Test_diagnozujacy_kl4_z_komentarzem.pdf

(177 KB) Pobierz
150030755 UNPDF
Diagnozowanie stopnia opanowania
przez uczniów kluczowych umiejętności
na początku klasy czwartej
Zdiagnozowanie na początku klasy czwartej (na tzw. „wejściu”) stopnia opano-
wania przez uczniów kluczowych umiejętności czytania, pisania, mówienia to nie-
zbędny element do planowania pracy na kolejnym etapie kształcenia. Przygoto-
wywany wynikowy plan pracy dla konkretnego oddziału klasowego musi bowiem
uwzględniać aktualny poziom możliwości dzieci, a także zawierać w większym
zakresie realizację tych zadań, które pozwolą na wyrównanie ewentualnych bra-
ków w opanowaniu kluczowych umiejętności, co z kolei wydaje się niezbędnym
elementem ułatwiającym dalszą naukę. Diagnoza powinna być poprzedzona ze-
braniem informacji od nauczycieli kształcenia zintegrowanego, analizą wniosków
wynikających z ewentualnych badań wyników nauczania, jakie często przeprowa-
dza się pod koniec klasy trzeciej. Niezbędne jest także zapoznanie się z istnieją-
cymi opiniami czy orzeczeniami wystawionymi przez poradnie pedagogiczno-psy-
chologiczne, a dotyczącymi konkretnych uczniów. Należy również pamiętać, aby
badanie przeprowadzić w drugim, a jeszcze lepiej w trzecim tygodniu nauki, kiedy
poznamy trochę zespół klasowy, z którym przyjdzie nam pracować, oraz o tym,
aby nie wstawiać uczniom stopni. Trzeba też zdawać sobie sprawę z możliwych
niedoskonałości zaproponowanych działań, a także z tego, że można je potrakto-
wać wybiórczo.
Diagnozowanie umiejętności ucznia powinno być procesem złożonym (kilku-
etapowym):
Badana umiejętność Zakres badanej (diagnozowanej) umiejętności – narzędzie
I. Czytanie
1. Technika głośnego czytania – wg testu Karola Lausza.
2. Ciche czytanie ze zrozumieniem – przygotowany test.
II. Pisanie
1. Sprawność redakcyjna – kryteria oceny opowiadania.
2. Sprawność ortografi czna – zdania z lukami i podany-
mi zasadami ortografi cznymi.
III. Mówienie
1. Sprawność opowiadania ustnego – kryteria oceny
wypowiedzi ustnej.
20
150030755.003.png
I. CZYTANIE
1. Diagnozowanie techniki głośnego czytania
Do ustalenia poziomu opanowania techniki głośnego czytania (stwierdzenia, na
poziomie której klasy uczniowie czytają) wykorzystujemy Test do badania techniki
głośnego czytania dla klas I – VI ( wg Karola Lausza ).
Komentarz:
1. Badany uczeń (tylko w obecności nauczyciela – test indywidualny) czyta głośno
kolejne wyrazy przez minutę.
2. Uczeń klasy III pod koniec roku szkolnego (lub na początku klasy IV) powinien
przeczytać w ciągu minuty 76 wyrazów, od słowa „go” do słowa „śni” .
3. Każdy błędnie przeczytany wyraz odliczamy od ogólnego wyniku. Nie należy
jednak przerywać czytania ucznia ani go poprawiać.
4. Z końcem roku szkolnego w ciągu minuty KAŻDY uczeń klasy:
I – powinien przeczytać
22 wyrazy
II – powinien przeczytać
48 wyrazów
III – powinien przeczytać
76 wyrazów
IV – powinien przeczytać
88 wyrazów
V – powinien przeczytać
99 wyrazów
VI – powinien przeczytać
108 wyrazów.
Uwaga: Testu możemy używać w różnych okresach roku szkolnego jako spraw-
dzianu postępów w czytaniu, gdyż jest nielogiczny i uczeń nie jest w stanie go za-
pamiętać.
Test do badania techniki głośnego czytania dla klas I–VI
(wg Karola Lausza)
klasa I
go tu dym już ktoś nasz nie krem łaps wstań
coś dziś tam pięć zuch jeść świat nóg bądź
przez deszcz lżej
www.wsip.com.pl
21
150030755.004.png
klasa II
nic wam dzik do szewc fi lm dam sień sam pies
strach wstyd pisz że wieś lis chodź wąż rwie
swej aż być śmiej dach Staś sześć
klasa III
sęk znów groch siał gnać rąk swój jest miast pod
gęś żal nikt piór mnie wiatr pić wnet nią głos
prał pan spać się mieć stój dno śni
klasa IV
słoń Jan gryzł nas kwiat brał znam też list ćwir
lok ciast
klasa V
top chmur sok rząd śpiew hymn śnieg pień zza grzej kurz
klasa VI
miał piej mrucz bok cień nóż błyszcz młóć trakt
ponadpodstawowe
paw zmyj kos kracz płyn dziad krzycz piach wrzask dok
grzyb smar szczyt lek rój tnę śledź płat wór mak płać
gwóźdź chrzan plusk tran zmysł pal leszcz wstaw drzwi
szczaw ćma krze głaz rok huk
Propozycja tabeli do zestawienia osiągnięć w zakresie techniki głośnego czytania.
Lp.
Imię i nazwisko
ucznia
Ogólna ilość
przeczytanych
wyrazów
Ilość wyrazów
przeczytanych
niepoprawnie
Suma wyrazów
przeczytanych
poprawnie
Klasa, na
poziomie której
czyta uczeń
1.
2.
itd.
22
150030755.005.png
2. Diagnozowanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem
Zaproponowany test do diagnozowania umiejętności cichego czytania ze zrozu-
mieniem pozwala na ogólne zorientowanie się co do stopnia opanowania tej ważnej
z punktu widzenia dalszej nauki umiejętności, ale równocześnie pokazuje, który
z czterech wyodrębnionych poziomów rozumienia czytanego tekstu opanował
uczeń. Ilustruje to poniższa tabela.
Plan testu
Poziomy rozumienia czytanego tekstu –
podział wg Marii Plenkiewicz
Numer zadania
w tekście
Ilość
zadań
Rozumienie szczegółowej informacji.
(Znajdowanie w tekście informacji podanych wprost.)
1, 2, 3, 4, 5
5
Rozumienie słów.
(Rozumienie znaczenia wyrazów i związków frazeolo-
gicznych oraz wyrazów bliskoznacznych.)
6, 7, 8, 9, 10
5
Rozumienie myśli przewodniej.
(Rozumienie zdań zawierających myśl przewodnią
oraz wybór uogólnień będących myślą przewodnią
tekstu.)
11, 12, 13, 14, 15
5
Rozumienie wartości.
(Wnioski niepodane bezpośrednio w tekście, a także
oceny dotyczące postaci, faktów, poglądów.)
16, 17, 18, 19, 20
5
................................................., klasa IV
imię i nazwisko
Instrukcja
1. Przeczytaj uważnie podany tekst, a następnie wskaż poprawne odpowiedzi.
2. Wśród podawanych odpowiedzi poprawna jest zawsze tylko jedna . Wybierz ją
z rozwagą i zaznacz na karcie odpowiedzi , np. gdy wybrałeś „A”:
B
C
D
3. Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeśli się pomy-
lisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inną odpowiedź.
B
C
www.wsip.com.pl
23
150030755.006.png 150030755.001.png
KARTA ODPOWIEDZI
Nr zad.
Odpowiedzi
1.
A
B
C
D
2.
A
B
C
D
3.
A
B
C
D
4.
A
B
C
D
5.
A
B
C
D
6.
A
B
C
D
7.
A
B
C
D
8.
A
B
C
D
9.
A
B
C
D
10.
A
B
C
D
11.
A
B
C
D
12.
A
B
C
D
24
150030755.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin