Rozporządzenia regulujące zdobywanie stopni awansu zawodowego przez nauczycieli to głównie:

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli,

- Karta Nauczyciela,

- zmiany w systemie awansu zawodowego od 31 sierpnia 2004 r. wprowadzone ustawą z dnia 15 lipca 2004 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz zmianie niektórych innych ustawy.

 

1. NAUCZYCIEL STAŻYSTA – KONTRAKTOWY:

Nauczyciel przystępując do pracy uzyskuje stopień nauczyciela stażysty. Staż rozpoczyna jego wspinanie się po drabinie awansu. Przez pierwszy rok pracy nauczyciel zapoznaje się z pracą szkoły, zdobywa niezbędne doświadczenie.

Staż rozpoczyna się automatycznie na początku roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni (KN art. 9d ust.1). Gdyby nauczyciel nawiązał stosunek pracy po upływie wymienionego terminu, nie może rozpocząć stażu do końca tego roku szkolnego (KN art. 9d ust. 2).

Powyższe zasady dotyczą także dodatkowego stażu wynikającego z uzyskania ostatecznej negatywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu lub nieuzyskania akceptacji komisji kwalifikacyjnej (KN art. 9d ust. 3). Teraz przez 9 miesięcy nauczyciel jest nauczycielem stażystą (KN art. 9c ust. 1 pkt. 1).

Wraz z rozpoczęciem stażu dyrektor przydziela nauczycielowi opiekuna stażu (KN art. 9c ust. 4). Opiekunem może zostać nauczyciel mianowany lub dyplomowany, choć niekoniecznie tego samego przedmiotu. Zadaniem opiekuna jest pomoc w przygotowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego (KN art. 9c ust. 5). Opiekun stażu, co najmniej raz w miesiącu powinien uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela stażystę (rozp. § 6 ust. 1 pkt 3). Po przeprowadzonych zajęciach analizuje z nauczycielem stażystą scenariusz lekcji, przebieg i efekty przeprowadzonych zajęć. Raz w miesiącu nauczyciel stażysta powinien uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela (rozp. § 6 ust. 1 pkt 2).

Obowiązkiem dyrektora szkoły jest zapewnienie nauczycielowi stażyście warunków do obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych prowadzonych w szkole. Stażysta ma możliwość obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczyciela tego samego przedmiotu lub rodzaju zajęć w tej samej lub innej szkole.

Przed nauczycielem stoi trudne zadanie napisania planu rozwoju zawodowego (KN art. 9c ust. 3), tj. programu działań w okresie stażu. Plan ten powinien uwzględnić specyfikę i potrzeby szkoły, w której nauczyciel stażysta pracuje, zadania do realizacji oraz wymagania kwalifikacyjne. Ważne jest, aby nie zapomnieć uwzględnić swoich dotychczasowych umiejętności, wiedzy i doświadczenia. Projekt planu rozwoju zawodowego musi zostać przedstawiony dyrektorowi w ciągu 20 dni od dnia rozpoczęcia zajęć (rozp. § 3.ust. 1).

Nauczyciel powinien w szczególności podczas swojego stażu poznać organizację, zadania oraz zasady funkcjonowania szkoły:

- przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły,

- sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole,

- przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy.

Plan musi być zatwierdzony przez dyrektora szkoły w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć. W przypadku nieprzyjęcia planu zostaje on zwrócony nauczycielowi do poprawy, ze wskazaniem na piśmie zakresu zmian, jakich ma dokonać (rozp. § 3 ust. 3).

Po zakończeniu stażu nauczyciel w ciągu 30 dni powinien złożyć dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego (rozp. § 4 ust. 4). Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego dyrektor ocenia po zasięgnięciu opinii opiekuna stażu oraz rady rodziców. Ma na to do 21 dni od dnia złożenia przez nauczyciela sprawozdania za okres stażu (KN art. 9c ust. 6 pkt 1).

 

Opiekun stażu ma 14 dni na przedstawienie dyrektorowi projektu oceny dorobku zawodowego po zakończeniu stażu przez nauczyciela. W ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego, rada rodziców powinna przedstawić swoją opinię. Jednak, gdy tego nie zrobi w wyznaczonym terminie, nie wstrzymuje to procesu oceny (KN art. 9c ust. 7). Ocena dokonywana jest na piśmie i zawiera uzasadnienie, a także informację o możliwości wniesienia odwołania (KN art. 9c ust. 8).

Niestety może się zdarzyć, że praca nauczyciela zostanie oceniona negatywnie. W takim wypadku nauczyciel może starać się o ponowną ocenę dorobku po odbyciu jednego dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy. Może to zrobić na swój wniosek i za zgodą dyrektora szkoły (KN art. 9c ust. 11). Dodatkowy staż również można rozpocząć wraz z początkiem roku szkolnego (KN art. 9d ust. 3).

Wymagania kwalifikacyjne:

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, nauczyciel musi sprostać pewnym, niezbędnym wymaganiom oraz nabyć określone umiejętności:

- znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż (§ 6 ust. 2 pkt 1)

- oceniana jest znajomość dokumentów obowiązujących w szkole, prawidłowość wypełniania dokumentacji ucznia i nauczyciela oraz zastosowanie obowiązujących zasad funkcjonowania szkoły.

- umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż (§ 6 ust. 2 pkt 2)

- Pozytywna ocena hospitowanych zajęć. Oceniane jest opracowanie narzędzi pomiaru, przeprowadzenie analizy wyników osiągnięć wiedzy uczniów oraz stosowanie różnych technik aktywizujących uczniów. Inspirowanie uczniów do brania udziału w różnorodnych konkursach. W ocenie zwraca się również uwagę na to, czy uczniowie uzyskiwali wyniki zgodne ze swoimi możliwościami, jak też czy został opracowany plan pracy z uczniami słabymi. Zwraca się uwagę na to, czy środki dydaktyczne były adekwatne do prowadzonych zajęć i czy nauczyciel przedstawił dokumentację przygotowywania się do zajęć.

- znajomość środowiska uczniów, ich problemóworaz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (§ 6 ust. 2 pkt 3)

- umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć (§ 6 ust. 2 pkt 4)

W roku uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu nauczyciel stażysta składa wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego. Jeżeli nie dotrzyma terminu złożenia wniosku, obowiązany jest do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze (KN art. 9d ust. 7).

 

NAUCZYCIEL PRZED KOMISJĄ KWALIFIKACYJNĄ

Dyrektor szkoły powołuje komisję kwalifikacyjną, w skład której wchodzą:

-  dyrektor (wicedyrektor) - przewodniczący;

-  przewodniczący zespołu przedmiotowego (wychowawczego), w przypadku, gdy taki zespół nie został powołany - nauczyciel mianowany lub dyplomowany pracujący w danej szkole. W przypadku placówek, w których nie są zatrudnieni nauczyciele mianowani lub dyplomowani, może być to nauczyciel kontraktowy;

-  opiekun stażu (KN art. 9g ust. 1 pkt 1-3);

-  na wniosek nauczyciela skład komisji może zostać uzupełniony o przedstawiciela wskazanego związku zawodowego. Przedstawiciela tego wskazuje właściwy organ statutowy związku (KN art. 9g ust. 5, 5a).

Jako obserwator, w pracach komisji może również brać udział:

- przedstawiciel organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny (KN art. 9g ust. 4).

Komisja kwalifikacyjna przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne na wniosek, który nauczyciel musi skierować do dyrektora szkoły (KN art. 9b ust. 2). Dyrektor szkoły powiadamia nauczyciela o terminie i miejscu przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, na co najmniej 14 dni przed datą posiedzenia (rozp. § 11 ust. 3). Pierwszym krokiem jest analiza formalna złożonej przez nauczyciela dokumentacji. Kolejnym jest rozmowa kwalifikacyjna, podczas której nauczyciel musi przedstawić sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz odpowiedzieć na pytania komisji (rozp. § 12 ust. 1), czyli uzyskać akceptację komisji po przeprowadzonej rozmowie (KN art. 9b ust. 1 pkt 1).

Z przebiegu pracy komisji sporządzany jest protokół zawierający w szczególności pytania zadane nauczycielowi w czasie rozmowy kwalifikacyjnej oraz informację o udzielonych przez nauczyciela odpowiedziach, uzyskane przez nauczyciela oceny punktowe, średnią arytmetyczną punktów, uzasadnienie rozstrzygnięcia komisji (rozp. § 14).

Po spełnieniu tych wszystkich warunków dyrektor szkoły w drodze decyzji administracyjnej nadaje nauczycielowi stażyście stopień NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO.

 

2. NAUCZYCIEL KONTRAKTOWY – MIANOWANY:

Kolejnym stopniem awansu zawodowego nauczyciela jest nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego.

Może on rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej dwóch lat od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego (KN art. 9d ust. 4).

Podobnie jak w przypadku poprzedniego stopnia, staż rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni, lecz w tym przypadku nauczyciel kontraktowy musi skierować wniosek do dyrektora szkoły (KN art. 9d ust.1). Gdy stosunek pracy został nawiązany po tym terminie, nauczyciel może rozpocząć staż dopiero w nowym roku szkolnym.

Staż trwa 2 lata i 9 miesięcy (KN art. 9c ust. 1 pkt 2). W przypadku tego stopnia zawodowego także zostaje przydzielony nauczycielowi opiekun stażu (KN art. 9c ust. 4). Opiekunem stażu może zostać nauczyciel mianowany lub dyplomowany.

Podobnie jak w przypadku nauczyciela stażysty, nauczyciel kontraktowy również musi napisać plan rozwoju zawodowego, którego projekt przedkłada dyrektorowi szkoły wraz z wnioskiem o rozpoczęcie stażu.

Plan ten powinien uwzględniać specyfikę i potrzeby szkoły, zadania przeznaczone do realizacji na tym etapie zgodnie z rozporządzeniem o awansie zawodowym. Przy pisaniu planu należy brać pod uwagę dotychczasową wiedzę, umiejętności i doświadczenie. Tak przygotowany plan musi zostać zatwierdzony przez dyrektora placówki (KN art. 9c ust.3). Ma on na to 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć. Jeżeli dyrektor uzna plan za niepełny lub uzna, że powinien zostać poprawiony, zwraca go nauczycielowi ze wskazaniem zakresu zmian. Dokonuje tego w formie pisemnej (rozp. § 3 ust. 3).

Po zakończeniu stażu nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego (KN art. 9c ust. 3). Dyrektor w ciągu 21 dni od dnia złożenia tego sprawozdania ocenia dorobek zawodowy nauczyciela. Swoją ocenę przedstawia również opiekun stażu i rada rodziców. Opiekun stażu ma 14 dni na przedstawienie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela (rozp. § 5). Rada rodziców również ma 14 dni na przedstawienie swojej opinii, jednak jej brak nie powoduje wstrzymania procesu oceny nauczyciela (KN art. 9c ust. 7).

Nauczyciel musi pamiętać o kryteriach oceny dokonywanej przez rodziców. Na pewno będą oni brali pod uwagę przestrzeganie prawa wewnątrzszkolnego (zarządzeń, regulaminów), zdyscyplinowania pracy nauczyciela (efektywność wykorzystania czasu pracy własnej i uczniów). Istotnym czynnikiem branym pod uwagę w momencie oceniania będzie również, a może przede wszystkim umiejętność porozumiewania się z uczniem, rodzicami i innymi dorosłymi osobami. Ocenie podlegać będą zdolności organizacyjne nauczyciela, skuteczność rozwiązywania problemów klasowych ucznia, bezpieczny rozwój dziecka w szkole. Współpraca z rodzicami przy rozwiązywaniu problemów indywidualnych i klasowych oraz aktywność nauczyciela w organizowaniu życia szkoły i środowiska będzie również przedmiotem tej oceny.

Ocena dorobku zawodowego dokonywana jest na piśmie i zawiera uzasadnienie, a także informację o możliwości wniesienia odwołania (KN art. 9c ust. 8). W każdym przypadku od oceny dorobku, nauczycielowi służy, w ciągu 14 dni od jej otrzymania, odwołanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Powyższy organ ma 21 dni na rozpatrzenie odwołania. Jednak ocena przedstawiona przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest ostateczna (KN art. 9c ust 9). W sytuacji niedotrzymania terminu rozpatrzenia odwołania nauczyciel jest dopuszczony do postępowania egzaminacyjnego (KN art. 9c ust. 10).

Gdy praca nauczyciela zostanie oceniona negatywnie - może on starać się o ponowną ocenę dorobku po odbyciu jednego dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy. Może to zrobić na swój wniosek i za zgodą dyrektora szkoły (KN art. 9c ust. 11). Dodatkowy staż również można rozpocząć wraz z początkiem roku szkolnego (KN art. 9d ust. 3).

W przypadku uzyskania ostatecznie pozytywnej oceny nauczyciel kontraktowy składa wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego. Musi tego dokonać w roku uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu. Jednak jeżeli nie dotrzyma tego terminu, obowiązany jest do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze (KN art. 9d ust 7). Wniosek zostaje skierowany do organu prowadzącego szkołę.

Do wniosku nauczyciel jest zobowiązany dołączyć:

- dokumenty potwierdzające posiadanie kwalifikacji zawodowych lub poświadczone kopie tych dokumentów;

- zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz zajmowanym przez niego stanowisku w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu; w przypadku zmiany miejsca pracy w trakcie odbywania stażu do dokumentacji i wniosku należy dołączyć świadectwo pracy lub zaświadczenie o wymiarze zatrudnienia i zajmowanym stanowisku w poprzednim miejscu pracy; również, gdy nauczyciel jest zatrudniony w kilku szkołach, w każdej w wymiarze mniejszym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze co najmniej połowy obowiązującego wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenia ze wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu, jeżeli nie ma możliwości udokumentowania zatrudnienia świadectwami pracy;

- zatwierdzony plan rozwoju zawodowego,

- sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego,

- akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego,

- ocena dorobku zawodowego za okres stażu, a w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia, również ocenę za okres stażu odbytego w poprzednim miejscu zatrudnienia (rozp. § 9 ust. 1).

Organem nadającym stopień nauczyciela mianowanego jest organ prowadzący szkołę.

Wymagania kwalifikacyjne:

- umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1a KN

- umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków (§ 7 ust. 2 pkt 1 )

- umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych (§ 7 ust. 2 pkt. 2)

- umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§ 7 ust. 2 pkt 3)

Wysoko rozwinięta współczesna technika wymaga również od nauczyciela ciągłego rozwoju w celu nadążania za nowościami cywilizacyjnymi. Wiąże się to z nowocześniejszymi metodami nauczania, wykorzystującymi komputer, czy technologię informacyjną.

- umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań (§ 7 ust. 2 pkt 4)

- umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż (§ 7 ust.2 pkt 5)

- Istotna jest również znajomość i stosowanie przepisów Konstytucji, Karty Nauczyciela, rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie awansu zawodowego nauczycieli, ustawy o systemie oświaty, Karty Praw Dziecka, Karty Praw Człowieka, Statutu Szkoły, Programu Wychowawczego Szkoły, rozporządzenia dotyczącego oceniania i promowania uczniów i innych ważnych w pracy nauczyciela przepisów.

NAUCZYCIEL PRZED KOMISJĄ EGZAMINACYJNĄ

Organ prowadzący szkołę zobowiązany jest powołać komisję egzaminacyjną. W skład tej komisji wchodzą:

- przedstawiciel organu prowadzącego szkołę - przewodniczący;

- przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny;

- dyrektor szkoły;

- dwaj eksperci z listy ustalonej przez ministra edukacji;

- przedstawiciel wskazanego związku zawodowego, na wniosek nauczyciela. Przedstawiciela tego wskazuje właściwy organ statutowy związku (KN art. 9g ust. 2, 5, 5a).

Postępowanie egzaminacyjne przeprowadzane jest na wniosek nauczyciela, skierowany do właściwego organu - w tym wypadku do organu prowadzącego szkołę (KN art. 9b ust. 2).

Jeżeli nauczyciel złoży wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego do dnia 30 czerwca danego roku, właściwy organ, w tym wypadku organ prowadzący szkołę, wydaje decyzję o nadaniu bądź odmowie nadania stopnia awansu zawodowego do dnia 31 sierpnia danego roku. W przypadku wniosków złożonych do dnia 31 października - do 31 grudnia danego roku (KN art. 9b ust 3, 3a).

Komisja egzaminacyjna podejmuje rozstrzygnięcia w obecności co najmniej 2/3 składu swoich członków (rozp. § 13 ust. 1).

W trakcie przeprowadzania egzaminu komisja zapoznaje się z prezentacją dorobku nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień awansu zawodowego. Nauczyciel odpowiada również na pytania członków komisji dotyczące wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego (rozp. § 12 ust. 2).

Po zdanym egzaminie nauczyciel otrzymuje od Komisji zaświadczenie o zdaniu egzaminu. Rejestr wydanych zaświadczeń prowadzi organ prowadzący szkołę (KN art. 9g ust. 9). W przypadku niezdania egzaminu nauczyciel ma możliwość ponownego złożenia wniosku o postępowanie egzaminacyjne po odbyciu dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy. Staż ten może być odbyty na wniosek nauczyciela, jednocześnie za zgodą dyrektora. Do ponownego egzaminu można przystąpić tylko jeden raz w danej szkole (KN art. 9g ust. 8 pkt 1). Dodatkowy staż rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć (KN art. 9d ust. 3).

Po spełnieniu przez nauczyciela kontraktowego wymagań kwalifikacyjnych, odbyciu stażu i otrzymaniu pozytywnej oceny dorobku zawodoweg...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin