pelna-wersja-informatyka-europejczyka-poradnik-metodyczny-dla-nauczycieli-informatyki-w-szkolach-ponadgimnazjalnych_infopm.pdf

(4274 KB) Pobierz
656187598 UNPDF
Informatyka Europejczyka.
Poradnik metodyczny dla
nauczycieli informatyki
w szko³ach ponadgimnazjalnych
Autorzy: Danuta Korman, Gra¿yna Zawadzka
ISBN: 978-83-246-1075-4
Format: 122 × 194, stron: 80
Prawie codziennie w œrodkach masowego przekazu pojawia siê dziœ termin „spo³eczeñstwo
informacyjne”. Nie bez powodu – informacja staje siê coraz cenniejszym zasobem,
a dostêp do niej coraz wa¿niejsz¹ kwesti¹, zarówno dla firm czy instytucji, jak
i konkretnych osób funkcjonuj¹cych w nowoczesnym spo³eczeñstwie. Za przekazywanie
i prezentowanie informacji w bardzo du¿ym stopniu odpowiada zaœ informatyka –
b³yskawicznie rozwijaj¹ca siê i zwiêkszaj¹ca swoj¹ popularnoœæ wœród m³odych ludzi.
Poznanie jej tajników staje siê przepustk¹ do œwiata nowoczesnych technologii, bez
których z pewnoœci¹ trudno bêdzie obejœæ siê w przysz³oœci.
Za w³aœciwe wykszta³cenie uczniów szkó³ œrednich w tym zakresie w du¿ej mierze
odpowiadaj¹ nauczyciele. Dysponuj¹ oni odpowiednimi narzêdziami – mog¹ nie tylko
przekazaæ wiedzê, ale tak¿e szerzej zainteresowaæ podopiecznych poruszanymi
zagadnieniami. Oprócz podrêczników i æwiczeñ mog¹ w tym celu wykorzystaæ równie¿
poradniki metodyczne, do których nale¿y ksi¹¿ka „Informatyka Europejczyka. Poradnik
metodyczny dla nauczycieli w szko³ach ponadgimnazjalnych”. Pozycja ta pomo¿e
w optymalnym rozplanowaniu i prowadzeniu zajêæ szkolnych, podczas których
u¿ywany bêdzie podrêcznik „Informatyka Europejczyka. Podrêcznik dla szkó³
ponadgimnazjalnych”. Poradnik wspiera proces przygotowywania uczniów do matury
na poziomie podstawowym i rozszerzonym, a przedstawione w nim wskazówki
pozwalaj¹ efektywnie zagospodarowaæ czas poœwiêcony na lekcje informatyki
w szko³ach œrednich.
Ksi¹¿ka „Informatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla nauczycieli w szko³ach
ponadgimnazjalnych” obejmuje nastêpuj¹cy zakres tematyczny:
Podstawy algorytmiki i zastosowanie algorytmów
Programowanie w jêzyku C++
Bazy danych i bazodanowe funkcje arkuszy kalkulacyjnych
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Multimedia i grafika komputerowa
Rozwój informatyki i jej zastosowania
Poradnik stanowi zbiór rad i wskazówek niezwykle przydatnych
w pracy ka¿dego nauczyciela informatyki w szkole œredniej
656187598.001.png 656187598.002.png
Spis treci
1. Struktura podrcznika
5
2. Jak pracowa z podrcznikiem?
7
3. Propozycje tematów lekcji
11
4. Przykadowe konspekty lekcji
71
1. Struktura podręcznika
Podręcznik Informatyka Europejczyka przeznaczony jest do nauczania
informatyki w liceum ogólnokształcącym. Obejmuje treści naucza-
nia ujęte w podstawie programowej i standardach egzaminu matu-
ralnego przeprowadzanego od 2009 roku. Duża liczba ćwiczeń oraz
dołączone zadania egzaminacyjne pozwalają na przygotowanie
ucznia do matury na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Podręcznik składa się z dwóch części, każda z nich ma inny
charakter. Pierwsza została poświęcona zagadnieniom związanym
z algorytmiką i programowaniem, druga — bazom danych, bu-
dowie komputera, systemom operacyjnym i sieciom komputero-
wym oraz grafice i multimediom. Do każdej części załączona
jest płyta CD.
W pierwszej części zawarto materiał charakterystyczny tylko
dla przedmiotu informatyka . Obejmuje on zagadnienia algoryt-
miczne oraz podstawy języka C++, w tym:
pojęcie algorytmu,
sposoby przedstawiania algorytmów,
metody i techniki programowania: liniowe, warunkowe,
iterację, rekurencję, „dziel i zwyciężaj”, zachłanną,
omówienie, analizę i realizację algorytmów klasycznych
wskazanych w podstawie programowej i standardach
egzaminacyjnych,
podstawy kryptografii i wybrane algorytmy szyfrujące,
podstawy programowania w języku C++: strukturę
programu, operacje wejścia i wyjścia, typy instrukcji,
proste i złożone typy danych, strukturalizację programu,
dynamiczne struktury danych, plikowe operacje wejścia
i wyjścia oraz programowanie obiektowe.
Płyta CD dołączona do pierwszej części podręcznika zawiera im-
plementacje przykładowych programów w językach C++ i Pascal,
dane do zadań, treści wybranych zadań maturalnych oraz dodat-
kowy rozdział dotyczący programowania obiektowego wraz z pli-
kami źródłowymi programów opisanych w tym rozdziale.
6
I NFORMATYKA E UROPEJCZYKA . P ORADNIK METODYCZNY
Cz druga to szerokie rozwinicie zagadnie, których oma-
wianie rozpoczyna si na lekcjach informatyki w gimnazjum oraz
na lekcjach technologii informacyjnej. Podejmowana tutaj tema-
tyka dotyczy:
zaawansowanego uytkowania komputerów i sieci
komputerowych,
samodzielnego projektowania relacyjnej bazy danych
i tworzenia prostej aplikacji bazodanowej z uwzgldnieniem
kontroli integralnoci danych i jzyka zapyta,
wykorzystania bazodanowych operacji arkusza kalkulacyjnego,
tworzenia aplikacji multimedialnych z wykorzystaniem
elementów programowania,
publikowania opracowa multimedialnych w sieci,
aspektów etycznych i prawnych w zastosowaniach
informatyki oraz tendencji w jej rozwoju.
Na pycie CD doczonej do drugiej czci podrcznika zamiesz-
czono niezbdne dane i programy umoliwiajce wykonanie
wielu wicze i zada zawartych w podrczniku, dodatkowe treci
w plikach PDF oraz wybrane zadania maturalne.
Podrcznik obejmuje treci obowizujce na poziomie rozsze-
rzonym, zgodnie ze standardami egzaminacyjnymi. Nauczyciel,
który realizuje poziom podstawowy, powinien wybiera materia
z tego zakresu.
Poradnik metodyczny stanowi uzupenienie podrcznika. Za-
wiera porady dotyczce pracy z podrcznikiem, propozycje tematów
lekcji, przykadowe konspekty zaj i wskazówki metodyczne.
2. Jak pracowa z podrcznikiem?
Zagadnienia zawarte w obu czciach podrcznika powinny by
realizowane w kolejnoci zgodnej z przygotowanym przez na-
uczyciela planem pracy. Najpierw naley jednak zdecydowa,
na jakim poziomie bdzie realizowany przedmiot. Przykadowe
propozycje tematów lekcji, zarówno w zakresie podstawowym, jak
i rozszerzonym, zostay podane w rozdziale 3. „Propozycje tematów
lekcji”. Przedstawione tam zestawienie tematów moe stanowi pod-
staw do opracowania rozkadu materiau lub planu wynikowego.
Podczas przygotowywania ucznia do egzaminu maturalnego
z informatyki naley skoni go do wykonania jak najwikszej
liczby zada i wicze. Podrcznik zawiera szereg zada, z któ-
rymi ucze powinien zmierzy si samodzielnie lub pod okiem
nauczyciela, wykorzystujc wiedz wyniesion z analizy zaprezen-
towanych wczeniej przykadów. Na szczególn uwag zasuguj
zadania z egzaminów maturalnych.
2.1. Cz pierwsza podrcznika
Cz pierwsza w caoci zostaa powicona algorytmice i pro-
gramowaniu. Materia podzielono na trzy czci:
Rozdzia 1. „Wprowadzenie do algorytmiki” — obejmuje
opis podstawowych zagadnie algorytmicznych, w tym metod
i technik algorytmicznych.
Rozdzia 2. „Algorytmy i ich zastosowanie” — zawiera
szczegóowy opis algorytmów obowizkowych wskazanych
w podstawie programowej i standardach egzaminacyjnych
na poziomie rozszerzonym.
Rozdzia 3. „Programowanie w jzyku C++” — obejmuje
podstawy jzyka C++ niezbdne do realizacji zagadnie
algorytmicznych.
Nauczyciel nie powinien realizowa materiau rozdzia po
rozdziale. W pierwszej kolejnoci naley wprowadzi podstawo-
we pojcia algorytmiczne i elementy jzyka C++ niezbdne do ich
Zgłoś jeśli naruszono regulamin