Wadsworth - Teoria Piageta (6).doc

(123 KB) Pobierz
ROZWOJÓWKA

Wadsworth B.H. - Teoria Piageta, R. 1,2,3

 

1. Z historii badań Piageta:

 

- wpływ na późniejsze badania miało jego przygotowanie i praktyka w dziedzinie biologii

- prace nad małżami (ich interakcja ze środowiskiem, przystosowanie)

 

Wnioski:

§          czynności biologiczne są aktami adaptacji do środowiska fizycznego i pomagają je organizować

§          umysł i ciało nie pracują niezależnie od siebie i czynności umysłowe podlegają tym samym prawom, co czynności biologiczne à ujmowanie rozwoju intelektualnego prawie tak samo, jak biologicznego

§          czynności intelektualne to czynności organizowania środowiska i adaptacji do niego

§          pojęcia opisujące rozwój biologiczny są pomocne w opisywaniu rozwoju intelektualnego

§          podstawowe zasady rozwoju poznawczego są takie same jak biologicznego

§          organizacja i adaptacja nie są odrębnymi procesami

§          funkcjonowanie intelektualne to szczególna forma aktywności biologicznej

§          czynności intelektualne oraz biologiczne są częściami tego samego procesu, za pomocą którego organizm dostosowuje się do środowiska i organizuje doświadczenie.

 

2. Schemat (!) - struktura poznawcza lub umysłowa, dzięki której jednostki przystosowują się intelektualnie do otoczenia i organizują je (pojęcie pozwalające wyjaśnić raczej stałe reakcje ludzi na bodźce)

§          odpowiedniki umysłowe biologicznych narządów służących adaptacji (np. żołądek:P)

§          psychiczne struktury lub procesy, które adaptują się i zmieniają wraz z rozwojem umysłowym.

§          nie mają swoich fizycznych odpowiedników i nie są obserwowalne à są konstruktami hipotetycznymi (zakłada się ich istnienie)

§          forma: pojęcia lub kategorie (mama, faceci z wąsami)

§          używane są do przetwarzania, identyfikowania oraz klasyfikowania docierających bodźców

§          dzięki nim organizm jest w stanie rozróżniać i generalizować bodźce (wydarzenia)

§          w miarę rozwoju schematy dziecka stają się coraz bardziej ogólne, sprecyzowane, zróżnicowane

§          nigdy nie przestają się zmieniać i stawać coraz bardziej wyrafinowane

§          schematy dorosłości mają swoje źródła w schematach z wczesnego dzieciństwa

§          metafora katalogu: najpierw kilka dużych kart, na których wszystko jest zapisane à coraz więcej „fiszek”, na których są coraz to nowsze klasyfikacje (np. najpierw mylenie krowy z psem, bo pasuje do dostępnego dziecku schematu – dostrzeganie podobieństw, a nie różnic)

§          organizują zdarzenia na podstawie ich ogólnych cech (spostrzeganie i klasyfikowanie)

§          powtarzalne zdarzenia psychologiczne, gdyż dziecko wielokrotnie klasyfikuje bodźce w ten sam sposób, logiczny, spójny (konsekwentna klasyfikacja krów jako psów:P)

 

Niemowlęta:

§          w chwili urodzenia schematy są z natury odruchowe (można o nich wnioskować z odruchowych czynności motorycznych tj. ssanie, chwytanie) – noworodki ssą cokolwiek co znajdzie się w ich ustach (ogólny schemat ssania)

§          w niedługim czasie niemowlaki zaczynają różnicować – ssą tylko to, co daje mleko (różnicowanie: dwa schematy ssania)

§          różnicowanie odbywanie się nie za pomocą aparatu umysłowego, ale za pomocą aparatu odruchowego i motorycznego à różnicowanie na elementarnym poziomie są prekursorami późniejszych „czynności umysłowych”

§          wraz z rozwojem schematy stają się coraz liczniejsze, bardziej zróżnicowane i wyrafinowane (coraz bardziej złożona sieć; nie nazywa się krowy psem do końca życia)

§          schematy osoby dorosłej rozwijają się dzięki procesom adaptacji i organizacji z sensomotorycznych schematów dziecka à rozwój intelektualny jest ciągłym procesem konstrukcji i rekonstrukcji

§          schematy są odzwierciedlane poprzez zachowania dziecka, które powtarzają się w toku aktywności poznawczej (jest to coś więcej niż zachowanie, bo są to wewnętrzne struktury, z których wypływa zachowanie)

§          schemat obejmuje cały zestaw odrębnych, lecz podobnych sekwencji działania - „Każdy schemat jest skoordynowany z pozostałymi, sam zaś stanowi całość o zróżnicowanych częściach” - Piaget;

§          pojęcia zmieniają się – schematy są ich strukturalnymi odpowiednikami (schematy poznawcze dorosłego wyodrębniają się z sensomotorycznych schematów dziecka za pomocą asymilacji

i akomodacji)

 

 

3. Asymilacjatłumaczy zmiany ilościowe:

(termin zapożyczony z biologii, analogiczny proces do odżywiania: pokarm jest trawiony i asymilowany do odpowiedniej postaci; tu: doświadczenie)

§          proces poznawczy, dzięki któremu nowe treści percepcyjne, motoryczne czy pojęciowe włączane są do istniejących schematów lub wzorów zachowania (dopasowywanie nowego bodźca do tych znanych, np. krowa to pies); zdobywanie doświadczenia

§          inaczej: poznawczy proces umieszczania (klasyfikowania) nowego bodźca w istniejącym schemacie

§          występuje nieustannie :>

§          nie powoduje zmiany schematu, ale wpływa na jego rozbudowę à stanowi czynnik rozwoju (metafora: napełnianie balonu powietrzem – powiększenie, ale bez zmiany kształtu)

§          jest częścią procesu, za pomocą którego jednostka przystosowuje się poznawczo i organizuje swoje otoczenie

+ jest zawsze produktem końcowym, musi nastąpić także po akomodacji

 

2. Akomodacjatłumaczy zmiany jakościowe:

·          występuje, kiedy bodziec nie może zostać zasymilowany (nie ma schematu, do którego by pasował)

·          dwie formy akomodacji: tworzenie nowych schematów lub modyfikacja starych à skutek -zmiana lub rozwój struktur poznawczych (schematów)

 

AKOMODACJA + ASYMILACJA = adaptacja intelektualna i rozwój struktur intelektu (wzrost i rozwój struktur poznawczych oraz wiedzy)

 

* Inne założenia teorii:

§          schematy są konstruowane wewnętrznie, a ich budulcem jest doświadczenie

§          odzwierciedlają aktualny poziom rozumienia i wiedzy dziecka o świecie

§          zostały skonstruowane, więc nie są wiernymi kopiami rzeczywistości

§          ich formy są zdeterminowane przez wzorzec asymilacji i akomodacji doświadczenia jednostki i z czasem coraz bardziej są podobne do rzeczywistości

§          asymilacja i akomodacja przeistaczają prymitywne schematy niemowląt w bardziej wyrafinowane schematy dorosłych;

§          żadne zachowanie nie jest w całości akomodacją lub asymilacją

o         zabawa: bardziej charakterystyczna asymilacja

o         naśladowanie: bardziej charakterystyczna akomodacja

Asymilacja - bodźce zmuszane są do dopasowania się do struktury poznawczej osoby je przetwarzającej; wzrost (zmiany ilościowe, dodawanie elementów do istniejących struktur)

 

Akomodacja - osoba jest zmuszana do zmiany swoich schematów tak, by pasowały do nowych bodźców, których nie była w stanie zasymilować; rozwój (zmiany jakościowe)

 

 

 

 

 

 

 

3. Równoważenie (ani asymilacja, ani akomodacja nie mogą znacznie przeważać):

§          równowaga między asymilacją a akomodacją – samoregulujący się mechanizm, który zapewnia rozwijającemu się dziecku efektywne interakcje z jego otoczeniem; stan, w którym procesy asymilacji i akomodacji są zrównoważone (nierównowaga – gdy nie są zrównoważone – rozdźwięk między tym, co się pojawia, a tym, co jest oczekiwane);

§          równoważenieprzechodzenie z nierównowagi do równowagi; samoregulujący się proces przechodzenia z nierównowagi do równowagi; jego narzędziami są asymilacja i akomodacja; pozwala na włączenie doświadczenia do wewnętrznych struktur (schematów)

§          motywacja – brak równowagi à uruchomienie równoważenia (asymilację lub akomodację)

§          równowaga – warunek konieczny, do którego organizm dąży; stan zrównoważenia struktur poznawczych, które jest osiągane  w momencie pomyślnej asymilacji nowych bodźców

§          schematy, których używa dziecko mogą nie współgrać ze schematami osób dorosłych, ale umiejscowienie bodźca w schemacie jest odpowiednie do poziomu rozwoju pojęciowego

§          dziecko doświadczając czegoś nowego próbuje to dopasować do znanych schematów,

- jeśli mu się to uda à krótkotrwała równowaga związana z tym bodźcem

- jeśli nie à następuje akomodacja à później asymilacja bodźca à krótkotrwała równowaga zostaje osiągnięta

§          wzrost i rozwój poznawczy przebiegają podobnie na wszystkich swoich etapach

 

ROZWÓJ INTELEKTUALNY I INNE CZYNNIKI

 

1. Rozwój poznawczy ma trzy komponenty: treść, funkcję i strukturę

 

a)      treśćto, co dzieci wiedzą; odnosi się do obserwowalnych zachowań sensomotorycznych lub pojęciowych, które odzwierciedlają aktywność intelektualną; zmienia się wraz z wiekiem, jest odmienna u różnych osób;

 

b)      funkcjadot. cech aktywności intelektualnej – asymilacji i akomodacji, które są bezustannie obecne w trakcie rozwoju;

 

c)      strukturazakładane właściwości organizacji intelektu (schematy), które wyjaśniają występowanie określonych zachowań; właściwości strukturalne inteligencji, struktur tworzonych przez funkcję i nie dających się wywnioskować z treści zachowania, którego naturę określają; przemiany struktur stanowią główny aspekt rozwoju intelektualnego

 

+ struktura i treść zmienia się wraz z wiekiem, funkcja nie (!)

+ Piaget interesował się przede wszystkim strukturą inteligencji, mniej funkcją i treścią

+ przeprowadził analizę jakościowych zmian tych struktur poznawczych

 

2. Działanie i wiedza:

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin