Augustyn Józef - Integracja seksualna.txt

(446 KB) Pobierz




                           Jzef Augustyn




                        INTEGRACJA SEKSUALNA



                     Wydanie drugie uzupenione



                               KrakwWsppraca redakcyjna
Henryk Macho

Konsultacja
Wadysaw Gryzo, Antoni Jarnuszkiewicz, Ewa Pohorecka, Adam ak

Korekta:
Mirosawa Plaskacz
WPROWADZENIE
     Istot wychowania seksualnego jest wczenie, zintegrowanie 
energii seksualnych z ca osobowoci czowieka, zarwno ze wiatem
jego uczu jak te z dowiadczeniem religijnym i duchowym. Tak
uksztatowana seksualnoci staje si istotnym elementem wszystkich
wizi midzyosobowych, take wizi z Bogiem. Dziki integracji
seksualnej pciowo zostaje wprzgnita w sub mioci i ycia w
kadym stanie: zarwno w yciu maeskim jak rwnie w yciu
samotnym. Std te pierwsz zasadnicz odpowiedzialnoci modego
czowieka jest zapanowanie nad wasn sfer seksualn oraz
integrowanie jej ze stopniowo narastajcym dowiadczeniem rnych
rodzajw mioci i odpowiedzialnoci.
     Integracja seksualna jest koniecznym elementem dojrzaej
ludzkiej mioci. Jeeli bowiem energie seksualne nie zostaj
opanowane i wczone w sub mioci i ycia, wwczas - w sposb
niezauwaalny - obracaj si przeciwko czowiekowi. Seksualno
oddzielona od mioci czy si niemal automatycznie z przeciwnymi
uczuciami: z lkiem, gniewem, agresj i nienawici. Staje si
wwczas si destrukcyjn; zamiast budowa i jednoczy ludzi, dzieli
ich i wzajemnie rani.
     Skoro seksualno czowieka jest integraln czci ludzkiej
osoby, nie mona rozwizywa problemw seksualnych w izolacji od
caoksztatu osobowego rozwoju czowieka w cigu caej jego historii
ycia. Podobnie jak wszelkie ludzkie zachowania seksualne maj
charakter symboliczny, tak rwnie problemy seksualne s znakiem
innych, zwykle gbszych, problemw osobowociowych. Korzystanie ze
skutecznej pomocy w rozwizywaniu problemw seksualnych musi wic i
w kierunku czenia problemw seksualnych z odkrywaniem,
rozeznawaniem i rozwizywaniem gbszych problemw osobowych: zarwno
w sferze emocjonalnej jak i duchowej.
     Pierwsz inspiracj napisania tej ksiki byy setki
indywidualnych spotka z modymi ludmi, nierzadko udrczonymi
wasnymi problemami seksualnymi, najczciej z powodu braku
wychowania seksualnego. Okazj do takich rozmw byy rne spotkania
z modzie oraz - moe najczciej - omiodniowe rekolekcje
prowadzone indywidualnie wg metody wicze duchownych w. Ignacego
Loyoli. Prosta konferencja, podawana zwykle w trzecim dniu, na temat
potrzeby wychowania do mioci, stawaa si zacht dla wielu
uczestnikw rekolekcji do poruszenia problemw wasnej seksualnoci,
o ktrych czsto jeszcze z nikim szczerze nie rozmawiali. Wiele osb
spontanicznie sigao do caej historii ycia, ktra dla kadego jest
zasadniczym kontekstem wszystkich ludzkich problemw, take problemw
seksualnych. W uwanej analizie wasnej historii mona odnale nie
tylko genez problemw, ale rwnie drog do ich rozwizania.
     Istotnym owocem takich rozmw byo zwykle pierwsze uspokojenie
i oddramatyzowanie problemu seksualnego, ktry - jak si czsto
okazywao - wcale nie by pierwszym i najwaniejszym problemem ycia.
Czciej by nim brak fundamentalnej zgody na wasne ycie wraz ze
wszystkimi jego pozytywnymi i negatywnymi stronami.
     Bardzo wan inspiracj dla tej ksiki, szczeglnie dla stylu
omawiania problemw seksualnych, byo kilka wykadw prof. Federico
Arves, kubaskiego jezuity - lekarza i teologa, wygoszonych w
ramach kursu: "Pychologia dowiadczenia religijnego" na Papieskim
Uniwersytecie Gregoriaskim w Rzymie w latach 1981/82. Wczenie
problematyki seksualnej w cae ycie czowieka oraz wskazanie, w jaki
sposb wpisany jest w ni take wymiar duchowy i religijny, byy dla
mnie w owym czasie duym wiatem w lepszym zrozumieniu siebie i
innych. 
     Takie wanie podejcie do seksualnoci byo take ogromn
pomoc we waciwym odczytywaniu i interpretacji dokumentw  Stolicy
Apostolskiej odnoszcych si do problemw seksualnch oraz wychowania
do mioci, do ktrych czsto odwouj si w niniejszej ksice. W
sposb szczeglny wykorzystane zostay dwa z nich: Wytyczne
wychowawcze Kongregacji do spraw wychowania katolickiego w
odniesieniu do ludzkiej mioci oraz  List do Rodzin Jana Pawa II
wydany z okazji Midzynarodowego Roku Rodziny (1994) ogoszonego
przez ONZ.
     Pewn inspiracj dla ksiki bya rwnie anonimowa ankieta na
temat problematyki seksualnej przeprowadzona w rodowiskach modziey
licealnej i szk zawodowych. W niniejszej pracy stosunkowo czsto
cytuj charakterystyczne wypowiedzi respondentw ankiety, ktre s
zwykle dobr syntez innych wypowiedzi, moe nie zawsze precyzyjnych.
     Chocia z prezentowanej ksiki z pewnoci mog korzysta
rwnie osoby dorose z problemami seksualnymi, to jednak jest ona
skierowana przede wszystkim do modziey bdcej w okresie wyboru
stanu ycia. Mog z niej take korzysta rodzice, duszpasterze i
wychowawcy, ktrzy maj by zasadniczym punktem oparcia dla dzieci
i modziey na ich drodze do dojrzaej ludzkiej mioci. Z jednej
strony jest rzecz dobr, kiedy nastolatki wiedz, czego powinni
spodziewa si od swoich rodzicw i wychowawcw w zakresie wychowania
seksualnego; z drugiej za osoby pomagajce modziey w integracji
seksualnej powinny dobrze wiedzie nie tylko, jakiej informacji
modzi potrzebuj, ale take w jakim stylu i w jakiej atmosferze
winna by ona podawana.
     S takie dziedziny ludzkiego ycia, w ktrych nie mona uczy
si y "metod prb i bdw". Z pewnoci naley do nich ludzka
seksualno. Pewne, nawet jednorazowe bdy w tej dziedzinie, czsto
nie daj si ju naprawi, ale zostaj jako dotkliwe poranienie na
cae ycie. Mona je leczy, ale nawet po leczeniu blizna pozostaje.
Podobnie jak uczenie si prowadzenia samochodu bez pomocy instruktora
na ruchliwych szosach czy ulicach miasta szybko mogoby zakoczy si
tragicznie, podobnie rwnie uczenie si korzystania z ludzkiej
pciowoci t sam metod koczy si zwykle w sposb bardzo bolesny
dla siebie i innych. Jednym z wanych celw wychowania seksualnego
jest uniknicie takich wanie bdw. 
     Pierwsze wydanie Integracji seksualnej (1994) oraz jej
poszerzone wydanie Wychowanie do integracji seksualnej (1995)
spotkao si z ywym zainteresowaniem Czytelnikw. Std te
Wydawnictwo M podjo si kolejnego wydanie tej ksiki.
     Problem integracji seksualnej jest zagadnieniem zbyt szerokim,
aby mog zosta omwiony w sposb wyczerpujcy w jednej pracy i przez
czowieka, ktry zajmuje si t dziedzin przede wszystkim z racji
duszpasterskich. Niniejsza ksika nie chce zastpowa innych pozycji
na ten temat. Jej autor nie roci sobie bynajmniej prawa do
wycznoci w spojrzeniu na problem wychowania seksualnego. Ksika
jest jedynie zebraniem konkretnego dowiadczenie (nierzadko bardzo
bolesnego) wielu modych ludzi i pragnie by "ich wiadectwem".
Napisanie jej byo moliwe dziki ich wielkiej szczeroci i zaufaniu.
Ksia ta jest rwnie owocem wsppracy wielu moich przyjaci.
Wszystkim z serca dzikuj.
                                   Jzef Augustyn                             ROZDZIA I
                          ROZWJ SEKSUALNY
                        W OKRESIE DZIECISTWA
                            I DOJRZEWANIA
A. ROZWJ SEKSUALNY DZIECKA PRZED OKRESEM DOJRZEWANIA

     Osobista integracja seksualna jak rwnie wychowanie innych do
integracji seksualnej zakada dobr znajomo procesu rozwojowego
czowieka. Wiele bdw popenianych przez wychowawcw, nie tylko w
zakresie wychowania seksualnego, ale take wychowania w ogle,
wypywa z nieznajomoci rozwoju psycho-seksualnego dzieci i
modziey. Osoby dorose towarzyszce dzieciom w ich rozwoju osobowym
(rodzice, wychowawcy, katecheci, duszpasterze) nierzadko przerzucaj
na nie wasne problemy seksualne wieku dorosego. Dobra znajomo
teoretyczna etapu rozwojowego dziecka oraz intuicyjne wyczucie jego
problemw osobistych daje dopiero moliwo dostosowania samych
treci jak i metody wychowawczej do jego rzeczywistych potrzeb.

     1. Kiedy zaczyna si rozwj seksualny dziecka?

     Niemowl w pierwszym okresie ycia nie ma jeszcze uksztatowanej
wiadomoci seksualnej, poniewa nie ma wiadomoci siebie. Stopniowo
odkrywa wszystko: siebie, matk, ojca, wiat rzeczy materialnych.
Najpierw odkrywa wasne ciao, a wraz z nim sfer seksualn. Odkrywa
j jednak z takim samym emocjonalnym przeyciem jak wszystkie inne
czci swojego ciaa. Dziecko nie posiada jeszcze tak bardzo
emocjonalnego stosunku do wasnej seksualnoci, ktry ksztatuje si
dopiero w okresie pniejszym, zwaszcza w okresie dojrzewania.
     Na dalszym etapie swojego rozwoju, kiedy dziecko powoli odrywa
si od siebie, zaczyna dostrzega innych ludzi. Stopniowo spostrzega,
e wiat ludzi dzieli si na: mam i tat, dziewczynki i chopcw,
na mczyzn i kobiety. I wanie z tej potrzeby odkrycia wasnej
tosamoci, take tosamoci seksualnej, rodzi si potrzeba
konfrontacji wasnej seksualnoci z seksualnoci pci przeciwnej.
Std dzieci w sposb spontaniczny organizuj sobie zabawy seksualne,
np. "zabawy w lekarza", ktrych celem jest odkrycie wasnej
pciowoci, aby mc j skonfrontowa z pciowoci "drugiej strony".
     W pierwszych latach ycia dziecka bardzo wan rol odgrywa
obecno wzoru identyfikacji seksualnej: dla chopca obecno ojca,
dla dziewczynki obecno matki. W rozwoju seksualnym dziecka bardzo
wana jest akceptacja caej jego osoby, a w tym take jego
pciowoci. "Poczucie wasnej mskoci czy kobiecoci jest
zasadniczym czynnikiem wpywajcym nie tylko na rozwj ycia
seksualnego, lecz w ogle na rozwj zarwno psychiczny j...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin