Tematy_do_powtorzenia_na_kolokwium_z_Map-Num_lato_2009_-1.docx

(31 KB) Pobierz
Olsztyn, dn

1.       Definicja mapy cyfrowej (numerycznej).

model rzeczywistości geograficznej przedstawiony w postaci cyfrowej i przystosowany do komputerowego przetwarzania danych geograficznych oraz generowania map analogowych określonego obszaru, a także zbiór danych geograficznych reprezentujących ten model

 

2.       Metody pozyskiwania danych do budowania (zasilania) bazy danych wielkoskalowej mapy cyfrowej.

dokumentacja przedsiębiorstwa ( głównie protokoły odbiory końcowego, księgi ewidencji, dokumentacji z inwentaryzacji ), wiedza pracowników przedsiębiorstwa, materiały kartograficzne, bazy danych geograficznych

 

3.       Modele danych cyfrowych.

Model danych jest uporządkowanym  cyfrowym opisem służącym do reprezentacji wybranych cech świata rzeczywistego. Wybór modelu danych decyduje o rodzajach analiz. Rodzaje modeli: Model konceptualny, model logiczny (a w nim: model CAD, model rastrowy, model wektorowy), model fizyczny.

 

4.       Prosty i topologiczny model wektorowy.

Prosty model wektorowy - model mapy wektorowej, w którym cechy przestrzenne definiowane są przy pomocy jednego z dopuszczalnych elementów przestrzennych, tj. punktu, linii, obszaru, tekstu. Jest nazywany modelem spaghetti. Ewentualne wspólne punkty obiektów są powtarzane – dla każdego obiektu niezależnie, co może prowadzić do błędów.

 

Punkt-opisana identyfikatorem (idP) para wsp(XY)przedstawiona w kartezjańskim układem współrzędnych

 

Tablica punktów(identyfikatory i współrzędne punktów)

 

Tablica charakterystyk punktów(atrybuty punktów)

 

Linia- opisana identyfikatorem (idL), ciąg par współrzędnych punktów charakterystycznych tworzących łamaną otwartą (początek linii, punkt załamania, koniec linii)

 

Wielobok- opisany identyfikatorem (id0 )ciąg par współrzędne punktów charakterystycznych tworzących łamaną zamkniętą(początek linii = koniec linii)

 

Zalety „spaghetti

1.Prosty zapis pozwalający na wierne odtworzenie położenia i kształtu obiektów oraz szybkie wyświetlenie danych

2.Możliwość dołączenia atrybutów opisujących obiekt

Wady „spaghetti”:

1.Trudność w zapewnieniu identyczności współrzędne punktów wspólnych obiektów sąsiadujących lub nakładających się

2.Nadmierność danych

3.Konieczność stosowania złożonych narzędzi geometrii analitycznej do wykrycia łatwo obserwowanych na mapie analogowej związków przestrzennych między obiektami

 

Topologiczny model wektorowy - model mapy wektorowej, który różnym punktom przyporządkowuje różne punkty, zachowuje ciągłość. Każda informacja zapisywana jest jednokrotnie, w celu zidentyfikowania obiektów korzysta się z własności topologicznych.

 

Węzeł (odpowiednik punktu) - jest mającym identyfikator obiektem topologicznym, posiadającym lokalizację geograficzną, lokalizuje obiekty oraz miejsca przecięcia i łączenia się krawędzi lub ich przecięcia z brzegiem arkusza mapy (punktobiekt, punkt kontrolny, punkt pomiarowy)

 

Krawędź(linia)-posiada identyfikator, opisany zbiór par współrzędnych, obiekt topologiczny łączący dwa węzły

 

Poligon(wielobok) - powierzchniowy obiekt geograficzny opisany zbiorem par współrzędnych, zbudowany z łańcucha węzłów i krawędzi, posiada identyfikator

 

Tablica poligonów(identyfikator poligonów i ciągów krawędzi)

             

Wyspa-obiekt geograficzny otoczony całkowicie przez inny obiekt nie posiadający żadnych krawędzi łączących do z innymi obszarami, można jej przypisać identyfikator.

Połączenie - warunek połączenia jest spełniony, gdy każda linia zaczyna i kończy się w węźle, a każdy węzeł jest punktem początkowym, końcowym lub jednym i drugim jakiejś linii

 

Krawędzie mogą przecinać się tylko w węzłach, warunek ten umożliwia przeprowadzanie analiz sieciowych

Zawieranie-warunek zawierania jest spełniony, gdy sąsiednie krawędzie poligonu łączą się we wspólnym więźle, a węzeł początkowy pierwszej krawędzi jest węzłem końcowym krawędzi ostatniej. W 1 węźle mogą łączyć tylko 2 krawędzie tego samego poligonu, a każda krawędź jednokrotnie uczestniczy w opisie każdego poligonu.

 

Graniczenie-jest spełniony, gdy istnieje przynajmniej jedna krawędź należąca do dwóch różnych poligonów. Jeden z poligonów znajduje się po (pierwszej) lewej, a (drugi) po prawej stronie takiej krawędzi.

Zalety:

1.Spójność danych wynikająca z jednokrotnego zapisu współrzędnych punktów należących do różnych obiektów

2.Łatwa aktualizacja danych

Wady:

1.Złożona struktura danych

2.Konieczność odbudowy struktury topologicznej po każdej modyfikacji geometrii obiektu, np. zmianie granic, dodaniu lub usunięciu

 

5.       Dane niezbędne do opracowania mapy numerycznej.

Dzielą się na: przestrzenne (geometryczne i topologiczne) i opisowe.

Atrybuty przestrzenne określają położenie względem przyjętego układu współrzędnych, kształt i wielkość obiektów, czas utworzenia oraz ich relacje przestrzenne (topologiczne).

Atrybuty opisowe określają nieprzestrzenne właściwości i relacje obiektów (np. dane o podmiotach – osobach w systemie katastralnym).

Dane mogą być pozyskane z pomiarów bezpośrednich w terenie metodami fotogrametrycznymi, w wyniku digitalizacji i wektoryzacji map analogowych itp. Dane powinny mieć odpowiedni format.

 

6.       Podział map numerycznych oraz ich baz.

Mapy numeryczne: rastrowe, wektorowe (plik graficzny, plik graficzny z bazą tekstową), hybrydowe

Bazy tekstowe: opis warstwy, relacyjna, relacyjno-obiektowa, obiektowa.

Bazy tekstowe mogą być wewnętrzne i zewnętrzne.

 

7.       Typy danych w polu tabeli bazy danych.

Typ danej (ang. data type) - rodzaj danej, czyli forma zapisu informacji, która może przyjąć typ:

·         znakowy (ang.character) - dana może przybierać tylko wartości znaków pisarskich

·         liczbowy (ang.number) - dana może przechowywać tylko liczby

·         logiczny (ang.logical) - dana może przybierać tylko dwie wartości: prawda, fałsz (tak, nie)

·         data (ang.date) - dana może przyjmować postać daty i czasu np. rok.miesiąc.dzień godz:min:sek

·         alfanumeryczny (ang.alphanumeric) - dana może przybierać wartości znaków ASCII oraz cyfry

·         numeryczny (ang.numeric) - wartościami danej mogą być tylko cyfry i znaki: + (plus), - (minus).

·         walutowy (ang.currency) - dana może przyjmować wartości liczbowe razem z symbolem waluty

·         notatnikowy (ang.memo) - dana może być oddzielnym zbiorem tekstowym służącym do przechowywania dowolnych opisów.

·         binarny (ang.binary) - dana może być np. plikiem dźwiękowym lub filmowym.

·         graficzny (ang.graphic) - dana przechowuje grafikę np. rysunki.

·         obiektowy (ang.OLE) - dana przechowuje obiekty do których dostęp dokonuje się za pomocą techniki OLE (ang. object linking and embleding), czyli obiektów tworzonych przez inne aplikacje.

8.       Operatory: arytmetyczne, porównania i logiczne (charakterystyka).

Operatory arytmetyczne pobierają wartości liczbowe (albo literowy lub zmienny) jako własne argumenty i zwracają pojedynczą wartość liczbową. Podstawowymi operatorami arytmetycznymi są dodawanie (+), odejmowanie (-), mnożenie (*), i dzielenie (/).

 

Operator porównania porównuje jego argumenty i zwraca logiczna wartość bazującą na sprawdzeniu czy wartość jest prawdziwa (true). Argumenty są wartościami liczbowymi, łańcuchowymi, logicznymi lub obiektowymi. Wartości łańcuchowe są porównywane z zasadami opartymi na zasadach zawartych w leksykonach, używając wartości Unicode. Operatory podstawowe: jest równe (==); nie jest równe (!=); ściśle równe (===); ściśle nie jest równe (!==); jest większe (>); jest większe lub równe (>=); jest mniejsze (<); jest mniejsze lub równe (<=)

 

Operatory logiczne są typem użytym z wartością Boolean logiczną, zwracają one wartość logiczną (true lub false). Jednakże, operatory && i || aktualnie zwracają wartość jednego ze określonych argumentów, więc jeśli któryś z tych operatorów jest użyty z wartością nielogiczną, to zwróci wartość nie-logiczną. Operatory: && (Iloczyn logiczny AND); || (Suma logiczna OR); ! (Negacja logiczna NOT)

 

9.       Działania wykonywane na warstwach mapy cyfrowej.

Służą do analizy przestrzennej map numerycznych – do pozyskiwania informacji geograficznych. Wyróżniamy następujące operacje na warstwach: nakładanie warstw, buforowanie, znajdowanie najkrótszej/ najszybszej drogi, selekcja obiektów na podstawie wartości atrybutów.

 

Z instrukcji C-GEO:

Dostępne opcje:

·         Dodaj - założenie nowej warstwy

·         Usuń - usunięcie podświetlonej warstwy. Wykonanie tej opcji powoduje zniszczenie całej informacji o obiektach zawartej na warstwie. Chęć usunięcia warstwy należy potwierdzić.

·         Kopiuj - utworzenie kopii podświetlonej warstwy. Po wciśnięciu przycisku należy wybrać z listy warstwę, na którą zapisana ma być kopia. W następnym kroku należy określić jakie elementy mają być kopiowane (obiekty, punkty, napisy). Opcja ta może być wykorzystana np. do sporządzenia kilku wersji warstw opisowych dla różnych skal mapy.

·         Edycja nazwy warstwy - zmiana nazwy podświetlonej warstwy

·         Czyszczenie warstwy - usunięcie wszystkich obiektów bez usuwania samej warstwy.

·         Statystyka warstw - informacja o ilości i rodzaju obiektów istniejących na poszczególnych warstwach. Program wyświetla ilość napisów, obiektów i punktów na poszczególnych warstwach.

 

10.    System zarządzania bazą danych.

SZBD – zbiór komponentów służących do definiowania, konstruowania i modyfikowania bazy danych. System zarządzania zależy od przyjętego oprogramowania (interfejsu). Spełnia funkcje: zarządzania fizycznymi zbiorami danych, wykonywania poleceń użytkownika (np. przeszukiwanie bazy)

11.                ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin