wyklad_6.pdf

(131 KB) Pobierz
Motywy i strategie Ja
Procesy autoregulacyjne w
psychologii społecznej
Wykład 6
Problematyka Ja
• Reprezentacja wiedzy o sobie - schemat / y Ja
• Społeczne źródła Ja
• Motywy związane z Ja
• Ja punktem odniesienia
• Samoocena
• REGULACYJNE FUNKCJE JA CZYLI
SAMOREGULACJA
228580992.001.png
„Ja nie reguluje siebie, ale
kontroluje zachowania, emocje i
myśli”
Samoregulacja
• angażowanie Ja w swoje reakcje i stany wewnętrzne
– powstrzymywanie jednych reakcji i zastępowanie
powstrzymanych reakcji innymi
– powrót do równowagi / optimum
• dotyczy:
– stany poznawcze (samoświadomość, przekonania)
– stany emocjonalne
– stany wolicjonalne
– samoocena
228580992.002.png
Teorie samoregulacji
SAMOŚWIADOMOŚĆ
ROZBIEŻNOŚĆ
• teoria przedmiotowej samoświadomości
( self-awareness theory ) (Wicklund, 1975)
• teoria monitorowania Ja (obserwacyjnej
samokontroli zachowania; Snyder, 1974)
• teoria samoregulacji (Carver i Scheier,
1981)
•teoria równowagi Heidera (1956)
•teoria rozbieżności w obrębie Ja ( self-
discrepancy theory, Higgins, 1997)
WYCZERPYWANIE MOŻLIWOŚCI
• teoria wyczerpywania ego ( ego-depletion theory, Baumeister i wsp. 1998)
SAMOOCENA
• model utrzymywania samooceny (Tesser)
228580992.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin