Jacek Jaguś - Uwagi na temat wymowy magicznej średniowiecznych amuletów i ozdób na ziemiach polskich.pdf

(137 KB) Pobierz
Ghostscript wrapper for /mnt/cdrom/Ann_F_2003/An_f_03.pdf
ANNALES
UNIVERSITATIS MARIAE CURIESKŁODOWSKA
LUBLIN – POLONIA
VOL. LVIII
SECTIO F
2003
Pracownia Metod i Technik Badawczych
Instytutu Socjologii UMCS
JACEK JAGUŚ
Uwagi na temat wymowy magicznej średniowiecznych
amuletów i ozdób na ziemiach polskich
Remarques sur la fonction magique d’amulettes et de parures pa¨ıennes sur
les territoires polonais au Moyen Age
Niniejszy artykuł poświęcony jest prezentacji znalezisk pochodzących
z ziem polskich, datowanych na wieki średnie i interpretowanych jako po
gańskie czy na poły pogańskie amulety bądź magiczne ozdoby. Zestawienie
tychdwóchgrupznaleziskniejestprzypadkowe.Pozatypowymiamuletami
przodkowie nasi znali bowiem, jak się wydaje, wiele przedmiotów, głównie
ozdób,którespełniałyróżnefunkcje.Obokfunkcjiestetycznejczyleczniczej,
niektóre z nich prawdopodobnie miały także określone znaczenie magiczne.
Trudnocoprawda,wbardzowieluprzypadkach,wpełniodczytaćkodzapi
sanywtychprzedmiotach,główniezewzględunabrakodpowiednichźródeł
pisanych, a tym samym określić, czy na pewno i jeśli już, to jakie znaczenie
magiczne mają interesujące nas zabytki, niemniej jednak za ich związkiem
ze sferą magiczną, o czym będę pisał niżej, wiele przemawia. Nie można
wykluczyć, a w wielu przypadkach wydaje się to bardzo prawdopodobne,
że niektóre z tych ozdób to po prostu amulety. Dlatego też pominięcie ich
przy prezentacji pogańskich czy też będących efektem starcia się wierzeń
pogańskich z chrześcijańskimi amuletów zubożyłoby ten artykuł o ważne
znaleziska. Jednocześnie zaliczenie szeregu z owych magicznych przedmio
tów do grupy talizmanów byłoby również posunięciem ryzykownym. Z tego
właśnie względu, w artykule tym osobno omawiam typowe amulety pogań
skie i ozdoby, które, jak można przypuszczać, miały znaczenie magiczne.
9004231.006.png
8
JACEK JAGUŚ
Amulet w różnych źródłach definiowany jest dość podobnie. Według
Słownika staropolskiego nawąz to ‘drobny przedmiot z jakimś znakiem, ma
jący rzekomą moc czarodziejską’. Inne określenia nawązu to właśnie amulet
czy talizman. 1 Słownik starożytności słowiańskich (dalej SSS) amulety (na
węzy) definiuje jako przedmioty mające chronić przed urokiem i czarami. 2
Wreszcie Słownikwyrazówobcych amuletcharakteryzujejakodrobnyprzed
miot,któremuprzypisujesięznaczeniemagiczne,naprzykładochronęprzed
nieszczęściami,chorobami,wpływamizłychduchów.Odmienniewsłowniku
tym zdefiniowany jest talizman, przez który rozumie się przedmiot, jakiemu
przypisuje się magiczną moc przynoszenia szczęścia posiadaczowi. 3 Podsu
mowując te definicje, wydaje się, iż słusznie rozdzielił J. Tokarski pojęcie
amulet, którego celem jest ochrona, od pojęcia talizmanu, który ma przy
nosić szczęście. Nawęzy natomiast obejmują zapewne obydwie wymienione
grupy magicznych przedmiotów. Należy jednak w tym miejscu podkreślić,
iż bardzo trudno jest niekiedy rozstrzygnąć, w odniesieniu do przedmiotów
związanych z religią naszych przodków, czy odgrywały one rolę talizmanu,
amuletu czy może jednego i drugiego jednocześnie. Często nawet zakwalifi
kowaniedanegoprzedmiotudogrupynawęzówbudzilicznewątpliwości. 4
to zresztą typowe problemy badacza religii pogańskich Słowian, interpretu
jącego materialne korelaty ich wierzeń.
JakpodajeSSS,najczęściej,choćoczywiścieniewyłącznie,wewczesnym
średniowieczu,ażdoXIIIwiekujakoamuletówużywanoprzedziurawionych,
celem zawieszenia na szyi, kłów zwierzęcych, a nawet zębów ludzkich. We
długdomniemańJ.Kostrzewskiego,broniłyonewłaścicielaczywłaścicielkę
(przed złem) nie tylko przez swą ostrość, ale i przez siłę zwierząt, od któ
rych pochodziły, stąd też często jako amuletów używano kłów niedźwiedzi
czy wilków. 5 Można się domyślać, iż nie tylko siła była u naszych przodków
w cenie, liczne są bowiem również znaleziska kłów jelenia czy lisa, które to
zwierzęta trudno posądzić o szczególną siłę.
Prezentację nawęzów zacznijmy od amuletu wykonanego z rogu jelenia.
Pracę poświęciła mu M. Zeylandowa 6 . Autorka zamieściła m.in. obszerny
1 Słownik staropolski , t. V, z. 2, Wrocław–Kraków 1965, s. 124. Warto dodać, iż
w słowniku tym znajdują się również pojęcia nawęźnik (s. 124) i nawięzacz (s. 127) —
oznaczające człowieka noszącego czy też dającego do noszenia nawęzy. Wydaje się, iż
istnienietakichsłówjestjeszczejednąprzesłanką,napodstawiektórejmożemystwierdzić,
iż nawęzy były szeroko rozpowszechnione wśród Słowian.
2 Słownik starożytności słowiańskich ,t.I,cz.I,Wrocław–Kraków,1961,s.22,(SSS).
3 Słownik wyrazów obcych , pod red. J. Tokarskiego, Warszawa 1980, s. 29, 742.
4 W pracy tej, pojęcia nawęzy, amulety i talizmany będę stosował zamiennie.
5 J. Kostrzewski: Kultura prapolska , Warszawa 1968, s. 357.
6 M.Zeylandowa: Myśliwski amulet sprzed 1000 lat ,„Zotchłaniwieków”,1979,nr2,
s. 128–131.
9004231.007.png 9004231.008.png
UWAGI NA TEMAT WYMOWY MAGICZNEJ ŚREDNIOWIECZNYCH AMULETÓW... 9
jegoopisorazswojeprzypuszczeniazwiązanezjegoprzeznaczeniem.Przed
miottenznaleziononawczesnośredniowiecznymgrodziskuwLądzie.Wyko
nany jest z poroża jelenia i ozdobiony rytem łasicy bądź kuny. Według au
torki,jesttonajprawdopodobniejsymbolicznymyśliwskiwabik.Wzwiązku
z tym, że znaleziono go w dolnych partiach wału, istnieje przypuszczenie,
że został złożony w ofierze. Innym wykopaliskiem, na które warto zwró
cić uwagę, jest fragment płytki z łupku grafitowego, znaleziony w pobliżu
wolińskiej kąciny. Na jednej stronie wyryto na niej scenę, być może, walki
człowiekazezwierzęciem,anadrugiejkoniazjeźdźcem.Płytkamateżspe
cjalnie wykonany otwór. W. Filipowiak przypuszcza, iż był to noszony na
szyi, amulet. 7 Zastanawiający jest także 10centymetrowy przedmiot rogo
wyodnalezionywBłoniu.Przeznaczeniejegotrudnowytłumaczyć.A.Cofta
niewykluczajednak,iżjesttotalizman. 8 Szereginteresującychnasznalezisk
odkryto w Gdańsku. B. Lepówna, obliczyła, iż w wyniku prac wykopalisko
wychwmieścietymznaleziono21amuletówwykonanychzzębówipazurów
zwierzęcych, czyli z materiału najczęściej używanego do produkcji nawę
zów. 9 Te, które przebadano, pochodzą od dzikich zwierząt, tj. niedźwiedzia,
dzika,bobrailisa.WGdańskuznalezionoteżamuletyzkości—5egzempla
rzy oraz amulety z kręgów ryb i nawęzy z blaszek jesiotra — 2 egzemplarze
pewne i 1 dyskusyjny. 10 Duża grupa amuletów z zębów i pazurów zwierzę
cych pochodzi także z Opola. Wykorzystano tu zęby lisa i niedźwiedzia. 11
W. Hensel prezentuje również pochodzące z tego miasta półfabrykaty amu
letów z kłów niedźwiedzia z początku XIII wieku z niedowierconymi otwo
rami. 12 Jaksłuszniezauważa,jesttodobryprzykładżywotnościpogańskich
praktyk. Szereg amuletów z kości i zębów zwierzęcych, pochodzących z XII
iXIIIwieku,odnalezionorównieżwKruszwicy. 13 Dwazębydzikazprzewier
conymotworkiemorazkilkazębówzwierzęcychbezotworkówznalezionona
7 W. Filipowiak: Słowiańskie wierzenia pogańskie u ujścia Odry , [w:] Wierzenia
przedchrześcijańskie na ziemiach polskich ,podred.M.Kwapińskiego,H.Pancera,Gdańsk
1993, s. 35.
8 A. Cofta: Wyniki badań na grodzisku wczesnośredniowiecznym w Błoniu, pow.
Grodzisk Mazowiecki w latach 1949–1951 , „Materiały Wczesnośredniowieczne”, 1951,
t. III, s. 21.
9 B. Lepówna: Materialne przejawy wierzeń ludności Gdańska w X–XIII w. , „Pome
rania Antiqua”, 1981, t. X, s. 188.
10 Ibid.
11 W. Hołubowicz: Opole w wiekach X–XII , Katowice 1956, ryc. 129. Patrz też: id.:
Z badań na Ostrówku w Opolu w roku 1955 , „Sprawozdania Archeologiczne”, 1957, t. III,
s. 217, ryc. 3.
12 W. Hensel: Polska przed tysiącem lat , Wrocław 1964, s 227.
13 W. Hensel: Słowiańszczyzna wczesnośredniowieczna. Zarys kultury materialnej ,
Warszawa 1987, s. 598, ryc. 450.
9004231.009.png 9004231.001.png
10
JACEK JAGUŚ
cmentarzysku szkieletowym w Wiślicy. 14 W Sandomierzu, z kolei, w grobie
nr96,napiersizmarłegoznalezionojedenbiałykiełzwierzęcyzprzewierco
nym u nasady otworem do zawieszania. 15 Podobne znaleziska znane są też
z okolic Sandomierza, tj.: z Samborca oraz z Zawichostu. 16 Ciekawy przed
miot,zapewneamulet,odnalezionorównieżnawczesnośredniowiecznymgro
dzisku w Błoniu. Jest to kieł zwierzęcy z wywierconym na wylot otworem
w kształcie klepsydry. 17 Szereg znalezisk przedziurawionych zębów zwierzę
cych znamy także z Gniezna (zęby jelenia, niedźwiedzia, wilka lub psa, dzi
ka,wreszciezębyludzkie,stądpochodząteżprzedziurawionekręgirybie). 18
Fragmentkościanegowisiorka,najprawdopodobniejtalizmanu,odkrytozko
leiwgrobienr58,nacmentarzuwStrzemieszycachWielkich. 19 J.Kostrzew
skiwspominatakżeoodkryciachwPruszczuGdańskimiKałdusie,wbyłym
powiecie chełmińskim. W obu tych miejscowościach odkryto zęby lisa. 20
Amuletami najprawdopodobniej były też miniaturowe toporki. Z terenu
ziem Polski znamy tylko dwa takie egzemplarze. Jeden z nich znaleziono
na Grodzisku Tumskim pod Łęczycą w 1951 r. Wykonany jest on z miedzi
lub brązu. Jego długość to 50 mm. Drugi tego typu okaz znaleziono w gro
bie szkieletowym w miejscowości Siemiatycze koło Gostynia. 21 A. Nadolski
odrzuca koncepcję, zgodnie z którą znaleziska te to zabawki. Sam interpre
tuje je jako amulety. Również J. Kostrzewski przypuszcza, iż taki właśnie
charakter mają odnalezione przedmioty.
Rzadkie na ziemiach polskich są znaleziska tzw. młotków Thora. Przy
kłady takich zabytków znamy z Gdańska, gdzie znaleziono — jak podaje
B. Lepówna — 4 egzemplarze tych amuletów. 22 Wszystkie wykonane zo
14 H.ZollAdamikowa: Wczesnośredniowieczne cmentarzyska Małopolski ,cz.I,s.130,
cz. II, s. 98.
15 Ibid. , cz. II, s. 98; J. Gąssowski: Materiały do osadnictwa wczesnośredniowiecznego
Sandomierszczyzny , „Materiały Wczesnośredniowieczne”, 1969, VI, s. 416.
16 H. ZollAdamikowa: Wczesnośredniowieczne cmentarzyska szkieletowe Małopolski ,
cz. I, Źródła , s. 90, cz. II, Analiza , s. 98.
17 A. Cofta: Wyniki badań na grodzisku wczesnośredniowiecznym w Błoniu, pow.
Grodzisk Mazowiecki w latach 1949–1951 , „Materiały Wczesnośredniowieczne”, 1951,
t. III, s. 35.
18 J. Kostrzewski: Kultura prapolska , Warszawa 1969, s. 162.
19 J.Marciniak: Cmentarzysko szkieletowe z okresu wczesnośredniowiecznego w Strze
mieszycachWielkich,pow.Będzin ,„MateriałyWczesnośredniowieczne”,1960,t.V,s.156.
20 J. Kostrzewski: Kultura prapolska , Warszawa 1969, s. 162.
21 A. Nadolski: Miniaturowy posążek z grodziska w Tumie pod Łęczycą , „Przegląd
Archeologiczny”, t. IX, z. 2–3, 1951/1952, s. 389–391; K. Musianowicz: Drohiczyn we
wczesnym średniowieczu , „Materiały Wczesnośredniowieczne”, 1969, t. VI, s. 208; J. Ko
strzewski: Kultura prapolska , Warszawa 1969, s. 162.
22 Lepówna: op. cit. , s. 189; Wapińska: op. cit. , ryc. 15; Kostrzewski: Kultura... ,
Warszawa 1969, s. 229.
9004231.002.png 9004231.003.png
UWAGI NA TEMAT WYMOWY MAGICZNEJ ŚREDNIOWIECZNYCH AMULETÓW... 11
stały z bursztynu. Srebrny młotek Thora odnaleziono z kolei w Łukowej
kołoSłupska. 23 M.Kowalczykpiszerównieżoznaleziskachtegotypuznad
bałtyckich miejscowości Wicimice oraz Wolin, 24 a B. Gierlach podkreśla,
iż przedmioty tego typu znajdowano też na Mazowszu, ale żaden z nich
do dzisiaj się nie zachował. 25 Przedmioty te interpretuje się powszechnie
(np. B. Lepówna, B. Gierlach, M. Kowalczyk) jako amulety. J. Kostrzewski
młotki Thora odnalezione w Gdańsku oraz w Łukowej zalicza do importów
skandynawskich. 26 Do biżuterii skandynawskiej przedmioty te zalicza rów
nież J. Żak. 27 K. Jażdżewski wiąże znalezione młoteczki ze skandynawskimi
wpływami kultu boga Thora. 28 Wszyscy ci badacze łączą więc w ten czy
inny sposób interesujące nas znaleziska ze Skandynawią. Tymczasem B. Le
pówna zwraca uwagę na to, że jeden z młoteczków gdańskich odnaleziono
w pracowni bursztyniarskiej z końca X wieku, a tym samym przynajmniej
część z nich była wyrobami miejscowymi. Do tego znaleziono w Gdańsku
dwainnemłotki,zupełnieróżneodwymienionychtalizmanów,wkontekście
świadczącym o ich roli kultowej. Na podstawie tych faktów badaczka pod
daje w wątpliwość skandynawskie pochodzenie symbolu młotka i sugeruje
powiązanie takich znalezisk z kultem ognia. 29
Omawiając amulety, należy także wspomnieć o krzyżykach. W samym
Gdańsku odkryto krzyżyki trzech typów: greckiego, łacińskiego (najliczniej
sze) i maltańskiego. Wszystkie je A. Wapińska traktuje jako emblematy
chrześcijańskie. 30 Podobnie uważa B. Lepówna. 31 M. Kowalczyk również
traktuje krzyżyki jako symbole chrześcijaństwa, ale wiąże je, przynajmniej
wpierwszymokresiechrystianizacji,raczejzprzeżywającymisiępraktykami
pogańskimi. 32 W.Szafrańskinatomiastpodkreśla,iżodnalezionewGdańsku
krzyżerównoramiennenależąraczejdosymbolikipogańskiejniżchrześcijań
skiej. W interesującym nas okresie bowiem krzyż równoramienny, zgodnie
zopiniątegobadacza,byłtakżesymbolemsolarnym,reprezentującboskiego
Swarożyca — Dadźboga. Znalezienie krzyżyka bursztynowego w woreczku
23 Kostrzewski: Kultura... , Warszawa 1969, s. 161.
24 M. Kowalczyk: Wierzenia pogańskie za pierwszych Piastów , Łódź 1968, s. 101.
25 B. Gierlach: Studia nad archeologią średniowiecznego Mazowsza , Warszawa 1975,
s. 57.
26 Kostrzewski: Kultura... , Warszawa 1969, s. 161.
27 J. Żak, Skandynawskie elementy , SSS, t. V, s. 196.
28 Jażdżewski: Gdańsk Wczesnośredniowieczny... , s. 55, 58.
29 Lepówna: op. cit. , s. 189.
30 A. Wapińska: Materiały do wczesnośredniowiecznego bursztyniarstwa gdańskiego ,
„Gdańsk Wczesnośredniowieczny”, t. VI, s. 97–98.
31 Lepówna: op. cit. , s. 186–187.
32 Kowalczyk: op. cit. , s. 101.
9004231.004.png 9004231.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin