zarzadzanie_informacja_w_sytuacji_kryzysowej.pdf

(169 KB) Pobierz
Kryzys.p65
OLGIERD ANNUSEWICZ, ARKADIUSZ BOJARUN, JÊDRZEJ KUNOWSKI
ZARZ¥DZANIE
INFORMACJ¥
W SYTUACJI
KRYZYSOWEJ
PORADNIK DLA INSTRUKTORÓW
dodatek do numeru 11/2003
54643203.002.png
Druhno! Druhu!
¯eby dobrze rozumieæ, co to takiego jest zarz¹dzanie informacj¹ w sytuacjach kryzyso-
wych i po co zajmujemy twoj¹ uwagê tym tematem, warto najpierw odpowiedzieæ sobie na
pytania:
· Co to jest kryzys?
· Czy my harcerze mamy do czynienia z kryzysami?
· Jeœli tak, to jakiego rodzaju s¹ to kryzysy?
Wydawaæ by siê mog³o, ¿e daleko nam do œwiata, który definiuje sytuacje kryzysowe jako
stany bezpoœredniego lub poœredniego zagro¿enia dla ¿ycia lub zdrowia ludzi, zagro¿e-
nia œrodowiska czy wizerunku organizacji – instytucji pañstwowych i biznesowych. Czy
jednak rzeczywiœcie zjawisko kryzysu jest nam obce?
W harcerstwie mamy do czynienia z kryzysami dwojakiego rodzaju. Z jednej strony na
obozach, zimowiskach czy nawet na zbiórkach mog¹ siê wydarzyæ sytuacje zagra¿aj¹ce
np. zdrowiu dzieci (wypadek w czasie pionierki, zagubienie w lesie czy poparzenie pod-
czas s³u¿by w kuchni). Z drugiej strony, niestety, mo¿emy sobie wyobraziæ sytuacje, w któ-
rych na szwank jest wystawione dobre imiê harcerstwa – pijani harcerze, nieodpowiedzialni
instruktorzy, k³opoty finansowe…
W obu wypadkach musimy reagowaæ – podejmowaæ konkretne dzia³ania w celu usuniêcia
niebezpieczeñstwa i przywrócenia normalnej sytuacji. Nie wolno jednak zapominaæ o pra-
wid³owym komunikowaniu siê ze wszystkimi, których dana sytuacja dotyczy. Dobre zarz¹-
dzanie kryzysowe, wraz z odpowiedni¹ komunikacj¹, nigdy nie zapobiegnie kryzysowi,
ale prawdopodobnie pozwoli zminimalizowaæ jego negatywne skutki.
Niniejsze opracowanie zosta³o przygotowane z myœl¹ o instruktorach, którzy mog¹ – bez
wczeœniejszego ostrze¿enia – znaleŸæ siê w przys³owiowym oku cyklonu. Zale¿a³o nam na
pokazaniu kilku przyk³adów sytuacji, w których my – instruktorzy mo¿emy siê znaleŸæ.
W materiale przeczytacie opis siedmiu historii, które wydarzy³y siê lub mog³y wydarzyæ
naprawdê w³aœnie w pracy harcerskiej.
Ka¿da z historii zawiera opis sytuacji kryzysowej oraz propozycje dzia³añ, które powinny
zostaæ podjête. Znajdziecie tu tak¿e przyk³ady narzêdzi komunikacyjnych, którymi mo¿na
siê pos³u¿yæ w danej sytuacji. Opisy wydarzeñ poprzedzaj¹ dwa zespo³y zasad – komuni-
kacji w sytuacji kryzysowej oraz postêpowania w kontaktach z mediami.
Mamy nadziejê, ¿e ten materia³ nie bêdzie ci nigdy potrzebny, w czym mo¿e pomóc jego
wnikliwe przestudiowanie.
phm. Olgierd Annusewicz
phm. Arkadiusz Bojarun
hm. Jêdrzej Kunowski
2 Zarz¹dzanie informacj¹ w sytuacji kryzysowej
54643203.003.png
WYPADEK NA RAJDZIE
Miejsce: zgrupowanie obozów w Nartach k. Jedwabna
T³o: dru¿yna harcerska, koedukacyjna; kadra: dru¿ynowa z dwuletnim sta¿em i dwóch przybocz-
nych
Opis sytuacji kryzysowej
Zgodnie z planem obozu dru¿yna wysz³a na trzydniowy rajd. Wszyscy byli zaaferowani – prze-
cie¿ mieli przejœæ 20 km, a po drodze zwiedziæ jeszcze kilka rezerwatów przyrody, co daje tak
potrzebne punkty na odznaki PTTK...
Pod wieczór oboŸna znalaz³a nocleg u sot³ysa w stodole. Dru¿ynowa zarz¹dzi³a przygotowanie
posi³ku, zaj¹³ siê tym zastêp s³u¿bowy. OboŸna poprosi³a so³tysow¹ o zagotowanie du¿ego gara
wody na herbatê i zupki.
Gdy woda by³a gotowa, dwójka najstarszych harcerzy wynios³a garnek z wrz¹tkiem na podwór-
ko, a ka¿dy z harcerzy nalewa³ sobie wodê do mena¿ki, zalewaj¹c zupkê w proszku. Nieszczêœli-
wie jedna z harcerek wyla³a sobie ca³¹ zawartoœæ mena¿ki na nogê! Sp³ywaj¹cy rosó³ rozla³ siê
po nodze i wla³ do buta. Harcerka dozna³a oparzenia II stopnia.
Dziewczyna zosta³a zawieziona do szpitala w Szczytnie, gdzie znalaz³ j¹ dziennikarz lokalnej
gazety opisuj¹cy wypadki na koloniach i obozach…
DZIA£ANIA, KTÓRE POWINNY ZOSTAÆ PODJÊTE
· Dru¿ynowy powiadamia pogotowie/lekarza, zawozi harcerkê na ostry dy-
¿ur do szpitala.
· Nastêpnie kontaktuje siê z komendantem obozu i rodzicami, zdaj¹c rela-
cjê z wydarzenia.
· Komendant zgrupowania przejmuje opiekê nad harcerk¹ i dalej kontaktuje
siê z rodzicami oraz dziennikarzem lokalnej gazety.
· Dru¿ynowy pisze relacjê z wydarzenia, któr¹ przekazuje drog¹ s³u¿bow¹
– do komendanta hufca, a ten do komendanta chor¹gwi.
· Relacja jest tak¿e natychmiast przes³ana do zainteresowanej lokalnej
gazety.
Zarz¹dzanie informacj¹ w sytuacji kryzysowej
3
54643203.004.png
Relacja
Jedwabno, 22 lipca 2003 r.
pwd. Anna Ma³ecka
Dru¿ynowa 5 DH „Robinsonada”
W dniu 15 lipca br. dru¿yna po dwudniowych przygotowaniach (mikrokursie poruszania
siê po drodze, pakowania plecaka i przypomnieniu obowi¹zuj¹cych regulaminów) wyru-
szy³a na zaplanowan¹ wêdrówkê. Trzydniowy rajd prowadzi³ przez rezerwaty przyrody.
Harcerze zdobywali punkty na odznaki PTTK. Drugiego dnia rajdu znaleŸliœmy nocleg
w stodole u so³tysa, w miejscowoœci D¹browa.
Zastêp s³u¿bowy przyst¹pi³ do przygotowania obiadokolacji, a oboŸna Ma³gosia Ziembiñ-
ska poprosi³a so³tysow¹ o zagotowanie dla dru¿yny wody na herbatê i do ciep³ego posi³ku.
Zagotowan¹ wodê wynios³o na podwórko dwóch najstarszych harcerzy z dru¿yny – Marek
Krzysztofowicz i Adam Nowak. Ka¿dy z naszych harcerzy nala³ sobie wody do mena¿ki,
zalewaj¹c zupkê w proszku. Nieszczêœliwie podczas przenoszenia zupy Gra¿yna Kukiel
wyla³a sobie zawartoœæ mena¿ki na stopê, a trochê gor¹cej zupy wla³o siê do buta har-
cerki.
Natychmiast po tym wydarzeniu zdjêliœmy but z nogi Gra¿yny i posadziliœmy j¹ przy stud-
ni, polewaj¹c nogê zimn¹ wod¹. Ja zadzwoni³am po pogotowie oraz do komendanta obozu
hm. Jana Wieczorka, któremu przekaza³am opiekê nad Gra¿yn¹ w szpitalu, dok¹d zabra³o
j¹ pogotowie. Nastêpnie powiadomi³am mamê Gra¿yny, pani¹ Mariê Kukiel, która zdecy-
dowa³a siê przyjechaæ do córki, jak najszybciej bêdzie mog³a.
Anna Ma³ecka
PIJANI HARCERZE
Miejsce: zgrupowanie obozów, gdzieœ na Podlasiu
T³o: dru¿yna harcerska, koedukacyjna i zastêp starszy; kadra: dru¿ynowa z dwuletnim sta¿em
i dwóch przybocznych (jeden dru¿ynowy starszej dru¿yny z piêcioletnim sta¿em)
4 Zarz¹dzanie informacj¹ w sytuacji kryzysowej
54643203.005.png
Opis sytuacji kryzysowej
Dru¿yna m³odszych harcerek i harcerzy pojecha³a wraz ze szczepem na swój drugi obóz. Ponie-
wa¿ dru¿yna starsza nie by³a w stanie samodzielnie wystawiæ podobozu, wiêc zosta³a do³¹czona
do dru¿yny m³odszej jako zastêp starszy. Ich zadaniem by³o wspieranie kadry w przygotowaniu
i prowadzeniu zajêæ programowych.
Zastêp starszy k³ad³ siê póŸniej spaæ, móg³ poruszaæ siê po obozie w nocy. Po zakoñczeniu pio-
nierki nadesz³a wiadomoœæ, ¿e jeden z cz³onków zastêpu starszego dosta³ siê na studia. Zastêp
bez dyskusji stwierdzi³, ¿e tak wa¿ne wydarzenie nale¿y uczciæ. Wieczorem uda³ siê na poblisk¹
polankê, gdzie m³odsi harcerze zbudowali chatki.
Nad ranem, chwiejnym krokiem, mijaj¹c wartowników poszli spaæ. Odg³osy pobudki nie obudzi-
³y ich. Ju¿ wczeœniej mieli problemy ze wstawaniem, wiêc nikt nie zwróci³ uwagi na ten fakt.
Jednak nocni wartownicy opowiedzieli w dru¿ynie, ¿e coœ zdarzy³o siê w nocy. Sprawa wysz³a na
jaw, gdy jeden z m³odszych zastêpów wracaj¹c z patrolu przyniós³ skrzynkê z pustymi butelkami
po piwie znalezionymi w jego sza³asie.
Dwa dni póŸniej, w niedzielê by³ dzieñ odwiedzin rodziców. M³odzi harcerze od razu pochwalili
siê swoim znaleziskiem. Jeden ze zdenerwowanych ojców, zadzwoni³ do znajomego dziennikarza
z TVN. Jeszcze tego samego dnia na obozie pojawi³a siê ekipa z programu „Uwaga”.
DZIA£ANIA, KTÓRE POWINNY ZOSTAÆ PODJÊTE
Komendant zgrupowania:
· Odizolowuje starszych harcerzy od m³odszych kolegów i przenosi ich pod
swój bezpoœredni nadzór do komendy zgrupowania.
· Odbywa z nimi rozmowê na temat tego, co siê wydarzy³o. Musz¹ sami
naprawiæ swój b³¹d i zaproponowaæ karê.
· Zawiadamia rodziców harcerzy, którzy nie przyjechali w odwiedziny.
· Zwo³uje radê obozu i przedstawia sytuacjê. Zakazuje udzielania informa-
cji prasie i prosi o odsy³anie dziennikarzy do siebie.
· Zawiadamia GK ZHP o sytuacji i przyjeŸdzie ekipy TVN. Pozostaje w sta-
³ym kontakcie z osob¹ odpowiedzialn¹ w GK za kontakty z mediami.
· Napisan¹ przez dru¿ynow¹ relacjê z przebiegu zdarzeñ przekazuje do
hufca, chor¹gwi i GK ZHP.
· Informuje prasê o poczynionych krokach, uzasadnia, ¿e ZHP podejmuje
dzia³ania wychowawcze wobec swoich cz³onków; w tym wypadku harce-
rze, którzy z³amali normy, sami postawili przed sob¹ zadania, które wyko-
naj¹, aby siê zrehabilitowaæ.
Zarz¹dzanie informacj¹ w sytuacji kryzysowej
5
54643203.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin