przywiązanie.pdf

(85 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Notatka o przywi\271zaniu)
1.Zarysteoriiprzywiązania
TeoriaprzywiązaniazapoczątkowanazostałaprzezJ.Bowlby’ego(1969,1982),który
wskazywał iŜ skłonność do tworzenia intymnych więzi z wybranymi osobami jest
podstawowymkomponentemnaturyludzkiej,występujeonajuŜunoworodkaiobecnajest
przezcałeŜycie,odkołyskiaŜpogrób(the cradel to the grave). Zgodnieztympoglądem
przywiązanie jest pierwotną potrzebą człowieka wrodzonym, instynktownie kierowanym
systememmotywacyjnobehawioralnymmającymnaceluzapewnienieprzetrwaniadziecka 1 .
1.1.
Celifunkcjesystemuprzywiązania
Podstawowymcelembehawioralnegosystemuprzywiązaniajestzapewnieniedziecku
przetrwaniaorazpoczuciabezpieczeństwa,poprzezutrzymywaniebliskościz„silniejszymi
mądrzejszym” opiekunem figurą przywiązania. System przywiązania i relacja
przywiązaniowa zapewniają dziecku ochronę zarówno w kontekście zagraŜających
czynnikówśrodowiskowychjakiczynnikówwewnętrznych 2 .Systemprzywiązaniapozostaje
w ścisłym związku z systemami eksploracji i strachu (oraz innymi systemami
behawioralnymi), których aktywacja uzaleŜniona jest od stopnia pobudzenia tegoŜ.
Biologicznafunkcjąsystemuprzywiązaniaisystemueksploracjijestzapewnieniedziecku
poczuciabezpieczeństwaprzyjednoczesnejmoŜliwościpoznawaniaotoczenia.Aktywowanie
systemu przywiązania wiąŜe się z hamowaniem innych systemów behawioralnych.
Zachowania przywiązaniowe zostają powstrzymane w chwili pojawienia się bodźców
wygaszających, czyli wraŜliwej reakcji opiekuna (reakcje opiekuna wystarczające do
obniŜenia napięcia dziecka uzaleŜnione są od stopnia pobudzenia systemu
przywiązania).Komplementarność wymienionych systemów stanowi podstawowy warunek
przetrwania dziecka, a takŜe pozwala na swobodne i elastyczne reagowanie dziecka w
róŜnychsytuacjach.
1.2.Figuraprzywiązania
Figura przywiązania to osoba, do której dziecko kieruje swoje zachowania
przywiązaniowe,ajejwybórdeterminowanyjestresponsywnościąopiekunaigotowościądo
1 W toku ewolucji zachowania przywiązaniowe były faworyzowane przez mechanizm naturalnej selekcji,
bowiem dzięki nim wzrastała moŜliwość utrzymywania bliskości fizycznej między dzieckiem a matką
ułatwiającaochronęmłodychizwiększającaprawdopodobieństwoprzetrwaniagatunku.
2 W relacji z opiekunem responsywnym i adekwatnie reagującym na potrzeby, dziecko uczy się, Ŝe jego
pobudzenie nie przekroczy granic moŜliwości poradzenia sobie, gdyŜ właściwe reakcje opiekuna wpłyną na
obniŜeniepobudzeniainapięcia(Stawicka,2001).
1
podejmowaniaspołecznychinterakcjizdzieckiem(Bowlby,1969).Pomimo,iŜdzieckomoŜe
być przywiązane do kilku figur, istnieje tendencja do silnej preferencji jednego opiekuna
(monotropizm).FunkcjespełnianeprzezfiguręprzywiązaniaopisanezostaływTab.1.1.
Tab.1.1.Funkcjefiguryprzywiązania.
Kategorieanalizy
Charakterystyka
Bezpiecznabaza(secure base) Figuraprzywiązaniaspełniafunkcjębezpiecznejbazy,zktórejdziecko
wyruszapoznawaćświatidoktórejmoŜewrócićwmomenciezagroŜenia.
DąŜeniedobliskościz
opiekunem(proximity seeking)
Poszukiwanie bliskości opiekuna, szczególnie w momentach stresu i
dyskomfortu,wceluuzyskaniawsparciaipoczuciabezpieczeństwa.
Protestseparacyjny(separation
protest)
Pojawieniesięreakcjiprotestuwodpowiedzinaseparacjęlubniedostępność
opiekuna.
Bezpieczneschronienie(safe
haven)
Odczuwanieprzyjemnościipoczuciabezpieczeństwapodczasprzebywania
zfigurąprzywiązania.
Źródło:opracowanonapodstawieFeeney,Noller(1996,s.36).
Jakośćinterakcjimiędzydzieckiemafigurąprzywiązaniamaznaczącywpływnajego
dalszy rozwój (Ainsworth, 1978). Wykazuje się, iŜ sposób traktowania dziecka, a w
szczególności zapewnianie mu poczucia bezpieczeństwa przez opiekunów, warunkuje
wytworzenie określonych stylów przywiązania, które mają tendencję do utrzymywania się
przez całe Ŝycie (Stawicka, 2001). Obecnie rozpoznawane są trzy główne wzorce
przywiązaniaopisanewrazzuwarunkowaniamiprzezM.D.Ainsworth(1979)(por.Tab.1.2.).
(wyróŜniasięrównieŜwzorzeczdezorganizowanyD).
1.2.Charakterystykawzorcówprzywiązania.
Typprzywiązania Charakterystykaogólna
Dającypoczucie
bezpieczeństwa(B)
Powstanie i rozwój bezpiecznego stylu przywiązania warunkowane jest poczuciem
dostępnościiosiągalnościopiekunaorazjegoresponsywnością(matkicharakteryzuje
stabilność emocjonalna, przewidywalność zachowań, obdarzają one dziecko
bezwarunkowąmiłością).Dziecitraktująopiekunajako„bezpiecznąbazę”.Dziecitesą
towarzyskie, pewne siebie, aktywnie eksplorują otoczenie, mają wysokie poczucie
własnej wartości, chętnie podejmują interakcję z opiekunem. Powstanie tego wzorca
przywiązania przyrównuje się do uzyskania przez dziecko bazalnej ufności
(Erikson,2000).
Niedającypoczucia
bezpieczeństwa
unikającystyl
przywiązania(A)
Unikającystylprzywiązaniapowstajewrelacjizopiekunemprzejawiającymawersjędo
kontaktufizycznegoiodrzucającympróbyjegonawiązaniaprzezdziecko.Dziecizgrupy
A doświadczają konfliktu pomiędzy dąŜeniem do bliskiego kontaktu fizycznego w
momencie pobudzenia systemu przywiązania, a unikaniem opiekuna z obawy przed
odtrąceniem. Opiekun nie jest traktowany przez nie jako osoba mogąca zapewnić
poczucie bezpieczeństwa. Dzieci te mają obniŜone poczucie własnej wartości, często
maskująswojeprawdziweuczuciaipotrzeby.
Wykształca się na skutek niekonsekwencji w zaspokajaniu potrzeb dziecka i
nieprzewidywalności opiekuna (matki są niestałe w działaniach, nie są wraŜliwe na
sygnałydzieckai wsposób nieadekwatnyiczęstoprzypadkowyodpowiadająnajego
potrzeby). W tym wypadku dzieci doświadczają konfliktu pomiędzy dąŜeniem do
bliskościopiekunaiuzyskiwaniapoczuciabezpieczeństwawkontakcieznim,azłością
warunkowaną tym, Ŝe opiekun nie zawsze jest responsywny. Dzieci te charakteryzuje
niskistopieńpoczuciawłasnejwartości..
Źródło:opracowanonapodstawieAinsworth(1979,s.932937).
2
Niedającypoczucia
bezpieczeństwa
ambiwalentny
wzorzec
przywiązania(C)
12402670.001.png 12402670.002.png 12402670.003.png 12402670.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin