WYBRANE PROBLEMY ZASILANIA SILNIKA DIESLA.pdf

(318 KB) Pobierz
Inżynieria Rolnicza 9(97)/2007
WYBRANE PROBLEMY ZASILANIA SILNIKA DIESLA
ZUŻYTYM OLEJEM ROŚLINNYM
Grzegorz Dzieniszewski
Instytut Techniki, Uniwersytet Rzeszowski
Streszczenie. Przedstawiono własności posmażalniczego oleju rzepakowego pod kątem sto-
sowania do napędu silników spalinowych. Opracowano koncepcję układu dwustopniowego
podgrzewania oleju oraz jego uzdatniania w aspekcie wymagań aparatury paliwowej silnika
Diesla. Zaprezentowano dotychczasowe wyniki badań w rzeczywistych warunkach pracy
i wyniki badań laboratoryjnych.
Słowa kluczowe: paliwa alternatywne, silniki spalinowe, charakterystyka zewnętrzna,
eksploatacja
Wprowadzenie
Obszerne badania dotyczące możliwości stosowania oleju rzepakowego do napędu sil-
ników tłokowych przeprowadzono między m.in. w Akademii Rolniczej w Lublinie [Pie-
karski 2004] oraz w Politechnice Krakowskiej [Zabłocki, Cisek 1994; Zabłocki, Sowa,
Sędzik 1991].
Znamienną cechą dotychczasowych doświadczeń jest praca silnika wyposażonego
w standardowy układ paliwowy oraz stosowanie czystego oleju rzepakowego. Odmiennym
problemem, chociaż już wstępnie analizowanym przez Rafinerię Trzebinia, są próby zasi-
lania silnika Diesla technologicznym odpadem przemysłu spożywczego jakim jest tzw.
przepalony olej roślinny.
Problematykę tego zagadnienia należy analizować w aspekcie proekologicznym oraz
warunkującym możliwości wdrożenia, aspekcie ekonomicznym. Przesłanki ekologiczne
związane są z faktem, że przepalony olej jest niezdatny do spożycia nawet przez zwierzęta
hodowlane, wylewanie do urządzeń kanalizacyjnych również nie jest możliwe. Jedyną
metodą pozbycia się dużych ilości tego odpadu jest jego utylizacja, która jest bardzo kosz-
towna.
Duży obiekt gastronomiczny wytwarza dziennie około 50 litrów przepalonego oleju
spożywczego. Oznacza to, że miesiąc pracy takiego zakładu daje przeszło 1000 litrów
odpadu, z którym z jednej strony nie bardzo wiadomo co zrobić, a z drugiej jest to przecież
materiał energetyczny o dużej kondensacji energii w jednostce objętości.
49
Grzegorz Dzieniszewski
Cel i zakres
Celem prezentowanych badań jest empiryczna ocena możliwości zasilania silnika
o zapłonie samoczynnym olejem rzepakowym stanowiącym posmażalniczy odpad.
Nowatorskie ujęcie problemu polega na wdrożeniu koncepcji silnika dwupaliwowego,
którego rozruch następuje na oleju napędowym, a następnie następuje przełączenie na
zasilanie posmażalniczym olejem rzepakowym podgrzewanym w dwustopniowym pod-
grzewaczu.
Metodyka badań
Badaniami laboratoryjnymi objęto silnik S4003 (Ursus C-360). Badaniami w warun-
kach rzeczywistej eksploatacji objęto silnik ZSWVB 7 o mocy 65 kW napędzający gene-
rator elektryczny (rys. 1). Jest to czterocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny o wtry-
sku bezpośrednim zasilany rzędową pompą wtryskową firmy MotorPAL.
Wpływ temperatury na lepkość kinematyczną
oleju posmażalniczego
70
60
50
40
30
20
10
0
20
30
40
50
60
70
80
Temperatura [st C]
Rys. 1.
Silnik ZSWVB 7 napędzający generator
Rys. 2. Zależność lepkości kinematycznej
od temperatury
Fig. 2. Relationship between kinematic
viscosity and temperature
Fig. 1.
ZSWVB 7 engine driving the generator
Metodyka badań obejmuje badania eksploatacyjne w warunkach typowego użytkowa-
nia generatora oraz wykonanie zewnętrznych charakterystyk porównawczych dla silnika
zasilanego olejem napędowym i posmażalniczym olejem rzepakowym
Istota zasilania silnika posmażalniczym olejem rzepakowym
Własności fizykochemiczne posmażalniczego oleju rzepakowego, które są szczególnie
istotne z punktu widzenia stosowania do zasilania silników tłokowych, wskazują na istotne
problemy, które należy uwzględnić podczas modyfikacji układu zasilania (tab. 1).
50
796093529.043.png 796093529.044.png 796093529.045.png 796093529.046.png 796093529.001.png 796093529.002.png 796093529.003.png 796093529.004.png 796093529.005.png 796093529.006.png 796093529.007.png 796093529.008.png 796093529.009.png 796093529.010.png 796093529.011.png 796093529.012.png 796093529.013.png 796093529.014.png 796093529.015.png 796093529.016.png 796093529.017.png
 
Wybrane problemy zasilania...
Tabela 1. Wybrane parametry posmażalniczego oleju rzepakowego i oleju napędowego [Piekarski
2006; Szlachta 2002]
Table 1. Selected parameters of rape-seed oil after frying and diesel oil after [Piekarski 2006;
Szlachta 2003]
Posmażalniczy olej
rzepakowy
Parametr
Olej napędowy
Gęstość w temp. 15°C [kg·m -3 ]
(PN-EN ISO 12185:2002)
min. 820-max. 845
(Wg PN-EN 590:2005(U))
924,8
Lepkość kinematyczna [mm 2 ·s -1 ]
(PN-EN ISO 3104:2004)
min. 2,00 – max. 4,50
(Wg PN-EN 590:2005(U))
39,6
Smarność w temp. 60°C [μm]
(PN-EN ISO 12156-1:2001)
max. 460
(Wg PN-EN 590:2005(U))
144
Wartość opałowa [MJ/kg]
38
42-44
Skład elementarny [%]
C
H
O
S
78
12
10
0
87
12,8
0
0,2
Zawartość wody [% mas.]
0,1
0
Liczba cetanowa LC
41
45-50
Jak wynika z danych zawartych w tabeli 1 istnieje parametr, który szczególnie unie-
możliwia prawidłowe zasilanie silnika olejem rzepakowym. Tym parametrem jest lepkość,
która jest dużo większa dla oleju rzepakowego niż dla oleju napędowego
Tak duża różnica lepkości uniemożliwia rozruch silnika w temperaturze około 5°C oraz
utrudnia prawidłową pracę aparatury wtryskowej w wyższych temperaturach [Zabłocki,
Cisek 2004]. Duża lepkość zwiększa średnice kropel wtryskiwanego paliwa, powoduje
duży zasięg strugi oraz osiadanie paliwa na ściankach cylindra. Nieoptymalne warunki
spalania powoduję wzrost zadymienia spalin oraz przenikanie niespalonego oleju rzepako-
wego do oleju w układzie smarowania.
Olej rzepakowy ma jednak silną zależność lepkości od temperatury (rys. 2). Pomimo że
zależność lepkości od temperatury stanowi podstawę opracowania układu dwupaliwowego
z dwustopniowym podgrzewaniem, który częściowo eliminuje wymienione uprzednio
niekorzystne zjawiska, należy pamiętać, że o procesie spalania w silniku o ZS decyduje
jeszcze szereg innych czynników. Stąd prezentowane wyniki należy traktować jako wstęp-
ne, pamiętając o tym, że całe spektrum parametrów fizycznych i chemicznych paliwa oraz
nastaw aparatury wtryskowej ma wpływ na proces spalania w silniku o ZS.
Ze względu na to, że olej przepalony jest bardzo gęsty (w temperaturze 10°C ma konsy-
stencję smaru stałego) konieczne było zbudowanie wysokowydajnego wymiennika ciepła
miedzy wodą z układu chłodzenia silnika a podgrzewanym paliwem.
Podgrzewanie odbywa się dwustopniowo. Wymiennik pierwszego stopnia stanowi sta-
lowa beczka, wewnątrz której jest wbudowany element grzejny (rys. 3). Do elementu
grzejnego wymiennika pierwszego stopnia jest dostarczana woda z układu chłodzenia sil-
nika. Beczka jest wypełniona przepalonym olejem jadalnym, który wstępnie nagrzewa się
od elementu grzejnego do około 40°C, przy temperaturze wody w układzie chłodzenia
51
796093529.018.png 796093529.019.png 796093529.020.png 796093529.021.png 796093529.022.png 796093529.023.png 796093529.024.png 796093529.025.png 796093529.026.png 796093529.027.png 796093529.028.png 796093529.029.png 796093529.030.png
 
Grzegorz Dzieniszewski
około 70°C. Do poprawnej pracy silnika olej o temperaturze 40°C jest nadal zbyt gęsty.
Możliwe jest już co prawda zassanie oleju przez pompę zasilającą ale niemożliwe jest jego
filtrowanie ze względu na blokowanie filtrów paliwa.
Rozwiązaniem tego problemu jest dalsze podgrzewanie oleju spożywczego, tak aby
wzrost jego temperatury spowodował obniżenie jego lepkości. Realizacja tego zadania
odbywa się w wymienniku drugiego stopnia (rys. 4).
Rys. 3.
Agregat prądotwórczy z widocznym
pierwszym stopniem wymiennika ciepła
Rys. 4.
Wymiennik drugiego stopnia
Fig. 4.
Second stage exchanger
Fig. 3.
Power generator with visible heat
exchanger first stage
Wymiennik ten jest także wymiennikiem typu woda-olej ale o zoptymalizowanej kon-
strukcji wężownicy, którą przepływa paliwo. Długość rurek wężownicy oraz ich średnica
muszą być zoptymalizowane pod kątem takiego dobrania przepływu paliwa, aby z jednej
strony zapewnić jego odpowiednią temperaturę, a z drugiej strony odpowiedni wydatek
umożliwiający prawidłową pracę aparatury wtryskowej.
Omówiony układ zasilający współpracuje z generatorem firmy ZSE PRAHA o mocy
energetycznej 40 KW. Ogólny widok generatora z zabudowanym układem podgrzewają-
cym przedstawia rys. 5.
Proces przygotowania zużytego oleju roślinnego pobieranego z urządzenia do smażenia
(rys. 6) polega na jego przefiltrowaniu przez filtr tkaninowy i przelaniu do zbiornika pod-
grzewacza.
52
796093529.031.png 796093529.032.png 796093529.033.png 796093529.034.png 796093529.035.png 796093529.036.png
 
Wybrane problemy zasilania...
Rys. 5.
Kompletny widok generatora
Rys. 6.
Wygląd „paliwa” do zasilania generatora
Fig. 5.
Complete view of the generator
Fig. 6.
View of “fuel” supplied to the generator
Charakterystyka silnika zasilanego posmażalniczym olejem rzepakowym
Porównując zestawienie charakterystyk silnika zasilanego przepalonym olejem rzepa-
kowym oraz olejem napędowym (rys. 7) można zauważyć 5% spadek mocy oraz 20%
wzrost jednostkowego zużycia paliwa w przypadku zasilania silnika posmażalniczym ole-
jem rzepakowym. Temperatura spalin utrzymuje się na porównywalnym poziomie, podob-
nie jak (nieuwzględnione na wykresie) zadymienie spalin.
Wyniki analizy i dyskusja
Przedstawione wstępne wyniki badań dowodzą korzystnych czynników proekologicz-
nych i ekonomicznych. Wykorzystując, będący odpadem, posmażalniczy olej do zasilania
silnika spalinowego napędzającego generator energii elektrycznej z jednej strony
w darmowy sposób utylizuje się duże ilości oleju przepalonego, a z drugiej strony produ-
kuje znaczne ilości energii elektrycznej możliwej do wykorzystania we własnym zakładzie
lub odsprzedawanej do krajowej sieci energetycznej.
W omawianym przypadku energia elektryczna jest wykorzystywana całkowicie
w zakładzie gastronomicznym. Pracujący kilka godzin dziennie generator zasila różnego
rodzaju urządzenia gastronomiczne o dużym poborze mocy, np. kotły elektryczne.
Wstępne badania prowadzone standardowym dymomierzem diagnostycznym dowodzą,
że zadymienie podczas pracy na oleju rzepakowym utrzymuje się na poziomie zbliżonym
do osiąganego na oleju napędowym. Także aparatura paliwowa zachowuje się prawidłowo.
Odrębną kwestią jest trwałość aparatury paliwowej oraz układu TPC o której trudno wnio-
skować ze względu na wąski zakres badań prowadzonych na stanowisku doświadczalnym.
Ponadto pewną niedogodnością może być specyficzny zapach spalin, co jednak nie ma
znaczenia z punktu widzenia toksyczności spalin, gdyż spaliny z biopaliwa zawierają
mniejsze (w porównaniu ze spalinami ze spalania paliw węglowodorowych) ilości związ-
ków kancerogennych, takich jak chociażby bardzo silnie rakotwórcza akroleina.
53
796093529.037.png 796093529.038.png 796093529.039.png 796093529.040.png 796093529.041.png 796093529.042.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin