PKP S.A.
POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.
ZAKŁAD LINII KOLEJOWYCH WE WROCŁAWIU
REGULAMIN
OBSŁUGI TERMINALA URZĄDZENIA DO WYKRYWANIA STANÓW AWARYJNYCH W TABORZE PODCZAS JAZDY ASDEK/GM70/C
Linia: 271 WROCŁAW GŁ. – POZNAŃ GŁ.
Szlak: KORZEŃSKO - ŻMIGRÓD
STANOWISKO DIAGNOSTYCZNE: tor nr 2, km 51,626
TERMINAL SD: stacja Żmigród nast. dysp. „Żd”, km 47.151
Opracowano: na podstawie wytycznych Dyrekcji CARGO
Uzgodnił :
IZAT – ...............................................
IZES – ...............................................
IZDK – ...............................................
IZEN – ...............................................
Zatwierdził:
........................................
Wrocław, dnia ...........................................
Rozdzielnik: ISE – 3 egz.
IZAT – 1 egz.
Spis treści
1 Właściwości urządzenia 3
1.1.1 Wykrywanie zagrzanych łożysk – funkcja GM 3
2 Parametry techniczne urządzenia 3
3 Postępowanie pracowników obsługi 4
3.1 Diagnostyka GM 4
3.1.1 Nie stwierdzono stanu awaryjnego 4
3.1.2 Stan awaryjny ostrzegawczy - OSTR GM 5
3.1.3 Stan awaryjny alarmowy - STOP GM 6
3.2 Sprawność techniczna urządzenia oraz infrastruktury zasilającej i telekomunikacyjnej. 7
3.2.1 Nieprawidłowości w pracy systemu. 7
3.2.2 Test systemu 8
3.2.3 Inicjalizacja systemu 8
3.2.4 Problemy związane z łącznością ze stanowiskiem diagnostycznym. 9
4 Obowiązki służb utrzymania 9
4.1 Obowiązki zespołu serwisowego 9
4.2 Obowiązki Sekcji Eksploatacji 9
4.3 Obowiązki Zakładu Telekomunikacji Kolejowej 9
4.4 Obowiązki "PKP Energetyka" 10
5 Wykaz załączników. 10
6 Wykaz zmian i uzupełnień.......................................................................................16
Szlakowe systemy diagnostyczne ASDEK służą do diagnostyki taboru kolejowego, poruszającego się na szlaku kolejowym z normalną, eksploatacyjną prędkością. Są to przytorowe urządzenia stacjonarne, których czujniki pomiarowe są zamocowane w torze lub w jego pobliżu.
System ASDEK/GM70/C realizuje następującą funkcję diagnostyczną - wykrywanie zagrzanych łożysk osiowych (tzw. "gorące maźnice") – funkcja GM.
Procedury diagnostyczne uruchomiane są automatycznie w chwili najazdu pociągu na bazę pomiarową systemu. Wyniki diagnostyki oraz informacje dotyczące stanu technicznego urządzenia przekazywane są do oddalonego Zespołu Terminalowego, znajdującego się u dyżurnego ruchu w nastawni dysponującej – stacji Żmigród. Informacje te są przesyłane łączem telekomunikacyjnym w sposób cyfrowy, zapewniający niezawodność przekazu. Wynik diagnostyki ma postać raportu wyświetlanego na ekranie monitora oraz drukowanego na drukarce, który zawiera oprócz danych diagnostycznych i testowych, również informacje pomocnicze takie jak: czas przejazdu pociągu, ilość osi faktycznych łącznie z lokomotywą, długość i prędkość pociągu.
Łożyska osiowe zestawów kołowych taboru kolejowego są narażone na duże obciążenia, a w rezultacie na uszkodzenia. Niekontrolowany proces cieplny w obrębie niesprawnego łożyska może prowadzić do „ukręcenia” się osi i wykolejenia pociągu.
Z uwagi na szybkość powyższego destrukcyjnego procesu niezbędne jest skuteczne i odpowiednio wczesne wykrycie stanu awaryjnego łożyska.
W celu wykrycia zagrzanych łożysk osiowych szlakowy system diagnostyczny mierzy promieniowanie podczerwone emitowane przez obudowę (lub czop) łożyska, na podstawie którego oceniana jest temperatura każdej osi pociągu.
· Stolik
· Drukarka igłowa
· Terminal KTRM
· Funkcja GM : 5 – 160 km/h
6.1. Diagnostyka GM (zagrzane łożyska)
· Przekroczenie progu ostrzegawczego temperatury łożyska (OSTR GM)
· Przekroczenie progu alarmowego temperatury łożyska (STOP GM)
· Przekroczenie progu alarmowego temperatury różnicowej łożyska prawego i lewego (STOP GMR)
Zdarzenia wymagające działań obsługi terminala są przekazywane w postaci:
· Sygnalizacji dźwiękowej lub optycznej ( stan awaryjny diagnozowanego taboru )
· Wydruku raportu diagnostycznego
Komunikaty drukowane przez drukarkę terminala KTRM dotyczą diagnostyki pociągu i sprawności technicznej urządzenia.
W zakresie diagnostyki GM występują trzy rodzaje raportów diagnostycznych:
· Nie stwierdzono stanu awaryjnego
· Stwierdzono stan awaryjny ostrzegawczy - OSTR
· Stwierdzono stan awaryjny alarmowy - STOP
--- 02:46:36 1996-12-06 ASDEK/GM/70/C GARBCE 2
V= 67.54 [km/h] OSIE= 54 L[m]= 261.43
DIAGNOSTYKA GM: PRZEKROCZEŃ NIE WYKRYTO
Komunikat 1. Raport diagnostyczny – w badanym pociągu nie wykryto niesprawności.
Powyższy raport zawiera następujące informacje:
· czas przejazdu pociągu przez stanowisko diagnostyczne,
· typ i nazwa stanowiska diagnostycznego,
· prędkość pociągu,
· ilość osi faktycznych łącznie z lokomotywą i przybliżona długość pociągu,
· tekst PRZEKROCZEŃ NIE WYKRYTO
W takim przypadku obsługa terminala nie podejmuje żadnych działań.
Stan ostrzegawczy wykryty w pociągu sygnalizowany jest następująco:
· sygnałem dźwiękowym
· wydrukiem raportu alarmowego
Raport dla stanu alarmowego GM ma postać komunikatu 2.
--- 13:20:37 1996-12-07 ASDEK/GM/70/C GARBCE 2
V= 68.70 [km/h] OSIE= 124 L[m]= 414.74
---------------------------------------------------------------------
| NR OSI | A L A R M Y |
| OD | OD |-------------------------------------------------|
| POCZ. | KOŃCA | G M L | G M P | G M R | |
| 100 | 25 | OSTR | **** | **** | |
Komunikat 2. Raport diagnostyczny – OSTR GM („zagrzana oś”).
· numery osi, w których wykryto niesprawność, liczone od początku i końca pociągu oraz rodzaj niesprawności oraz stopień alarmu,
Pracownik obsługujący terminal potwierdza przyjęcie komunikatu o stanie awaryjnym (skasowanie sygnalizacji dźwiękowej) i wzywa przez radiotelefon maszynistę pociągu, który minął stanowisko diagnostyczne ASDEK sformułowaniem np.
„maszynista pociągu (nr 51101), który minął urządzenie diagnostyczne w km.51.658 tor nr 2 zgłoś się do dyżurnego ruchu na stacji Żmigród”
Po zgłoszeniu się maszynisty pociągu pracownik obsługujący terminal przekazuje informację o stanie ostrzegawczym z podaniem strony pociągu, numeru osi od początku i końca pociągu, polecając kontynuację jazdy do najbliższej stacji, gdzie wskazaną oś powinien sprawdzić rewident, a w razie jego braku maszynista zatrzymanego pociągu. Maszynista dla potwierdzenia, że informację zrozumiał powtarza przez radiotelefon komunikat oraz podaje numer lokomotywy oraz swoje nazwisko. Fakt przekazania informacji maszyniście, pracownik obsługujący terminal odnotowuje zgodnie z rubrykami w „Rejestrze wykrytych stanów awaryjnych „OSTR” i alarmowych „STOP”. w taborze podczas jazdy pociągu.” Pod komunikatem o stanie awaryjnym na wydruku z drukarki terminala KTRM a także w Dzienniku Ruchu R-146 w rubryce 9 wpisuje liczbę porządkową z Rejestru (roczną) np. – „Lp xx/ASDEK.” O wyniku sprawdzenia wskazanej osi maszynista powiadamia pracownika obsługującego terminal (dyżurnego ruchu). W razie nie stwierdzenia stanu awaryjnego należy sprawdzić cały skład pociągu.
Stan alarmowy wykryty w pociągu sygnalizowany jest następująco:
Raport alarmowy ma postać komunikatu 3.
...
marszin