Notatki - psychologia małżeństwa i rodziny ćwiczenia Czyżkowska.doc

(70 KB) Pobierz

dr Anna Czyżkowska

WSFiZ w Warszawie

Psychologia niestacjonarna

Semestr VII

 

Psychologia małżeństwa i rodziny – ćwiczenia

 

Zajęcia 1 – 08.10.2011 r

 

1 nieobecność na zajęciach jest dopuszczalna.

Zaliczenie – diagnoza rodziny z 1 dzieckiem do dwóch lat, nie muszą być małżeństwem, nie muszą być długo razem. Niespokrewniona, niezbyt dobrze znani.

Rodzina musi się dużo wypowiadać, nawiązać dobry kontakt.

Termin oddania diagnozy: 17.12.2011 r.

 

Dyżury – sala 237 w czwartki 11:40-13:30. Przed przybyciem na dyżur wysłać maila.

anna-czyzkowska@wp.pl

___________________________________________________________________________

 

1.      System rodzinny – dwoje ludzi (nawet bez ślubu) tworzą system. Skomplikowana sieć wzajemnych relacji i powiązań oraz zbiór schematów całych sekwencji interakcji pomiędzy wszystkimi członkami.

2.      Zestaw ukrytych reguł, które kierują transakcjami w rodzinie.

3.      Jakakolwiek zmiana zaburzająca status quo ingeruje w całą sieć skomplikowanych powiązań, uruchamia homeostatyczne procesy sprzężeń zwrotnych dążące do przywrócenia równowagi.

 

Więzi:

- ekonomiczne, biologiczne, psychologiczne i inne.

- członków rodziny wiążą wzajemne zależności, stanowią oni dla siebie nawzajem źródło zaspokojenia (lub odmowy zaspokojenia) wielu różnych potrzeb psychicznych: potrzeby bliskości, bezpieczeństwa, zależności, uczucia miłości, przyjaźni.

- rzeczywistą władzę w rodzinie ma ten, kto rządzi bliskością (przyzwala versus odpycha)

 

Subsystemy:

- system rodzinny dzieli się na podgrupy, np.: subsystem rodzicielski, dzieci, małżeński, kobiet, mężczyzn oraz czasami subsystemy mieszane.

- z podsystemów mogą tworzyć się koalicje jawne bądź ukryte (np. matka i córka, syn i ojciec)

- nie sprzyjają międzypokoleniowo

 

Triangulacje:

- ratowanie harmonii związku poprzez włączenie osoby trzeciej w rozwiązanie napięcia między małżonkami (dziecko, matka, romans, praca, komputer, gazeta)

 

Triangulacja z dzieckiem:

- rodzic w konflikcie, matka kieruje całą swą energię na dziecko a ojciec to wzmacnia poprzez jawną akceptację takiej sytuacji lub całkowite zdystansowanie się. Dziecko w fuzji z matką, nadwrażliwe na jej emocje.

- w przyszłości szuka takiej symbiotycznej relacji z partnerem. W przyszłości łatwiej wchodzi się w tę samą relację z własnym dzieckiem.

 

Przekaz transgeneracyjny:

- w rodzinach występują powtórzenia – to, co zdarza się w jednym pokoleniu, często powraca w następnym.

 

22.03.2011 r – zajęcia odwołane

 

Zajęcia 2 – 05.11.2011 r.

 

Rodziny:

- Rodziną macierzystą, w której się rodzimy i wychowujemy określa się jako rodzinę pochodzenia.

- Ta rodzina przechodzi w drugą określaną jako rodzina prokreacji, gdy zawieramy związek i mamy własne dzieci.

- Jeden człowiek wchodzi w skład wielu rodzin, jeszcze większej liczby systemów w ogóle.

 

Hierarchia:

- Dotyczy ustawienia subsystemów na kolejnych, ściśle określonych szczeblach.

- Przejawia się w ilości posiadanej władzy

- Najlepiej, gdy rodzice mają więcej władzy niż dzieci

- Stopień tej władzy zależy od okresu, w którym znajduje się rodzina.

 

Rodziny uwikłane:

- Granice są zatarte.

- Zbyt swobodny przepływ informacji.

- Poczucie przynależności do rodziny i zależności od rodziny oraz poszczególnych jej członków dominuje nad autonomią jednostki.

 

Brak granic ze światem zewnętrznym:

- może mieć to skutki w postaci chaosu w rodzinie i utraty jej prywatności w relacjach z otoczeniem („domy otwarte”)

 

Rodzina niezwiązana, niezaangażowana

- Sztywne granice uniemożliwiają swobodne krążenie informacji w obrębie systemu rodzinnego.

- Członkowie takiej rodziny mają małe poczucie przynależności, zależności.

- Autonomia jednostki przeważa nad poczuciem przynależności do rodziny.

 

Sztywne granice ze światem zewnętrznym

- izolacja rodziny od otoczenia, brak komunikacji z innymi systemami, tajemnice, ukrywanie.

 

Prawo całości

- System rodzinny jest czymś więcej, niż prostą sumą jednostek, jest nową jakością, a więc poznanie poszczególnych członków, ich osobowości, dążeń, itp., nie wystarcza żeby poznać cały system rodzinny.

 

Sieć sprzężeń zdrowotnych

- zachowanie jednego członka rodziny odzwierciedla nie tylko relacje tej osoby z innymi, ponieważ relacje te są funkcją innych relacji w rodzinie.

 

Fazy rozwoju rodziny:

1.       Narzeczeństwo

2.       Młode małżeństwo (bezdzietne)

3.       Narodziny dziecka

4.       Dziecko (dzieci) w wieku szkolnym

5.       Dziecko (dzieci) nastoletnie

6.       Puste gniazdo (dzieci dorosłe)

7.       Emerytura

 

Faza narzeczeństwa

- Zakładanie nowej rodziny jest tylko próbą wyjścia z domu rodzicielskiego.

- Traktowanie partnera, związku jako antidotum na swoje własne problemy.

- Strach przed zależnością, bliskością, zobowiązaniem, które utrudniają nawiązanie trwałej, bliskiej relacji.

 

Faza młodego małżeństwa

- Zderzenie dwóch rodzin.

- Przejście od zależności od rodziny pochodzenia do niezależności swojej nowej rodziny.

- Funkcjonowanie jako para.

- Ustalanie granic i relacji, scenariuszy, interakcji, zasad.

- Zderzenie wartości i oczekiwań wyniesionych z dwóch rodzin.

 

Nieprawidłowości fazy 2

- Brak granic z rodziną.

- Zbyt sztywna granica ze światem zewnętrznym: odseparowanie się od przyjaciół.

 

Faza narodzin dziecka

- Rezygnacja z dotychczasowego życia, z przebywania wyłącznie w świecie dorosłych.

- Nowe role: matki i ojca.

- Kryzys.

 

Zagrożenia fazy 3

- Ustalenie podziału obowiązków, władzy względem dziecka, choroby dziecka, zazdrość męża o uwagę żony, depresja poporodowa.

- Gdy ciąża, dziecko, jego płeć, niechciane.

- Różne koncepcje wychowania.

 

Zajęcia 3 – 19.11.2011 r.

 

Faza rodziny z dzieckiem w wieku szkolnym

- Umożliwia już rodzicom powrót do życia zawodowego i atrakcji towarzyskich

- Jeśli małżeństwo zawarte jest wyłącznie dla dobra dziecka lub rozwód jest odwlekany ze względu na potrzebę „odchowania” dziecka, może to być czas rozstań i rozwodów małżonków.

 

Zagrożenia fazy 4

- Nadmierne przekazywanie dziecku swoich ambicji, postrzeganiu go jako „lepszej wersji siebie”

- Rozpad związku, jeśli byli rodzicami a nie małżonkami

 

Faza rodziny z nastolatkiem

- Dziecko zaczyna się kontaktować z innymi systemami (rówieśników), które kształtują jego postawy, opinie

- Problem autorytetu rodziców

- Burzliwy okres dorastania, budowania tożsamości, separacji/indywiduacji, intensywne emocje.

- Kryzys wieku średniego

- Odpowiedzialność, zakres władzy i praw.

 

Faza pustego gniazda

- Dzieci wyprowadzają się z domu

- Jeśli małżonkowie do tej pory komunikowali się ze sobą „przez” dziecko, muszą wypracować sobie nowe sposoby komunikacji

- Wracają odsunięte w przeszłości na bok problemy diady mąż-żona

- Wychowanie dziecka przestaje być celem rodziny

- Nowe role: dziadków, emerytów

Zagrożenia

- Niedopuszczenie do odejścia dziecka z domu poprzez uzależnianie go: finansowo, psychicznie, używając do tego celu własnych chorób, problemów, jako argumentu.

- Trudna jest też sytuacja samotnej matki lub ojca, który po odejściu dziecka zostają w domu (życiu) całkowicie sami

 

Faza małżeństwa emerytów

- Zmiana statusu społecznego, problemy materialne i zdrowotne, bycie w potrzebie (opieki, pomocy)

- Zmienia się także pozycję w rodzinie: z centralnej – rodziców, na poboczną – dziadków, których zdanie mniej się liczy

- Zreorganizować życie po odejściu z pracy

 

Zagrożenia

- Poczucie izolacji, rozgoryczenia, wycofania się z życia

- Depresja, intensywny lęk przed śmiercią, obsesja śmierci

 

Genogram

 

System rodzinny

 

- Problemy i symptomy występujące u pacjenta są odzwierciedleniem przystosowania systemu do jego sytuacji w danym momencie

- Charakterystyka rodziny, w jakiej urodziła się dana osoba (typ relacji, granice, płeć, kolejność narodzin rodzeństwa) może wpłynąć na jej funkcjonowanie, wzorce relacji oraz typ rodziny, jaką stworzy w następnym pokoleniu.

 

Transmisja wielopokoleniowa wzorców rodzinnych

- W rodzinach następują powtórzenia – to, co zdarza się w 1 pokoleniu, często powtarza się w następnym

- Bowen

 

Co bada genogram:

- Wzorce funkcjonowania

- Struktura rodziny (Minuchin)

- Problemy jej członków, które zazwyczaj tworzą powtarzalny wzór

- Przekazy rodzinne, triangulacje, mity, przekonania, zasady, gry rodzinne, podtrzymywane objawy

 

Lojalność

- rodzinna: nadzieja na opiekę i pomoc ze strony pozostałych jej członków, poczucia przynależności, znajomość własnych korzeni

- żeby czerpać trzeba być lojalnym wobec przekonań rodzinnych w tym tych dotyczących płci (np. mężczyźni powinni być dominujący a kobiety bierne), intymności, seksualności.

 

Pytania do genogramu:

1. Problem a sprawy rodzinne

- Kto mieszka z kim?

- Kto z rodziny wie o problemie?

- Jaki jest ich pogląd na problem?

- Jak próbowano rozwiązać problem? Kto co robił w tej sprawie?

2. Aktualna sytuacja rodzinna

- Jak rodzina przechodzi cykl życia rodzinnego?

- Jak reaguje na zmiany związane z fazami rozwoju rodziny?

- Jakie zmiany zaszły w rodzinie? Jak państwo na nie reagowaliście?

3. Szeroki kontekst rodzinny

- Co najmniej 3 generacje wstecz

- Jak kontaktują się z osobami z dalszej rodziny? Z kim?

- Czy otrzymują od nich jakąś pomoc?

- Komu oni pomagają? (np. dziadkom)

- Kto odwiedza ich najrzadziej a kto najczęściej?

- Jak często, z kim i przy jakich okazjach się spotykają?

 

Zajęcia 4 – 03.12.2011 r.

 

 

Pytania do genogramu

 

Kontekst społeczny

- osoby spoza rodziny jako źródła oparcia

- w kim mają oparcie? Z kim kto mieszka?

 

Fakty

- daty urodzenia, śmierci, rozwody, separacje, wykształcenie, zawód, kolejność narodzin, pochodzenie, religia, przyczyny głównych wydarzeń (samobójstwa, aborcja, itd.)

 

Perspektywa historyczna

- przekazy rodzinne, fotografie, tło historyczne

- jak przyjęli narodziny kogoś? Kto zdecydował o wyborze imienia? Jak reagowali na śmierć kogoś?

- czy rodzina postrzega zmianę odkąd problem się zaczął? Jaką? Czy uważa, że sytuację da się zmienić? Jak? Jakie zmiany mogą zajść w przyszłości?

 

Wzorce funkcjonowania

- czy ktoś w rodzinie ze sobą nie rozmawia i dlaczego? Czy ktoś pozostaje w konflikcie? kto jest wyjątkowo blisko? Jakie są konflikty (przez pokolenia)? Jakie są wzorce wychowywania dzieci? Role w rodzinie? Kto jest słaby/silny/dominujący/uległy? Kto ma/nie ma sukcesów? Kto jest ciepły/zimny?

 

Przywiązanie

 

Więź

- zaczyna się przed narodzinami

- zachowanie, emocje, elementy poznawcze

- w człowieku

 

Proces przywiązania

- zaczyna się przy pierwszym spojrzeniu

- cel: podtrzymanie własnego życia, przetrwanie, mechanizm wrodzony

- elementy: zachowania sygnałowe (krzyk, płacz), ssanie, podążanie, przywieranie

- zachowania instynktowne (natura) + nabyte (kultura)

 

Fazy – Bowlby

1. Faza niezróżnicowanej orientacji na sygnały (8-12 tydzień)

- odbiór bodźców społecznych

- wysyła sygnały jednakowe do wszystkich osób

2. Orientacja sygnałów kierowanych do jednej osoby (3,4-8 miesiąc)

- rozpoznawanie twarzy swój/obcy

- przywiązanie dziecka do osób bliskich

- lęk ósmego miesiąca

3. 8 miesiąc – 3 rok życia

- utrzymywanie bliskości z wybranym opiekunem dzięki sygnałom (też mowa) i poruszaniu się

- okres krytyczny w kształtowaniu się wzorców przywiązania

4. Partnerstwo (powyżej 3 roku życia)

- matka postrzegana jest jako osoba intencjonalna, mająca własne potrzeby i cele (nie zawsze te, co dziecko)

- negocjowanie

 

Wzorce przywiązania – Mary Ainsworth (badanie polegało na tym, że dziecko z matką wchodziły do gabinetu, dziecko zaczynało zabawę, następnie po jakimś czasie matka wychodziła i obserwowano reakcję dziecka na zaistniałą sytuacją, a także na jego zachowanie po powrocie matki)

 

1. Więź lękowo-unikająca

- Dziecko pochłonięte zabawą, mało wracały do matki, spięte, zaniepokojone matką przy przytulaniu, nie reagowały gdy wychodziła, unikały matki

2. Więź ufna

- dzieci esplorowały otoczenie, ale chętnie wracały do matki, tęskniły za matką, poszukiwały jej, płacz, radość na widok matki, uspokojone przez matkę

3. Więź ambiwalentno-lękowa

- stres, rozdrażnienie, dramatyczna rozpacz, gdy brak matki, złość na  matkę, gdy wraca, odpychanie przy jednoczesnym dążeniu do kontaktu lub bierny opór, trudno uspokoić

4. Więź zdezorganizowana

- brak widocznej strategii

- dziwne, przeciwstawne zachowania (zastyganie, stereotypie), lęk w obecności rodzica, późniejszy wiek: patologia, dysocjacja.

 

Jak przywiązanie wpływa na dorosłe życie?

- schemat funkcjonowania w relacjach społecznych

- odczytywanie  i wyrażanie oraz tolerowanie własnych emocji (regulacja afektu)

- poczucie własnej wartości, sprawczości (matka reagowała na ich potrzeby – „jestem tego wart” – wewnętrzne robocze modele)

- rozwój samodzielności, kompetencji społecznych, radzenie sobie ze stresem

- ryzyko zaburzeń

- mechanizm: behawioralny, neurologiczny, poznawczy

 

Skąd się bierze przywiązanie?

- relacja rodzic-dziecko przechowywana w naszym pre-werbalnym systemie pamięciowym, automatyzmy, mimo chęci zmiany

- cechy matki i jej reagowanie na potrzeby dziecka (matka regulatorem emocji)

- reprezentacja dziecka w umyśle matki

- patologia (dziecka, matki, otoczenia)

- relacja małżeńska (atmosfera, wychowanie, reprezentacja ojca w umyśle matki, hipoteza stróżowania – dopuszczania do dziecka) i wsparcie społeczne

- przekaz międzypokoleniowy (80% szans, że relacja ufna zostanie przekazana na następne pokolenie)

- relacje rodziców z ich rodzicami i nastawienie dotyczące dzieciństwa

o        Nadmierne zaabsorbowanie (więź lękowo-ambiwalentna)

o        Zbywanie, pomniejszanie (więź lękowo-unikająca)

o        Świadomość swoich doświadczeń (więź ufna)

o        Zdezorientowani (więź zdezorganizowana)

- dzieci rodziców stają się rodzicami dzieci

- uaktywnienie triangulacji z własnej rodziny

 

Matki – ufne

- radość, ciepło, pozytywne emocje, łagodne

- towarzyskość, empatia, wrażliwość

- szybkie reagowanie na każdy sygnał stresu dziecka

- bez nadmiernej stymulacji

 

Matki – unikające

- kontrolują style interakcji

- intruzyjne, nadmierna stymulacja

 

Matki – ambiwalentne

- małe zaangażowanie

- nie reagują szybko i nie na wszystkie sygnały

 

Matki – D (zdezorganizowane)

- budzą w dziecku lęk mimo chęci zbliżenia się

- dziecko jest źródłem niepokoju

- mało dostępne, kontrolujące, wycofujące się

- po traumie

- negatywne emocje, bezradne, niepewne

- w przyszłości: socjopaci, dysocjacja, odwrócona rola wobec rodziców, agresja, zaburzenia zachowania, osobowości

 

Relacja małżeńska

- dziecko to rewolucja: w tożsamości, w życiu, w małżeństwie

- odbiór subiektywny, zależy od relacji i satysfakcji z małżeństwa (radość, nowa jakoś/utrata, konflikty)

- wpływa na rodzaj więzi z dzieckiem

- gdy satysfakcja z małżeństwa u obojga to:

o        Większe kompetencje w sprawowaniu opieki

o        Większa wiedza na temat dziecka

o        Większa wrażliwość na potrzeby dziecka

- konflikty w małżeństwie – przywiązanie lękowe.

 

Reprezentacja dziecka/męża – Stern

- dziecko rywalem męża (w domu jest dwójka dzieci)

- dziecko staje się mężem (staje się ukochanym, bezwarunkowa miłość)

- dziecko jest spoiwem małżeństwa

- dziecko jako łapanka męża (już nie ucieknie)

- dziecko prezentem męża dla żony.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin