pelna-wersja-c-praktyczny-kurs_cshpk.pdf

(12690 KB) Pobierz
656494023 UNPDF
C#. Praktyczny kurs
Autor: Marcin Lis
ISBN: 978-83-246-0818-8
Format: B5, stron: 376
PrzykĀady na ftp: 199 kB
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Poznaj tajniki programowania w C#
¤ Z jakich elementw skĀada siķ jķzyk C#?
¤ Co to jest programowanie obiektowe?
¤ Jak tworzyě wĀasne aplikacje?
Chcesz poznaě jeden z najpopularniejszych jķzykw programowania? A moŃe jesteľ
juŃ programistĴ i chcesz poszerzyě swoje kwalifikacje? Zamierzasz wykorzystywaě
ogromne moŃliwoľci platformy .NET? Zainteresuj siķ jķzykiem C# Ï poĀĴczeniem
najlepszych cech Javy i C++, stanowiĴcym dziľ podstawowĴ technologiķ
programistycznĴ ľrodowiska .NET. C# to obiektowy jķzyk programowania cechujĴcy siķ
ogromnĴ wszechstronnoľciĴ Ï za jego pomocĴ moŃna stworzyě aplikacje zarwno
dla â duŃych Ò komputerw, jak i urzĴdzeĺ mobilnych typu Pocket PC. MoŃna rwnieŃ
wykorzystaě go do budowania aplikacji internetowych w technologii ASP.NET.
â C#. Praktyczny kurs Ò to wprowadzenie do programowania w tym jķzyku. Dziķki tej
ksiĴŃce poznasz podstawowe zagadnienia zwiĴzane z tworzeniem aplikacji dla systemu
Windows z wykorzystaniem jķzyka C# i platformy .NET. Dowiesz siķ, z jakich
elementw skĀada siķ C# i na czym polega programowanie obiektowe. Nauczysz siķ
implementowaě w swoich programach mechanizmy obsĀugi wyjĴtkw i bez trudu
tworzyě aplikacje z graficznym interfejsem uŃytkownika.
¤ Typy danych, zmienne i staĀe
¤ Sterowanie przebiegiem programu
¤ Operacje na tablicach
¤ Klasy i obiekty
¤ Praca z systemem plikw
¤ ObsĀuga wyjĴtkw
¤ Tworzenie aplikacji z interfejsem graficznym
Zostaĺ profesjonalnym programistĴ C#
656494023.002.png 656494023.003.png 656494023.004.png 656494023.005.png 656494023.001.png
Spis treści
Rozdział 1. Zanim zaczniesz programować ........................................................ 11
Lekcja 1. Podstawowe koncepcje C# i .NET .................................................................. 11
Jak to działa ............................................................................................................... 11
Narzędzia ................................................................................................................... 12
Instalacja narzędzi ..................................................................................................... 13
Lekcja 2. Pierwsza aplikacja, kompilacja i uruchomienie programu .............................. 17
.NET Framework ....................................................................................................... 17
Visual C# Express ..................................................................................................... 18
Turbo C# Explorer .................................................................................................... 22
Mono ......................................................................................................................... 24
Struktura kodu ........................................................................................................... 25
Lekcja 3. Komentarze ...................................................................................................... 26
Komentarz blokowy .................................................................................................. 26
Komentarz liniowy .................................................................................................... 28
Komentarz XML ....................................................................................................... 28
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 29
Rozdział 2. Elementy języka ............................................................................. 31
Typy danych ....................................................................................................................31
Lekcja 4. Typy danych w C# ........................................................................................... 32
Typy danych w C# .................................................................................................... 32
Zmienne ........................................................................................................................... 36
Lekcja 5. Deklaracje i przypisania .................................................................................. 36
Proste deklaracje ....................................................................................................... 36
Deklaracje wielu zmiennych ..................................................................................... 38
Nazwy zmiennych ..................................................................................................... 39
Zmienne typów odnośnikowych ............................................................................... 39
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 40
Lekcja 6. Wyprowadzanie danych na ekran .................................................................... 40
Wyświetlanie wartości zmiennych ............................................................................ 40
Wyświetlanie znaków specjalnych ............................................................................ 43
Instrukcja Console.Write ........................................................................................... 44
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 44
Lekcja 7. Operacje na zmiennych .................................................................................... 45
Operacje arytmetyczne .............................................................................................. 45
Operacje bitowe ......................................................................................................... 52
Operacje logiczne ...................................................................................................... 56
Przypisania ................................................................................................................ 58
4
C#. Praktyczny kurs
Porównywania (relacyjne) ......................................................................................... 59
Pozostałe operatory ................................................................................................... 60
Priorytety operatorów ................................................................................................ 60
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 60
Instrukcje sterujące .......................................................................................................... 62
Lekcja 8. Instrukcja warunkowa if...else ......................................................................... 62
Podstawowa postać instrukcji if...else ....................................................................... 62
Zagnieżdżanie instrukcji if...else ............................................................................... 63
Instrukcja if...else if ................................................................................................... 66
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 69
Lekcja 9. Instrukcja switch i operator warunkowy .......................................................... 69
Instrukcja switch ....................................................................................................... 69
Przerywanie instrukcji switch ................................................................................... 72
Operator warunkowy ................................................................................................. 74
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 75
Lekcja 10. Pętle ............................................................................................................... 75
Pętla for ..................................................................................................................... 75
Pętla while ................................................................................................................. 79
Pętla do...while .......................................................................................................... 81
Pętla foreach .............................................................................................................. 82
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 83
Lekcja 11. Instrukcje break i continue ............................................................................. 84
Instrukcja break ......................................................................................................... 84
Instrukcja continue .................................................................................................... 87
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 88
Tablice ............................................................................................................................. 89
Lekcja 12. Podstawowe operacje na tablicach ................................................................ 89
Tworzenie tablic ........................................................................................................ 90
Inicjalizacja tablic ..................................................................................................... 92
Właściwość Length ................................................................................................... 93
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ................................................................. 94
Lekcja 13. Tablice wielowymiarowe ............................................................................... 95
Tablice dwuwymiarowe ............................................................................................ 95
Tablice tablic ............................................................................................................. 98
Tablice dwuwymiarowe i właściwość Length ........................................................ 100
Tablice nieregularne ................................................................................................ 102
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 106
Rozdział 3. Programowanie obiektowe ............................................................ 107
Podstawy ........................................................................................................................ 107
Lekcja 14. Klasy i obiekty ............................................................................................. 108
Podstawy obiektowości ........................................................................................... 108
Pierwsza klasa ......................................................................................................... 109
Jak użyć klasy? ........................................................................................................ 111
Metody klas ............................................................................................................. 112
Jednostki kompilacji, przestrzenie nazw i zestawy ................................................. 115
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 119
Lekcja 15. Argumenty i przeciążanie metod ................................................................. 120
Argumenty metod .................................................................................................... 120
Obiekt jako argument .............................................................................................. 123
Przeciążanie metod .................................................................................................. 127
Argumenty metody Main ........................................................................................ 128
Sposoby przekazywania argumentów ..................................................................... 129
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 130
Spis treści
5
Lekcja 16. Konstruktory ................................................................................................ 130
Czym jest konstruktor? ............................................................................................ 131
Argumenty konstruktorów ...................................................................................... 133
Przeciążanie konstruktorów .................................................................................... 134
Słowo kluczowe this ................................................................................................ 135
Niszczenie obiektu .................................................................................................. 138
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 139
Dziedziczenie ................................................................................................................. 140
Lekcja 17. Klasy potomne ............................................................................................. 140
Dziedziczenie .......................................................................................................... 140
Konstruktory klasy bazowej i potomnej .................................................................. 144
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 148
Lekcja 18. Modyfikatory dostępu .................................................................................. 148
Określanie reguł dostępu ......................................................................................... 149
Czemu ukrywamy wnętrze klasy? ........................................................................... 153
Jak zabronić dziedziczenia? .................................................................................... 157
Tylko do odczytu ..................................................................................................... 158
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 161
Lekcja 19. Przesłanianie metod i składowe statyczne ................................................... 162
Przesłanianie metod ................................................................................................. 162
Przesłanianie pól ..................................................................................................... 165
Składowe statyczne ................................................................................................. 166
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 169
Lekcja 20. Właściwości i struktury ............................................................................... 169
Właściwości ............................................................................................................ 170
Struktury .................................................................................................................. 178
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 182
Rozdział 4. Obsługa błędów ............................................................................ 183
Lekcja 21. Blok try...catch ............................................................................................. 183
Sprawdzanie poprawności danych .......................................................................... 183
Wyjątki w C# .......................................................................................................... 187
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 191
Lekcja 22. Wyjątki to obiekty ....................................................................................... 192
Dzielenie przez zero ................................................................................................ 192
Wyjątek jest obiektem ............................................................................................. 193
Hierarchia wyjątków ............................................................................................... 194
Przechwytywanie wielu wyjątków .......................................................................... 195
Zagnieżdżanie bloków try...catch ............................................................................ 198
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 199
Lekcja 23. Tworzenie klas wyjątków ............................................................................ 200
Zgłaszanie wyjątków ............................................................................................... 200
Ponowne zgłoszenie przechwyconego wyjątku ...................................................... 202
Tworzenie własnych wyjątków ............................................................................... 205
Sekcja finally ........................................................................................................... 206
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 208
Rozdział 5. System wejścia-wyjścia ................................................................ 211
Lekcja 24. Standardowe wejście i wyjście .................................................................... 211
Klasa Console .......................................................................................................... 211
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 221
Lekcja 25. Operacje na systemie plików ....................................................................... 221
Klasa FileSystemInfo .............................................................................................. 222
Operacje na katalogach ........................................................................................... 222
6
C#. Praktyczny kurs
Operacje na plikach ................................................................................................. 229
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 234
Lekcja 26. Zapis i odczyt plików ................................................................................... 234
Klasa FileStream ..................................................................................................... 234
Dostęp swobodny .................................................................................................... 236
Operacje strumieniowe ............................................................................................ 241
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 250
Rozdział 6. Zaawansowane zagadnienia programowania obiektowego ............. 251
Polimorfizm ................................................................................................................... 251
Lekcja 27. Konwersje typów i rzutowanie obiektów .................................................... 251
Konwersje typów prostych ...................................................................................... 252
Rzutowanie typów obiektowych ............................................................................. 253
Rzutowanie na typ Object ....................................................................................... 257
Typy proste też są obiektowe! ................................................................................. 259
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 261
Lekcja 28. Późne wiązanie i wywoływanie metod klas pochodnych ............................ 261
Rzeczywisty typ obiektu ......................................................................................... 262
Dziedziczenie a wywoływanie metod ..................................................................... 264
Dziedziczenie a metody prywatne ........................................................................... 269
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 270
Lekcja 29. Konstruktory oraz klasy abstrakcyjne ......................................................... 271
Klasy i metody abstrakcyjne ................................................................................... 271
Wywołania konstruktorów ...................................................................................... 274
Wywoływanie metod w konstruktorach .................................................................. 278
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 280
Interfejsy ........................................................................................................................ 281
Lekcja 30. Tworzenie interfejsów ................................................................................. 281
Czym są interfejsy? ................................................................................................. 281
Interfejsy a hierarchia klas ...................................................................................... 283
Interfejsy i właściwości ........................................................................................... 286
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 288
Lekcja 31. Implementacja kilku interfejsów ................................................................. 288
Implementowanie wielu interfejsów ....................................................................... 288
Konflikty nazw ........................................................................................................ 290
Dziedziczenie interfejsów ....................................................................................... 293
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 295
Klasy zagnieżdżone ....................................................................................................... 296
Lekcja 32. Klasa wewnątrz klasy .................................................................................. 296
Tworzenie klas zagnieżdżonych .............................................................................. 296
Kilka klas zagnieżdżonych ...................................................................................... 298
Składowe klas zagnieżdżonych ............................................................................... 299
Obiekty klas zagnieżdżonych .................................................................................. 301
Rodzaje klas wewnętrznych .................................................................................... 304
Dostęp do składowych klasy zewnętrznej ............................................................... 305
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 307
Rozdział 7. Aplikacje z interfejsem graficznym ................................................ 309
Lekcja 33. Tworzenie okien .......................................................................................... 309
Pierwsze okno ......................................................................................................... 309
Klasa Form .............................................................................................................. 311
Menu ........................................................................................................................ 316
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................................... 320
Zgłoś jeśli naruszono regulamin