Scharakteryzuj istotę i skutki gospodarcze tzw. I rewolucji transportowej
(I rewolucja prędkości) w II cyklu Kondratiewa (1850-96)
I etap
§ - pierwsza rewolucja prędkości: z 5-16 km/h do 45-100 km/h (większa ładowność i wyparcie zwierząt z transportu)
§ – ekspansja kolei, - 1825 – pierwsza towarowa linia kolejowa, Stockton - Darlington /1830 - pierwsza pasażersko - towarowa linia kolejowa Manchester – Liverpool – tory żeliwne / 1869 kolej transamerykańska / 1901 kolej transsyberyjska
§ Lata 50. XIXw. – lata kolei (odkrycie stali)
II etap
§ - drogi z twardą nawierzchnią / tunele: Mont Cenis 1871 (dynamit 1962) - Nobel/ mosty żelbetonowe i stalowe (także wiszące)
§ drogi brukowane, mniej asfaltowe, później kostki, popyt na budowlańców
§ - żegluga parowa kanały: Sueski – 1869 – najważniejszy, planowany 20 lat – Ferdynand Lesepse
Kiloński - 1894, Panamski – 1914
§ - łączność – informacja jest szybsza od człowieka
o alfabet Morsa
o telegraf
o telefon
o informacja stała się towarem
o 2 poł. XIX w. powstają Agencje Prasowe: Reuter i DPA
Skutki:
§ wzrost transportu
§ obniżenie kosztów transportu
§ obniżenie kosztów produkcji
§ mobilizacja środków produkcji (również człowieka) – stały dopływ siły roboczej
§ włączenie do gospodarki kapitalistycznej dużych obszarów, które były poza nią
§ konie straciły trasy długookresowe a na krótkookresowych bardzo się rozwinął ten transport
§ aleja drzew przy drogach – w lecie cień, w zimie pokazywała gdzie droga
ulcik99