STAI Kwestionariusz Stanu i Cechy Lęku
założenia teoretyczne i trafność
L-cecha
- związany z doświadczeniami z wczesnego dzieciństwa;
- sytuacje karania;
- związany z procesami poznawczymi – postrzeganie sytuacji jako zagrażającej;
L-stan
- uzależniony od sytuacji;
Badania w sytuacjach wyzwalających różne poziomy lęku:
- sytuacja neutralna na normalnej lekcji - N
- sytuacja oczekiwania na klasówkę rzeczywistą - R
- sytuacja wyobrażonego oczekiwania na klasówkę – W
- brak istotnej różnicy R > N u chłopców
Badania korelacyjne (L-stan i L-cecha)
+ słabe pobudzenie i słabe hamowanie (słaby typ układu
nerwowego)
+ mała ruchliwość procesów nerwowych
+ neurotyczność
+ nieprzystosowanie
- ekstrawersja
- aprobata społeczna
- inteligencja emocjonalna
L-stan - wyższe wyniki kobiet tylko w grupach:
- neurotyków
- studentów medycyny
- uczniów
U kobiet lęk zmniejsza się wraz z poziomem wykształcenia.
- selekcja na stanowiska wymagające niskiego poziomu lęku, zwiększonej odporności na stres i zagrożenie
(ale uwaga - wrażliwość na aprobatę społeczną!)
- diagnoza indywidualna
- badania naukowe (szczególnie Skala Lęku – Stanu w badaniach eksperymentalnych)
adamkowalski7