RR_03_08.pdf

(282 KB) Pobierz
RR 03.indb
Anna Tobolska
Przestrzenne aspekty ekspansji zagranicznej
korporacji międzynarodowych w koncepcjach
internacjonalizacji 1
1.
Wstęp
Korporacje międzynarodowe uznawane są za jeden z najważniejszych podmiotów
współczesnej gospodarki światowej, generujący procesy globalizacji. Posiadają
one pewne wyróżniające je wśród innych przedsiębiorstw cechy przestrzenne, do
których można zaliczyć przede wszystkim rozproszenie działalności w różnych
regionach geografi cznych, w różnych krajach, co prowadzi do powstania nowych
relacji między odległymi geografi cznie miejscami poprzez przepływy ludzi, wiedzy
i informacji, technologii, dóbr czy kapitału. Ponadto korporacje międzynarodowe
wpływają na kształtowanie się struktury gospodarki, w tym także przestrzennej,
na różnych poziomach: lokalnym, regionalnym, globalnym. Za istotną cechę tych
mega-przedsiębiorstw można uznać także zdolność do ekspansji zagranicznej
w postaci przepływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ), która może
być rozpatrywana w kategoriach dyfuzji zasobów przedsiębiorstwa.
Cechy te sprawiły, że korporacje międzynarodowe stały się przedmiotem ba-
dań geografi i ekonomicznej, w szczególności geografi i przedsiębiorstw – nurtu,
który można wydzielić z subdyscypliny geografi i przemysłu i w którym szczegó-
łowo przedstawia się lokalizację, oddziaływanie i organizację przestrzenną przed-
siębiorstw, w tym również międzynarodowych (np. Domański 1997, Tobolska
2004, Śleszyński 2007). W polskiej literaturze geografi cznej od końca lat 1990.
ukazują się dość licznie opracowania dotyczące różnych aspektów funkcjono-
wania korporacji międzynarodowych m.in. w postaci szczegółowych monografi i
wybranych korporacji (np. Stryjakiewicz 1999, Stryjakiewicz, Wajda 2003, Waj-
da, Zalewska 2003, Wajda, Zorićić-Wołek 2003, Stryjakiewicz i in. 2004), czy
analiz dotyczących ekspansji korporacji w ujęciu ilościowym, w postaci wielkości
napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych (stosowany skrót: BIZ) i ich
kierunków (np. Wieloński 2003, Sala 2005, Tobolska 2007) oraz efektów tej
1 Praca fi nansowana ze środków na naukę w latach 2007–2009 jako projekt badawczy własny
nr N306 057 32/3609
90
Anna Tobolska
ekspansji, szczególnie w odniesieniu do gospodarki polskiej (np. Stryjakiewicz
1999, Domański 2001, Sala 2003, Wdowicka 2005, Matykowski, Tobolska 2006,
Gierańczyk, Stańczyk 2003). Za odrębną grupę opracowań z tego zakresu można
uznać analizy dotyczące lokalizacji siedzib spółek korporacji (Zioło, Piróg 2002,
Rogacki 2006, Zioło 2006, Śleszyński 2007). Zostały również sformułowane
modele ogólne zachowań korporacji w relacji do innych fi rm w kontekście prze-
mian polskiej przestrzeni przemysłowej (Zioło 2003, Tobolska 2004a, b, 2006a).
Interesującym nurtem badań są analizy wpływu korporacji międzynarodowych
na rozwój lokalny i regionalny (Dziemianowicz 1997, Stryjakiewicz 1999, 2004,
2005, Domański 2005, Wiederman 2007). W literaturze zagranicznej najbardziej
znanym przedstawicielem nauk geografi cznych rozwijającym problematykę kor-
poracji międzynarodowych jest chyba P. Dicken i jego prace z 1992 „Global Shift.
The internationalization of Economic Activity” i z 1998 „Global Shift. Transforming the
World Economy” , do których często odwołują się ekonomiści (np. Zorska 1998),
jak i autorzy prac z dziedziny zarządzania międzynarodowego (np. Kutschker,
Smith 2005).
2.
Korporacje międzynarodowe – ustalenia
terminologiczne
Termin korporacje międzynarodowe zastosowano dla identyfi kacji przedsię-
biorstw funkcjonujących w skali międzynarodowej i mających specyfi czną orga-
nizację w formie konglomeratu mniej lub bardziej scentralizowanych jednostek
organizacyjnych. W literaturze dla oznaczenia tego typu działalności używa się
wielu różnych terminów, często traktowanych jako synonimy, np. korporacje wie-
lonarodowe, korporacje globalne czy przedsiębiorstwa międzynarodowe. W no-
menklaturze OECD stosuje się termin multinational enterprises (MNEs) na opi-
sanie działalności przedsiębiorstw, które angażują się w bezpośrednie inwestycje
zagraniczne oraz są właścicielami i kontrolują aktywa w dwóch lub więcej krajach
(Jantoń-Drozdowska 2006) . Należy podkreślić, że różnice terminologiczne wy-
nikają jednak bardzo często ze sposobów postrzegania istoty internacjonalizacji
przedsiębiorstw przez przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych, wśród któ-
rych najliczniejszą grupę stanowią ekonomiści. J. Rymarczyk (2004) za przedsię-
biorstwo międzynarodowe uważa takie, które prowadzi działalność przynajmniej
w dwóch krajach w postaci zakładu produkcyjnego lub handlowego, samodziel-
nie lub z partnerem. Ale inni ekonomiści zajmujący się tą problematyką stosują
nieco inne kryteria, np. E.H. Sieber (1966) uważa, że „o właściwej internacjona-
lizacji przedsiębiorstwa można mówić wtedy, gdy punkt ciężkości jego działalno-
ści przesunie się za granicę. Za przedsiębiorstwa międzynarodowe nie uważa się
więc takich, które posiadają wprawdzie fi lie zagraniczne, ale nie mają one poważ-
nego znaczenia w całej działalności przedsiębiorstwa”. W tych próbach precyzyj-
nego zdefi niowania przedsiębiorstwa międzynarodowego istotną rolę odgrywa
stopień umiędzynarodowienia, mierzony najczęściej według takich kryteriów jak:
Przestrzenne aspekty ekspansji zagranicznej korporacji międzynarodowych...
91
zaangażowanie korporacji w kraju i za granicą przez porównanie aktywów za-
granicznych i całkowitych, udział sprzedaży za granicą w sprzedaży całkowitej
oraz udział zatrudnienia w fi liach i oddziałach zagranicznych (wymienione trzy
charakterystyki stosowane są w obliczeniach wskaźnika transnacjonalizacji, sfor-
mułowanego przez UNCTAD w ramach badań nad stopniem umiędzynarodowie-
nia przedsiębiorstw – por. np. Jantoń-Drozdowska 2006, Matykowski, Tobolska,
2006, Przybylska 2006). Ważnym aspektem w identyfi kacji stopnia internacjonali-
zacji przedsiębiorstwa jest jego organizacja i sposób zarządzania. W.A. Borrmann
(1970) uważa, że przedsiębiorstwo eksportujące i importujące z różnych krajów
można uznać za międzynarodowe dopiero wtedy, kiedy w związku z jego zaanga-
żowaniem za granicą zmienia się jego struktura. Podkreślenie znaczenia struktu-
ry organizacyjnej przedsiębiorstwa międzynarodowego prowadzi do identyfi kacji
specyfi cznych form takiego przedsiębiorstwa najczęściej określanych jako korpo-
racje, który to termin uwypukla znaczenie względnie trwałych i uregulowanych
wewnętrznym prawem powiązań między członkami takiej organizacji. Etymolo-
gicznie wyraz korporacja pochodzi od łacińskiego słowa corporatio oznaczające-
go związek, połączone części (Kopaliński 1989). Początkowo mianem korporacji
oznaczano średniowieczne gildie i cechy rzemieślnicze, ale także stowarzyszenia
studenckie czy samorządy zawodowe. Na kontynencie amerykańskim terminem
tym określa się duże, rozgałęzione przedsiębiorstwa (spółki) najczęściej o cha-
rakterze międzynarodowym.
Proces umiędzynarodowienia (internacjonalizacji) przedsiębiorstw prowadzi
do ewolucji ich struktur organizacyjnych i powstawania korporacji w różnych
formach organizacyjno-własnościowych, od niekapitałowych (np. licencje, fran-
chising, kontrakty menedżerskie), poprzez joint venture, alianse strategiczne, po
inwestycje bezpośrednie w postaci fi lii i oddziałów czy spółek córek. Ewolucja
form ekspansji międzynarodowej przedsiębiorstw wynika z postępującego pro-
cesu globalizacji gospodarki i poszukiwania coraz to nowych możliwości utrzy-
mania swojej pozycji konkurencyjnej. Współczesne wielkie przedsiębiorstwa
międzynarodowe, będące silnie rozbudowanymi organizacjami gospodarczymi
charakteryzuje więc forma korporacyjna. Dla ich identyfi kacji stosuje się najczę-
ściej określenie korporacje transnarodowe, który to termin został zaakceptowany
w 1974 roku na Sesji Ekonomicznej i Społecznej ONZ, która zmieniła nazwę kor-
poracji wielonarodowych na transnarodowe oraz powołała Komisję ds. Korporacji
Transnarodowych i Centrum Korporacji Transnarodowych (Moraczewska 2002).
Korporacje transnarodowe (KTN) niestety defi niowane są również różnie przez
poszczególnych autorów, choć najczęściej poprzez wyróżnienie ich cech charak-
terystycznych, np. według E. Jantoń-Drozdowskiej (2006) charakteryzują się one
m.in. …„rozproszeniem zasobów, funkcji, operacji oraz realizujących je jednostek
w skali międzynarodowej, w celu wykorzystania najbardziej dogodnych warun-
ków produkcyjnych oraz lepszego dostosowania się do zróżnicowanych rynków
zbytu”. Jeszcze bardziej rozbudowany zestaw atrybutów korporacji transnarodo-
wych przedstawia A. Zorska (1998), do których zalicza m.in. suwerenność, zło-
żoność, rozproszenie, specjalizację, czy elastyczność. Interesującą defi nicję kor-
poracji transnarodowych ze względu na pewne cechy przestrzenne przedstawił
92
Anna Tobolska
P. Dicken (1992), według którego …„korporacja transnarodowa jest organizacją,
która koordynuje działalność produkcyjno-handlową (różnych jednostek w róż-
nych krajach) z jednego ośrodka podejmującego strategiczne decyzje”. Ta defi ni-
cja podkreśla cechy poddające się analizie przestrzennej: organizację, koordynację
i dominację rozproszonych jednostek korporacji. Różne sposoby zdefi niowania
i charakterystyki korporacji transnarodowych nie zmieniają jednak faktu, że
stanowią one najsilniejszą grupę podmiotów w skali współczesnej gospodarki
światowej przy jednoczesnej stałej ewolucji swoich form i struktur. Jak zauważa
A. Zorska (1998) główny atrybut korporacji transnarodowych (autorka używa
skrótu KTN) ...„stanowi nie własność zasobów/majątku za granicą, lecz zdolność
do organizowania i koordynowania działalności produkcyjno-handlowej w wy-
miarze międzynarodowym. Spośród cech charakteryzujących działalność korpo-
racji na etapie globalizacji największe znaczenie ma integracja działań/funkcji
rozlokowanych w wielu krajach. Strategie i ekspansja korporacji transnarodo-
wych prowadzi do funkcjonalnej integracji działalności różnych jednostek w ra-
mach systemów korporacyjnych...”. Ponieważ korporacje działające na rynkach
międzynarodowych różnią się strukturą organizacji wewnętrznej oraz sposobami
działania i zarządzania (strategiami), podejmowane są więc próby wydzielenia
różnych typów tego rodzaju przedsiębiorstw. Jedną z bardziej znanych typologii
fi rm działających na wielu rynkach międzynarodowych zaprezentowali w 1986
roku przedstawiciele nauk o organizacji i zarządzaniu. C.A. Bartlett i S. Ghoshal.
Autorzy ci w oparciu o takie kryteria jak: zakres działań gospodarczych i zdolność
do ich transferu lub integracji, rola i kompetencje spółek i fi lii zagranicznych,
rozwój i dyfuzja wiedzy, stopień koordynacji i integracji działań poszczególnych
jednostek korporacji w różnych regionach świata czyli konfi guracja organizacji,
wyróżnili cztery typy fi rm: międzynarodowe, wielonarodowe, globalne i transna-
rodowe (Kutschker, Schmid 2005, Tobolska 2006). Rozróżnienia kilku typów fi rm
międzynarodowych o strukturze korporacyjnej podejmowane są również przez
innych autorów, choć stosują oni nieco inne kryteria (Perlmutter 1969, Simai
1996, Czupiał 1997). Należy zauważyć, że kryteria wyróżniania przez poszczegól-
nych autorów tych rodzajów przedsiębiorstw nie są jednoznaczne, co wprowadza
pewien chaos i utrudnia porównania i klasyfi kacje.
Podsumowując rozważania terminologiczne dotyczące identyfi kacji przedsię-
biorstw prowadzących działalność gospodarczą w skali międzynarodowej, zdecy-
dowano się na stosowanie terminu „korporacje międzynarodowe”, a nie najpow-
szechniej stosowanego w literaturze terminu „korporacje transnarodowe”, gdyż
przymiotnik transnarodowy jest zarezerwowany dla specyfi cznej działalności
takiej korporacji (np. wg typologii Bartletta i Ghoshala), a także zrezygnowano
z określenia „przedsiębiorstwa międzynarodowe” dla odróżnienia specyfi ki orga-
nizacyjnej i własnościowej takiego przedsiębiorstwa w formie korporacji.
Przestrzenne aspekty ekspansji zagranicznej korporacji międzynarodowych...
93
3.
Koncepcje teoretyczne internacjonalizacji
przedsiębiorstw
Poszukiwania wyjaśnień zachowań przedsiębiorstw na rynkach międzynaro-
dowych prowadzone są przez różne subdyscypliny szeroko rozumianych nauk
ekonomicznych, w tym również geografi ę ekonomiczną. Ponieważ korporacje
międzynarodowe powstają w wyniku realizacji bezpośrednich inwestycji zagra-
nicznych, ale także działań pozainwestycyjnych (umowy, stałe kontrakty, alianse),
to wyjaśnień teoretycznych tych zachowań poszukuje się najczęściej w odwołaniu
do dorobku istniejących teorii wymiany i produkcji międzynarodowej (Wdowic-
ka 2005, Gorynia 2007) oraz koncepcji zarządzania międzynarodowego (Zorska
1998). Wśród nich do najistotniejszych ze względu na podejmowane zagadnienia
przepływów międzynarodowych (w postaci BIZ oraz eksportu i importu) w róż-
nych perspektywach badawczych zalicza się:
teorie handlu międzynarodowego – dotyczą skali makroekonomicznej
teorie zagranicznych inwestycji bezpośrednich (w tym ujęciu są synonimem
produkcji międzynarodowej) – koncentrują uwagę na procesach toczących się
w skali mikroekonomicznej, dotyczą działań przedsiębiorstwa
teorię lokalizacji – należy do ujęć mikroekonomicznych, wskazuje na czynniki
decydujące o podjęciu przez przedsiębiorstwo zagranicznych inwestycji w da-
nym regionie czy kraju, ważna z punktu widzenia geografi i ekonomicznej, ale
stosowana do wyjaśnienia internacjonalizacji przedsiębiorstw tylko z innymi
ujęciami, np. Dunninga.
oraz koncepcje zarządzania międzynarodowego – uwzględniają strategie dzia-
łania przedsiębiorstw na międzynarodowych rynkach.
W ekonomii przyjmuje się, że wszystkie koncepcje ujmujące działania między-
narodowe przedsiębiorstw to koncepcje internacjonalizacji, a internacjonalizacja
przedsiębiorstwa jest rozumiana jako umiędzynarodowienie jego działalności
(Gorynia 2007).
Według M. Goryni (op. cit.) wyczerpująca koncepcja teoretyczna internacjona-
lizacji powinna zawierać następujące zagadnienia:
przyczyny przemieszczania dóbr i usług między krajami,
motywy zagranicznej działalności przedsiębiorstw,
charakterystykę fi rm internacjonalizujących swoją działalność,
analizę lokalizacji działalności zagranicznej przedsiębiorstw,
analizę dynamiki procesu internacjonalizacji,
proces podejmowania decyzji o działalności zagranicznej,
formy wejścia na rynek zagraniczny.
Ponieważ brakuje kompletnej i spójnej teorii ujmującej międzynarodowe za-
chowania przedsiębiorstw, która dawałaby wyjaśnienie wszystkich wymienionych
kwestii, zatem poszukiwania należy przeprowadzić w oparciu o wymienione po-
wyżej koncepcje teoretyczne.
Szczegółowe charakterystyki dość licznych ujęć teoretycznych dotyczących tej
problematyki znajdują się w literaturze ekonomicznej, a do najnowszych opra-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin