2011-fizyka-pp-odpowiedzi.pdf

(220 KB) Pobierz
Pobrano z http://fizyka.dk Serwis "Fizyka Dla Kazdego"
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
EGZAMIN MATURALNY 2011
FIZYKA I ASTRONOMIA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryteria oceniania odpowiedzi
MAJ 2011
789492753.049.png
Pobrano z http://fizyka.dk Serwis "Fizyka Dla Kazdego"
2
Egzamin maturalny z fizyki i astronomii – poziom podstawowy
Kryteria oceniania odpowiedzi
Zadanie 1. (0–1)
Obszar standardów
Opis wymagań
Tworzenie informacji
Interpretacja wykresów, powiązanie pracy z polem pod
wykresem
Poprawna odpowiedź
D. Tylko na 1 i 3.
Zadanie 2. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Zastosowanie pojęcia nieważkości
Poprawna odpowiedź
D. bliska zeru.
Zadanie 3. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Określenie cech obrazu w soczewce skupiającej
Poprawna odpowiedź
A. pozorny, prosty i powiększony.
Zadanie 4. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Znajomość i rozumienie pojęcia izotopu
Poprawna odpowiedź
D. jądra o tych samych liczbach atomowych, ale o różnych liczbach neutronów.
Zadanie 5. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Opisanie ruchu drgającego, posługiwanie się pojęciem energii
potencjalnej
Poprawna odpowiedź
B. energia potencjalna jest minimalna, a przyspieszenie równe zero.
Zadanie 6. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Opisanie przejścia światła przez siatkę dyfrakcyjną
Poprawna odpowiedź
B. czerwony, a najmniej niebieski.
789492753.059.png 789492753.070.png 789492753.073.png 789492753.001.png 789492753.002.png 789492753.003.png 789492753.004.png 789492753.005.png 789492753.006.png 789492753.007.png 789492753.008.png 789492753.009.png 789492753.010.png 789492753.011.png 789492753.012.png 789492753.013.png 789492753.014.png 789492753.015.png 789492753.016.png
 
Pobrano z http://fizyka.dk Serwis "Fizyka Dla Kazdego"
Egzamin maturalny z fizyki i astronomii – poziom podstawowy
Kryteria oceniania odpowiedzi
3
Zadanie 7. (0–1)
Korzystanie z informacji
Analiza wykresów, opisanie przemiany izobarycznej
i izochorycznej
p
Poprawna odpowiedź
C.
1
2
3
T
Zadanie 8. (0–1)
Tworzenie informacji
Zbudowanie modelu fizycznego wyjaśniającego oświetlenie
Księżyca przez Słońce
Poprawna odpowiedź
C. jest częściowo oświetlona promieniami słonecznymi, a wielkość części oświetlonej zależy
od fazy Księżyca.
Zadanie 9. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Zastosowanie zasady zachowania energii mechanicznej
Poprawna odpowiedź
B. równą 400 J.
Zadanie 10. (0–1)
Wiadomości i rozumienie
Skorzystanie z diagramu Hertzsprunga-Russella
Poprawna odpowiedź
A. klasyfikować gwiazdy.
Zadanie 11. (0–5)
11.1. (0-3)
Korzystanie z informacji
Narysowanie wykresu wg danych przedstawionych w tabeli
Poprawna odpowiedź
F , N
200
150
100
50
0
0
1
2
3
4
5
v , m/s
789492753.017.png 789492753.018.png 789492753.019.png 789492753.020.png 789492753.021.png 789492753.022.png 789492753.023.png 789492753.024.png 789492753.025.png 789492753.026.png 789492753.027.png 789492753.028.png 789492753.029.png 789492753.030.png 789492753.031.png 789492753.032.png 789492753.033.png 789492753.034.png 789492753.035.png 789492753.036.png 789492753.037.png 789492753.038.png 789492753.039.png 789492753.040.png 789492753.041.png 789492753.042.png 789492753.043.png 789492753.044.png 789492753.045.png
 
Pobrano z http://fizyka.dk Serwis "Fizyka Dla Kazdego"
4
Egzamin maturalny z fizyki i astronomii – poziom podstawowy
Kryteria oceniania odpowiedzi
3 p. – poprawny opis i wyskalowanie osi oraz naniesienie punktów, wykreślenie gładkiej
krzywej
2 p. – poprawny opis i wyskalowanie osi oraz naniesienie punktów, połączenie punktów linią
łamaną lub brak połączenia punktów
– poprawny opis i wyskalowanie osi, błąd w naniesieniu 1 lub 2 punktów, wykreślenie
gładkiej krzywej
– niepełny opis lub wyskalowanie osi (np. pominięcie jednostek lub symbolu wielkości),
poprawne naniesienie punktów, wykreślenie gładkiej krzywej
1 p. – poprawny opis i wyskalowanie osi, błąd w naniesieniu 3 punktów lub brak naniesienia
punktów
– niepełny opis lub wyskalowanie osi (np. pominięcie jednostek lub symbolu wielkości),
błąd w naniesieniu 1 lub 2 punktów, wykreślenie gładkiej krzywej
– niepełny opis lub wyskalowanie osi (np. pominięcie jednostek lub symbolu wielkości),
poprawne naniesienie punktów, połączenie punktów linią łamaną lub brak połączenia
punktów
– brak wyskalowania i opisu osi, pozostałe elementy poprawne (przy domyślnym
wyskalowaniu)
0 p. – błędy we wszystkich elementach lub brak odpowiedzi
11.2. (0–1)
Korzystanie z informacji
Odczytanie informacji przedstawionej na wykresie
Poprawna odpowiedź
Opór o wartości 100 N będzie przy prędkości ok. 3,5 m/s.
1 p. – poprawna wartość prędkości
0 p. – błędna wartość lub brak odpowiedzi.
11.3. (0–1)
Tworzenie informacji
Zastosowanie praw fizyki do rozwiązywania problemów
praktycznych
Przykłady poprawnej odpowiedzi
• Powinien się pochylić
• Powinien nałożyć gładki ubiór
• Powinien nałożyć opływowy kask
• Powinien przyjąć bardziej aerodynamiczną postawę
• Powinien zmniejszyć powierzchnię oporu
1 p. – poprawna odpowiedź (jedna z powyższych lub równoważna)
0 p. – błędna odpowiedź lub brak odpowiedzi.
Zadanie 12. (0–4)
12.1. (0–2)
Wiadomości i rozumienie
Opisanie ruchu jednostajnego po okręgu, obliczenie prędkości
w ruchu jednostajnym
Poprawna odpowiedź
Do wzoru v = R / T podstawiamy wartości R = 108 km = 1,08·10 5 m oraz T = 37 h =
1,33·10 5 s. W wyniku otrzymujemy v = 5,1 m/s.
789492753.046.png 789492753.047.png 789492753.048.png 789492753.050.png 789492753.051.png 789492753.052.png 789492753.053.png 789492753.054.png 789492753.055.png 789492753.056.png 789492753.057.png 789492753.058.png
 
Pobrano z http://fizyka.dk Serwis "Fizyka Dla Kazdego"
Egzamin maturalny z fizyki i astronomii – poziom podstawowy
Kryteria oceniania odpowiedzi
5
2 p. – wykonanie powyższych obliczeń
1 p. – zapisanie wzoru i wybór poprawnych wielkości R i T , z błędem przy przeliczeniu
jednostek lub błędnym obliczeniem, lub niewykonanym obliczeniem
– zapisanie wzoru z uwzględnieniem promienia orbity i (błędnym) uwzględnieniem
promienia satelity oraz obliczenia zgodne z tym wzorem
0 p. – błędny wzór lub błędny wybór danych, lub brak odpowiedzi.
12.2. (0–2)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Opisanie wpływu pola grawitacyjnego na ruch ciał
Obliczenie masy planetoidy na podstawie parametrów orbity
satelity
Poprawna odpowiedź
Przyrównujemy siłę grawitacji do siły dośrodkowej
2
2
GMm
mv
GMm
2
π
=
lub
=
m
R
2
2
R
R
R
T
Skracamy m i przekształcamy do postaci
2
vR
G
3
2 R
TG
π
M =
lub
M =
Lewa postać wzoru wymaga skorzystania z prędkości podanej w treści zadania 12.1.
W wyniku podstawienia danych i obliczenia otrzymujemy M = 4,2·10 16 kg.
2 p. – wykonanie powyższych przekształceń lub poprawne zastosowanie wzoru na I prędkość
kosmiczną, obliczenie i podanie poprawnego wyniku z jednostką
1 p. – wyprowadzenie poprawnego wzoru na M , błąd w obliczeniach lub brak jednostki,
lub brak obliczeń
– poprawne obliczenia wraz z jednostką, ale wzór na M zapisany bez uzasadnienia
0 p. – błędny wzór lub brak odpowiedzi
– wzór zapisany bez uzasadnienia oraz błąd w obliczeniach lub brak jednostki, lub brak
obliczeń
Zadanie 13. (0–3)
13.1. (0–2)
Wiadomości i rozumienie
Korzystanie z informacji
Zastosowanie stałej sprężystości
Obliczenie stałej sprężystości sprężyny
Poprawna odpowiedź
Przyrównujemy siłę ciężkości mg do siły sprężystości kx i przekształcamy do postaci
k = mg / x . Podstawiamy dane (poprawna jest zarówno wartość g = 10 m/s 2 , jak g = 9,81 m/s 2 )
i obliczamy k . Poprawny wynik: k = 2,5 N/cm, lub 2,45 N/cm, lub 250 N/m, lub 245 N/m.
2 p. – wyprowadzenie wzoru k = mg / x i obliczenie poprawnej wartości k , podanie wyniku z
jednostką
– zapisanie wzoru w postaci mg = – kx , ale wynik podany jako dodatni na podstawie
uzasadnienia (np. podstawienie ujemnej wartości x )
– brak zapisanego wzoru, ale ze słownym uzasadnieniem obliczeń (np. „z przyrównania
siły ciężkości do siły sprężystości wynika…”), poprawny wynik z jednostką
789492753.060.png 789492753.061.png 789492753.062.png 789492753.063.png 789492753.064.png 789492753.065.png 789492753.066.png 789492753.067.png 789492753.068.png 789492753.069.png 789492753.071.png 789492753.072.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin