5. Metody badan - neuropsychologia i TMS.pdf
(
2866 KB
)
Pobierz
(Microsoft PowerPoint - 4. Metody badania m\363zgu Neuroobrazowanie NNP.pps [tryb zgodno\234ci])
2009-10-25
Piotr Jaśkowski
5. NEUROPSYCHOLOGIA I TMS
Taksonomia
Metody
Interwencja
somatyczna
Interwencja
behawioralna
Metody neuro-
psychologiczne
Stymulacja
elektryczna
TMS
Metody neuro-
obrazowania
PET
fMRI
EEG
MEG
Metody stymulacji
Uszkadzanie
ý
na skutek wylewów, zawałów lub innych
naturalnych przyczyn
ý
w celach leczniczych
Stymulacja elektryczna
ý
śródoperacyjna
Stymulacja magnetyczna
1
2009-10-25
Neuropsychologia
Zlokalizowane uszkodzenie prowadzi do utraty
specyficznej funkcji
ý
Przykład: prosopagnozja –niemożność rozpoznawania
twarzy po uszkodzeniu zakrętu wrzecionowatego
ý
Może to wskazywać na specjalizację tego ośrodka
ý
...ale również na to, że ta funkcja jest szczególnie
podatna na „wypadnięcie”.
Dysocjacje
F1
F2
F3
O1
O2
O3
Neuropsychologia
Dysocjacja pojedyncza
ý
Klasyczna dysocjacja pojedyncza
Upośledzenie wykonania zadania A, dobre
wykonywanie zadania B
ý
Mocna dysocjacja pojedyncza
Upośledzenie wykonania obu zadań, ale szczególnie
zadania A.
ý
Dysocjacja pojedyncza nie musi oznaczać
niezależności zasobów
2
2009-10-25
Dysocjacja klasyczna pojedyncza
F1
F2
F3
O2
O3
Silna dysocjacja pojedyncza
F1
F2
F3
O2
O3
Neuropsychologia
Dysocjacja pojedyncza nie musi oznaczać
niezależności zasobów, bo
ý
wprawdzie F1 i F3 bazują na obliczeniach
wykonywanych przez O1, jednak
dla F1 te
obliczenia są bardzo ważne (gruba
strzałka), a dla F3 –nie (cienka strzałka).
3
2009-10-25
Neuropsychologia
Podwójna dysocjacja
ý
pacjent 1 –upośledzenie zadania A, dobre wykonanie
zadania B; pacjent 2 –dobre wykonanie zadania A,
upośledzenie zadania B.
ý
np. pacjent 1 –uszkodzenie kory wzrokowej = ślepota,
ale słuch bez zakłóceń; pacjent 2 –uszkodzenie kory
słuchowej = głuchota, ale wzrok bez zakłóceń.
Wniosek: kora wzrokowa i słuchowa są neuronalnie
niezależne
Neuropsychologia
Założenia dodatkowe
transparentność
-
uszkodzenie wpływa na jeden lub wiele
komponentów istniejącego systemu poznawczego, ale
nie prowadzi do powstaniazupełnienowegosystemu.
uniwersalność
-wszystkie systemy poznawcze są
zasadniczo takie same, a więc obserwacje jednej osoby z
uszkodzonym mózgiem mogą nam coś powiedzieć o
funkcjonowaniu poznawczym innych.
Neuropsychologia
Zalety
ý
silny dowód na to, że dana struktura pełni
konieczną rolę w percepcji twarzy
Wady
ý
uszkodzenia są zwykle duże i obejmują więcej
ośrodków;
ý
niepewność co do tego, czy chodzi o niezależność
procesów, czy połączenie między „procesorami”.
4
2009-10-25
Stymulacja elektryczna
Badania Ferriera
ý
drażnienie mózgu uśpionego i znieczulonego
zwierzęcia prądem zmiennym
ruchy kończyn pod wpływem drażnienia kory
ruchowej
reakcja orientacyjna przy stymulacji kory
ciemieniowej.
Stymulacja elektryczna
Badania Wildera Penfielda
ý
śródoperacyjne drażnienie mózgu przytomnego
pacjenta
drażnienie struktur unerwiających krtań i język
wywoływało wokalizacje;
obszaru Broca –kłopoty z mówieniem
drażnienie płatów skroniowych prowadziło do
powstawania barwnych i dźwiękowych „filmów” z
ich życia.
Psychofizjologia poczucia humoru
Pacjentka A.K. lat 16
ý
nieuleczalna postać padaczki;
ý
drażnienie czerwonych punktów
(SMA) wywoływało śmiech
połączony z poczuciem wesołości
przypisywanym różnym
przyczynom;
ý
czas trwania i intensywność
śmiechu zależał od natężenia
prądu stymulującego.
Fried et al. Nature, 1998
5
Plik z chomika:
adamkowalski7
Inne pliki z tego folderu:
Egzamin_z_Psychofizjologii_grupa_C_i_E.doc
(98 KB)
test_2.doc
(53 KB)
Wykład 6. Uwaga.pdf
(1260 KB)
Wykład 6. Uwaga(2).pdf
(1260 KB)
5. Metody badan - neuropsychologia i TMS.pdf
(2866 KB)
Inne foldery tego chomika:
Angielski
Ciekawe artykuły i książki pedagogiczne
Ćwiczenia grafomotoryczne
Eutanazja
Finanse
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin