STAI - Kwestionariusz Stanu i Cechy Lęku.doc

(23 KB) Pobierz
STAI Kwestionariusz Stanu i Cechy Lęku

STAI Kwestionariusz Stanu i Cechy Lęku

założenia teoretyczne i trafność

L-cecha

-                     związany z doświadczeniami z wczesnego dzieciństwa;

-                     sytuacje karania;

-                     związany z procesami poznawczymi – postrzeganie sytuacji jako zagrażającej;

L-stan

-                     uzależniony od sytuacji;

Badania w sytuacjach wyzwalających różne poziomy lęku:

-                     sytuacja neutralna na normalnej lekcji - N

-                     sytuacja oczekiwania na klasówkę rzeczywistą - R

-                     sytuacja wyobrażonego oczekiwania na klasówkę – W

W > R > N

-                     brak istotnej różnicy R > N u chłopców

 

Badania korelacyjne (L-stan i L-cecha)

+              słabe pobudzenie i słabe hamowanie (słaby typ układu

              nerwowego)

+              mała ruchliwość procesów nerwowych

+              neurotyczność

+              nieprzystosowanie

-                     ekstrawersja

-                     aprobata społeczna

-                     inteligencja emocjonalna

 

Lęk a płeć

L-cecha              -              WYŻSZE WYNIKI KOBIET

L-stan              -              wyższe wyniki kobiet tylko w grupach:

-                     neurotyków

-                     studentów medycyny

-                     uczniów

U kobiet lęk zmniejsza się wraz z poziomem wykształcenia.

 

Zastosowanie

-                     selekcja na stanowiska wymagające niskiego poziomu lęku, zwiększonej odporności na stres i zagrożenie

(ale uwaga - wrażliwość na aprobatę społeczną!)

 

-                     diagnoza indywidualna

 

-                     badania naukowe (szczególnie Skala Lęku – Stanu w badaniach eksperymentalnych)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin