Prenatalny cz 2.doc

(34 KB) Pobierz
Nabywanie indywidualnych cech (podręcznik: strony 32-43)

Nabywanie indywidualnych cech (podręcznik: strony 32-43)

 

Zapłodniona komórka jajowa jest przykładem samoorganizacji kodowanej, gdyż jest w nią wbudowana instrukcja budowy i funkcjonowania złożonego układu.

Każda komórka ma cechy charakterystyczne dla jednostki, ale też dla całego gatunku.

 

  1. Czynniki zaburzające rozwój prenatalny:

Rozwój zależy od czynników genetycznych, paradygmatycznych i pozagenetycznych.

·         Czynniki genetyczne: zaburzenia mogą przejawiać się w postaci aberracji chromosomowych strukturalnych oraz liczbowych oraz mutacji o charakterze monogenowym, przekazywanych w sposób dominujący, recesywny, sprzężony z płcią lub mutacji o charakterze poligenowym, które ujawniają się w skutek sumującego działania wielu genów i czynników środowiska,

·         Czynniki paragenetyczne: to genetyczno- konstytucjonalne właściwości matki, stanowiące regulator matczyny, wpływający na modyfikację predyspozycji genetycznych dziecka,

·         Szkodliwe czynniki pozagenetyczne są przyczyną chorób i wad wrodzonych, powstałych w okresie jajowym, zarodkowym i płodowym; Mogą być one spowodowane wirusem (np. różyczka, żółtaczka zakaźna, półpasiec), bakterią (np. kiła), pasożytem (np. toksoplazmoza), promieniowaniem, toksynami, niedotlenieniem, niedoborami ilościowymi lub jakościowymi, chorobami czy stresem matki.

 

Okres jajowy: blastopatie: 1.-2.tydzień,

Okres zarodkowy: embriopatie: 3.-8.tydzień,

Okres płodowy: fetopatie: od 9.tegodnia do urodzenia,

 

O tym czy dany czynnik będzie szkodliwy decyduje

·         Właściwości organizmu matki oraz łożyska,

·         Właściwości konstytucyjne dziecka,

·         Okres rozwojowy,

·         Rodzaju, siły i długości działania bodźca uszkadzającego,

 

  1. Zależność rozwoju od płci:

 

Dymorfizm płciowy- dwupostaciowość organizmów odmiennych pod względem morfologicznym, fizjologicznym i psychicznym,

 

Pod wpływem czynników genetycznych i hormonów obecnych w organizmie matki, pochodzących z łożyska oraz produkowanych przez organizm dziecka, następuje maskulinizacja i feminizacja mózgu.

 

  1. Cechy układu nerwowego jako podłoże indywidualnego zróżnicowania w rozwoju

W trzecim trymestrze zauważalne są już indywidualne różnice, uwidaczniające się w cechach temperamentu.

 

·         Aktywność ruchowa:

Dzieci bardziej aktywne w łonie są lepiej rozwinięte psychoruchowo w 3 r.ż. Dzieci stale ruszające się w łonie po urodzeniu wykazują nadruchliwość, drażliwość i trudności w osiąganiu odprężenia.

 

·         Reakcja na stres:

Dzieci, które w okresie prenatalnym wolno i słabo reagowały na nagły, silny dźwięk wiele lat później również charakteryzują się stabilizacją emocjonalną i nie wpadają szybko w panikę. W myśleniu są konkretne, bez wybujałej fantazji.

 

  1. Uczenie się i pamięć:

 

W okresie 3 ostatnich miesięcy przed urodzeniem dziecko ma już zdolność uczenia się i zapamiętywania.

 

·         Zmysł równowagi: pamięć okresu prenatalnego dotyczy m.in. poziomu mięśniowego, (pamięć ograniczonej przestrzeni, pamięć środowiska wodnego),

·         Rytm przemiennej aktywności,

·         Zmysł smaku i węchu,

·         Zmysł wzroku (przyciemnione światło, gdy chcemy wypocząć),

·         Zmysł słuchu: zjawisko warunkowania klasycznego i habituacji jest obserwowane w trzecim trymestrze rozwoju. Dotyczą dźwięków często dostępnych w otoczeniu i które są stałą cechą środowiska śródmacicznego, np. uderzenia serca,

 

  1. Pamięć doświadczeń emocjonalno-społecznych:

·         Komunikacja neurohormonalna:

 

Ze strumieniem krwi dociera do dziecka tlen, pożywienie i kompleks hormonów, które są fizycznym odpowiednikiem matczynych emocji. Stres matki nasila skurcze macicy, co pobudza dziecko do ponadprzeciętnej liczby ruchów, a tym samym sprzyja nieprawidłowościom w rozwoju psychoruchowym, niedożywieniu czy przedwczesnym porodem. Organizm „pamięta” silne i długotrwałe emocje przezywane przez matkę, co może mieć wpływ na wrodzone predyspozycje do lękowego, agresywnego lub radosnego startu w życie poza łonem matki.

 

·         Krótki prosty wzorek J

Niepokój matki à niedotlenienie i/lub zatrucie toksynami à uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego dziecka, niska waga urodzeniowa, wcześniactwo à trudności w adaptacji po urodzeniu à powstanie i/lub nasilenie się zaburzeń rozwoju psychoruchowego dziecka.

 

·         Komunikacja psychiczna:

Niewłaściwa atmosfera emocjonalna wokół dziecka poczętego, jak i negatywne przeżycia matki mogą stworzyć „stan klęski ekologicznej w łonie”, przez co rozwój dziecka i jego życie mogą być zagrożone.

 

  1. Warunki optymalizowania rozwoju dziecka w okresie prenatalnym:

·         Troska o zdrowie dziecka i matki,

·         Nastawienie na komunikację z dzieckiem,

·         Zapewnienie matce dobrego samopoczucia,

·         Wzmocnienie więzi małżeńskiej,

 

  1. Poród i rodzenie się:

Nie napisali nic, czego byśmy jeszcze nie wiedzieli J

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin