Zeszyt_Nauczyciela14.pdf

(105 KB) Pobierz
Fiszki-Nauczyciela.qxp
2
Umiem odró˝niaç pojazdy
uprzywilejowane
Co dziecko wiedzieç powinno
Nale˝y te pojazdy przepuÊciç i ustàpiç im pierwszeƒstwa
przejazdu.
Cel zaj´ç
Wdra˝anie dzieci do rozpoznawania
ró˝nych pojazdów uprzywilejowanych
(wzrok, s∏uch).
Rozwijanie umiej´tnoÊci stawiania
pytaƒ – wizyta w jednostce stra˝y
po˝arnej.
Kszta∏towanie umiej´tnoÊci
konstruowania d∏u˝szych wypowiedzi
(np. notatka, sprawozdanie, referat).
O jakie pojazdy
chodzi?
Jak je
rozpoznaç?
Sà to pojazdy policji, stra˝y po-
˝arnej, pogotowia ratunkowego,
bioràce udzia∏ w akcji ratunkowej.
Udajàc si´ na miejsce wypadku,
pojazdy uprzywilejowane w∏àczajà
sygna∏ dêwi´kowy (syrena) i Êwietl-
ny (obracajàce si´ niebieskie Êwia-
t∏o na dachu pojazdu, w∏àczone
Êwiat∏a mijania lub drogowe).
Obowiàzki pieszego
Po us∏yszeniu i/lub zobaczeniu
pojazdu uprzywilejowanego nie
przechodziç przez jezdni´.
Gdy znajdujesz si´ ju˝ na przej-
Êciu, nie nale˝y zatrzymywaç si´
ani biec, ale przejÊç na drugà stro-
n´ drogi rozglàdajàc si´ na prawo
i na lewo i starajàc si´ nawiàzaç
kontakt wzrokowy z kierowcà po-
jazdu (patrz karta tematyczna Wi-
dzieç, s∏yszeç ).
Gdy s∏yszymy zbli˝ajàcy si´ po-
jazd uprzywilejowany, nale˝y wzro-
kowo okreÊliç jego po∏o˝enie i pod-
jàç odpowiednie dzia∏ania.
UWAGA! Pojazd uprzywilejowany
podczas jazdy musi zawsze u˝ywaç
sygna∏u dêwi´kowego. Jedynie
podczas postoju „syrena” mo˝e byç
wy∏àczona. Zawsze nale˝y widzieç,
co dzieje si´ dooko∏a (patrz karta
tematyczna Widzieç, s∏yszeç ).
Obowiàzki kierujàcego
pojazdem
Po zauwa˝eniu pojazdu uprzywi-
lejowanego nale˝y go przepuÊciç
nawet wtedy, kiedy sygnalizacja
wskazuje, ˝e mamy pierwszeƒstwo
przejazdu.
PrzepuÊciç pojazdy
uprzywilejowane
Aby jak najszybciej mog∏y wype∏-
niaç swoje zadania. Nie sà one zo-
bowiàzane do przestrzegania nast´-
pujàcych znaków i przepisów o ru-
chu pojazdów:
– przestrzegania ograniczenia
pr´dkoÊci,
– zatrzymywania si´ przed czer-
wonym Êwiat∏em,
– nieprzekraczania linii ciàg∏ej
przy wyprzedzaniu pojazdów,
– zatrzymywania si´ przed zna-
kiem „Stop”,
– ust´powania pierwszeƒstwa
przejazdu pojazdom nadje˝d˝ajà-
cym z prawej strony.
We Francji, w 1996 roku, stra˝
po˝arna interweniowa∏a ponad
3 miliony razy ! W tym 1,2 miliona
razy w wypadkach drogowych.
Policja zapewnia bezpieczeƒstwo
na drogach publicznych. Jest na
miejscu wypadku, w którym sà ran-
ni lub wzywa si´ jà w celu stwier-
dzenia, z czyjej winy nastàpi∏a koli-
zja/wypadek.
Pogotowie ratunkowe i stra˝ po-
˝arna ratujà ofiary wypadków dro-
gowych.
...a gdybyÊmy tak nie przem´-
czali stra˝aków zachowujàc
wi´kszà ostro˝noÊç na drodze?
31
wiedzieç powinno
89370133.001.png
2
Pojazdy udzielajàce
pomocy w nag∏ych
wypadkach
åwiczenie 1
Dzieci naÊladujà znane im odg∏osy syren alarmowych i starajà si´ okreÊliç,
jaki pojazd u˝ywa jakiej syreny. Nauczyciel poprawia ewentualne b∏´dy, a na-
st´pnie powtarza çwiczenie, by si´ upewniç, czy dzieci dobrze zapami´ta∏y.
(Je˝eli nauczyciel nie zna g∏osu syren pojazdów uprzywilejowanych, mo˝e si´
tego dowiedzieç od ich u˝ytkowników: policji, stra˝y itd.)
Nale˝à one do innej kategorii po-
jazdów. Nie majà prawa do pierw-
szeƒstwa przejazdu na skrzy˝owa-
niach, ale inni kierowcy winni im
u∏atwiç przemieszczanie si´.
Sà to pojazdy lekarzy jadàcych
do chorego, pogotowie elektryczne,
pogotowie gazowe, wozy bankowe,
samochody transportujàce wi´ê-
niów, pojazdy PKP, prywatne karetki
oraz pojazdy odÊnie˝ajàce (np. pia-
skarki).
åwiczenie 2
Praca pisemna
Dzieci przygotowujà w ma∏ych
grupach opis pojazdów uprzywilejo-
wanych. Na jego przygotowanie
majà tydzieƒ. Nauczyciel wyznacza
ka˝dej grupie pojazd, jakim ma si´
ona zajàç.
Opis obejmuje:
– wyglàd (rysunek, zdj´cie),
– tekst – omówienie roli pojazdu,
– tekst – omówienie szczególnych
zasad poruszania si´ tego pojaz-
du po drogach,
– rysunek przedstawiajàcy pojazd
w typowej dla niego akcji.
W starszych klasach nauczyciel
daje do dyspozycji uczniów ksero
stron z kodeksu drogowego dotyczà-
cych pojazdów uprzywilejowanych.
Uczniowie dzielà mi´dzy sobà zada-
nia do wykonania.
Po tygodniu ka˝da grupa przed-
stawia swój opis.
åwiczenie 3
åwiczenie praktyczne w terenie
Zorganizowaç zwiedzanie jed-
nostki stra˝y po˝arnej. Przygotowaç
z uczniami pytania. Uczniowie robià
notatki w czasie zwiedzania, a star-
sze klasy piszà krótkie sprawozda-
nie.
Jak nale˝y si´
zachowaç?
Zauwa˝yç pojazd uprzywilejowa-
ny, uwa˝nie si´ rozglàdajàc i s∏u-
chajàc tego, co si´ dzieje na ulicy.
PrzepuÊciç je.
KOMENTARZ DO çwiczeƒ
znajdujàcych si´ w zeszycie ucznia
Cel: sprawdzenie, czy dzieci potrafià
rozpoznaç i nazwaç pojazdy uprzywilejowane oraz
czy rozumiejà ich rol´.
åwiczenie 3 Cel: sprawdzenie, czy dzieci rozumie-
jà, ˝e pojazdy uprzywilejowane nie sà obowià-
zane przestrzegaç przepisów ruchu.
Cel: upewnienie si´, czy dzieci rozró˝niajà
role poszczególnych uprzywilejowanych s∏u˝b ratun-
kowych.
åwiczenie 1
åwiczenie 2
89370133.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin