lekcje_o_emocjach.pdf

(300 KB) Pobierz
Microsoft Word - JAKKK uczyæ Intel emoc -III-IV.doc
INSPIRACJE
JAK UCZYĆ UCZNIÓW UCZENIA SIĘ
L EKCJE
O EMOCJACH
O SOBIE
S CENARIUSZE SPOTKAŃ DLA UCZNIÓW
KLAS III-IV SZKOŁA PODSTAWOWA
Zuzanna Kępińska
Małgorzata Taraszkiewicz
150462603.003.png 150462603.004.png
TRENDY uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN nr 3/2005
Seria INSPIRACJE Jak uczyć uczniów uczenia się
Cz. 3 „Lekcje o emocjach, o sobie”
Materiały dla nauczycieli klas III-IV (szkoła podstawowa)
Tekst: Zuzanna Kępińska i Małgorzata Taraszkiewicz
Spis treści
Wprowadzenie ................................................................................. 3
Inteligencja emocjonalna w szkole ................................................... 5
Arkusz dla nauczycieli i rodziców do diagnozy
inteligencji emocjonalnej dzieci młodszych ...................................... 5
Pięć scenariuszy............................................................................... 11
Spotkanie 1 – rozmowy wstępne o emocjach
Spotkanie 2 - ćwiczenia w wyrażaniu emocji
Spotkanie 3 - poszerzanie słownika emocji
Spotkanie 4 - rozpoznawanie emocji
Spotkanie 5 - regulowanie emocji
Komentarz ........................................................................................ 22
Zuzanna Kępińska, Małgorzata Taraszkiewicz „Lekcje o emocjach, o sobie” str. 2
Seria: INSPIRACJE Jak uczyć uczniów uczenia się
150462603.005.png
TRENDY uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN nr 3/2005
Wprowadzenie
Uczniowie ze starszych klas szkoły podstawowej znajdują się w fazie tzw. przeddorastania.
Wkrótce czeka ich rozwojowa awantura emocjonalna – charakterystyczne huśtawki i burze
emocjonalne właściwego okresu dorastania. Ale życie emocjonalne – albo dokładniej –
emocjonalno-uczuciowe w okresach wcześniejszych, przedadolescencyjnych też nie jest łatwe.
Także z tego powodu, iż ... dzieci w tym obszarze są pozostawione same sobie. Ten ogromnie
ważny obszar funkcjonowania człowieka na ogół znajduje się w strefie cienia oddziaływań
szkolnych. Pozostają jedynie dość ogólne postulaty odnośnie oczekiwań co do zachowania
uczniów, (np.: bądź grzeczny i koleżeński, zachowuj się odpowiednio, nie wolno się bić i kłócić ).
Wymagamy od uczniów, aby byli dojrzali w sensie emocjonalno-społecznym!
Naszym zdaniem można wymagać od innych (zwłaszcza małych uczniów) tylko tego, czego ich
nauczymy. Zatem zastanówmy się:
A jak uczymy uczniów dojrzałych form zachowywania się?
W tym wydaniu INSPIRACJI prezentujemy Państwu krótką opowieść o roli Inteligencji
Emocjonalnej w życiu, arkusze do diagnozy i przygotowywania programu działań oraz sugestie
scenariuszowe jak można pomóc uczniom w rozwijaniu wybranych umiejętności, które wchodzą
w skład Inteligencji Emocjonalnej. Program ten był praktycznie realizowany w warszawskich
szkołach podstawowych i spotkał się z bardzo dobrym odbiorem przez dzieci (uczniowie byli
zachwyceni) oraz nauczycieli i rodziców, którzy potwierdzili interesujące zmiany, jakie zaszły u
dzieci, polegające na ewidentnym wzroście dojrzałych form zachowań.
Jako ciekawostkę podamy, iż w słowniku jest około trzech i pół tysiąca określeń na emocje
negatywne i mniej więcej połowa – na emocje pozytywne. Przeciętnie człowiek używa
dwunastu określeń. Wyobraźcie sobie – nasze bogate życie emocjonalno-uczuciowe
sprowadzamy do zaledwie kilkunastu słów!
Kilka dobrych lekcji na temat Inteligencji Emocjonalnej może znakomicie zmienić na lepsze
klimat wychowawczy, co stanowi ewidentną korzyść dla nauczycieli. Korzyść dla uczniów jest
jeszcze ważniejsza: otrzymają wiedzę i umiejętności o tym, jak zarządzać własnymi emocjami.
Co przyda się im na całe życie.
Zuzanna Kępińska, Małgorzata Taraszkiewicz „Lekcje o emocjach, o sobie” str. 3
Seria: INSPIRACJE Jak uczyć uczniów uczenia się
150462603.006.png
TRENDY uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN nr 3/2005
Krotko o roli Inteligencji Emocjonalnej (EQ) i emocji
w życiu
Inteligencja emocjonalna została opisana w 1993 roku przez psychologów: Johna Mayera i
Petera Salovey’a. Oni też są twórcami terminu „inteligencja emocjonalna”, natomiast
najbardziej znanym w Polsce popularyzatorem (teorii i praktyki) inteligencji emocjonalnej jest
Daniel Goleman.
Jak wynika z przeprowadzonych wielu badań i długoterminowych studiów, wskaźnik
inteligencji emocjonalnej (tzw. EQ ) okazuje się być ważniejszy dla życiowego powodzenia
niż tak „pielęgnowany” do tej pory tzw. Iloraz Inteligencji ( IQ ). Badacze problemu oszacowali,
iż na życiowe powodzenie – procentowo, EQ i IQ wpływają w proporcji 65% do 35%,
niektórzy nawet twierdzą, iż ta proporcja może wynieść 90% do 10% na rzecz EQ.
Badania, w których śledzono losy uczniów otrzymujących znakomite oceny
w szkole, potwierdzają brak związków dobrych ocen szkolnych z „dobrymi ocenami” za
funkcjonowania w późniejszym życiu! We współczesnym świecie o powodzeniu w życiu
decyduje zupełnie coś innego niż bardzo dobre stopnie z matematyki, fizyki czy języka
polskiego!
Okazuje się, że istotniejsze są różne kompetencje osobiste i społeczne, czyli zestawy
rozmaitych umiejętności, takich jak np. sprawna komunikacja, empatia, współpraca oraz siła
emocjonalna.
Aktualnie – w tzw. dokumentach programowych reformy oświaty,
większy nacisk kładziony jest na umiejętności i kompetencje
niż wiedzę teoretyczną i jej encyklopedyczne zestawianie.
Można powiedzieć, że
zarówno stan świata, jak i koncepcja Inteligencji Emocjonalnej
uzasadnia takie stanowisko!
Ważne jest, aby w czasie edukacji szkolnej przynajmniej równoważyć oba zakresy
funkcjonowania człowieka: intelektualny i emocjonalny.
Zuzanna Kępińska, Małgorzata Taraszkiewicz „Lekcje o emocjach, o sobie” str. 4
Seria: INSPIRACJE Jak uczyć uczniów uczenia się
150462603.001.png
TRENDY uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN nr 3/2005
Warto też pamiętać, iż przy obecnym stanie rozwoju nauk, aktualnie zdobywana wiedza
może okazać się anachroniczna w dużym stopniu, kiedy młodzi wejdą na scenę dorosłego
życia i rynek pracy; zaś - zestaw umiejętności emocjonalnych (w tym np. dyspozycja do
stałego uczenia się) stanowi bagaż gromadzony na całe życie !
Inteligencja Emocjonalna w szkole
ARKUSZ DLA NAUCZYCIELI I RODZICÓW
Do diagnozy inteligencji emocjonalnej dzieci młodszych
INSTRUKCJA:
1. Celem pracy z tym arkuszem jest sporządzenie profilu wymiarów inteligencji
emocjonalnej dziecka.
2. Metodą jest zestawianie danych uzyskanych od rodziców, w wyniku obserwacji własnej
i innych nauczycieli. Wspólnie określane są wybrane tu wymiary funkcjonowania
dziecka, z punktu widzenia nauczyciela i rodziców.
3. Arkusz należy wypełniać wspólnie – nauczyciel i rodzice. Ewentualnie można przekazać
arkusz rodzicom do wypełnienia (np. na zebraniu) i potem uzupełnić o własne
obserwacje.
Rodzice i wychowawca może wypełnić arkusz z zastosowaniem różnych kolorów
zakreślaczy – wtedy otrzymamy jeszcze jedno ważne pole do diagnozy – różnice w
percepcji dziecka w domu i szkole, które warto przedyskutować.
4. Wspólna praca powinna przynieść profil nasilenia problemów w danym wymiarze
inteligencji emocjonalnej, określając pole do ewentualnej korekty i profilaktyki.
5. Tak przygotowane materiały powinny zaowocować projektem oddziaływań wspierających
rozwój dziecka – przeznaczonego dla wychowawcy, rodziców i do wiadomości innych
nauczycieli uczących w danej klasie. Także z tymi nauczycielami należy przedyskutować
obraz dziecka z ich punktu widzenia.
Zuzanna Kępińska, Małgorzata Taraszkiewicz „Lekcje o emocjach, o sobie” str. 5
Seria: INSPIRACJE Jak uczyć uczniów uczenia się
150462603.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin