PiU, cw 5, Perczak.doc

(33 KB) Pobierz
PERCZAK – WPŁYW MUZYKI NA PAMIĘĆ CW

PERCZAKWPŁYW MUZYKI NA PAMIĘĆ            CW. 5

 

 

Efekt Mozarta

 

Frances Rauscher, 1993 : studenci, którzy słuchali przez 10 minut sonaty Mozarta, uzyskiwali lepsze wyniki w zadaniach przestrzennych Stanfordzkich Skal Inteligencji.

 

Dużo badań na ten temat, ze wszystkimi możliwymi wymaganiami. METANALIZA tych badań dowodzi, że wpływ muzyki Mozarta na rozumowanie przestrzenne raczej występuje, ale jest on słaby i krótkotrwały, widoczny tylko przez 10-15 minut.

 

Mechanizmy wpływu muzyki na procesy poznawczej.

 

Zjawisko Torowania. Muzyka u ludzi niebędących muzykami powoduje w znacznie większym stopniu pobudzenie prawej półkuli niż półkuli lewej. Sam fakt pobudzenia ułatwia wykonywanie zadań, dla których jej aktywacja jest niezbędna, stąd wyższe wyniki w teście zdolności przestrzennych.

 

Wpływ muzyki na pamięć

 

Georgi Łozanow – sugestopadia – polega na wykorzystywaniu muzyki barokowej do nauki języków obcych.

 

Procedura:

Najpierw uczeń czyta materiał tekstowy, jednocześnie słucha lektora czytającego ten sam tekst w rytm odpowiedniej muzyki (koncert aktywacyjny)

Następnie uczeń słucha lektora, który czyta materiał na tle muzyki barokowej (koncert bierny)

 

Wyjaśnienie:

Muzyka w tej metodzie ma na celu uspokojenie i zrelaksowanie uczących się, co przyczynia się do podwyższenia się efektywności procesów pamięciowych.

Materiał jest powtarzany wielokrotnie.

Muzyka wpływa na procesy poznawcze za pomocą modulowanego przez nią nastroju.

 

Efektywność zapamiętywania słów prezentowanych na tle muzyki zależy zarówno od rodzaju muzyki jak i sposobu pomiaru efektów pamięciowych

1.      osoby uczące się na tle muzyki osiągnęły niższe wyniki odtwarzania w ciszy niż osoby uczące się w ciszy

2.      osoby uczące się i odpamiętujące na tle muzyki współczesnej osiągnęły wyższe wyniki niż osoby uczące się i odpamiętujące w ciszy (zgodność kontekstu pomiędzy sytuacją uczenia się i opamiętywania)

3.      osoby uczące się i odpamiętujące na tle muzyki barokowej osiągnęły najniższe wyniki (ale trochę wyższe gdy opamiętywanie było na tle muzyki współczesnej – rozbieżność kontekstu korzystna?)

 

wpływ muzyki na uczenie się jest… różny :D

 

PAMIĘĆ UTAJONA

Korzyści z uczenia się przy muzyce moją przejawiać się w pamięci utajonej. Gdy badani nie wiedzieli o tym, że mają coś zapamiętywać, osiągali wyższe wyniki gdy procesowi podawnia informacji towarzyszyła muzyka barokowa. Badania również były przeprowadzane indywidualnie.

Czyli, że ….. osiągnięcie relaksu jest łatwiejsze w badaniu indywidualnym niż grupowym, czyli osoby badane były bardziej zrelaksowane i więcej mogły opamiętać.

 

Muzyka jako kontekst zadania pamięciowego

 

Badanie na temat zgodności kontekstu (muzycznego) w czasie zapamiętywania i odpamiętywania materiału.

 

Efekt kontestu wystąpił najsilniej w warunkach, w których tło stanowił szybki i wolny jazz, natomiast porównanie z ciszą wykazało słabsze zależności. Ponowny pomiar wykonano po dwóch dniach. Tym razem wydobywanie w kontekście muzyki innej niż towarzysząca zapamiętywaniu lub ciszy nie wykazało występowania efektu kontekstu.

 

------------------- > Efekt kontekstu dotyczy jednak tylko krótkotrwałych osiągnięć pamięciowych, więc nie ma co się martwić, że ucząc się przy muzyce, trudniej będzie nam odtworzyć wiedze z powodu różnicy kontekstu J.

 

Inny eksperyment: tempo muzyki jest kluczowe dla wystąpienia efektu kontekstu.

 

Efekt kontekstu ponadto jest związany bardziej z pamięcią epizodyczną, a cechą charakterystyczną pamięci semantycznej jest to, że zachowując wiedzę o faktach, tracimy większość wspomnień o źródłach oraz kontekście, w jakim ją zdobyliśmy.

 

Uczenie się piosenek

 

Łatwiej zapamiętać tekst, gdy jest w formie piosenki.

Dlaczego?

KONCEPCJA PODWOJNEGO KODOWANIA PAIVIO

à rytm melodii jest ściśle związany z rozłożonymi w tekście akcentami, podkreśla więc rytm słów. Jeden aspekt materiału jest przekazywany dwukanałowo – werbalnie i niewerbalnie (tak samo w przypadku mnemotechnik-WIERSZYKÓW)

à jeżeli nastrój melodii jest dopasowany do nastroju tekstu, także emocje towarzyszące zapamiętywaniu i odtwarzaniu mogą stać się skuteczną wskazówką pamięciową

 

Czy muzycy mają lepszą pamięć?

 

Badania Agnes Chan z Uniwersytetu w Hongkongu. Osoby, które uczyły się muzyki miały wyższe osiągnięcia w zadaniach dotyczących pamięci werbalnej, ale NIE wzrokowej. KRYTYKA : grupa „muzyczna” miała ogólnie na swoim koncie więcej lat ogólnego kształcenia i być może to jest kluczowy czynnik.

 

Badania Hasslera, Birbaumera, Feil. Dzieci uprawiające muzyke uzyskiwały istotnie wyższe wyniki w testach płynności werbalnej oraz umiejętności wzrokowych, natomiast NIE relacji przestrzennych. Nie miało znaczenia jak bardzo intensywnemu treningowi muzycznemu były poddawane dzieci.

 

Badania Rauscher, Zupan. Dzieci(wiek przedszkolny), które przez 8m pobierały lekcje muzyki osiągały wyższe wyniki w zadaniach czasowo-przestrzennych, nie stwierdzono różnic w pamięci obrazowe - NIE

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin