PEDAGOGIKA SPECJALNA
DYKCIK WŁADYSŁAW
Spis treści
Wstęp
Informacja o autorach
CZęŚĆ l
WPROWADZENIE W PRZEDMIOT PEDAGOGIKI SPECJALNEJ JAKO NAUKI (Władysław Dykcik)
1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność, kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans
2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka
2.1. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku
2.2. Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych
2.3. Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty
2.4. Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki
2.5. Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji oraz samopomocy
2.6. Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności podstawą życiowej normalizacji
3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki, edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych
3.1. Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim
3.2. Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej
3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ
3.4. Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie
4. Współczesne cele rozwoju pedagogiki specjalnej i strategie reform w edukacji
4.1. Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i praktyki edukacyjnej
4.2. Problemy medyczne, psychologiczne/ społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych
4.3. Zagadnienia metodologiczne; procedury i metody badawcze
5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze pedagogiki specjalnej wynikające z jej społecznego zaangażowania
Część 2
TENDENCJE ROZWOJOWE PEDAGOGIKI SPECJALNEJ W ZAKRESIE OPIEKI/EDUKACJI I REHABILITACJI
Zakres i przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej (Władysław Dykcik)
1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania
2. Specyfika programowo-metodyczna
3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i społecznego wsparcia
Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego (WadysławDykcik)
1. Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja
2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie
3. Usprawnianie
4. Korektura (korekcja, korygowanie)
5. Kompensacja
6. Indywidualizacja
7. Profilaktyka i prewencja
8. Wspieranie i wspomaganie
Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku (Jan Panczyk)
1. Rozwój pedagogiki specjalnej
2. Dokonania w latach 1970-1996
3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi
4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku
5. Komu służy polska pedagogika specjalna?
6. Słabości systemu kształcenia specjalnego
7. Oczekiwania i perspektywy
Kształcenie pedagogów specjalnych (Jan Panczyk}
1. Wprowadzenie
2. Osobowość pedagogów specjalnych
3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna
4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna
Zakres studiów na kierunku pedagogika specjalna (Jan Panczyk}
Kształcenie specjalne w Polsce w końcu XX wieku (Jan Panczyk)
Część 3 SZCZEGÓŁOWE DZIEDZINY PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
Pedagogika osób z lekkim upośledzeniem umysłowym (Janina Wyczesany)
Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umysłowym (Jolanta Lausch-Żuk)
Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących-surdopedagogika (Urszula Eckert)
Pedagogika niewidomych i niedowidzących (Roman Ossowski}
Pedagogika dzieci głuchoniewidomych (Tadeusz Majewski)
Pedagogika osób z niepełnosprawnością ruchową {Barbara Szychowiak)
Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych {Aleksandra Maciarz)
Pedagogika osób odmiennych somatycznie {Barbara Jugowar)
Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się {Władysława Pilecka)
Pedagogika osób z zaburzeniami mowy -logopedia {Elżbieta Minczakiewicz)
Pedagogika dzieci z. autyzmem i zespołami psychozopodobnymi {Joanna Kruk-Lasocka)
Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami {Andrzej Twardowski)
Pedagogika osób niedostosowanych społecznie {Bronisław Urban)
Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku {Stanisław Kowalik)
Pedagogika dzieci zdolnych i uzdohwnych {Eugeniusz Piotrowski)
Część 4
WSPÓLNE PROBLEMY SPECJALNEJ OPIEKI, EDUKACJI I SPOŁECZNEGO WSPARCIA
Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole {Halina Borzyszkowska)
Problemy autonomii, integracji społecznej i normalizacji życia osób niepełnosprawnych w środowisku {Władysław Dykcik}
Problemy poradnictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych {Franciszek Wojciechowski)
Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych {Tadeusz Majewski)
Problemy podkultur i sekt wśród młodzieży {Teresa Sołtysiak)
Andragogika specjalna (Jerzy Stocłimiałek)
Osoby o nietypowym rozwoju, jednostki trudne w wychowaniu, a także osoby niepełnosprawne istnieją na całym świecie, ich liczba wciąż rośnie we wszystkich środowiskach społecznych w każdym kraju, stanowiąc swego rodzaju paradoks rozwoju cywilizacji oraz postępu naukowego naszych czasów. Ludzie różnią się między sobą pod wieloma względami, różne mają predyspozycje ułatwiające i utrudniające życiową samorealizację, rozmaite są też ich rzeczywiste i potencjalne zdolności rozwoju poprzez edukację jako wartość życiową, dającą realne szansę człowiekowi na to, aby godnie zaistnieć w społeczeństwie obywatelskim. Przyczyny, przejawy i skutki odmienności rozwojowych oraz niepełnej sprawności ludzi są na świecie zróżnicowane m. in. z powodu różnych warunków ekologicznych, cywilizacyjnych, społeczno-ekonomicznych i odrębnych rozwiązań w polityce społecznej realizowanej w poszczególnych krajach.
Pedagogika specjalna jest jedną z tych dyscyplin naukowych i dziedzin praktyki społeczno-wychowawczej, które zmierzają do poprawy sytuacji psychologicznej i społecznej jednostek z różnymi odchyleniami od normy, dążą do zmiany, wyrównania ich szans życiowych bez względu na jednostkowe biologiczne zaburzenia i ograniczenia oraz społeczne utrudnienia.
Podmiotowe traktowanie rozwoju człowieka podkreśla pedagogiczny optymizm, pozytywne myślenie o szansach rozwoju jednostki, a nastawienie na możliwości realizacyjne każdej osoby jest przesłaniem, prawem i obowiązkiem dostrzeganym w wymiarze jednostkowym i społecznym. Powinno ono stać się podstawą kreowania nowej polityki społecznej wobec osób niepełnosprawnych z jeszcze wyraźniejszym wyodrębnieniem zadań również dla interdyscyplinarnych rozwiązań w teorii i praktyce edukacji i rehabilitacji.
W założeniach autorów i wydawnictwa podręcznik ten stanowić ma kompendium aktualnej wiedzy z pedagogiki specjalnej ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych tendencji przemian teorii i praktyki tej subdyscypliny pedagogiki w nowej rzeczywistości społeczno-ustrojowej i edukacyjnej w Polsce i świecie.
Inspiracje i motywacje do podjęcia niniejszego opracowania wynikały z kilku przyczyn:
1) od 1982 roku nie ukazał się nowy podręcznik akademicki pedagogiki specjalnej, a niniejsze zbiorowe opracowanie 22 autorów z różnych ośrodków akademickich w kraju oraz dwa autorskie podręczniki Z. Sękowskiej oraz J. Sowy są dobitnym potwierdzeniem dynamicznego w ostatnich latach rozwoju tej dyscypliny oraz twórczego współdziałania w obszarze nauk pokrewnych;
2) upowszechnianie aktualnej wiedzy praktycznej z pedagogiki specjalnej w procesie kształcenia nauczycieli wychowawców stanowić ma na wszystkich kierunkach studiów stacjonarnych/ zaocznych i podyplomowych w zakresie pedagogiki, psychologii, socjologii i pracy socjalnej inspirację do aktywnego oraz kompetentnego włączania się w proces edukacji osób o specjalnych potrzebach i możliwościach rozwojowych w integracji społecznej z instytucjami całego systemu oświatowo-wychowawczego i innymi;
3) najnowsza, bogata wiedza medyczna/ psychologiczna i pedagogiczna z tego zakresu rozproszona jest w wielu specjalistycznych monografiach i czasopismach, do których dostęp jest ograniczony.
Wobec upowszechniającego się integracyjnego systemu opieki, pomocy i edukacji dla wszystkich, uznania potrzeby normalizacji życia osób niepełnosprawnych, istnieje pilna potrzeba udostępnienia i upowszechnienia nowoczesnej wiedzy dotyczącej możliwości wczesnej diagnozy i wielospecja-listycznej interwencji, wsparcia społecznego w przypadku pojawienia się rozmaitych, wciąż nowych, syndromów zaburzeń i ograniczeń rozwojowych, w szczególności u dzieci i młodzieży. W rezultacie dość powszechnie potwierdzanych osiągnięć osób niepełnosprawnych w procesie edukacji i rehabilitacji nastąpiła ewolucyjna zmiana postaw i zachowań społecznych wobec tych jednostek, które wykazały się nieznanymi dotąd możliwościami adaptacyjno-integracyjnymi oraz samorealizacyjno-emancypacyjnymi,
Zaprezentowana szerokiej grupie odbiorców Pedagogika specjalna eksponuje przede wszystkim podejście społeczno-humanistyczne i integracyjne w podejmowaniu oraz rozwiązywaniu jej problemów, w ciągłym dialogu z sytuacją społeczną jednostek odchylonych od normy. Edukacja specjalna, która wychodzi poza tradycyjną konwencję dydaktyczną, jest próbą poszukiwania alternatywnych, socjalizacyjnych, akulturacyjnych, a równocześnie terapeutycznych możliwości kreowania osobistych doświadczeń osób o nietypowym rozwoju, na podstawie ich kompetencji osobistych i społecznych, wynikających z realnego obrazu całożyciowej samorealizacji. Koncepcja ta eksponuje podmiotowość, godność i tożsamość każdej jednostki o specjalnych potrzebach edukacyjnych jako wartościach stanowiących o jej autonomii psychicznej i społecznej.
W przygotowaniu zawodowym nauczycieli oraz osób studiujących dyscypliny pokrewne i współpracujących z pedagogiką podręcznik ten spełnić może zarazem funkcje poznawczo-kształcące, jak i praktyczno-działaniowe.
W organizowaniu pomocy, aktywnego wsparcia ludzi z odchyleniami rozwojowymi, niezbędna jest współpraca i koordynacja działań wielu osób reprezentujących różne instytucje i formy rewalidacji, rehabilitacji oraz resocjalizacji, Efektywne współdziałanie zespołu profesjonalistów różnych dziedzin oraz rodziców i bezpośrednio zainteresowanych powyższymi procesami możliwe jest dopiero wtedy, kiedy następuje pełne uświadomienie zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych tych kategorii dzieci, młodzieży i dorosłych, które posiadają różne odchylenia od normy w funkcjonowaniu fizycznym, umysłowym, emocjonalnym i społecznym. Staje się ono konkretne i realne wtedy, gdy osoby z odpowiednimi nastawieniami emocjonalno-motywacyjnymi oraz dyspozycjami kompetencyjnymi tworzyć będą wspólnie i odpowiedzialnie optymalne koncepcje indywidualnego i zbiorowego wsparcia. Idea opiekuńczości i zasada pomocniczości w pedagogicznym oraz interdyscyplinarnym rozwiązywaniu problemów życiowych osób niepełnosprawnych była myślą przewodnią autorów skryptu. Wyrównywanie szans edukacyjnych ludzi na różnych etapach ich życia i rozwoju jest skuteczną działalnością inwestycyjną w kompetencje i dobrobyt każdego człowieka.
Rok pierwszego wydania podręcznikowego opracowania pedagogiki specjalnej zbiegł się z Jubileuszem 75-lecia powstania Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, która przyczyniła się nie tylko do kształcenia specjalistów w tej dziedzinie, ale również do systematycznego rozwoju teorii i praktyki pedagogiki specjalnej w okresie II i III Rzeczypospolitej. Pragniemy uczcić ten naukowy i dydaktyczny dorobek jej twórców poprzez kontynuowanie tradycji upowszechniania wiedzy pedagogicznej niezbędnej do kształtowania świadomości społecznej na rzecz wsparcia osób z odchyleniami od normy.
Pragnę wyrazić serdeczną wdzięczność Autorom poszczególnych tekstów za ich życzliwość i gotowość do współpracy naukowej oraz edytorskiej. Koleżankom z Zakładu Pedagogiki Specjalnej dziękuję za twórcze inspiracje, konsultacje i krytykę, w szczególności Paniom dr Barbarze Szychowiak i dr Jolancie Lausch-Żuk.
Profesorom Irenie Obuchowskiej, Zofii Sękowskiej L Czestawowi Kosakowskiemu wdzięczny jestem za wnikliwą ocenę konspektu pracy i konsultacje dotyczące dylematów pojęciowych. Pozostaje oczekiwanie na krytyczne reakcje zainteresowanych.
Władysław Dykcik
wprowadzenie...
dareness