Robert Bubczyk - Gry w szachy i kości jako rozrywki duchowieństwa w średniowiecznej Polsce.pdf

(96 KB) Pobierz
Ghostscript wrapper for /mnt/cdrom/Ann_F_2003/An_f_03.pdf
ANNALES
UNIVERSITATIS MARIAE CURIESKŁODOWSKA
LUBLIN – POLONIA
VOL. LVIII
SECTIO F
2003
Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców
UMCS
ROBERT BUBCZYK
Gry w szachy i kości jako rozrywki duchowieństwa
w średniowiecznej Polsce
Les jeux d’echecs et de des — distractions du clerge polonais au Moyen Age
Dwór królewski, książęcy, czy rycerski konstytuował często wzorzec dla
innychgrupspołecznych.WedługBronisławaGeremka,byłotozjawiskopo
wszechne:„[...]rozrywki—piszehistoryk—będącetypowymiproduktami
społeczeństwazorganizowanegodowojny,przenikałyprzetowśredniowieczu
od warstw wyższych do niższych”. 1 Niektóre elementy rozrywki dworskiej
stały się przedmiotem pożądania i naśladownictwa wśród duchowieństwa.
Przedstawicieletejdrugiej,uprzywilejowanejgrupypolskiegospołeczeństwa
rekrutowali się niejednokrotnie spośród synów rycerskich; sami więc wyno
sili z domów rodzinnych gotowe schematy zachowań i upodobań, z którymi
trudno było się rozstać nawet po złożeniu święceń kapłańskich. Duchowni
na co dzień stykali się ze świeckimi, uczestnicząc w życiu politycznym bądź
przebywając na dworach w charakterze wychowawców, spowiedników etc.
Bogata kultura dworska i rycerska wabiła blaskiem uciech świeckiego życia,
którym natura ludzka niejednokrotnie nie potrafiła się przeciwstawić.
Jednym z wielu wyrazów naśladowania obyczajów stanu rycerskiego
przez duchownych stała się praktyka noszenia broni. Niektórzy teoretycy
Kościoła, jak św. Bernard, surowo potępiali takie przypadki. W jednym ze
1 B.Geremek, Człowiek i zabawa: kultura ludyczna ,[w:] Kultura Polski średniowiecz
nej , red. B. Geremek, Warszawa 1997, s. 516.
9157981.007.png 9157981.008.png
26
ROBERT BUBCZYK
swych listów opat z Clairvaux pisał, że nie można służyć jednocześnie Bo
gu jako kapłan i przywiązywać do pasa miecza jak rycerz, pytając: „ Cuius
enim cor non indignatur, cuius vel clam lingua non submurmurat, diaco
num contra Evangelium Deo et mammonae pariter ministrantem, si quippe
sublimatum honoribus ecclesiasticis ut nec episcopis inferior videatur, sic
implicatum militaribus o cis, ut praeferatur et ducibus? 2 W latach trzy
dziestych XII stulecia św. Bernard zalecił zakonowi templariuszy, aby nie
uprawialigierwszachyikości. 3 Dosurowychkrytykówrycerskichrozrywek
wśród duchowieństwa należał też angielski filozof i teolog Aleksander Nec
kam, który w dziele De naturis rerum napisanym w latach dziewięćdziesią
tychXIIstuleciadwarozdziałypoświęciłszachomikościom( Dealeatoribus,
De scaccis ), nazywając szachy próżną, kości zaś nieuczciwą grą. 4
Mimo nawoływań i monitów ze strony władz kościelnych, przenikanie
świeckichobyczajówwszeregiduchowieństwamusiałomiećpowszechnycha
rakter także w późnym średniowieczu. Piętnował je czeski kaznodzieja Woj
ciech Rankuv, który w 1385 r. podczas synodu w Pradze krytykował zwy
czaj używania przez kler wielobarwnych świeckich szat. 5 Z połowy XV w.
pochodzi manuskrypt, który powstał w irlandzkim klasztorze Charterhouse
of Jesus of Bethlehem w Sheen, hrabstwie Surrey. Zawiera on m.in. spisane
w języku średnioangielskim widzenie mnicha, któremu objawiły się szatań
skie wynalazki zapewne po to, aby odwrócić jego uwagę od wykonywania
obowiązkówzakonnych.Pośródnichautorwymieniłszachy,atakżepiłkido
gry w tenisa oraz łuk ze strzałami. 6
Hierarchowie Kościoła czynili wiele, aby zapobiec przechodzeniu z mo
narszego czy rycerskiego zamku i dworu do życia codziennego kleru świec
kiegoizakonnegotego,cobyłosprzecznezichnaukami.Tymczasembogate,
2 Sancti Bernardi Epistolae , Epistola nr 78, [w:] Opera , vol. VII, wyd. J. Leclercq,
H. Rochais, Rzym 1974.
3 R. Eales, The game of chess: an aspect of medieval knightly culture , [w:] Papers for
First and Second Strawberry Hill Conferences. The ideals and practice of medieval knight
hood , ed. C. Harper and R. Harvey, Woodbridge 1986, s. 28–29; J. Giżycki, Z szachami
przez wieki i kraje , Warszawa 1984, s. 22.
4 A. Neckam, De naturis rerum , [w:] Rerum Britannicarum medii aevi scriptores ,
t. 34, London 1858, s. 323–326.
5 W. Iwańczak, Zamki królewskie i arystokratyczne w Czechach jako miejsce tworze
nia,recepcjiiprzekazywaniawzorówkultury ,[w:] KulturaśredniowiecznegoŚląskaiCzech.
Zamek , Wrocław 1996, s. 18–19.
6 And aftyrward I sey manye fendys icomefor to brynge you out of youre ordyr, and
someofhemprofredeyoutenyseballysandsomeboweandarowysandsometablesandches
and othyr sueche harlotrye .” Pełny tekst manuskryptu opublikowany przez M. L. Colker,
The Lure of Women, Hunting, Chess, and Tennis: A Vision , „Speculum”, 1984, nr 59,
s. 103–105.
9157981.009.png 9157981.010.png
GRY W SZACHY I KOŚCI...
27
kolorowe stroje, przypasana do boku broń, wreszcie rozrywki rycerskie, ta
kie jak gry zręcznościowe i losowe, stanowiły codzienność życia kleru w śre
dniowieczu i trudno je było z niego wyeliminować. 7 Sprzyjał temu znaczny
stopieńniesformalizowaniakształceniakapłańskiego.Nielicznikandydacido
kapłaństwakończylistudiauniwersyteckie.WpraktyceśredniowiecznejEu
ropy przyszli duchowni nie przechodzili formalnej i wszechstronnej edukacji
w seminarium. Adepci z uboższych rodzin nabywali umiejętności praktycz
ne w drodze terminowania u miejscowego proboszcza, by po pewnym czasie
przyjąćświęceniazrąkbiskupa.Opanowanawtensposóbelementarnawie
dza z zakresu łaciny, liturgii i doktryny Kościoła często okazywała się wy
biórcza i powierzchowna, co nie sprzyjało utrzymaniu dyscypliny i postawy
moralnej wymaganej przez wizytatorów diecezji. Stąd powstawała rozbież
ność między postulatami synodów i zaleceniami biskupów a praktyczną ich
realizacją przez szeregowy kler. 8
Gry domowe w szczególności nie cieszyły się szacunkiem kościelnych au
torytetów,gdyżczęstoprowadziłydokłótniihazardu,awięcutratymienia
izłorzeczeniaBogu.Wgrupieniedozwolonychsposobówzagospodarowywa
nia wolnego czasu przez kler znalazły się gry w szachy i kości, zwłaszcza
gdyuprawianojedlazysku.Liczneprzykładyukazują,żestaranosięznimi
walczyć przy pomocy zakazów. Negatywne podejście władz Kościoła do gry
w kości daje się zauważyć już u schyłku starożytności w potępieniu tej gry
przez synod w Elwirze w r. 305, ale tylko wówczas, gdy uprawiano ją dla
pieniędzy „ Si quis fidelis aleam, i.e. tabulam, luserit nummis, placuit eum
abstineri ”.NiecoostrzejpotraktowałgryzużyciemkościbiskupIzydorzSe
willi,pisząconich:„ Ab hac arte fraus et mendacium er perjurium nunquam
abest, postremo et odium et damna rerum, unde et aliquando propter haec
scelera interdicta legibus fuit .” 9
W myśl postanowień soboru IV laterańskiego z 1215 r., któremu prze
wodził Innocenty III, zabroniono duchowieństwu zarówno czynnego udziału
wgrachlosowych,jakibiernegownichuczestnictwawcharakterzeobserwa
torów. 10 Z hazardem walczył m.in. arcybiskup Arnoszt, który w r. 1357 za
namową cesarza Karola IV zabronił gry w kości w Wigilię i Boże Narodze
7 Przykłady uprawiania zakazanych przez Kościół gier zręcznościowych i hazardo
wych w średniowiecznej Anglii, zob. T. Hunt, Deliciae clericorum: intellectual and scien
tificpursuitsintwoDorsetmonasteries ,„MediumAevum”,1987,t.56,s.159–183;W.Ste
phens,W.Hunt, AhistoryoftheEnglishchurch ,t.III TheEnglishchurchinthefourteenth
and fifteenth centuries , London 1920, s. 260–261.
8 R. Kieckhefer, Magia w średniowieczu , tłum. J. Kania, Kraków 2001, s. 223.
9 H. Murray, A history of board games other than chess , Oxford 1952, s. 32.
10 J. Fijałek, Życie i obyczaje kleru w Polsce średniowiecznej na tle ustawodawstwa
synodalnego , wyd. pod red. A. Nowakowskiego, Kraków 1997, s. 39–40.
9157981.001.png 9157981.002.png
28
ROBERT BUBCZYK
nie. 11 W statutach synodalnych biskupstwa Ely w Anglii, wydanych przez
Szymona z Langham w 1364 r. czytamy, że zabrania się duchownym diece
zji nie tylko uczestnictwa w grach w kości i szachy, lecz także przebywania
w bliskości osób, które to czynią, bowiem taka właśnie karygodna prakty
ka, co podkreślił biskup Ely, powołując się na autorytety Ojców Kościoła,
prowadzi kapłanów do odwrócenia się od Boga i ofiarowania świętości de
monom zła. 12 Podobną postawę w kwestii gier domowych przyjął Jan Hus
w swym XVwiecznym komentarzu do Dekalogu, choć stanowisko czeskie
go teologa nie zawsze było jednolite. Poglądy Husa na temat gier w szachy
i kości podzielali też inni czescy kaznodzieje. 13
Polski Kościół także realizował w kwestii gier domowych wytyczne so
borów powszechnych i dyrektywy papieży. Lokalne duchowieństwo świeckie
i klasztorne w pierwszej połowie XV wieku sporządzało listy osób, którym
nie należało udzielać komunii św. wielkanocnej. W gronie tym znaleźli się
gracze w kości oraz w szachy dla zysku. 14
Problem gier w szachy i kości wśród duchowieństwa starano się przede
wszystkim regulować na synodach różnych diecezji pod przewodnictwem
miejscowych biskupów. W roku 1279 odbył się w Budzie synod, w którym
wziął udział legat papieski na Węgry, Dalmację i Polskę. Jedna z uchwał
zjazdunietylkozakazywałagryw kości „ad aleas et taxillos non ludant, nec
huiusmodi ludis intersint ...”, ale także posiadania kostek do gry w domach
przez proboszczów parafii: „ Prohibemus sacerdotibus, et aliis clericis in
sacris ordinibus districte ne secum prolem habeant, quam in sacro ordine
11 Ludus (sc. taxillorum) in quandam generalem consuetudinem est deductus...non
estimant solemniter posse natalis Domini festa peragere nisi ludum (taxillorum) exerce
ant...mandamusquatemusinvigiliaNativitatisChristiacillasacratissimanocteetindie
festivitatis ipsius a ludo se cohibeant taxillorum ”, A. Bruckner, Kazania średniowieczne ,
cz. II, Kraków 1895, s. 72.
12 Ecclesiastical records of England, Ireland, and Scotland, from fifth century till the
reformation , ed. by R. Hart, Cambridge 1846, s. 115.
13 W. Iwańczak, Jak grano w szachy w średniowiecznych Czechach , [w:] Ludzie. Ko
ściół.Wierzenia.StudiazdziejówkulturyispołeczeństwaEuropyŚrodkowej(średniowiecze
— wczesna epoka nowożytna) , Warszawa 2001, s. 460–462.
14 Wklasztorzebenedyktynównaśw.Krzyżuzostałaprzepisanawr.1431następują
cazapiska:„ QuibusprohibetursanctaCommunio [...]. Lusoribustaxillorum,pylecznikom,
cuglorzom [przekreślone], costarzom, aleatoribus scacorum pro pecunia, scrzypczom, pys
sczczom, gączczom, ioculatoribus, cuglorzom in arte demoniorum ” — ten i inne zakazy
zob.J.Wolny, Materiały do historii wagantów w Polsce średniowiecznej ,„BiuletynBiblio
tekiJagiellońskiej”,1969,t.19,s.73–89;por.„ Exhortatio visitationis synodalis” z diecezji
włocławskiej z wieku XV , wyd. Wł. Abraham, [w:] Archiwum Komisji Hi s torycznej , 1889,
t. V, s. 226, gdzie karze podlega każdy „ sacerdos vel clericus ludo alearum seu taxillorum
aut allis ludis illicitis frequenter intendit ”.
9157981.003.png 9157981.004.png
GRY W SZACHY I KOŚCI...
29
genuerant propter scandalum, et ne huiusmodi parochialum sacerdotes in
domibus suis habeant aleas, vel taxillos districtius inhibemus. 15
Domiejsc,wktórychduchowniczęstospotykalisięześwieckimi,uczest
niczącwpijaństwieihazardzie,należałyzapewnekarczmy,skoroichodwie
dzanie zostało zabronione przez biskupa krakowskiego Nankera w 1320 r. 16
Zakaz swego poprzednika na stolicy biskupiej podtrzymał Jan Grot, który
w wydanym w r. 1331 statucie wyznaczył kary dla kleryków — miłośników
karczemnychrozrywekiuczestnikówgierwkościdlazysku. 17 Postanowienia
synodu krakowskiego w sprawie gier w kości z lat dziewięćdziesiątych XIV
wieku są powtórzeniem zarządzeń Grota. 18
Praktyka uprawiania gier hazardowych w XIV wieku musiała być tak
duża, że wszelkie próby całkowitego ich wykorzenienia z obyczajów kleru
kończyłysięniepowodzeniem.Zniemocywładzduchownychmogławziąćsię
nieznaczna liberalizacja stanowiska w tej sprawie w późnym średniowieczu.
Grywkościiszachyzostaływprawdziepotępionenasynodziediecezjalnym
w Płocku w roku 1398 jako gry nieuczciwe, ale zaznaczono jednocześnie, że
można je uprawiać wtedy, gdy służą czystej rozrywce lub stanowią zajęcie
umilające wieczorną wieczerzę: „[...] ludos taxillorum vel alearum et alios
quoscunqueinhonestosnonexercere,nisialiquandointeresseprorecreacione
vel pro cena simul facienda aleam vel scaccos luderent [...].” 19
W tym kontekście należy rozpatrywać zamiłowanie do gry w szachy po
stawionegowysokowhierarchiikościelnychdostojeństwarchidiakonagnieź
nieńskiego Janka z Czarnkowa. Polski dziejopis nie dostrzegał w szachach
rozrywki godnej potępienia, bowiem sam otwarcie pisał o swej pasji do sza
chów na kartach kroniki. Wynika z niej także, że szachy należały do ulubio
nych rozrywek duchowieństwa na dworze arcybiskupa Jarosława ze Skotnik
Bogorii w Żninie. Grał nie tylko sam Czarnkowski, ale też jego współbra
cia, prawdopodobnie inni członkowie gnieźnieńskiej kapituły katedralnej. 20
Należy pamiętać, że w razie najmniejszej choćby wątpliwości co do legalno
15 KodeksDyplomatycznyWielkopolski,wyd.I.Zakrzewski,Poznań1877,t.I,nr487.
16 Statuta Nankeri episcopi Cracoviensis , [w:] Starodawne Prawa Polskiego Pomniki
[dalej:SPPP],t.IV,wyd.U.Heyzmann,Kraków1885,s.17;J.Fijałek, Najstarsze statuty
synodalne krakowskie biskupa Nankera z 2 X 1320 r. , Kraków 1915, s. 33–34.
17 Statuta Joannis IV Grot episcopi Cracoviensis z roku 1331 , [w:] SPPP, t. IV...,
s. 36–37.
18 B. Ulanowski, O pracach przygotowawczych do historii prawa kanonicznego w Pol
sce, dodatek I: Statuty synodu krakowskiego z r. 1392–1396 , Kraków 1887, s. 33–34.
19 Ibid. , s. 61–62.
20 „[...] cum feria sexta proxima ante nativitatem Christi ego [JankozCzarnkowa] et
alii in Zneyna scaccos lusimus [...]”, zob.: Joannis de Czarnkow Chronicon Polonorum ,
opr. J. Szlachtowski, [w:] Monumenta Poloniae Historica , t. II, Lwów 1872, s. 652.
9157981.005.png 9157981.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin