„ZABWY Z CIENIEM” 23.11 – 27.11. 2009 r.
Temat
dnia
Zadania dla dzieci
Cele edukacyjne – dziecko:
„Zabawy z cieniem”
pn. 23.11.2009r.
- wprowadzenie wiersza miesiąca „Cień”
*historyjka obrazkowa pt. „ Irka i cień”
*zestaw ćw. gimnastycznych nr 7
- obrysowanie cienia głowy dzieci
zabawa „Kto się ukrył za parawanem?”
- powtarza wiersz, szeptem , głośno, cicho, sylabizując itp.,
- zabawy z literką „I, i”, ułoży schemat wyrazu , zaznaczy miejsce głoski „i”, pozna przygodę Irki, ułoży historyjkę wg kolejności wydarzeń, samodzielnie wykona zadanie w karcie pracy 39-40
-odegra krótką scenkę pantomimiczną
„Zabawy andrzejkowe”
wt.24.11.2009r..
* uroczystość andrzejkowa pt. „Andrzejkowe wróżby”
- pozna tradycje związane z dniem św. Andrzeja poprzez aktywne uczestnictwo w zabawach i wróżbach, wysłucha wiesz D. Gellner pt. „Wieczór andrzejkowy”, pozna niektóre wróżby, weźmie w nich aktywny udział, wspólnie tańczy z rodzicami, wzbogaca pozytywne doświadczenia w kontaktach
z dorosłymi i rówieśnikami
„Autoportret z cienia”
śr. 25.11.2009r.
- karty pracy s. 42
*zabawa matematyczna na podstawie teatrzyku cieni pt. „ Dziwna zwrotka” L .J. Kerna
* wypełnianie konturu , profilu czarną farbą pt.„Autoportret z cienia”
- zabawa ruchowa „Mój cień”
- nazywa liczebniki porządkowe , zaznacza cyframi 1-6, pozna cyfrę 0, ćwiczy umiejętność odczytywania , odnajdywania i wyznaczania liczebników porządkowych w zakresie 6
- starannie wypełni kontur swojego cienia farbą plakatową, zadba o czystość pracy, zgodnie korzysta z farb i wody,
- dzieci ustawione w parach naśladują nawzajem własne ruchy.
„Teatrzyk cieni”
Cz. 26.11.2009r.
- karty pracy s. 41
* taniec, śpiew, pt. „Taniec z cieniem”
* Słuchanie wiersza Ryszarda Przymusa „Teatrzyk cieni”
- Zabawy w teatr cieni
- zabawa „Zaczarowane cienie” - za parawanem nauczycielka prezentuje różne przedmioty, dzieci odgadują co to jest.
- ćwiczenia oddechowe „ dmuchanie cienia”, zatańczy taniec dowolny przy świetle lampy, tańczy poloneza
- uważne słucha treść wiersza, pozna pojęcia: cień, teatr cieni. ćwiczy spostrzegawczość i koordynację wzrokowo-ruchowej.
- pozna sposób powstawania cienia, weźmie dział w prostej inscenizacji z podziałem na role i dialogami
- rozpoznawanie przedmiotów ukrytych za parawanem.
„Jak powstaje cień”
Pt. 27.11.2009 r.
- w zeszycie „Zabawy z głoską i”
*Zabawa dydaktyczna - doświadczenia z cieniem pt. „Co przepuszcza światło? - Czy wszystko ma swój cień?”.
- narysuje 5 przedmiotów na głoskę I, i
- pozna stopień przepuszczania światła przez: szkło, papier, plastik, metal, pozna zjawisko powstania cienia, „Skąd się bierze cień”?, klasyfikuje przedmioty ze względu na stopień przezroczystości (szkło, papier, metal, lustro), cieszy się z możliwości przeprowadzania doświadczeń w zabawie
Zagadka „Cień”
Chodzi ze mną po ścianie,
chodzi ze mną po ziemi,
gdy ja stanę , on stanie,
znika kiedy się ściemni.
„Sylwety” – rysowanie, kolorowanie, wycinanie. Próby opowiadania treści znanych dzieciom bajek.
Odzwierciedlanie w formie plastycznej własnych spostrzeżeń. Doskonalenie sprawności manualnej.
"Teatrzyk cieni" - wiersz
Jesień. Długie wieczory,
a taki krótki dzień!
Lecz nudzić się nie można,
jeśli jest z nami - cień...
Trzeba tylko z papieru
wyciąć różne postacie,
potem lampkę zaświecić
i już - teatrzyk macie!
W tym dziwnym teatrzyku
grają aktorzy - cienie...
Chodzą, tańczą, śpiewają
na ścianie jak na scenie.
Teatr cieni - rodzaj teatru lalkowego, w którym widz obserwuje na ekranie cienie rzucane przez dekoracje, rekwizyty, lalki i aktorów. Powstał w Chinach w III w. p.n.e., największą zdobył popularność w krajach Dalekiego Wschodu.
zabawa „Kto się ukrył za parawanem?” - jedno dziecko wychodzi za drzwi, w tym czasie inne chowa się za parawanem. Po powrocie do sali próbuje odgadną na podstawie cienia, kto się ta ukrywa.
Cień maleńki jak myszka przyczaił się pod płotem.
Boi się przebiec alejkę żeby nie spotkać się z kotem.
A kot przymrużył oczy zgodnie z kocim zwyczajem i myśli:
ten cień - to myszka co tyko cień udaje.
A to przecież naprawdę cień listka rzucony od niechcenia-
ale kto wytłumaczy kotu żeby nie dręczył cienia?
SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA 5- LATKÓW
TEMAT: „Ten mój cień , śmieszny cień”- zabawy z cieniem
OBSZAR EDUKACYJNY: edukacja przyrodnicza
CELE OGÓLNE:
- rozbudzanie aktywności poznawczej dzieci;
- umożliwienie zrozumienia związków przyczynowo- skutkowych;
- tworzenie warunków do rozwijania wyobraźni
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- potrafi w skupieniu wysłuchać wiersz, rozumie jego treść;
- rozumie przyczynę powstawania cienia;
- wiąże obecność cienia ze źródłem światła;
- wie, że długość, intensywność i nasycenie cienia zależy od natężenia i
położenia źródła światła;
- potrafi wytworzyć za pomocą lampy cień na ścianie;
- rozpoznaje cienie i kojarzy je z odpowiednimi przedmiotami;
- rozumie pytania i potrafi na nie odpowiedzieć.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
Piłka, wazonik, klucz, mis , lalka, postacie zwierząt z tektury (słoń, żyrafa, pies , kot, żółw, ślimak), obrazki przedmiotów i ich cieni ( kubek, kwiaty, dzbanek), kartki dla każdego dziecka (z narysowanymi pajacykami w różnych pozach i ich cienie).
PRZEBIEG:
gunia2409