I rewolucja transportowa.doc

(30 KB) Pobierz

Scharakteryzuj istotę i skutki gospodarcze tzw. I rewolucji transportowej

(I rewolucja prędkości) w II cyklu Kondratiewa (1850-96)

 

              I etap

§         - pierwsza rewolucja prędkości: z 5-16 km/h do 45-100 km/h (większa ładowność i wyparcie zwierząt z transportu)

§         – ekspansja kolei, - 1825 – pierwsza towarowa linia kolejowa, Stockton - Darlington /1830 - pierwsza pasażersko - towarowa linia kolejowa Manchester – Liverpool – tory żeliwne / 1869 kolej transamerykańska / 1901 kolej transsyberyjska

§         Lata 50. XIXw. – lata kolei (odkrycie stali)

II etap

§         - drogi z twardą nawierzchnią / tunele: Mont Cenis 1871 (dynamit 1962) - Nobel/ mosty żelbetonowe i stalowe (także wiszące)

§         drogi brukowane, mniej asfaltowe, później kostki, popyt na budowlańców

§         - żegluga parowa kanały: Sueski 1869 – najważniejszy, planowany 20 lat – Ferdynand Lesepse

Kiloński - 1894, Panamski – 1914

§         - łączność – informacja jest szybsza od człowieka

o       alfabet Morsa

o       telegraf

o       telefon

o       informacja stała się towarem

o       2 poł. XIX w. powstają Agencje Prasowe: Reuter i DPA

 

Skutki:

§         wzrost transportu

§         obniżenie kosztów transportu

§         obniżenie kosztów produkcji

§         mobilizacja środków produkcji (również człowieka) – stały dopływ siły roboczej

§         włączenie do gospodarki kapitalistycznej dużych obszarów, które były poza nią

§         konie straciły trasy długookresowe a na krótkookresowych bardzo się rozwinął ten transport

§         aleja drzew przy drogach – w lecie cień, w zimie pokazywała gdzie droga

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin