ATM_lipiec_sierpien_2009.pdf

(87305 KB) Pobierz
290363211 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 7-8 (615) lipiec-sierpieñ 2009
Cena 7,90 z³ (w tym 7% VAT)
ToyoTa iQ Maluch
z pomys³em
S³aba forma bMW Sauber !
prezeNTacje
HONDA INSIGHT
TOYOTA PRIUS
MERCEDES-bENZ
TechNIka
SPRZÊG£A
G£ÓWNE
UK£ADY ZMIANY
WZNIOSU
ZAWORÓW
publIcySTyka
PRZYSZ£OŒÆ
NAPÊDÓW
HYbRYDOWYCH
RAPORT O STACJACH
KONTROLI POJAZDÓW
SEAT ExEO
ToyoTa iQ Maluch
z pomys³em
MIko£aj
Sokó£
koMeNTuje f1
S 400 HYbRID
290363211.003.png 290363211.004.png
290363211.005.png
w lipcowo-sierpniowym numerze
2 Nowości
22
Technika
Układy zmiennego
wzniosu zaworów
Sport
10 MikołajSokółkomentujeF1:
Technika
13 Oponyuniwersalneiterenowe
16 Sprzęgłagłówne
22 Układyzmiennegowzniosuzaworów
26 Systemybezpieczeństwa
wciężarówkach
32 Pojazdksiężycowy
74 Zawieszeniatylnemotocykli
50
Prezentacja
BMW 750i
Publicystyka
28 Przyszłośćnapędówhybrydowych
30 StacjeKontroliPojazdów
55
Prezentacje
36 PorównanieHondaInsight
Prezentacja
Peugeot
308 CC
–ToyotaPrius
40 MercedesS400Hybrid
44 ToyotaiQ
48 SeatExeo
50 BMW750i
52 MazdaMX-5
55 Peugeot308CC
58 VWCalifornia
60 AudiA4avantiallroad
74
Historia
64 100latAudi
Polecamy
Ciekawypatent
72 Współczesnepolskieprototypy
80 Prenumerata
lipiec/sierpieñ 2009
1
ProblemyteamuBMWSauber
70 Serwisrajdowy
Technika
Zawieszenia
tylne motocykli
79 Wnastępnymnumerze
290363211.006.png
Nowoœci
Rasowy kocur
Jaguar zaprezentował najnowsze wcielenie swej flagowej limuzyny – mo-
delu XJ. Pierwsi klienci odbiorą kluczyki na początku przyszłego roku.
czej z konserwatyzmem, ale naj-
wyraźniej w Jaguarze o tym nie
wiedzą. Nowy XJ całkowicie zrywa ze
stylem retro poprzednika, wyraźnie za to
nawiązuje do nieco mniejszego XF. Jeśli
tak ma wyglądać przyszłość firmy po roz-
staniu z Fordem, pozostaje tylko żałować,
że na rozwód trzeba było tak długo cze-
kać. Hidnuski właściciel ma najwyraźniej
poważne plany wobec firmy. XJ wygląda
nawet bardziej na auto koncepcyjne niż
pojazd seryjny. Na pewno skierowany jest
do młodszego (choćby duchem) i bardziej
„rozrywkowego” grona klientów niż ustę-
pujący model. Nowoczesny jest nie tylko
wygląd, ale i konstrukcja – nadwozie (za-
równo szkielet, jak i panele zewnętrzne)
wykonane jest ze stopów aluminium.
Dzięki temu XJ ma być o jakieś 150 kg
lżejszy od konkurencji.
Wnętrze również na miarę epoki cyfro-
wej. Co prawda jest skóra, fornir i pole-
rowany metal, ale atmosfery „biblioteki
z kominkiem” – typowej dla starszych Ja-
guarów – tutaj nie uświadczysz. Przykład?
W nowym XJ fizycznie nie zamontowano
czegoś takiego, jak zestaw zegarów. Przed
kierowcą znajduje się 12,3-calowy wy-
świetlacz LCD, na którym generowany
jest obraz trzech okrągłych wskaźników.
8-calowy wyświetlacz centralny może
z kolei pokazywać jednocześnie dwa
obrazy. W zależności od tego, pod ja-
kim kątem się na niego patrzy, widać co
innego – kierowca może zatem korzy-
stać z nawigacji, pasażer siedzący obok
niego ogląda w tym czasie film. Miejsca
w środku też raczej nie powinno zabrak-
nąć, a jak komuś będzie jednak cias-
no, może zamówić wersję z większym
o 125 mm rozstawem osi. Niezależnie od
wariantu bagażnik pomieści 520 litrów.
Gama jednostek napędowych zbliżona
jest do modelu XF. Do wyboru trzyli-
trowy diesel V6 (275 KM) lub trzy wer-
sje benzynowej pięciolitrowej jednostki
V8 z bezpośrednim wtryskiem paliwa,
wolnossąca (385 KM) i dwie doładowa-
ne sprężarkami mechanicznymi (470 lub
510 KM). Napęd trafia oczywiście na
tylne koła, dwa najmocniejsze warianty
wyposażane będą w kontrolowaną elek-
tronicznie blokadę mechanizmu różni-
cowego. Zawieszenie – po-
dwójne wahacze poprzeczne
z przodu, układ wielowahaczo-
wy z tyłu (większość elemen-
tów z aluminium), a zamiast
stalowych sprężyn – miechy
powietrzne. Trudno będzie
komukolwiek zaprzeczyć, że
do skonstruowania XJ przyło-
żono się bardzo starannie.
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
B rytyjskie produkty kojarzą się ra-
290363211.001.png
7-8/2009
roku
Jury konkursu
na najlepsze silniki świata
(Engine of the Year)
ogłosiło listę tegorocznych
zwycięzców.
z 32 krajów (w tym jeden z Polski).
Ocenę przeprowadza się na podstawie
wrażeń z jazd testowych, doceniając jed-
nostki oferujące największą przyjemność
prowadzenia, najlepsze osiągi, najniższe
zużycie paliwa, jak również zastosowanie
najnowocześniejszych technologii. Zwy-
cięzcą w kategorii ogólnej, zdobywając
tytuł Międzynarodowego Silnika Roku,
została jednostka 1.4 Twincharger z kon-
cernu VW, kończąc tym samym czteroletni
okres dominacji jednostek BMW. Jednak za
najlepszy silnik wprowadzony do produkcji
w ciągu minionych dwunastu miesięcy jury
uznało 3,8-litrowy produkcji Porsche, sto-
sowany w modelu 911 Carrera S.
Zwycięski silnik roku 2009 rozwija moc ma-
ksymalną 385 KM i pozwala na rozpędze-
nie auta do prędkości ponad 300 km/h. Jury
doceniło nie tylko osiągi, ale i duży postęp
w redukcji zużycia paliwa. Choć ma po-
jemność większą o 200 cm 3 od poprzed-
nika i generuje moc wyższą o 30 KM,
emituje 15 proc. mniej CO 2 . Stało się to
możliwe dzięki zastosowaniu układu bez-
pośredniego wtrysku paliwa. Poza tym
silnik ma w sumie cztery wałki rozrządu,
po cztery zawory na cylinder z układem
zmiennych faz rozrządu Vario Cam Plus,
hydrauliczną kompensację luzów zaworo-
wych i układ smarowania z suchą miską
olejową. Stopień sprężania wynosi 12,5:1.
Lista pozostałych nagrodzonych silników
w poszczególnych kategoriach przedsta-
wia się następująco:
Poniżej 1 litra: Toyota 1.0 (Aygo, iQ, Ya-
ris, Citroën C1, Peugeot 107, Subaru Justy),
1–1,4 litra: Volkswagen 1.4 TSI Twin-
charger,
1,4–1,8 litra: BMW-PSA 1.6 Turbo,
1,8–2,0 litra: Audi 2.0 TFSI,
2,0–2,5 litra: Mercedes-Benz 2.2 diesel,
2,5–3,0 litra: BMW 3.0 Twin Turbo,
3,0–4,0 litra: BMW M3 4.0 V8,
Powyżej czterech litrów: Mercedes
AMG 6.2,
silnik o najlepszych osiągach: Mercedes
AMG 6.2,
„zielony” silnik roku 2009: Volkswagen
1.4 TSI Twincharger.
Z rodziny X
Dotychczas w ofercie BMW znaleźć można było trzy modele
z uterenowionej gamy X. Teraz dołącza do nich czwarty
– najmniejszy X1.
S tylizacyjnie bez sensacji. Podo-
Nowe C3
bieństwo do większych X5 i X3
jest uderzające. X1 choć mniejsze
od rodzeństwa, jest przestronnym, pię-
ciomiejscowym autem z bagażnikiem
o pojemności 420 litrów.
Od strony technicznej – solidna tech-
nika BMW. Napęd na wszystkie koła za
pośrednictwem układu xDrive, choć po
raz pierwszy w modelu z serii X dostęp-
ne będą także wersje tylnonapędowe
(sDrive). To najwyraźniej efekt dąże-
nia do redukcji zużycia paliwa. Takich
elementów jest zresztą więcej.
Do napędu wykorzystano trzy warianty
silnika wysokoprężnego o pojemno-
ści dwóch litrów (od 118d/143 KM po
123d/204 KM) oraz benzynową rzędo-
wą „szóstkę” o pojemności trzech litrów
rozwijającą moc maksymalną 258 KM.
Citroën zdradził pierwsze szczegóły dotyczące
nowej generacji swojego auta miejskiego.
Samochód pojawi się w salonach na początku
przyszłego roku. Nowe C3 zachowało
kompaktowe wymiary – mierzy 3,94 metra
długości – ale udało się wygospodarować aż
300-litrowy bagażnik. Wersja HDi 90 emito-
wać ma 99 g CO 2 na km. Będzie to pierwszy
masowo produkowany Citroën, który „zszedł”
w tej dziedzinie poniżej „setki”. Po debiucie
nowej gamy silników w roku 2011, wyposażo-
nych w usprawniony system Stop&Start uda
się osiągnąć wynik nawet poniżej
90 g/100 km.
lipiec/sierpieñ 2009
3
Silnik
S ilniki roku wybiera 65 dziennikarzy
290363211.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin