PSYCHOLOGIA PAMIĘCI I UCZENIA ćw. nr 3.docx

(18 KB) Pobierz

PSYCHOLOGIA PAMIĘCI I UCZENIA ćw. nr 3

Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wydawnictwo Helion (s. 436-443).

Jak powstają fałszywe wspomnienia?



Należy odróżnić niedokładne wspomnienia od takich, które dotyczą zdarzeń fikcyjnychpseudowspomnienia osobiste – przykłady:

·         J. Piaget – dzielna niania ratuje go przed porwaniem – w rzeczywistości: niania zmyśliła ową historię, aby otrzymać nagrodę od rodziców Piageta;

·         D. Bjorklund – w niemowlęctwie ciężko chorował -  w rzeczywistości: ciężko zachorował jego brat w wieku 3 lat.

Powyższe pseudowspomnieniaprzejawem:

·         procesów konstruktywnych w pamięci

·         mylenia źródeł informacji zasłyszanego opowiadania, własnych przeżyć i fantazji

Argumenty na rzecz konstruktywnego charakteru wspomnień autobiograficznych pochodzą z badań, w których:

·         wytwarzano fałszywe wspomnienia w warunkach eksperymentalnych,

·         a następnie sprawdzano, czy pod wpływem sugestii ludzie uwierzą, że doświadczyli określonego zdarzenia i czy wytworzą wspomnienie tego przeżycia.

Okazało się, że ludzie są podatni na manipulacje i potrafią wytworzyć wspomnienie zdarzenia, którego faktycznie nie było.

Fałszywe wspomnienia powstały:

·         u 20% studentów poddanych sugestii

·         u 40% dzieci

·         u 40% studentów gdy poproszono, żeby wyobrażali sobie opisane zdarzenia ; wspomnieniażywe, wyraziste, szczegóły kontekstowe i emocjonalne – dotyczące zasugerowanych zdarzeń; mimo wyjaśnień eksperymentatora, że zostali wprowadzeni w błąd, uczestnicy byli przekonani, że ich wspomnienia są prawdziwe!

Czynniki wpływające na kreowanie fałszywych wspomnień:

·         subiektywnie rozumiane prawdopodobieństwo danego zdarzenia – jeśli ktoś uzna, że przedstawiona sytuacja mogła mieć miejsce w jego życiu, to stara się skonstruować ją w wyobraźni, wykorzystując fragmenty prawdziwych doświadczeń; nawet zdarzenie, które początkowo wydawało się niemożliwe, może zostać uznane za prawdopodobne dzięki sugestywnym informacjom;

·         fałszywe wspomnienia mogą opierać się na rzeczywistości (prawdziwe szczegóły - włączane do fikcyjnych zdarzeń, prawdziwe zdarzenia – uzupełnione fałszywymi szczegółami – uzyskanie nowej interpretacji);

·         wyobraźnia uruchomiona przez wstępne informacje o zdarzeniu oraz instrukcję zachęcającą do tworzenia obrazów i opisywania ich;

·         błędne przekonanie, że wytworzony konstrukt jest osobistym wspomnieniem – błąd wynika z mylenia źródeł informacji;

·         ludzie wierzą we wspomnienia wytworzone pod wpływem sugestii, ponieważ:

- uznali, że zdarzenie jest prawdopodobne,

- skonstruowali wspomnienie z elementami wyobrażeniowymi,

- przypisali je osobistemu doświadczeniu.

Fałszywe wspomnienia produktem procesów konstruktywnych w pamięci.

Schacter, Norman, Koutstaal rozpatrują ten problem w ramach swojej koncepcji pamięci konstruktywnej:

·         podczas kodowania istotne jest to, żeby cechy zdarzenia zostały powiązane w spójną reprezentację (proces wiązania) oraz aby można było odróżnić od siebie poszczególne epizody zarejestrowane w pamięci – gdy te warunki nie są spełnione, pojawiają się błędy w określaniu źródła wspomnienia!

·         w obu procesach bierze udział formacja hipokampa – każdy epizod ma swój „indeks” w polu CA3 w hipokampieindeks wiąże rozproszony wzorzec aktywacji w nowej korze w reprezentację zdarzenia – żeby było możliwe rozdzielenie wzorców aktywacji odpowiadających poszczególnym epizodom, muszą być zarejestrowane przynajmniej minimalne różnice pomiędzy epizodami – taki indeks jest potrzebny, dopóki nie nastąpi konsolidacja epizodu w nowej korze.

Zgodnie z koncepcją pamięci konstruktywnej:

·         podczas wydobywania informacji z pamięci następuje aktywacja „indeksu” w CA3 (lub nowej kory, jeśli ślad jest skonsolidowany) za pośrednictwem wskazówek

·         stąd aktywacja rozprzestrzenia się na nowa korę i wydobywane są cechy zdarzenia (proces kompletowania wzorca)

·         w tym etapie konkretne jest koncentrowanie poszukiwań na określonym epizodzie, żeby uniknąć wydobywania informacji dotyczących innych zdarzeń, które mogą powodować zniekształcenia

·         po skompletowaniu cech następuje ustalenie kryteriów potrzebnych do monitorowania źródła wydobytego wzorca

·         przy użyciu swobodnych kryteriów wzrasta prawdopodobieństwo zaakceptowania wyobrażeń i fantazji jako elementów zdarzenia zewnętrznego, które nigdy nie wystąpiło

·         w procesach koncentrowania poszukiwań i ustalania kryteriów do monitorowania źródła zaangażowana jest kora przedczołowa, zwłaszcza w prawej półkuli.

 

Odróżnianie wspomnienia zdarzeń prawdziwych od fałszywych:

·         zdarzenia prawdziwe:

- zawierają więcej szczegółów percepcyjnych,

- mają lepszą strukturę logiczną,

- przedstawiane są z większą pewnością,

- opisywane są z użyciem większej liczby słów.

 

·         zdarzenia fałszywe:

zdarzają się tak szczegółowe, spójne i przekonujące opisy powyższych zdarzeń, że nawet profesjonaliści nie są w stanie odróżnić ich od autentycznych wspomnień.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin