109. Dz.U.07.16.94 zm.Dz.U.09.19.100 + uchylony art.42 - zm.Dz.U.09.98.817.art.28.pdf
(
449 KB
)
Pobierz
149171807 UNPDF
Dziennik Ustaw Nr 16/07
– 1 –
Poz. 94
Dz.U.07.16.94 z dnia 1 lutego 2007 r.
ziany:
wchodzi w życie:
09.10.2007
Dz.U.07.176.1238
art. 33
02.11.2007
Dz.U.07.191.1374
art. 1
05.09.2008
Dz.U.08.59.359
art. 1
07.09.2008
Dz.U.08.144.902
art. 1
21.11.2008
Dz.U.08.206.1289
art. 2
23.12.2008 Dz.U.08.227.1505
art. 177
23.03.2009 r.
07.01.2009 Dz.U.09.1.3
art. 1
21.01.2009 r.
04.02.2009 Dz.U.09.18.97
art. 43
04.03.2009 r.
05.02.2009 Dz.U.09.19.100
art. 6
26.02.2009 r.
USTAWA
z dnia 28 marca 2003 r.
o transporcie kolejowym
1)
(tekst jednolity)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Przepisy ustawy określają:
1) zasady korzystania z infrastruktury kolejowej, zarządzania infrastrukturą kolejową i jej utrzymania;
2) zasady prowadzenia ruchu kolejowego i wykonywania przewozów kolejowych;
3) warunki techniczne eksploatacji pojazdów kolejowych;
3a) warunki zapewnienia interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości i tran-
seuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) zasady i instrumenty regulacji transportu kolejowego;
5) szczególne zasady i warunki przygotowania inwestycji dotyczących linii kolejowych o znaczeniu
państwowym, w tym warunki lokalizacji i nabywania nieruchomości na ten cel oraz organy wła-
ściwe w tych sprawach;
6) czas pracy pracowników kolei wykonujących interoperacyjne usługi transgraniczne.
1)
Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich:
1) dyrektywy 91/440/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych (Dz.Urz. WE L 237 z 24.08.1991),
2) dyrektywy 92/106/EWG z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów transportu
kombinowanego towarów między państwami członkowskimi (Dz.Urz. WE L 368 z 17.12.1992),
3) dyrektywy 95/18/WE z dnia 19 czerwca 1995 r. w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym (Dz.Urz. WE
L 143 z 27.06.1995),
4) dyrektywy 96/48/WE z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości
(Dz.Urz. WE L 235 z 17.09.1996),
5) dyrektywy 2001/12/WE z dnia 26 lutego 2001 r. zmieniającej dyrektywę 91/440/EWG w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych
(Dz.Urz. WE L 75 z 15.03.2001),
6) dyrektywy 2001/13/WE z dnia 26 lutego 2001 r. zmieniającej dyrektywę 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsię-
biorstwom kolejowym (Dz.Urz. WE L 75 z 15.03.2001),
7) dyrektywy 2001/14/WE z dnia 26 lutego 2001 r. w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania
opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz przyznawania świadectw bezpieczeństwa (Dz.Urz. WE L 75 z 15.03.2001),
8) dyrektywy 2001/16/WE z dnia 19 marca 2001 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonal-
nych (Dz.Urz. WE L 110 z 20.04.2001).
Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie – z dniem uzyskania przez
Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europej-
skiej – wydanie specjalne.
Dziennik Ustaw Nr 16/07
– 2 –
Poz. 94
Art. 2.
Przepisy ustawy stosuje się także do:
1) metra, z wyjątkiem rozdziałów 2, 2b, 4a—9 i 12 oraz art. 13 ust. 1; przepisy rozdziału 10 stosuje się
odpowiednio;
2) bocznic kolejowych, z wyjątkiem rozdziałów 2b, 4a, 5a—8 i 10;
3) infrastruktury kolejowej obejmującej linie kolejowe o szerokości torów mniejszej niż 1.435 mm i prze-
woźników kolejowych korzystających z tej infrastruktury kolejowej, z wyjątkiem rozdziałów 4a, 6-8,
art. 5 ust. 3-6, art. 9, art. 13 ust. 1 oraz art. 59-64.
Art. 3.
Przepisów ustawy nie stosuje się do:
1) linii tramwajowych;
2) kolejowego transportu wewnątrzzakładowego;
3) transportu linowego i linowo-terenowego, z wyjątkiem art. 10 ust. 4.
Art. 4.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) infrastruktura kolejowa – linie kolejowe oraz inne budowle, budynki i urządzenia wraz z zajętymi pod
nie gruntami, usytuowane na obszarze kolejowym, przeznaczone do zarządzania, obsługi przewozu
osób i rzeczy, a także utrzymania niezbędnego w tym celu majątku zarządcy infrastruktury;
1a) droga kolejowa — nawierzchnia kolejowa wraz z podtorzem i budowlami inżynieryjnymi oraz grun-
tem, na którym jest usytuowana;
2) linia kolejowa — droga kolejowa mająca początek i koniec wraz z przyległym pasem gruntu, na
którą składają się odcinki linii, a także budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do prowa-
dzenia ruchu kolejowego wraz z zajętymi pod nie gruntami;
2a) linia kolejowa o znaczeniu państwowym — istniejąca lub projektowana linia kolejowa, której budo-
wa, utrzymanie i eksploatacja uzasadniona jest ważnymi względami gospodarczymi, społecznymi,
ekologicznymi lub obronnym;
2b) linia kolejowa o znaczeniu obronnym – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, której utrzymanie
i eksploatację uzasadniają względy obronności państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospo-
litej Polskiej i wojsk sojuszniczych w czasie podwyższenia gotowości obronnej państwa i w czasie
wojny, planowana do objęcia osłoną techniczną;
2c) linia kolejowa o znaczeniu wyłącznie obronnym – linię kolejową, o znaczeniu państwowym, dla której
jedynym kryterium zaliczenia do linii o znaczeniu państwowym są względy obronności państwa,
w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych we wszystkich stanach
gotowości obronnej państwa i w czasie wojny;
3) przyległy pas gruntu – grunty wzdłuż linii kolejowych, usytuowane po obu ich stronach, przeznaczone
do zapewnienia bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego;
3a) pas gruntu pod linię kolejową – powierzchnię gruntu wykorzystywaną do budowy lub przebudowy linii
kolejowej określoną w decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej;
4) sieć kolejowa – układ połączonych ze sobą linii kolejowych będących własnością zarządcy infrastruk-
tury lub zarządzanych przez zarządcę infrastruktury;
5) odcinek linii kolejowej – część linii kolejowej zawartą między stacjami węzłowymi albo między punk-
tem początkowym lub końcowym linii kolejowej i najbliższą stacją węzłową;
6) pojazd kolejowy – pojazd dostosowany do poruszania się na własnych kołach po torach kolejowych;
6a) pojazd trakcyjny – pojazd kolejowy z napędem własnym;
7) zarządca infrastruktury – podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą
kolejową, na zasadach określonych w ustawie; funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej lub jej czę-
ści mogą wykonywać różne podmioty;
8) obszar kolejowy — powierzchnia gruntu określona działkami ewidencyjnymi, na której znajduje
się droga kolejowa, budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do zarządzania, eksploatacji
i utrzymania linii kolejowej oraz przewozu osób i rzeczy;
Dziennik Ustaw Nr 16/07
– 3 –
Poz. 94
8a) dworzec kolejowy – usytuowany na obszarze kolejowym obiekt budowlany lub zespół obiektów bu-
dowlanych do obsługi podróżnych lub usług towarzyszących tej obsłudze, który może również obej-
mować urządzenia do wykonywania czynności związanych z prowadzeniem ruchu pociągów;
9) przewoźnik kolejowy – przedsiębiorcę, który na podstawie licencji wykonuje przewozy kolejowe lub
świadczy usługę trakcyjną;
9a) usługa trakcyjna – działalność przedsiębiorcy polegającą na zapewnieniu pojazdu trakcyjnego wraz
z obsługą do wykonania przewozu kolejowego;
10) bocznica kolejowa — droga kolejowa połączona z linią kolejową i służąca do wykonywania załadun-
ku i wyładunku wagonów lub wykonywania czynności utrzymaniowych pojazdów kolejowych lub po-
stoju pojazdów kolejowych oraz przemieszczania i włączania pojazdów kolejowych do ruchu po sieci
kolejowej; w skład bocznicy kolejowej wchodzą również urządzenia sterowania ruchem kolejowym
oraz inne urządzenia związane z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, które są na niej usytuowane;
10a) użytkownik bocznicy kolejowej — podmiot działający w obrębie bocznicy kolejowej, będący jej
właścicielem lub władającym na podstawie innego tytułu prawnego;
11) trasa pociągu – określenie, w rozkładzie jazdy, położenia pociągu w funkcji czasu jazdy, służące do
oceny wykorzystania zdolności przepustowej linii kolejowej;
12) zdolność przepustowa – możliwość eksploatacyjno-ruchową linii kolejowej lub jej części do wykona-
nia na niej przejazdów pociągów w określonym czasie;
13) typ pojazdów kolejowych – pojazdy kolejowe o takich samych rozwiązaniach konstrukcyjnych;
14) typ budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego – budowle i urządzenia
lub systemy o takich samych parametrach technicznych i eksploatacyjnych;
15) świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego – dokument uprawniający do
użytkowania danego typu pojazdu kolejowego w przewozach kolejowych;
16) świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu budowli albo typu urządzeń przeznaczonych do pro-
wadzenia ruchu kolejowego – dokument uprawniający do użytkowania danego typu budowli albo ty-
pu urządzeń do prowadzenia ruchu kolejowego;
17) świadectwo sprawności technicznej pojazdu kolejowego – dokument potwierdzający, że pojazd ko-
lejowy jest sprawny technicznie;
18) świadectwo bezpieczeństwa – dokument potwierdzający zdolność bezpiecznego prowadzenia ruchu
kolejowego i wykonywania przewozów kolejowych, wydawany podmiotom zwolnionym z obowiązku
uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa i autoryzacji bezpieczeństwa;
18a) certyfikat bezpieczeństwa – dokument potwierdzający ustanowienie przez przewoźnika kolejowego
systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz zdolność spełniania przez niego wymagań bezpie-
czeństwa zawartych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności i innych przepisach prawa
wspólnotowego i prawa krajowego;
18b) autoryzacja bezpieczeństwa – dokument potwierdzający ustanowienie przez zarządcę infrastruktu-
ry systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz zdolność spełniania przez niego wymagań niezbęd-
nych do bezpiecznego projektowania, eksploatacji i utrzymania infrastruktury kolejowej;
19) umowa o świadczenie usług publicznych – umowę, zawartą między właściwym organem admini-
stracji publicznej a przewoźnikiem kolejowym, określoną w art. 14 ust. 2 rozporządzenia nr
1191/69/EWG z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie działania państw członkowskich dotyczącego
zobowiązań związanych z pojęciem usługi publicznej w transporcie kolejowym, drogowym i w że-
gludze śródlądowej, zmienionego rozporządzeniami nr 3572/90/EWG i nr 1893/91/EWG oraz aktami
przystąpienia Danii, Irlandii, Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Grecji,
Hiszpanii i Portugalii (Dz.Urz. WE L 156 z 28.06.1969, z późn. zm.);
20) regionalne przewozy pasażerskie — przewozy pasażerskie w granicach jednego województwa lub
realizujące połączenia z sąsiednimi województwami do najbliższych stacji węzłowych położonych na
ich obszarze;
21) (uchylony);
22) przewóz technologiczny – przejazd wykonywany na potrzeby zarządcy infrastruktury w celu jej bu-
dowy, naprawy, utrzymania, nadzoru bądź usuwania awarii;
Dziennik Ustaw Nr 16/07
– 4 –
Poz. 94
23) rozkład jazdy pociągów – plan, według którego mają się odbywać przejazdy pociągów na danej
sieci kolejowej lub jej części w czasie, w którym on obowiązuje;
24) umowa ramowa – umowę zawartą pomiędzy przewoźnikiem kolejowym i zarządcą infrastruktury
w sprawie rezerwacji zdolności przepustowej linii kolejowych obejmującą okres dłuższy niż rok, bez
określenia szczegółowych tras pociągów;
25) transport wewnątrzzakładowy – transport wykonywany w ramach procesu produkcji przedsiębior-
stwa bez udziału przewoźnika kolejowego oraz bez należących do niego pojazdów kolejowych,
w tym na obszarze górniczym – kopalń odkrywkowych oraz zwałowisk odpadów;
26) system kolei – wyróżniona cechami funkcjonalnymi i technicznymi sieć kolejowa i pojazdy kolejowe
przeznaczone do ruchu po tej sieci;
27) transeuropejski system kolei dużych prędkości – sieć kolejowa określona w Decyzji nr 1692/96 Par-
lamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych doty-
czących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (Dz.Urz. WE L 228 z 9.09.1996 r.), w skład
której wchodzą:
a) linie kolejowe specjalnie wybudowane dla ruchu odbywającego się z prędkością równą lub więk-
szą niż 250 km/h,
b) linie kolejowe zmodernizowane dla ruchu odbywającego się z prędkością większą niż 200 km/h,
c) linie kolejowe stanowiące połączenia pomiędzy liniami, o których mowa w lit. a i b, oraz stacjami
kolejowymi w centrach miast,
d) pojazdy kolejowe przeznaczone do ruchu odbywającego się po liniach, o których mowa w lit. a-c;
28) transeuropejski system kolei konwencjonalnej – sieć kolejowa określona w Decyzji nr 1692/96 Par-
lamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych doty-
czących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (Dz.Urz. WE L 228 z 9.09.1996 r.), w skład
której wchodzą:
a) linie kolejowe przeznaczone do ruchu pociągów poruszających się z prędkością nie większą niż
200 km/h, do przewozu osób lub rzeczy,
b) budowle, budynki i urządzenia przeznaczone do obsługi przewozu osób lub rzeczy, w tym termi-
nale transportu kombinowanego przeznaczone do obsługi przewozu rzeczy,
c) linie kolejowe stanowiące połączenia pomiędzy liniami, o których mowa w lit. a, oraz infrastrukturą
kolejową, o której mowa w lit. b,
d) pojazdy kolejowe przeznaczone do ruchu na liniach, o których mowa w lit. a i c, obejmujące elek-
tryczne i spalinowe pociągi zespolone, elektryczne i spalinowe pojazdy trakcyjne, wagony pasażer-
skie i wagony towarowe, w tym wagony przeznaczone do przewozu samochodów ciężarowych;
29) interoperacyjność kolei – zdolność transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości i transeuro-
pejskiego systemu kolei konwencjonalnej do bezpiecznego i niezakłóconego ruchu pociągów na te-
renie państw członkowskich Unii Europejskiej, polegająca na spełnieniu zasadniczych wymagań do-
tyczących interoperacyjności kolei;
30) składnik interoperacyjności – podstawowe składniki, grupy składników, podzespoły lub zespoły, które
są włączone lub które mają być włączone do podsystemu, od którego pośrednio lub bezpośrednio za-
leży interoperacyjność kolei; składnikiem interoperacyjności jest również oprogramowanie;
31) podsystem – grupa składników interoperacyjności wyróżniona pod względem strukturalnym lub
funkcjonalnym;
32) zasadnicze wymagania dotyczące interoperacyjności kolei – wymagania określone w dyrektywach
w sprawie interoperacyjności kolei, dotyczące składników interoperacyjności, podsystemów i ich
powiązań, które powinny być spełnione w transeuropejskim systemie kolei dużych prędkości
i w transeuropejskim systemie kolei konwencjonalnej - dla zapewnienia interoperacyjności kolei;
33) techniczne specyfikacje interoperacyjności – szczegółowe wymagania techniczne i funkcjonalne,
procedury i metody oceny zgodności z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności
kolei, warunki eksploatacji i utrzymania dotyczące składników interoperacyjności i podsystemów
transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości i transeuropejskiego systemu kolei konwencjo-
nalnej, określane i ogłaszane przez Komisję Europejską;
Dziennik Ustaw Nr 16/07
– 5 –
Poz. 94
34) certyfikat zgodności podsystemu – dokument wydany przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą
potwierdzający, że podsystem jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interopera-
cyjności kolei;
34a) pośredni certyfikat zgodności podsystemu — dokument wydany przez notyfikowaną jednostkę certy-
fikującą, potwierdzający, że podsystem na etapie jego projektowania i budowy jest zgodny z zasad-
niczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności kolei;
35) deklaracja weryfikacji zgodności podsystemu – oświadczenie producenta lub jego upoważnionego
przedstawiciela, importera, inwestora, zarządcy infrastruktury albo przewoźnika kolejowego stwier-
dzające na jego wyłączną odpowiedzialność, że podsystem jest zgodny z zasadniczymi wymaga-
niami dotyczącymi interoperacyjności kolei;
35a) pośrednia deklaracja weryfikacji zgodności podsystemu — oświadczenie producenta lub jego upo-
ważnionego przedstawiciela, importera, inwestora, zarządcy infrastruktury albo przewoźnika kolejo-
wego stwierdzające na jego wyłączną odpowiedzialność, że podsystem na etapie jego projektowa-
nia i budowy jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności kolei;
36) oddanie do eksploatacji – przekazanie podsystemu lub składnika interoperacyjności po raz pierwszy
do użytkowania w transeuropejskim systemie kolei dużych prędkości lub w transeuropejskim syste-
mie kolei konwencjonalnej odpowiednio przewoźnikowi kolejowemu albo zarządcy infrastruktury
przez inwestora, importera, producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela, a w przypadku
gdy zarządca infrastruktury lub przewoźnik kolejowy pełni jednocześnie funkcję inwestora, produ-
centa lub importera - rozpoczęcie użytkowania podsystemu lub składnika interoperacyjności;
37) środki publiczne – środki publiczne w rozumieniu ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach
publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.
2)
)
(1)
.
38) Agencja – Europejską Agencję Kolejową ustanowioną rozporządzeniem nr 881/2004 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym Europejską Agencję Kolejową
(Dz.Urz. UE L 164 z 29.04.2004; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 214);
39) system zarządzania bezpieczeństwem – organizację i działanie przyjęte przez zarządcę infrastruktu-
ry i przewoźnika kolejowego dla zapewnienia bezpieczeństwa;
40) wspólne wskaźniki bezpieczeństwa (CSI) – informacje statystyczne odnoszące się do wypadków
i incydentów kolejowych, skutków wypadków, bezpieczeństwa technicznego infrastruktury kolejowej
i zarządzania bezpieczeństwem;
41) wspólne metody oceny bezpieczeństwa (CSM) – metody oceny bezpieczeństwa ustalone w celu
opisania sposobu oceny poziomu bezpieczeństwa, spełniania wymagań bezpieczeństwa oraz
zgodności z innymi wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa;
42) wspólne wymagania bezpieczeństwa (CST) – minimalne poziomy bezpieczeństwa, które powinny
być osiągnięte przez różne części systemu kolejowego (transeuropejskiego systemu kolei dużych
prędkości i transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej) i przez system jako całość, wyrażo-
ne w kryteriach akceptacji ryzyka;
43) modernizacja – wszelkie prace modyfikacyjne wykonywane w podsystemie lub w jego części, po-
prawiające całkowite osiągi podsystemu;
44) odnowienie – wszelkie większe prace wymienne w podsystemie lub w części podsystemu, które nie
zmieniają całkowitych osiągów podsystemu;
45) wypadek – niezamierzone nagłe zdarzenie lub ciąg takich zdarzeń z udziałem pojazdu kolejowego,
powodujące negatywne konsekwencje dla zdrowia ludzkiego, mienia lub środowiska; do wypadków
zalicza się w szczególności:
a) kolizje,
b) wykolejenia,
c) zdarzenia na przejazdach,
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej
ustawy
zostały ogłoszone w Dz.U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz.
874 i Nr 189, poz. 1851, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135 i Nr
273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 114, Nr 64, poz. 565, Nr 180, poz. 1495 i Nr 267, poz. 2259.
(1)
Obecnie: ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104), która weszła w życie z dniem
1 stycznia 2006 r., stosownie do art. 237 ust. 4 tej ustawy.
Plik z chomika:
neczkar
Inne pliki z tego folderu:
118. Dz.U.03.80.717 zm.Dz.U.08.220.1413.pdf
(268 KB)
117. Dz.U.05.201.1673.pdf
(1717 KB)
116. Dz.U.05.228.1947 zm.Dz.U.09.18.97.pdf
(393 KB)
111. Dz.U.06.89.625 zm.Dz.U.09.69.586.pdf
(453 KB)
110. Dz.U.08.153.955.pdf
(131 KB)
Inne foldery tego chomika:
normy
przykładowe pytania
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin